Trøkk uten trykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Og hvis en ønsker virkelig å bli kastrert av basstrykket - snu bare fasen i elementene i bakenden av rommet :p 16 stk i fase + roomgain og offeret i midten

    mvh
    Pluss lms ultra i drift i tilleg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Og hvis en ønsker virkelig å bli kastrert av basstrykket - snu bare fasen i elementene i bakenden av rommet :p 16 stk i fase + roomgain og offeret i midten
    mvh
    Nope, det er jo derfor bassene er konfigurert i DBA - for å sikre at trøkket ivaretas gjennom hele passbandet. Liner man opp alle til å spille i parallell så støter man fort på de samme romproblemene som før. Dipper i frekvensresponsen er no good, for ikke å snakke om tidsdomenet. Skal vi ha maks slam og trøkk så blir det slik. LMS-ene vil imidlertid hjelpe til på film. 6stk sånne beist tilsvarer kapasitetsmessig ca 16stk TD18H+. Men de er som sagt foreløpig kun planlagt brukt på film i subområdet hvor det stort sett er følelse av rom og bevegelse.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    dette med sittegruppe, eg tengte ein 3 seter eg, ein sak eg kann gå i koma i når eg sitter der, d fleskeberge eg har der inne i dag vill vell gå utover lyden?
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Sofaer vil påvirke mye ja, men legg gjerne ut noen bilder av dagens rom og anlegg så ser vi hva det går i.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det første jeg har lyst å gjøre er å teste DBA oppsettet uten noe annet enn anlegget i rommet. Da får vi dokumentert effekten under optimale forhold for DBA. Så kan vi sette inn TV, sofa etc. og gjøre nye målinger for å se hvor hvordan dette påvirker responsen. Jeg har ikke lyst til å anbefale deg å fjerne noe som helst basert på hva jeg tror på dette tidspunktet. Men for all del, har du lyst på ny sofa så skal jeg ikke stoppe deg :)
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Det første jeg har lyst å gjøre er å teste DBA oppsettet uten noe annet enn anlegget i rommet. Da får vi dokumentert effekten under optimale forhold for DBA. Så kan vi sette inn TV, sofa etc. og gjøre nye målinger for å se hvor hvordan dette påvirker responsen. Jeg har ikke lyst til å anbefale deg å fjerne noe som helst basert på hva jeg tror på dette tidspunktet. Men for all del, har du lyst på ny sofa så skal jeg ikke stoppe deg :)
    selfølgeleg skal du få måle d du vil. Eg vurderer å ta ut det som allerede står her , så eg har plass å stacke subbkasser når dette kommer.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    d blir faktisk ganske stress å lage til. Motte eventuelt borret masse hull menn litt tungvint
    Har ikke tenkt å gjøre livet ulevelig for deg. Det var kun utseendemessig jeg tenkte. Hvis en slik gitterstruktur er aktuell så må det brukes perforert metall bøyd til i fasong. Vingene lages da som et skjelett for å supportere gitteret. Kan også tenke på en løsning med både gitter og tøy på baksiden for å gjøre det lystett.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    d blir faktisk ganske stress å lage til. Motte eventuelt borret masse hull menn litt tungvint
    Har ikke tenkt å gjøre livet ulevelig for deg. Det var kun utseendemessig jeg tenkte. Hvis en slik gitterstruktur er aktuell så må det brukes perforert metall bøyd til i fasong. Vingene lages da som et skjelett for å supportere gitteret. Kan også tenke på en løsning med både gitter og tøy på baksiden for å gjøre det lystett.
    Dette gitteret er d lydmessig årsak du vil ha dette? Muleg d faktisk blir lettest å borre om vi går for noe i den duren. Vet du ca diameter på hull du har lagt ut på tegning der?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Poenget med gitteret er å la 15"-erne se en smalere baffel akustisk enn det den visuelt vil se ut som. Det er for å trekke dipolpeaken så høyt opp i frekvens som mulig med de elementene. Å borre de hullene tar vinter og vår. Det er 3200 hull i gitteret pr. side slik det er tegnet nå, med Ø3.5mm hull. Har kikket litt på forskjellig perforert metall og det er mye fint å få tak i. Jeg ville uansett ha laget det til slik at vi kan montere gitteret uten videre hjelp fra blikkenslager eller mekanisk verksted.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Her er en form for gitter med supporterende ramme
    Perforert alu.PNG
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Der kom tråden ja! Har ventet på denne. Kommer til å følge intenst med her. Dette er et prinsipp jeg har veldig troen på selv og absolutt skulle ha implementert om jeg hadde hatt mulighet. Visste at anders dreiv å kokte med et eller annet, og regnet nesten med at det var noe ala dette.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Der kom tråden ja! Har ventet på denne. Kommer til å følge intenst med her. Dette er et prinsipp jeg har veldig troen på selv og absolutt skulle ha implementert om jeg hadde hatt mulighet. Visste at anders dreiv å kokte med et eller annet, og regnet nesten med at det var noe ala dette.
    Kommentarer til og direkte designinnspill til dipolene mottas med takk :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dette blir spennende å følge med på, og blir helt sikkert en referanse vi andre kan lære av når det perfekte lytterom skal konstueres
    Det blir et referansesystem all den tid jeg ikke vet om at det finnes DBA system i Norge fra før. Og om det gjør, så håper jeg vedkommende melder seg i tråden. Jeg håper selvfølgelig (drister meg inn med en forsiktig tror også) at bassgjengivelsen også vil være i referanseklasse. Utgangspunktet er iallfall bra med stor kapasitet, flotte element og teknikk som fikser det vanskeligste.
    DBA-prinsippet grenser IMO til genialt - litt KISS over det - men jeg mener også at det er mulig å få til en tilsvarende respons i et godt lytterom. Tilsvarende som hos deg for eksempel hvor det er lagt ned mye energi i akustikktiltak.
    Skal ikke se bort i fra at et DBA system hadde passet meg fint. Har blitt helt avhengig i at bassen høres lineær ut i hele registeret. Mener jeg hører flere detaljer når alt kommer i riktig mengde.
    Har jo hatt folk på besøk som mener det mangler en god del på detaljer nettopp i bassen. Har jo også hørt deres oppsett og skal vel være enig i at det kanskje høres ut som bassen spetter og danser litt mer opp og ned, men det er mer forstyrrende, enn riktig og detajert, for meg.

    Har jo heller ikke bestemt meg 100% på hvilken løsning jeg kommer til å prøve her hjemme og det jeg eventuelt kommer til å prøve av de planene jeg har nevnt, er fult reversibelt.
    Håper også på en audiens når dette dere har begynt på her står ferdig

    Tor
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Spennende prosjekt dere har startet her Tytte og Anders. Gleder meg til å følge dette prosjektet.

    Et enkelt og funksjonelt alternativ til perforerte metallvinger er jo rett og slett høyttalerstoff festet til en ramme. Rammen kan også gi gunstig funksjon ved å fungere som avrunding og innfestning til hornet. Rammen kan bygges uten CNC fres med ferdig halvstaff (halv rundstokk) av solid tykkelse.

    Mulig utseende vil lide, men her snakker vi et dedikert rom og da mener jeg form bør følge funksjon ganske tett. :)

    grill.jpg

    halvstaff.jpg


    Her ble det av ukjent grunn dobbelt opp med bilder! :p
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Takk Fredrik - tar ideen med meg videre i uken. Design er vanskelig. Litt av greien er at Anders kan CNC, har tilgang og ønsker å lage et "ferdigprodukt" av det. Men like fullt er tankene/skissene dine gull for videre drodling.
    I mellomtiden forandret jeg litt på sokkelen til eksisterende design og synes det hevet seg ubetydelig :)
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ser forresten du har lagt til en tweeter på toppen. Dette er tanker jeg også har, men ønsker å teste hornet før jeg gjør noe mer ut av det.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke se bort i fra at et DBA system hadde passet meg fint. Har blitt helt avhengig i at bassen høres lineær ut i hele registeret. Mener jeg hører flere detaljer når alt kommer i riktig mengde.
    Har jo hatt folk på besøk som mener det mangler en god del på detaljer nettopp i bassen. Har jo også hørt deres oppsett og skal vel være enig i at det kanskje høres ut som bassen spetter og danser litt mer opp og ned, men det er mer forstyrrende, enn riktig og detajert, for meg.

    Har jo heller ikke bestemt meg 100% på hvilken løsning jeg kommer til å prøve her hjemme og det jeg eventuelt kommer til å prøve av de planene jeg har nevnt, er fult reversibelt.
    Håper også på en audiens når dette dere har begynt på her står ferdig

    Tor
    Anders er nok ikke vanskelig å be :)
    Det skal uansett bli spennende når bassystemet er oppe og går. Jeg har en del forventninger ift. resultatet og forholdene burde ligge til rette ift. å innfri (Mange av) forventningene. Dessverre får jeg si, så har vi ingen referanser til ditt systems styrker og svakheter. Eneste måten å finne sånt ut på er å ta turen ;)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Estetikk er vanskelig og subjektivt. Så her bør vel Anders velge det han liker best.

    Hvilket program lager du 3D modellene i Tytte?
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Estetikk er vanskelig og subjektivt. Så her bør vel Anders velge det han liker best.

    Hvilket program lager du 3D modellene i Tytte?
    Planen er å kjøre ut et sett til meg sell å et til tytte.så her kommer vi nokk frem til noe så ser bra ut i sammen. Pøs på me forslag folkens
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Følger i spenning med på dette!, utrolig interessant! Er det LO15 eller Dipole 15 som skal benyttes i dipolene? Og hva med driver til Seos hornet?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    LO15 stakk jo du av med så... :p Vi prøver ut TD15M først, de har jeg liggende. Simuleringer ser grei ut og det er en mer dedikert midbass enn LO15 sånn i utgangspunktet. Følsomheten blir også kneppet høyere med TD15M. Skulle praktiske forsøk vise at det ruller vel tidlig av så vil LO15 bli vurdert. Det vil si - jeg har ikke tegnet opp 12" utgaven enda, så 15" er ikke 100% bestemt enda.

    Til SEOS-hornet er det i utgangspunktet tenkt å bruke Radian 951 med beryllium.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Designmessig ser modellen med spilene helt superb ut. Det gir den en industriell look, som iallefall undertegnede er fan av! Forøvrig er jo DBA prosjektet over the top spennende. Dette skal følges!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Føler fortsatt ikke at linjene henger helt sammen Sannax. Får gruble ut uken uten tilgang på tegneverktøy
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker du Tytte71 i forhold til å integrere monopole basser med dipoler?
    Ser at mange ikke har fått det til. Også folk med tilgang på godt verktøy og god kunnskap.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at det kan være krevende og det viser de mange (mislykkede) forsøkene som også har vært gjort. Men helt galt trenger det heller ikke bli hvis overgangen gjøres sømløs og romresponsen er linjær/lik et stykke over og under overgangen mellom systemene.
     

    TL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2002
    Innlegg
    89
    Antall liker
    10
    Interessant tråd som jeg ikke kom over før i dag.
    Spennende at noen prøver seg på ett ekte DBA oppsett.
    Jeg begynte på en total ombygging av hjemmekinoen på denne tiden i fjor og mangler nå bare siste finish. Rommet der er 3,30x5,6x2,4m og jeg har realisert ett 2 x 4 Single bass array med massiv demping på bakvegg. Bruker Dayton Audio RSS315HO i lukket kasse drevet av 2 stk. Crown XTI-4002. Bakveggen er ca 40 cm Paroc med 10ish cm luft bak. I front av dempingen bruker jeg 6 stk. GIK acoustics versifusor.

    Grunnen til at jeg valgte SBA med dempet bakvegg mot DBA var primært for at bakveggen har en del rør fra badet og var ikke veldig egnet til riktig plassering av subbene, kunne holde byggearbeidet og kostnaden nede, og at simuleringene jeg gjorde viste at jeg fikk tilstrekkelig demping av de gjennstående problemfrekvensene ved bruk av massiv demping.
    Vet ikke hvor mye jeg skal si om hvordan bassoppsettet fungerer da jeg er dårlig på Hi-Fi lyrikk, men jeg er meget fornøyd og det går ingen vei med det første :) Det eneste jeg savnet var at jeg tidligere kjørte ett 4 x sub system med JBL BassQ prosessor(SFM Light). To av subbene var i nærfelt og disse ga litt morrofaktor på film. Kinoen er i kjelleren på støpt såle, så det er ingen bevegelsesenergi å hente fra gulvet. Dette "problemet" ble løst med ett oppsett fra Crowson.

    Det morsomme med SBA/DBA er att frekvensresponsen er lik i hele bredden og høyden av rommet(Dybden også for DBA) opp til frekvens gitt av tettheten av arrayet. Det vil si at det er latterlig enkelt å ratte inn EQ. Det du gjør med EQ i sweetspot blir helt like i svigermorssetet. Dette fører også til at man har mye mindre peaker og alle andre plasser i rommet som forplanter seg til resten av huset. Jeg spiller jevnt over en god del høyere i hjemmekinoen nå enn jeg gjorde tidligere, og det er samtidig mindre surmulig fra konemor og unger som våkner. Dette er riktignok ikke en kvantitativ måleenhet, men ren erfaring :)
    En annen fordel er at planbølgen som genereres av arrayet ikke har samme tap på grunn av avstand til lyttteposisjon. Det vil si at systemet blir belastet en del mindre for tilsvarende lydtrykk i sweetspot enn vanlig sub oppsett. Jeg klarer meg med 8 x 12" og har ikke savnet mulighet til å spille høyere(bortsett fra introen til Edge of tomorrow), men dette kommer selvsagt ann på preferanser osv. Overkill er uansett kjempegøy og hadde jeg skulle begynt på nytt å bygge hadde jeg sikkert gått for flere elementer :)
    Ser at du skriver att du ikke får noe nytte av roomgain, mine simuleringer og målinger viser at dette ikke stemmer helt. Jeg skulle i såfall ha kompansert mye mer med EQ for avrulling i lukket kasse enn det jeg må gjøre i praksis.
    Kommer til å følge med på denne tråden.

    Måling uten absorbent
    246219d1393617005-plassering-av-hter-og-subber-1-sete-uten-absorbent.jpg



    Måling med absorbent
    246220d1393617059-plassering-av-hter-og-subber-bakvegg-center.jpg


    Måling med absorbent og litt EQ. 2 bånd med 3-4dB demping og ett bånd med 3dB økning.
    246222d1393617216-plassering-av-hter-og-subber-med-eq-16smoothing.jpg



    Mobilbilde av oppsettet før finjustering av plassering
    246226d1393618023-plassering-av-hter-og-subber-front.jpg


    Håper at posten min ikke ble alt for lang, da jeg ikke ønsker å kuppe tråden din....
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Veldig spennende dette. Har sett tråden din på avforum og det er imponerende. Dette er kanskje litt off topic, men av kuriositet lurer jeg på om du har noen vannfalls målinger fra flere steder i rommet? Dette prinsippet synes jeg også er veldig spennende!

    Til Tytte: designet med spilene var jo skikkelig stilig, men om du skal få smalest mulig baffel så er vel FredrikC sitt forslag kanskje hakket bedre. Når man først skal gå så kompromissløst til verk som du gjør her så er jeg veldig enig i at form bør følge funksjon.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    TL; Spennende prosjekt, lang fra off-topic og langt fra for langt innlegg - takk for bidrag ;)
    Anders sine TH18+ har en del mer kapasitet enn dine 12", men jeg er allikevel spent på om han synes det holder til alle formål. Til musikk derimot skulle kapasiteten være veldig godt ivaretatt. Sånn foreløpig så vil også 6stk. LMS Ultra trø støttende til i de aller laveste oktaver, og med det på plass så skulle også film garantert være sikret.
    I og med at bakarrayet i teorien fullstendig kansellerer alle de dypeste frekvensen, i motsetning til en dempet bakvegg hvor mengde og type dempemateriale setter grense for demping nedover, så tror jeg at room gain blir mindre i DBA. Skal ikke forsverge at det ikke er roomgain, men teroretisk så skulle det være mindre av det. Og så får vi også se hva kalibreringsrundene bringer, kanskje ender vi opp med et kompromiss - altså at vi tillater litt mindre kansellering i subbassoktavene til fordel for litt mer nivå, hvem vet :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TL

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Til Tytte: designet med spilene var jo skikkelig stilig, men om du skal få smalest mulig baffel så er vel FredrikC sitt forslag kanskje hakket bedre. Når man først skal gå så kompromissløst til verk som du gjør her så er jeg veldig enig i at form bør følge funksjon.
    Design kan være jysla vanskelig og enig med både deg og Fredrik at form primært skal følge funksjon. Det blir nok uansett ikke slike spiler, men skal jeg sette det litt på spissen så er vel kanskje Fredrik sitt designforslag helt ikke 100% etter form/funksjon prinsippet. I hans skisser så er baffelen gjemt bak et bredt forheng for å illudere en bredere baffel - altså rent visuelt.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Til Tytte: designet med spilene var jo skikkelig stilig, men om du skal få smalest mulig baffel så er vel FredrikC sitt forslag kanskje hakket bedre. Når man først skal gå så kompromissløst til verk som du gjør her så er jeg veldig enig i at form bør følge funksjon.
    Design kan være jysla vanskelig og enig med både deg og Fredrik at form primært skal følge funksjon. Det blir nok uansett ikke slike spiler, men skal jeg sette det litt på spissen så er vel kanskje Fredrik sitt designforslag helt ikke 100% etter form/funksjon prinsippet. I hans skisser så er baffelen gjemt bak et bredt forheng for å illudere en bredere baffel - altså rent visuelt.
    er hornet nøtt å stå i toppen ?, hadde d vert muleg med ein bass over å under horn? med smales muleg baffel å i stede laget ein inzane ramme til å holle dette oppe for å fott dette tøft ijenn?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn