Strøm relatert Trafobrum i forsterker.

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
676
Torget vurderinger
10
Hei

Jeg har et problem med trafobrum i min integrerte forsterker. Det er en YBA integré dt. Brummingen går ikke ut i høyttalerene så det påvirker ikke lyden direkte. Det er mulig at jeg er en smule fiksert på problemet da brummet er lavt etter en stund. Lavt som i hører det knapt en meter unna. Når jeg slår på forsterkeren høres det ut som om jeg slår på en elektromagnet i 2 sekunder før brummingen går ned til et lavt nivå. Det som er så kjipt er at jeg vet at forsterkeren er helt knyst under de rette forhold. Jeg mistenker at problemet er at jeg har koblet platespiller, forsterker og sub i en jordet padde, men at kontakten i veggen er ujordet.

Brummingen er der uavhengig om jeg har koblet til noe på forsterkeren. Den er der også hvis jeg kobler forsterkeren direkte i den ujordete kontakten. Brummingen forsvinner hvis jeg kobler i jordet kontakt.

Problemet er selvfølgelig at jeg ikke kan koble opp anlegget på kjøkkenet :)

Er det noen som vet om det er mulig å ”fake” jord? (på en trygg måte, naturligvis) Vil bytte av nettkabel løse problemet? Ny padde?

Det er dessverre ikke aktuelt å legge om til jord i stua. Bor i leilighet fra 72’ med murvegger og regner med at det må trekkes nye ledninger fra sikringsboksen.

Jeg hadde det inntrykket at ujordete kontakter var enklere å ha med å gjøre en jordete, men i mitt tilfelle virker det som om det motsatte.

Hvis jeg skulle beskrive hvordan jeg opplever det så virker det som om brummingen, altså strøm, ikke slipper unna, at det ikke har noe sted å gå så da står blir det igjen i forsterkeren og brummer.

Hvis noen har noen , helst gode, forslag så ville jeg vært takknemlig.

Mvh

Fredrik

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Hvilken padde har du?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
har du sjekket at det ikke er trukket jord ut til stikkene i stua?
ofte er de trukket , men ikke tilkoblet
i så fall er det bare å bytte vegguttak og koble til jordlederen
mvh
Leif

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
676
Torget vurderinger
10
Hei

Padda er en billig Clas-Ohlson greie jeg hadde liggende. Med bryter. Vurderer å bytte.

Jeg er helt fullstendig anti-handy når det kommer til El-installasjon. Men du har et poeng i og med at det er jordete kontakter på kjøkken og bad, men ujordete i stue gang og soverom. Det er sikkert pålagt med jord i de rommene, men kanskje det er trukket i hele leiiligheten. Skader vel ikke å skru opp og se, bare slå av strømmen først.

Er dette noe som kan skade forsterkeren forresten? Det er en fantastisk liten sak jeg ikke har lyst til å kvitte meg med.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.760
Torget vurderinger
12
Tviler på at det er trukket med jord i en murblokkleil fra 72. Bør uansett trekkes om pga levetid.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.888
Sted
Middle Power
Min erfaring med slik mekanisk trafobrum er at dette kan skyldes selve trafoen. Det oppstår krefter i en slik trafo (det er en magnet uten luftgap) og løse viklinger kan vibrere. Noen peker også på dc komponenter på nettet, mulig det, men da skulle alle trafoer dure. Jeg ser heller ikke at dette skyldes jord eller ikke jord.

En fin link : http://www.altavistaaudio.com/hum.html

Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
676
Torget vurderinger
10
Hei og takk for alle svar!

Da forsterkeren ikke brummer når jeg plugger den i jordet kontakt i et annet rom tyder på at det ikke er trafoen. Skal dobbeltsjekke dette. Var litt bakgrunnsstøy da jeg sjekket, men da hørte jeg ingenting med øret en cm unna trafo. Jeg hørte heller ikke oppstartslyden beskrevet over.

Noen formeninger om skjermede kabler / padde vil hjelpe?

Støyen er ikke spesielt sjenerende, men jeg vet at den er der, og jeg er redd for at den sliter på forsterkeren mer enn nødvendig.

ØM

Medlem
Ble medlem
29.04.2011
Antall liker
11
Sted
Stokke
Hei
Har opplevd brumming på trafo i utstyr jeg hadde en gang.Det var vist en platetrafo tror jeg det het. Den ble reparert av en kjenning,som vistnok limte platene så de ikke skulle vibrere å lage lyd. Funket bra etterpå.

Topp Bunn