Tragisk :(

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.980
Torget vurderinger
4
..og mine tanker går til tomme svømmebassenger.

"Eldstebroren (12) skal da ha løpt ut i vannet for å redde broren sin, men ingen av de to kunne svømme.

Moren og en eldre søster av de to guttene var på stedet. Da politiet ankom stedet befant det seg rundt 15 personer der. Ifølge Lereng har flere av vitnene forklart at de ikke kunne svømme."

Å kunne svømme er viktig, enten du kommer fra Somalia, Bergen eller Otta, enten du er 9 eller 69, enten du er naturist eller bader i burka.

En totalt unødvendig ulykke.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Verdens best land å bo i - vi har ikke engang råd til å fylle svømmebassengene for å lære ungene å svømme :(

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
:'(

Blir trist og lei seg når slikt skjer...

Får håpe tomme basseng og svømmeopplæring hvertfall får oppmerksomhet og at man ser nødvendigheten av den i etterkant slik at det ikke skjedde forgjeves hvertfall...

Mine tanker går til de etterlatte...

Det gjør direkte vondt å lese om dette, spesielt når man tenker at man har barn selv og....huff, dette var bare trist

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
LydMekk skrev:
Verdens best land å bo i - vi har ikke engang råd til å fylle svømmebassengene for å lære ungene å svømme :(
Jeg tenkte å lage en kommentar om dette, men hørte på P$-nyhetene i morges at ungene var fra Somalia, og da er det jo noe avhengig av hvor lenge de har vært her om kommunen kan kladres for manglende svømmeopplæring eller ikke...

Uansett er det helt bak mål at det ikke skal være slik at ungene i mange kommuner i dag ikke får den svømmeopplæringen de skal ha! :mad: Det ble jo lovd at alle svømmebasengene skulle fylles, men sånn er det tydeligvis ikke...

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Nå er det ikke førset gang at innvandrer/flyktningbarn drukner på slik tragisk og "unødvendig" måte. Da er det vel på høy tid at de som har ansvar for å lære dem om hvordan dette landet fungerer tar med slikt i pensum? Vanskeligere kan det vel ikke være? Det er faktisk ikke alle i verden som har erfaring med vann, strand og det som hører med slikt.

Ja for de får vel en smule informasjon om det landet de kommer til? Ikke?

Det er nok "litt mer" ved dette enn bare tomme bassenger, selv om bassenger uten vann er ille nok. Og skylden for bassengene kan kanskje ikke ensidig legges på Jens? Er det noen som har sett på sammenheng mellom stengt basseng overdådig rådhus i kommunene?? Eller kulturhus 3ggr større enn befolkningen skulle tilsi?

Uansett er sikt både tragisk og helt unødvendig!

S

Supertramp

Gjest
Noen misforståelser her:
man kan ikke klandre tomme basseng og/eller kommuneøkonomiene for slike drukningsulykker.
Dette handler rett og slett om at kulturene er forskjellige. Det å lære å svømme er i noen land ikke en del av kulturen og er som sådan helt uinteressant for innbyggerne. Om så disse flykter til andre land er det ikke dermed sagt at de umiddelbart ikler seg det nye landets kultur og tradisjoner.

Saken er selvfølgelig tragisk på alle måter, men det er helt feil agenda å rette skytset mot kommunene, Stoltenberg & co eller mot innvandrere generelt. Saken er mye mer nyansert enn som så.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
LydMekk skrev:
Nettopp. I de harde tretti åra hadde man(skolen) råd til svømmeopplæring for å redusere unødvendige drukningsulykker, men ikke i dag.

Men det er da mer enn en offentlig oppgave. En gang i tiden var det like naturlig å lære å svømme som å sykle, kanskje man skulle bytte ut den unødvendige morsmålsopplæringen med svømmetimer slik at folk med en ikke-marin kultur ikke risikerer livet hver gang de går på standen....

Forøvrig lurer jeg på hvor mange etniske norske barn som heller ikke lærer å svømme,

S

Supertramp

Gjest
"Forøvrig lurer jeg på hvor mange etniske norske barn som heller ikke lærer å svømme, "

Kanskje foreldrene burde lære barna sine å svømme.

Lærer skolen barna å sykle? Nei, ikke ennå.... men det blir kanskje snart et krav slik at foreldrene kan bruke enda mere tid på seg selv (facebook, trening, overtid) og enda mindre på barna.

Jeg blir oppgitt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Spiralis er inne på noe her. Jeg kan ikke huske at det var et problemet med stengte svømmebasseng før på 80-tallet. Etter 80-åra har det blitt mye om slike problemer, og andre kommunale "fattigdomsproblemer". På begynnelsen av 80-tallet fikk kommunene nytt finansieringssystem - et system for sekkebevilgninger der de lokale politikerne skulle forvalte mye mer av overføringene fra staten. Før den tid var mye av midlene øremerket til bestemte formål. Etter denne omleggingen har det blitt mange nye rådhus, kulturhus, fotballhaller og andre "gode" tiltak fra de lokale politikerene. Pengene må finnes et sted, og i en kommune er det gjerne skole og helse som er store budsjettposter, herunder svømmebasseng. Tror dette egentlig kommer av en slags moderniseringstanke, der off forvltning skal drives som en selvstendig bedrift. Da blir vi overlatt til de lokale politikerene, og det kan vel være både og med de.

Kommunenes Sentralforbund er etter min mening rett adresse for dette problemet. Denne udemokratiske rådmannsorganisasjonen er ute etter statlige overføringer -helst i form av sekkebevilgninger - og å kutte i lønna til de som jobber der - jfr Sigrun Vågengs fronting under siste lønnsoppgjør. Noe som fikk endel ordførere i landet til å reagere med protestopprop mot organisasjonen. Det er jo ordførerene som er de virkelige lederene i kommune-Norge, men KS har sterke innslag av rådmannsmakt. Olav Ulleren (leder av KS)var rådmann før han ble KS-pamp. Rådmennene er opptatt av økonomi og å styre selv. Politikerene er i stor grad overlatt rådmennenes innspill. Alle som har sittet i et kommunestyre vet dette.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Veldig mange foreldre fra muslimske land, nekter sine barn svømmeundervisning. Jeg tror ikke det er mangel på vann i bassengene som er årsaken til denne ulykken.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.717
Det er mange kommuner som ikke har basseng, de har heller aldri hatt det. Jeg er født 10 meter fra sjøen, kommunen har ikke basseng, men kan ikke svømme.
Visste dere at det er et påfallende stort antall fiskere som ikke kan svømme?

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Pink_Panther skrev:
Det er mange kommuner som ikke har basseng, de har heller aldri hatt det. Jeg er født 10 meter fra sjøen, kommunen har ikke basseng, men kan ikke svømme.
Visste dere at det er et påfallende stort antall fiskere som ikke kan svømme?
...og grunnen, fra de fiskerne jeg har møtt, er at de ikke ønsker å bli liggende lenge i vannet før de dør.
Forøvrig er det helt mener jeg at dette ikke har noe med kommuner eller andre å gjøre. Dette må vi lære barna våre selv.

Men tragisk er det absolutt! :'(

Mvh
Andreas

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det var også en viss fatalisme og overtro blant "di gamle". Var det meningen at man skulle drukne, så druknet man en dag. Ikke noe å gjøre med det når ens tid var inne. Å lære seg å svømme var å utfordre skjebnen, og da var det ikke godt å si hvor man ville ende opp til slutt.

Jeg vil ikke spekulere i om det er lignende årsaker til manglende svømmeopplæring i andre kulturer som i min barndoms fiskerbygd, men der var det ikke mange som kunne svømme, nei. Svømmehallen kom rundt 1980 en gang. Før det var det ikke noe problem med stengte svømmebassenger og manglende svømmeopplæring i skolen - det fantes ingen.

Det er tullete å tro at det er kommunens eller skolens ansvar å lære dine og andres barn å svømme. Har dere outsourcet alle andre deler av barneoppdragelsen også, enten det er til stat, kommune, kabel-tv, eller PlayStation?

Topp Bunn