Transmissionline konseptet er ment å gi "bedre" bass enn andre systemer, med et gitt basshøytaler element.
Prinsippet virker slik at bassenhetens bakside sender lyden inn i en kanal med avtagende tverrsnitt. Utløpet er som oftest i plan og fase med bassenhetens direkte strålende side.
Kanalen er lang og dempet, hvilket gjør at signalet dempes omtrent som en reaktor spole, dvs. de høye frekvenser dempes mer enn de lave. Porten stråler således kun lavfrekvente signaler. Hvis riktig utført kan summen av den direkte strålte signal og signalet fra porten, bli meget linjært og gå meget dypt.
Systemet byr som oftest på imponerende frekvensgang, lav virkningsgrad og kostbare, litt store kasser.
Legendariske konstruksjoner ble markedsført av f.eks. IMF. Disse brukte ofte den kjente KEF B139 bassen.
Systemet fikk nok ikke vist sitt potensiale, dengang, da få forsterkere greidde å holde basselementet i tøylene, slik at bassen feilaktig kunne virke litt ullen.
Guttungen snek seg til å teste en kamerats IMF Studio Monitor, en gang jeg ikke var hjemme. De kjørte vanligvis på en diger Marantz forsterker, visstnok på over 200 W
Selv hadde jeg dengang DP 6.4 og Amphion Xenon.
Det ble mye bråk, den kvelden, rapporterte naboene.
Etter grundige forhør av poden kom historien om IMF'ene frem.
Eieren var helt målløs, da han hørete disse sammen med DP'n.
Sitat (etter hukommelsen )
"Det spilte noe helt sinnsykt i bassen, resten var helt konge, óg!"
Morty