TR-1000 "Zumm" på S-er høyre kanal🤪

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Hei.
Har en TR-1000 jeg var heldig å fikk lyd i. Skiftet utganger ve. og sedvanlig rens,trykking osv. Det eneste problemet bortsett fra at stereopæra ikke lyser er at det er ZUMMElyd på S-er på tale og sang høyre kanal. De 4 store kondensatoren er ikke skifta. Jeg skiftet de 4 på effektforsterkerkortet da en så stygg ut, men det løste ikke problemet. Hvor på skjema ,hvor i apparatet ligger feilen? Ser dor meg der er enten på effektforsterkerkortet eller powerkortet. Samme summibg på S-er uansett om det er på TAPE1/TAPE2/FM. Noen som har erfaring med en slik "feiling kan hjelpe meg å lokalisere hvor på skjemaet sånn summing evne elimineres. Skulle jeg rett og slett skifta de store elektrolyttene på powerkortet??? 20220609_064548.jpg
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
731
Sted
Bodø
Det du beskriver omtales ofte som "Sibilance", at s, ch og z-lyder blir ekstra kraftige.
Årsaken sies ofte å ligge i enten høyttalere eller i lydkilden (opptaket).
Så prøv først å bytte om høyttalerene og hør om lyden følger høyttaleren eller forblir på høyre kanal.
Så bytter du om på høyre og venstre på lyden om til forsterkeren og hører om det da flytter seg til andre kanal.
Har du s-lyden fremdeles i høyre kanal etter begge disse byttene, så kan du nok konkludere med at problemet ligger i forsterkeren.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Takk for svar!
Er fortsatt i høyre kanal etter byttet.....Jeg har også i stad bytta C601-C604 med riktig styrke og Volt. Ingen forskjell. Samme problem på alle lydkilder radio og input.
Kanskje skal jeg rense alle brytere og vendere en gang til.......skal se på dette i morgen.
Apparatet spiller forresten nydelig ellers, men litt irriterende med denne buzzingen på S, ch og z som du beskriver.
 
Sist redigert:

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Screenshot 2022-06-10 01.01.01.png
Jeg tenker at siden dette er en følelse av at diskanten "spytter" S-er så kan kanskje en feil ligge evnt her?
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Er vel kanskje heller en transistor på effektforsterkerkortet, skal prøve måle noen spenninger. Ikke lett å komme til, men skal gjøre et forsøk....
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
731
Sted
Bodø
Hvis den ellers fungerer normalt, at lydstyrken er lik mellom høyre og venstre,
og ikke forvrengt noe utover det at S-ene er for kraftige, så vil jeg betvile at du vil
greie å måle noe unormalt på noen transistorer.

Jeg ville nok fokusert på tonekontrollen, og da så klart diskant-delen av den.
Fungerer den normalt, altså at diskanten minker når du skrur den ned,
og øker når du skrur opp?
Og blir de S-lydene da påvirket av dette, at de blir ekstra kraftige med økt diskant?
For disse S-lydene opplever du altså med bass og diskant i midtposisjon?

Kanskje en ide og sjekke selve potmeteret og motstander og kondensatorer rundt det.
Inklusive C529/530.
Igjen, sammenlign venstre og høyre.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Enig. Skal se på det. Får av og til lyst å ta ut alle potmetere og bade de i elektrorens noen gang. Apparatet har stått i massevis av år urørt. Men wt poeng som du sier, flott lyd ellers. Helt jevnt lydnivå mellom kanalene.
Kommer tilbake!!
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
731
Sted
Bodø
Ser jeg blingset og så på TR200 skjema når jeg skrev Inklusive C529/530.
Det skulle være C522 ja 😋
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Synes det er skikkelig vrient å måle på effektforsterkerkortet. Powerkortet ligger over og vanskelig å komme til. Men jeg registerer at jeg får 64V inn på rødt punkt på både venstre og høyre kort. Men så skjer det noe etterhvert, jeg setter sort i jord og rød klemme på forskjellige kondensatorer/motstander på høyre/venstre kort og sammenlikner. Verdiene er mye lavere på høyre kort. Når jeg måler 35V på venstre på en motstand så måler den bare ca 14V på høyre kort. Slik er det med mange komponenter. Jeg merka noe skjedde rundt Q701, da målingen etter denne ble veldig lav. Tok ut og målte den men den og fikk fine avlesninger. Skifta til ny original transistor likevel, men problemet med "Zzss" på høyre ved tale/sang fortsetter....
Det må være noe som fører til strømtap på høyre kort. Over den store C602 så måler jeg ca. 13V. På C601 mer normale 35V (30V i skjema). Så da blir det å finne ut hvor strømmen forsvinner. Det må være etter Q701 da.....kanskje, Lurer litt på veien videre. Det er flott lyd og jevnt på begge, men altså svært irriterende denne "spyttingen" på S-lyden. Men spenningen over C602 er jo ikke korrekt. Tar godt imot videre innspill......
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
731
Sted
Bodø
Hvis du mistenker at det er høyre utgang det er noe feil med, så kan du jo bytte de 2 om og se om feilen da flytter seg til venstre høyttaler.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Heisann Geir.
Da har jeg nå testa ved å bytte om de to utangskortene.
Feilen med ZZZ på S-er flytta seg over til venstre høyttaler.
Får forresten fint til å justere hvilestrøm på mistenkte "syke" høyre utgang på TR-1000-apparatet....Så da mener jeg at de store MJ802/MJ4502 er friske, hvertfall?
Jeg har for en stund siden skifta 2x220uF og 2x22uF kondensatorer. Da er det vel enten en transistor eller motstand som er gåen på det kortet som forårsaker problemet, kan vi konkludree med det? Får som sagt mye lavere målinger på diverse punkter ifht ve.kort. Måler også som sagt kun 13V ca. på C602.
Har i kveld tatt ut transitorene i kortet, målt og funnet de i orden.
 
Sist redigert:

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Det endte med at jeg hadde apparatet til fagmann- han oppdaga at det var en motstand som var hovedproblemet.
Men nå har jeg fått et nytt problem. Meget svak lyd i ve.kanal. Det startet med koking uansett lydnivå på volum, dette var på alle innanger.
Men så rensa jeg høyttalervelger. Etter det forsvant koking, men desverre blei volumet veldig lavt, kanskje 75% tap i venstre.
Jeg har bytta om de to utangskortene, emn feilen flytter seg IKKE, den er fortsatt i ve.kanal. Så det er hvertfall ikke effektforsterkerkortet som har feil, det har nettopp blitt fiksa av fagmann altså
Mistenker at feilen ligger i TONEKONTROLL-kortet, men får fine målinger på spenning rundt alle transitorer der. Har også recapet alle større kondensatorer i venstre på det kortet, C501, C505, C527, C511 C507 osv....Ingen bedring.
Har selvsagt sett over loddinger, og rensa knapper og vendere. Frustrerende, kommer liksom ikke videre. Kan det være en av de mindre kondensatorerne rundt balansepotmeteret, eller har noen råd? Har minimalt med utstyr, men greier å finne ut en del med multimeteret.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
TR-220
Ikke at det gjør så mye, men har litt smell i høyytalere ved påslag. Huldra 10 har jo noen komponenter som som skal hindre "dunk" ved påslag.'
Finnes dette på TR-220? Går til jord en ledning fra AV/PÅ-knapp på TR-220, men finnes samme system som på Huldra 10, altså en komponent/motstand somhindrer dene smellen/"puffen" ? Jeg ser ikke det på skjema....kan noen gi råd?
Screenshot 2023-01-26 21.01.48.png
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Takk, men lurte egentlig på om TR-220 har en slik funksjon som hindrer "DUNK" i høyttalere ved påslag.....Ser ikke det kommer fram av skjema?
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
731
Sted
Bodø
Nei, den "THUMP" lyden du hører ved påslag av slike forsterkere er midtpunkt spenningen som lader opp de store kondensatorene på utgangen (via høyttalerene).
Enkleste måten å unngå det på er å sette høyttalervenderen i "OFF" (eller "AV") før du slår av radioen, og vente med å slå den på til etter du har slått radioen på.
Da hører du ikke noe verken ved avslag eller påslag.

Blir på en måte samme som den regelen om at man bør (SKAL) skru volum helt ned før man slår av eller på en forsterker med rele på høyttalerutgangen.
Sånn for å ikke brenne relekontaktene.
 
Topp Bunn