Trøkk uten trykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Interessant tråd som jeg ikke kom over før i dag.
    Spennende at noen prøver seg på ett ekte DBA oppsett.
    Jeg begynte på en total ombygging av hjemmekinoen på denne tiden i fjor og mangler nå bare siste finish. Rommet der er 3,30x5,6x2,4m og jeg har realisert ett 2 x 4 Single bass array med massiv demping på bakvegg. Bruker Dayton Audio RSS315HO i lukket kasse drevet av 2 stk. Crown XTI-4002. Bakveggen er ca 40 cm Paroc med 10ish cm luft bak. I front av dempingen bruker jeg 6 stk. GIK acoustics versifusor.

    Grunnen til at jeg valgte SBA med dempet bakvegg mot DBA var primært for at bakveggen har en del rør fra badet og var ikke veldig egnet til riktig plassering av subbene, kunne holde byggearbeidet og kostnaden nede, og at simuleringene jeg gjorde viste at jeg fikk tilstrekkelig demping av de gjennstående problemfrekvensene ved bruk av massiv demping.
    Vet ikke hvor mye jeg skal si om hvordan bassoppsettet fungerer da jeg er dårlig på Hi-Fi lyrikk, men jeg er meget fornøyd og det går ingen vei med det første :) Det eneste jeg savnet var at jeg tidligere kjørte ett 4 x sub system med JBL BassQ prosessor(SFM Light). To av subbene var i nærfelt og disse ga litt morrofaktor på film. Kinoen er i kjelleren på støpt såle, så det er ingen bevegelsesenergi å hente fra gulvet. Dette "problemet" ble løst med ett oppsett fra Crowson.

    Det morsomme med SBA/DBA er att frekvensresponsen er lik i hele bredden og høyden av rommet(Dybden også for DBA) opp til frekvens gitt av tettheten av arrayet. Det vil si at det er latterlig enkelt å ratte inn EQ. Det du gjør med EQ i sweetspot blir helt like i svigermorssetet. Dette fører også til at man har mye mindre peaker og alle andre plasser i rommet som forplanter seg til resten av huset. Jeg spiller jevnt over en god del høyere i hjemmekinoen nå enn jeg gjorde tidligere, og det er samtidig mindre surmulig fra konemor og unger som våkner. Dette er riktignok ikke en kvantitativ måleenhet, men ren erfaring :)
    En annen fordel er at planbølgen som genereres av arrayet ikke har samme tap på grunn av avstand til lyttteposisjon. Det vil si at systemet blir belastet en del mindre for tilsvarende lydtrykk i sweetspot enn vanlig sub oppsett. Jeg klarer meg med 8 x 12" og har ikke savnet mulighet til å spille høyere(bortsett fra introen til Edge of tomorrow), men dette kommer selvsagt ann på preferanser osv. Overkill er uansett kjempegøy og hadde jeg skulle begynt på nytt å bygge hadde jeg sikkert gått for flere elementer :)
    Ser at du skriver att du ikke får noe nytte av roomgain, mine simuleringer og målinger viser at dette ikke stemmer helt. Jeg skulle i såfall ha kompansert mye mer med EQ for avrulling i lukket kasse enn det jeg må gjøre i praksis.
    Kommer til å følge med på denne tråden.

    Måling uten absorbent
    Vis vedlegget 292806


    Måling med absorbent
    Vis vedlegget 292807

    Måling med absorbent og litt EQ. 2 bånd med 3-4dB demping og ett bånd med 3dB økning.
    Vis vedlegget 292808


    Mobilbilde av oppsettet før finjustering av plassering
    Vis vedlegget 292809

    Håper at posten min ikke ble alt for lang, da jeg ikke ønsker å kuppe tråden din....
    så rimleg rått ut dette ,ikke att eg har noe særlig peiling på dette så eg bøyer meg i støvet for tytte så legge tonnevis av enarsji i dette , menn vil ikke et dba ta mer roomgain eller ein enkel?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    , menn vil ikke et dba ta mer roomgain eller ein enkel?
    Roomgain kan ses på som energioppsamling i rommet. I tilfelle et ideelt DBA vil all energi fra frontarrayet absorberes av bakarrayet. Man kan se på systemet som om bakveggen ikke eksisterer eller er uendelig lang. I praksis derimot kan det være annerledes siden vi sjelden opplever at ideelle betingelser er tilstede. Så jeg forventer at vi får noe roomgain, men begrenset ift. f.eks. SBA. Time will show.
     

    TL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2002
    Innlegg
    89
    Antall liker
    10
    Veldig spennende dette. Har sett tråden din på avforum og det er imponerende. Dette er kanskje litt off topic, men av kuriositet lurer jeg på om du har noen vannfalls målinger fra flere steder i rommet? Dette prinsippet synes jeg også er veldig spennende!
    Jeg har ikke noen vannfallsdiagrammer da jeg ikke har fått ut noe fornuftig på vannfallsmålinger med omnimic. Siste jeg brukte Room simulatoren i REW så jeg til min store ovveraskelse at REW valgte omnimic som input, så jeg får vel prøve å sette meg inn i REW etterhvert. Eventuelt bruke mer tid på omnimic.
    I forbindelse med at jeg testet diffusorer over absorbentene gjorde jeg noe forsøk med dacay målinger i XTZ RA for å sjekke om diffusorene ødela noe for frekvensrespons og decay. vedlagt bilde er fra den operasjonen. For de som er interessert så viste målingene at diffusorene ikke påvirket effekten av absorbenten bak.

    NB: Målingene ble gjort samtidig som jeg byttet forsterkere så de er uten EQ. Dette ser dere lett ved 31.5Hz og 63Hz som er lengdenodene i mitt rom. Etter EQ har decay ved disse frekvensene gått ned, men jeg har desverre ingen lagrede målinger.
    decay med diffusor.jpg

    For artig skyld så har jeg funnet fram en gammel måling av 4 X Rythmik Audio F12 i samme rom og samme mikrofonplassering. Subbene er satt opp med JBL BassQ movie setting og Anthem ARC kjører på toppen(dvs. så bra som jeg overhodet klarte å tune det gamle oppsettet) Bildet er desverre veldig lite, men det er morsomt å se forskjellen på decay.
    Decay med JBL bassQ.jpg


    Angående roomgain tror jeg tytte kan være inne på noe med at det kan være forskjell på SBA og DBA, men de målingene jeg har sett av DBA viser også at det er roomgain til stedet der. Om det skyldes at det ikke er ideelle betingelser, eller om det skyldes bidrag fra X og Y retningen i rommet aner jeg ikke :) Har egentlig ikke så mye peiling på roomgain :)
    Mindre energi i lavere frekvenser fra bakarrayet kan være en potensielt god ide. I mitt oppsett har jeg en del bidrag fra refleksjoner fra bakvegg i de laveste frekvense da det er helt klart begrenset hva en absorbent på totalt 50cm demper når man beveger seg nedover i frekvens. Føler derimot ikke at det går på bekostning av "tørrheten" i bassen.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er kort mellom ord og handling hos den gutten. Jeg begynner å henge etter nå ser jeg ;D
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    hvordan sunst du dette så ut tytte? blir jo bare ein drømm å sette sammen
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ser veldig bra ut på bildene. Håper det passer også :eek: Har snekkeren prøvemontert en kasse?
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Ser veldig bra ut på bildene. Håper det passer også :eek: Har snekkeren prøvemontert en kasse?
    d virker ut så hann har stålkontroll så regner nesten med han har testet ut alt, eg sa vertfall eg ikke hadde gått over tegninger å sjekket alt stemte så d skulle selfølgleg han gjøre, å trekke fra å legge til på freste kanter, hann ringte meg i dag for å høre om eg ville ha noe faser lagt på baffel ,men d legger eg sell med overfres i såtillfelle, skal kansje dutte noe aluringer inn for å sjule skruer på ellementer så må nesten ta noen mål før eg våger å gjøre noe
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er plass til aluringer hvis du tar av den gummiringen som AE legger på korgflensen. Ytterbaffelen har en tykkelse og hulldia som passer akkurat til TD18 med gummiringen på.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er kort mellom ord og handling hos den gutten. Jeg begynner å henge etter nå ser jeg ;D
    Dette ser meget bra ut dette og det er gøy å se unggutter med guts. Har gått litt tregt med meg selv, men vi kan jo si første mann ferdig, så får vi se om det hjelper noe for min del:)
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Det er kort mellom ord og handling hos den gutten. Jeg begynner å henge etter nå ser jeg ;D
    Dette ser meget bra ut dette og det er gøy å se unggutter med guts. Har gått litt tregt med meg selv, men vi kan jo si første mann ferdig, så får vi se om det hjelper noe for min del:)
    hehe ja eg våger ikke å gå inn med noe summ i denne konkuransen, men ja er med på den
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er kort mellom ord og handling hos den gutten. Jeg begynner å henge etter nå ser jeg ;D
    Dette ser meget bra ut dette og det er gøy å se unggutter med guts. Har gått litt tregt med meg selv, men vi kan jo si første mann ferdig, så får vi se om det hjelper noe for min del:)
    hehe ja eg våger ikke å gå inn med noe summ i denne konkuransen, men ja er med på den
    Ikke hørt så mye fra denne kanten i det siste, men vil bare minne deg på at skal du skal vinne kappløpet mot ferdig sub, må du være ferdig innen to timer;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mucho macho! Spent på å se hvordan det blir med satelittene, og kor i farsken skal du få plass til "mellombass"-løsning?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Mucho macho! Spent på å se hvordan det blir med satelittene, og kor i farsken skal du få plass til "mellombass"-løsning?
    Det er over tre meter mellom de ytterste subbene, så satelittene blir stående helt inntil de og med mellombasser inntil der igjen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ser bra ut! :) Da er det bare å kjøpe kassevis med øl og invitere vennegjengen på lime- og maledugnad ;D

    Egentlig synes jeg Tytte bør komme seg ned med malekosten også, HAHA!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg elsker arbeid, kan se på det i timesvis! Var litt bekrymret for at du skulle gå arbeidsledig i julen, men nå kjenner jeg roen har senket seg i kroppen min ;D
    En liten men ikke så viktig detalj Anders. Den avstiveren som er lengst til venstre (mot topplokket) i bildet skal egentlig kortes av med 15mm. Da blir det like langt til hver avstiver målt fra de øvre hjørnene og avstiverne vil da omslutte driveren symetrisk. Ikke at det betyr så mye, men det var planen.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor er det blitt av avstiverplaten som skal stå nederst i kassen?
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Den er der sikkert den og såg ikke over tegning når eg satt den sammen. Er d noe så mangler slik eg har satt det nå?
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Eg så bare på bilde på side 1 i tråden her når eg satt den ene sammen
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det skal etter planen være en hel plate som deler kassen i to nederst, altså mellom den horisontale avstiverplaten med hull i og bunnen av kassen. Den skal avstive for evt. fleksing i bunnplaten
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Flasker seg nå ;D
    Edit: Før du limer det sammen, sjekk at elementet går fint inn.. i tilfelle jeg skulle ha blingset på et mål
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Det er kort mellom ord og handling hos den gutten. Jeg begynner å henge etter nå ser jeg ;D
    Dette ser meget bra ut dette og det er gøy å se unggutter med guts. Har gått litt tregt med meg selv, men vi kan jo si første mann ferdig, så får vi se om det hjelper noe for min del:)
    hehe ja eg våger ikke å gå inn med noe summ i denne konkuransen, men ja er med på den
    Ikke hørt så mye fra denne kanten i det siste, men vil bare minne deg på at skal du skal vinne kappløpet mot ferdig sub, må du være ferdig innen to timer;)
    Du vant med glans. Har limet sammen første i dag så skal gå radig fra i dag av
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvem skulle trodd at det passet ;D Veldig bra Anders, da er det bare 15 igjen...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Regne adventskalenderen dette, bare litt sent ute. :)

    Tips: Ha en bøtte med vann i nærheten vask av overflødig lim med en gang, det resterende kan pusses bort med 120 grit når det er tørt. Finish liker ikke lim. Bruk oljebasert grunning og toppstrøk for best resultat.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Regne adventskalenderen dette, bare litt sent ute. :)

    Tips: Ha en bøtte med vann i nærheten vask av overflødig lim med en gang, det resterende kan pusses bort med 120 grit når det er tørt. Finish liker ikke lim. Bruk oljebasert grunning og toppstrøk for best resultat.
    Nå er eg så rastlaus att kassene skal være gla om dei kjenner lukta av maling
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har helt sikkert oversett dette et sted, men hvor høyt i frekvens er det mulig å bruke et slikt system uten at det vil bli forstyrrende bakfra.

    Gleder meg til å se målinger av frekvensrespons og vannfall på dette. Synes jeg selv var griseheldig med første runde her hjemme, men regner med at dette her kan bli ennå bedre - det er jo en del å gå på når det kommer til vannfall mitt.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er to forhold som i hovedsak bestemmer hvor høyt man kan bruke det i frekvens forutsatt symetrisk og ryddig rom. Avstanden mellom driverne bestemmer hvor høyt opp i frekvens man kan generere en uniform bølgefront. fmax=c/(2xD), hvor c er lydhastigheten og d er avstanden mellom elementene (horisontalt eller vertikalt).
    Den andre avgjørende faktoren er ved hvilken frekvens man ikke ønsker monobass og blir sånn sett subjektiv.
    Uansett må det prøves og tunes i det ikke-optimale rommet for å finne ideelt innslagspunkt for satelittene, men jeg satser på at vi havner i området 100-120 i Anders sitt oppsett.
     
    Sist redigert:

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Har helt sikkert oversett dette et sted, men hvor høyt i frekvens er det mulig å bruke et slikt system uten at det vil bli forstyrrende bakfra.

    Gleder meg til å se målinger av frekvensrespons og vannfall på dette. Synes jeg selv var griseheldig med første runde her hjemme, men regner med at dette her kan bli ennå bedre - det er jo en del å gå på når det kommer til vannfall mitt.
    fornøyd med resultat av ditt prosjekt? hvor i landet holler du til?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har helt sikkert oversett dette et sted, men hvor høyt i frekvens er det mulig å bruke et slikt system uten at det vil bli forstyrrende bakfra.

    Gleder meg til å se målinger av frekvensrespons og vannfall på dette. Synes jeg selv var griseheldig med første runde her hjemme, men regner med at dette her kan bli ennå bedre - det er jo en del å gå på når det kommer til vannfall mitt.
    fornøyd med resultat av ditt prosjekt? hvor i landet holler du til?
    Ja, må vel si det. Bass-systemet mitt er tenkt todelt og subb-bass delen er på plass. Nå er det bare få resten på plass også.
    Holder til i Langesund
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn