Trafo for likespenning?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Sp.målet i denne tråden er om det er mulig å transformere likespenning direkte.
For lenge siden hadde jeg en dobbel kondensator, med totalt 4 poler. Det kan virke som begge kondensatorene var rullet i sammen. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg den gang at det ble overført likespenning til kondis nr 2 da kondis nr 1 ble tilført likespenning. Verdien må ha vært innenfor små toleranser da jeg målte samme spenning over kondis 2 som tilført spenning, og visa versa. Dette var en kondensator på 2 x 4,7uF på L15cm x Ø5cm.

Hva om man øker verdien tilsvarende en stor ladelytt x 2, sammenrullet, men med en sekundærkondis som har større eller mindre overflate. Det burde vært mulig å transformere likespenning både ned og opp - tilnærmet uten tap?

Mvh.

Vidar

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Likespenningstrafo ???
Kanskje det går bra med aluminiumskjerne da ? ;D ;D

Litt mere alvorlig: krypstrøm, eller dieletrisk absorbsjon kanskje ?

SveinB.

PS. tror Vidar trenger noen nye bygge-prosjekter nå ;)

T

theStig

Gjest
Spørs om det er kun elektrostatisk ladning du måler på den andre kondisen...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dersom Vidar har funnet opp DC-trafoen, behøver han ikke tenke på å gjøre noe mer:)
Tenk bare på all støy som vil forsvinne.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Sp.målet i denne tråden er om det er mulig å transformere likespenning direkte.
For lenge siden hadde jeg en dobbel kondensator, med totalt 4 poler. Det kan virke som begge kondensatorene var rullet i sammen. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg den gang at det ble overført likespenning til kondis nr 2 da kondis nr 1 ble tilført likespenning. Verdien må ha vært innenfor små toleranser da jeg målte samme spenning over kondis 2 som tilført spenning, og visa versa. Dette var en kondensator på 2 x 4,7uF på L15cm x Ø5cm.

Hva om man øker verdien tilsvarende en stor ladelytt x 2, sammenrullet, men med en sekundærkondis som har større eller mindre overflate.  Det burde vært mulig å transformere likespenning både ned og opp - tilnærmet uten tap?

Mvh.

Vidar
Som flere andre har påpekt blir Tech-hjørnet stadig missbrukt. Tråder som dette burde kanskje ligget under et nytt emne f.eks "tekniske spørsmål" e.l.. :-/

Generelt burde også de mange "ja / nei" innleggene på dette forumet gått på pm eller et eget "prate-sted" .

up

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Å ja. Det er vel litt tørke for tiden ser det ut til. Bortsett fra utendørs.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Sikker på at det var 2 kondiser i en pakke, ikke bare en med dobbelt sett terminaler. De finnes de også.

Ellers så er DC-transformator et uttrykk som brukes om en type DC/DC omformere som lager firkantspenning av DC-en, dytter den gjennom en trafo og så likeretter den direkte (uten bruk av energilagrende induktans). Utgangsspenningen følger inngangsspenningen, dvs den er ikke regulert.

En annen måte er såkalte lade-pumper. De benytter firkantspenninger i kombinasjon med kondiser og likerettere for å øke DC-spenninger.

Men en enslig dobbelkondensator kan ikke brukes til noe i denne sammenhengen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
En slik sak vil kollapse med en gang man begynner å trekke strøm fra den.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Altså ikke DC-DC-konverteren, men en kondensator som overfører elektrisk felt for å lage en konstant spenning ut på andre siden.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Det gjenstår vel egentlig bare å prøve. En trafo basert på induktivitet leverer jo både strøm og spenning når den belastes. Det er vel ikke utenkelig at en trafo basert på kapasivitet kan gjøre det samme? Som å stadig etterfylle et vannmagasin (også kalt kondensator) med vann mens man stadig tapper den.

Vidar.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Det stemmer Vidar, men da snakker vi om vekselspenning. Det blir noe ganske annet. I beste fall får du ut en DC puls akkurat i det du setter på belastningen.

Topp Bunn