Tr1000

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Hei.
Skal skalaglasset være blått på Tr1000?
Det er ikke blått på min.

Mvh.
Raymond
 

rveum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2005
Innlegg
298
Antall liker
21
Torget vurderinger
3
Min TR 1000 har blått skala glass de har de andre jeg har sett også.

Mulig noen få ble produsert med blankt glass, slik som Sølvsuper 12 , mulig dette var ustillings modeller for bruk av forhandlere.
 
J

jekri

Gjest
Jeg tror faktisk det skal være blått. Jeg har en av hver, men på den med blankt så er det en blå stripe under festeskinnen. Det tyder på at fargen har blitt bleket av sol.
 

rveum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2005
Innlegg
298
Antall liker
21
Torget vurderinger
3
Kikka litt på siden den til NRHF, på den TR 1000 som står der ser det ut som blank display.
Har også hørt att Tandberg leverte bygge sett av diverse modeller til skoler, mulig det ble bygd en del
TR 1000 der, da er det en mulighet att disse hadde blankt display.

Dette ble litt synsing.

Vi skulle hatt en gammel Tandberg ingenør å spørre i dette forumet.
 
J

jekri

Gjest
I manualen for TR1000 er det fremhevet at fronten er "Black dial" ensfarget mørk, men lyser opp når apparatet slåes på
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Gjorde samme oppdagelse som Jekri: På den Huldraen jeg kjøpte var glasset så godt som ufarget - noe selger påstod at den skulle være, men på den nederste (skjulte) delen var den blå. Ikke nok med det, ved nærmere ettersyn var pleksi'en ikke det granne fin å se på - som om den hadde fått gnidd på seg diverse merker og mønstre, tenkte jeg først, men siden hele overflaten hadde begynt å bli mindre transparent, tenker jeg at det har å gjøre med med aldring og mye lys-eksponering.

Hva gjør man da?
... Jeg JUKSET!

Siden ingen glassmester kunne skaffe det rette pleksiglasset, bestilte jeg 3 mm vanlig glass og fikk ham til å legge på dobbelt lag med solfilm (den typen som alle bilister under 25 kjører rundt med).

Nå er glasset like pent som resten av Huldraen, og faktisk litt elegant. Det lyser passe diskret når den er tent, og dama står der like synlig (minner egentlig litt om en lekker Sansui jeg hadde en gang)
(... oj, der forsvant min kredibilitet som arkeolog, tenker jeg)
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Glasset på TR-1000 skal være blått. Problemet med med dette "glasset" er at fargen blekes i sollys. På en TR-1010 jeg har er glasset helt blankt, tar man det ut, ser man konturen av den blåe fargen, der glasset ikke har blitt utsatt for sollys.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Kikka litt på siden den til NRHF, på den TR 1000 som står der ser det ut som blank display.
Har også hørt att Tandberg leverte bygge sett av diverse modeller til skoler, mulig det ble bygd en del
TR 1000 der, da er det en mulighet att disse hadde blankt display.

Dette ble litt synsing.


Vi skulle hatt en gammel Tandberg ingenør å spørre i dette forumet.
Det stemmer at Tandberg leverte radioer som byggesett. Den som jeg kan bekrefte ble levert, var TR-2045. Altså det er sansynlig at TR-1000/1010 også ble levert som byggsett.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Det som i utgangspunktet fikk meg til å lure var at jeg fikk tak i et nytt glass til min Huldra10, og dette er blått.
Får prøve å se om det er mulig å få tak i et nytt glass til Tr1000, noe jeg tror kan bli litt vrient. Det virker som om det er veldig lite deler/ komplette Tr1000 ute i markedet.

Raymond.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Det som i utgangspunktet fikk meg til å lure var at jeg fikk tak i et nytt glass til min Huldra10, og dette er blått.
Får prøve å se om det er mulig å få tak i et nytt glass til Tr1000, noe jeg tror kan bli litt vrient. Det virker som om det er veldig lite deler/ komplette Tr1000 ute i markedet.

Raymond.
TR-1000 er det relativt få av på markedet. Har selv to, men holder på å selge den ene, som deleaparat.
 

rveum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2005
Innlegg
298
Antall liker
21
Torget vurderinger
3
Tips kjøp en kjøp en Sølvsuper 12 eller 12 C ta skala glass fra denne, og kapp det til slik att det passer til
TR 1000

Har forresten ett 12 C skala glass liggende, kan godt selge dette for 50 Kr + porto, men må sjekke tilstand på dette først ligger på boden, men det skal være ok.
Send PM hvis intresse.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei !
Glasset mitt ser tydelig blått ut uten at den er slått på.
Ser helt blankt ut påslått.
Har det betydning for lyden ::)
Min lyder best når glasset ser blankt ut ;D

Bare spøker ;)

God jul til alle på denne siden (arkeologene) fra meg.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
God jul til dere på andre siden også!!! ;)
Hei!
Takk skal du ha :D
Bare et tilleggspørsmål, bruker dere levende lys på juletreet ::)
Jeg kunne tenkt meg et digitalt juletre som går rundt i stua og synger julesanger jeg (og som gjerne i tillegg hadde sugd med seg det som er av hybelkaniner ;D (med fjernkontroll selvfølgelig ;) )

Mvh. KW
 
J

jekri

Gjest
Vi bruker Osram elektrisk juletrebelysning. Dere bruker vel mangefargede lysdioder? ;D
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
En Tr-1000 med bra høyttalere skremmer mine hybelkaniner... ;-)

God jul.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
En Tr-1000 med bra høyttalere skremmer mine hybelkaniner... ;-)

God jul.
Hei!
Da er nok ikke mine Mission 750 LE bra nok :'(

Mvh.KW
 

asbjornb

Fersking
Ble medlem
03.06.2005
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei,-
Siden det var snakk om utseende på TR1000; Jeg har akkurat kjøpt en tr1010 fra tyskland som er svart. Kom de noengang som svarte, eller må den ha vært lakket/malt etterpå?
Har sett at mange andre gamle tandberg receivere til salgs i Tyskland (E-bay) har også vært svarte..
MVH asbjørn
 

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
85
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Når jeg gjøpte min TR1000 i 73 hadde den teak-sider og topp. Så var den i annenmannseie tre års tid, da jeg kjøpte den tilbake var den blitt svart:-(

Skru av en av sidene, (to skruer) da ser du fort hva som har skjedd.
 
J

jekri

Gjest
Jeg tror den ble levert i sort og med røkfarget glass på eksportmarkeder.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jeg tror den ble levert i sort og med røkfarget glass på eksportmarkeder.
Ukjent for meg, men mulig du kan ha rett? Litt rart i grunn om den var sort, selv for eksport, da trefinish var in i nevnte periode.
 
J

jekri

Gjest
Jeg mener jeg har sett det avertert som eksporetmodell, bl,a på ebay
 

asbjornb

Fersking
Ble medlem
03.06.2005
Innlegg
2
Antall liker
0
Takker for tips og informasjon...skal ta av sidene og se når jeg mottar den. Asbjørn
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Det skal også nevnes at det fantes to ulike typer av TR-1000/1010 her hjemme også. På slutten av serien begynte man å føre chassis helt bak! Det vi si at bakplaten fluktet med tresidenes bakkant. Kjøleribber og trafo ble nå skjult bak denne plata.

Alle som kjøper en brukt TR1000 / 1010 må belage seg på å bytte ut de store CAR kondensatorene. Disse har en tendens til å tørke ut. Kondensatorene sitter på PS og utgangskortet.
 
Topp Bunn