Trafo = gull , eller gråstein ??

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , er ganske...fornøyd med sakene nå , å bruker thorhauges aktiv med an riia oppgradert i m3 en min , på øvrige remedier , og joa det virker dette , men har hørt noen anlegg med trafobasert stepup , og vurderer å teste ut noe sånt.....jeg har jo fullbasert rør , og en god del trafoer her og der fra før , så i så måte lurer jeg på om jeg er iferd med å vikle meg inn i tidenes brumhelve :D

kjører nå på 100 ohm fast , og ca 70 db forsterkning er det vel , hva må jeg ta hensyn til ved valg a trafo , bortsett fra at den må passe til pu ene jeg allerede har....?

Det er ikke snakk om å bytte th en , men å prøve noe annet som å suppelere på en måte , i en periode i allefall....tanken er å få utnyttet riiatrinnet i m3 en , istedenfor å kjøpe en dyr riia.....pris på stepup er variabel , men finner jeg noe ok til under 5-7 tusen er dette ok , titta litt på an kit , og an s-2 kjenner ingen av de , men de burde være en god match til den preampen kanskje ?

Noen med litt trafosynspungter her ? somsagt hørt både an s1 og altec i andre oppsett (med bytting til aktiv stepup , ) der jeg etterpå foretrakk trafo fremfor aktiv , det kan jo være det at jeg gjør dette hjemme også , for jeg har jo ikke testa dette......jeg har ikke forhørt meg om ev hjemlån av noe sånt fra forhandlere enda , enorme støymengder er ikke ønskelig , men vant til noe pr i dag , på horn og Heart blokker , så tyst som graven har jeg det ikke i dag heller , men jeg trenger ikke på død og liv å få noe nevneverdig mer støy i allefall.........

Håper på litt hjelp med dette. Espen

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
å gjett om jeg har grublet på dette Espen,

Med tanke på erfaringene jeg gjorde med Lundahl stepup tidligere, lurte jeg på å kombinere en Mu II Stepup fra Bent Audio, med ASR BE, i stedet for å la ASR'en gjøre hele jobben.

Jeg spurte John Chapman (Bent Audio) om dette, og han svarte at jeg sannsynligvis ikke hadde mye å hente i dette tilfellet.

Noe annet er det om du faktisk har en god RIAA i preampen, men at denne er MM og du trenger mer gain. I så måte kan en kombo med stepup være gull. Men glødende engasjert vinylmann som du er, ser jeg en annen viktig faktor; Fleksibilitet!
Skal du oppnå et oppsett med fleksibilitet nok til å enkelt sjonglere med pickuper, last, gain osv må alt planlegges nøye, slik at du får den bruker vennligheten du ønsker.

S

slowmotion4

Gjest
Nå er det jo også slik at noen PU'er passer best med trafo, mens andre kanskje lyder bedre med aktiv step-up.
En aktiv løsning er i hvert fall mye mer fleksibel, man kan tilpasse belastning til hver enkelt PU på en enkel måte osv.
Med trafo er man mer fastlåst.
Man kan f.eks ikke bruke samme trafo til DL103 som til SPU, fordi SPU er lavohmig ( 6 ohm hvis jeg ikke husker feil ),
mens DL-103 er høyohmig ( ca 40 ohm ) .
Nå er vel de fleste moderne PU'er lavohmige, men man bør ha det i bakhodet.

Ellers applauderer jeg ditt ønske om å prøve en velegnet trafo. :)

;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Fleksibiliteten vil vel også avhenge av det enkelte produkt. Selv har jeg bryter for å switche mellom ulikt antall viklinger på trafo mens jeg har fast impedanse på min aktive enhet. Ingen fasit med andre ord.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
ixos_76 skrev:
jeg har jo fullbasert rør , og en god del trafoer her og der fra før , så i så måte lurer jeg på om jeg er iferd med å vikle meg inn i tidenes brumhelve :D
Man kan vel argumentere for at når du fjerner strømforsyningen som et aktivt trinn har, fjerner du også en sentral støykilde. Trafoer er i utgangspunktet passive og således ganske stille av seg. En kompis som lekte seg med forforsterkere i sommer endte opp med en passiv TVC mye nettopp pga fraværet av støy. Han mente det ga ro og veldig bra dynamikk i lydbildet.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Trafoer er til for å matche impedanser. Rørutstyr er ikke spesielt bra støymessig på lave kildeimpedanser, derfor vil det vanligvis være en fordel med MC stepup på riaa med rør i inngangstrinnet.

Med transistor i inngangen er bildet litt annerledes. Det er fullt mulig å oppnå mer enn godt nok signal/støy med transistortrinn i forhold til MC pickuper, slik at det ikke lenger er nødvendig med trafo. Trafoer har også en del uønskede egenskaper, som f.eks. at de plukker opp brum, som også ødelegger s/n.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.559
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
...
Man kan vel argumentere for at når du fjerner strømforsyningen som et aktivt trinn har, fjerner du også en sentral støykilde. Trafoer er i utgangspunktet passive og således ganske stille av seg. ...
Det er en «sannhet» med tildels store modifikasjoner. En trafoløsning kan være veldig følsom ift. elektromagnetiske felter. Det er i hovedsak to grunner til dette 1) selve trafokonstruksjonen, dvs hvor godt skjermet denne er, og 2) utgangsimpedansne fra trafo i kombinasjon med inngangsimpedansen på RIAA, begge er ofte forholdsvis høyimpedante og dermed ganske følsomme for innstrålt støy, i tilegg til at den høye «systemmipedansen» påvirker støy-ytelse i inngangstrinnet på RIAAen. Hvordan dette slår ut i praksis varierer selvfølgelig fra konstruksjon til konstruksjon og det lokale elektromagenetiske «miljøet».

Strømforsyningen til en aktiv stepup behøver forøvrig ikke å være en signifikant bidragsyter mht støy.

mvh
KJ

S

slowmotion4

Gjest
Kan ikke si jeg har noen problemer med støy eller brum hverken med aktiv step-up eller med trafo ...

;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Rhesus skrev:
Trafoer er til for å matche impedanser. Rørutstyr er ikke spesielt bra støymessig på lave kildeimpedanser, derfor vil det vanligvis være en fordel med MC stepup på riaa med rør i inngangstrinnet.

Med transistor i inngangen er bildet litt annerledes. Det er fullt mulig å oppnå mer enn godt nok signal/støy med transistortrinn i forhold til MC pickuper, slik at det ikke lenger er nødvendig med trafo. Trafoer har også en del uønskede egenskaper, som f.eks. at de plukker opp brum, som også ødelegger s/n.
Hvis trafoer er skjermet og rett konstruert er ikke støy eller brum noe praktisk problem.
Vet ikke helt om jeg ser den praktiske nytten av det du nevner i og med at step-up brukes med MM-riaa som nesten konsekvent har inngangsimpedanse 47kohm.
Dette betyr at man må velge step-up og pickup slik at de passer elektrisk sammen, men det gjelder for passiv så vel som aktiv.

Pussig at ingen har tatt opp og diskutert de lydmessige forskjellen på de to prinsippene.
Impedansetilpasning, gaintilpasning og støyforhold lar seg løse med begge prinsipper (jeg har gjort det med flere aktive og flere passive enheter).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.088
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
personlig har jeg alltid foretrukket en god trafo pga klangstrukturen
resten lar seg alltid løse på en eller annen måte
imo
mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
ixos_76 skrev:
jeg har jo fullbasert rør , og en god del trafoer her og der fra før , så i så måte lurer jeg på om jeg er iferd med å vikle meg inn i tidenes brumhelve :D
Man kan vel argumentere for at når du fjerner strømforsyningen som et aktivt trinn har, fjerner du også en sentral støykilde. Trafoer er i utgangspunktet passive og således ganske stille av seg. En kompis som lekte seg med forforsterkere i sommer endte opp med en passiv TVC mye nettopp pga fraværet av støy. Han mente det ga ro og veldig bra dynamikk i lydbildet.
Thorhauge er ikke tilkoblet nett , men batteridrift...så den er tyst , når det gjelder reguleringer , så har th fast last på 100 ohm , den kan loddes om , men det har ikke jeg gjort , legger til at jeg er fornøyd , men mye vil ha mer ;) Det er ikke snakk om å bytte ut den aktive , men å suppelere med en trafo i tillegg....bare sånn at det er sagt ( for ordens skyld , en av de innkoblet av gangen)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takker for mange informative svar..... ;) ser det nevnes en an s-7 her.........har du en sånn en ?....i såfall har du kjøpt tidenes dyreste boks hvqa volum angår....men for all del , den er sikkert kjempebra.... ;D

Jeg har fundert på å bygge audinote kit trafoen , denne har byggebeskrivelse og tegninger , og forsterkning kan gjøres om dersom man har behov for endringer der.......nå er alle mine pu er mellom 0,6 og 0,26mv output....lasten er en annen skål , sikkert litt skummelt å innrømme her , men ærlig talt jeg hører FINT LITE forskjell med feks å laste pu en med 100 ohm kontra 300 ohm , dette ble testet i zomby woof sitt oppsett Mandag kvled , jeg er ikke istand til å høre de store forskjellene i allefall , og da i praksis ved engasjenrede musikkspilling mener jeg for min del at om lasten er fast , ja da får man heller lodde om , hvis det blir helt gæli ;D

(aktiv NLE ble det spillt på)

En s-7 tar jeg meg neppe råd til , men mm trinnet i an m3 er veldig bra , slik at ved ¨å bare handle inn en dyr riia , så vil jo dette stå ubrukt , det er jo litt dumt syntes jeg , derfor ser jeg meg nå etter en stepup å suppelere med , den må i allefall kunne funke på pu er med internimpedanse under 9 volt , og forsterke nok til at jeg kan kjøre ned til 0,26 mv......med så likt nivå som på cs som mulig (det har jeg i dag med thorhaugen)

av trafoer jeg har tenkt på er : Altec

audionote

bentaudio

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
ixos_76 skrev:
av trafoer jeg har tenkt på er : Altec

audionote

bentaudio
Synes ikke du skal avskrive Lundahl sine Stepup trafoer heller.

Et sett koster deg ca kr 1200 inkl frakt og mva og de er så små at du kan bygge dem inn i preampen din om du ønsker. (da slipper du et sett kabler og kontakter)

S

slowmotion4

Gjest
ixos_76 skrev:
Takker for mange informative svar..... ;) ser det nevnes en an s-7 her.........har du en sånn en ?....i såfall har du kjøpt tidenes dyreste boks hvqa volum angår....men for all del , den er sikkert kjempebra.... ;D
Om jeg har en S-7? Nei, det har jeg ikke.

;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Til teksten på tråden: Verken eller ;D
I mitt hode er en trafo en langt fra ideell komponent. Men nødvendig i en del sammenhanger.
I tilfellet step up av MC signalet er det en enkel og billig (?) løsning. Utført riktig medfører det ingen problemer mht brum etc.
Vær obs på at i tilfellet Lundahl så står det nå på databladet under høyest mulig omsetningsforhold: Not recommended. Det stemmer!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.088
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hadde en AN S-7 som jeg solgte til Tyskland etter direkte sammenlikning med S&Bs mc trafo.og Erodion fra Lyra er MYE bedre
det er ikke alt gammelt som låter like bra som det man synes å huske fra "gamle dager"
imo
mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei LMC , Lyra sin ramler godt utenfor prissjiktet , koster ikke denne omlag tretti tusen da ?

S & B står dette for Steven og billington ?....i såfall i hvilket prissjikte ligger noe sånt på brukt da tro ?

Vet at denne Lyra er høyt elsket av mange , den er visst skikkelig bra , jeg bruker jo thorhauges mc step aktiv i dag , den er ok den for all del , men etter a-b tester i andres oppsett har jeg helt soleklart foretrukket trafo "lyden" , så tenkt å prøve dette i eget oppsett....., men føler meg litt ute på tynn is for øyeblikket egentlig , setter min lit her inne til de mer drevene gutta.... ;)

Altec har jeg hørt (fosse sin , den var støysvak og fin , men ikke av enkleste sort å få has på en slik en ,

Audionote kjører med 4 mnd ventetid på sine ferdige saker om dagen ,. ::)

finnes det noe å bygge selv ? mot at ddet kan skaffes deler av rett sort , trafoer , kabinett etc?.....

pu en har 0,26 mv output , ser 100ohm i last pr i dag( ikke sikekrt dette er helt optimalt men sånn det er , funker ok dette nå).....og har en internimpedanse på 5ohm.....benz reference 08.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Du kan låne Altecen min Ixos_76. Så kan du få lyttet litt over tid.
Når du hørte de to hos meg gikk vi bare videre i det musikalske utvalget må huske, og det gjør det av og til litt vanskelig.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg takker for tilbudet Andre , jeg ringer deg som avtalt på tlf jeg vet du....det blir meget gøy å gå til test av denne altec trafoen...

Mvh Espen

Topp Bunn