Trafo brum i anlegget

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei, har fått et problem med brum i rør-anlegget mitt. Brummet blir høyere når jeg øker lydstyrken, har pot på power-ampen også og brummet øker uansett om det er på den eller på pre-amp jeg øker.
Siden jeg ikke har noe som helst peiling så....
Blir veldig takk nemmelig om noen har gode forslag.
Har foresten anlegget på en 16A kurs men koblet til eget jordspyd i hagen, om det skulle ha noe å si...

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kanskje du skulle begynne med å prøve å kortslutte innganger sånn for å sjekke om det er egenstøy fra komponentene..

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Litt snodig å svare selv, men: Har nettopp anskaffet en knakende god dac, men brummingen har blitt værre etter den kom i anlegget, dacen har valgfri 1,2 eller 4v ut, jeg har satt den på 4v ut for å få mer gain (4w set amp el34), om dacen har en del av skylden, vil det hjelpe å stille den ned til 2V ut?
Er som sagt grønn å helt uten peiling på elfaget... :-[

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hvordan kortslutter jeg innganger? Som sagt helt grønn...
Har loddebolt men kan desverre ikke å bruke den og er skeptisk til å åpne komponentene...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En "tom" rca plugg der du lodder sammen + og -

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.418
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Egentlig ser det ut som du trenger hjelp :)
Hvis din SET utgangsforsterker har normal følsomhet (ca 1 volt), bør du først sette ned nivået fra DAC til 1 volt. Mye er aldri bedre i et slikt tilfelle som dette.
Fjern signalet inn til utgangsforsterkeren og sett inn en RCA plugg der du har kortsluttet senterpinnen til jord. Jeg foretrekker en "kortslutning" på et sted mellom 100 og 1000 ohm.
Hvis det da blir stille, kan du friskemelde utgangsforsterkerne.
Med litt flaks er problemet kurert ved å redusere nivået.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
;D ;D ;D
Satte ned dac til 1 Volt, la om litt kabler og voila,så vidt litt brum når lyden er helt ned og ikke sjenerende i hele tatt. Falt faktisk på plass gangen på pre-amp også.
Må kanskje vurdere høytalere som er enda mer lettdrevne enn 96db for å spille opp til fest...

Topp Bunn