Trøbbel med tilkobling av platespiller - kortslutning?

MHOH

Medlem
Ble medlem
16.01.2013
Antall liker
0
Hei!

Er en ung kar, ivrig etter å sette igang med vinyl-lyttingen for alvor. Stereoanlegg har vært i eie et år allerede, meget fornøyd!

Stereosystemet:

Cyrus 8 Integrated

Hegel HD2 DAC

Canton Chrono 507 DC høyttalere

Forsterkeren har i utgangspunktet en svak susing, som ikke høres under vanlig lytting, kun ved å ta øret foran diskanten. Dog ved å skru volumet fullt opp, uten musikk, kan jeg høre det.

En bekjent, eldre hi-fi entusiast kom med en Technics Direct Drive player system SL-150, og etgammel Accessit Riaa-trinn, med separat strømforsyner. Det første problemet jeg støtte på, var å finne god nok jording til spilleren. Da den har noen år bak seg, har den en egen jordingskabel. Når jeg ikke har slått på spilleren, bare har på kanalen den står på, og har på Riaa-trinnet, er det mer susing enn vanlig.
Når jeg slår på selve spilleren kommer det en buzzing, ikke slik kraftig som er uten jordingen, men en litt lys buzzing, med piping til. Dette er godt hørbart selv når jeg spiller plater.
Når jeg skrur forsterkeren opp til halv på volumet, som i grunnen er ganske høyt, Sier det et "poff" med en pip til, og så er det akkurat som om det er noe som kortslutter, det er ihvertfall noe galt. Da lyser standby-lampen på forsterkeren orange, før den slår seg av, eller skrur seg på igjen. Dette skjer uansett om spilleren er på eller ikke. Om Riaa- trinnet ikke er plugget i kontakten, skjer det ikke noe.
Hva kan det være? Noe galt med spilleren og Riaa-trinnet?

Håper på gode svar, tross rotete forklaring! ;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det er noe galt med både jordingen, RIAA og RIAA-strøm, tror jeg..det der er iallefall ikke bra for hverken forsterker, høyttalere eller ører. Prøv med en annen platespiller. det er flere gode rundt 3000, legg på til 5000 og du har budsjettklassens fineste RIAA også..Det nærmeste du kommer ny klassisk platespiller i dag bortsett fra Rega, Thorens og de andre store, må vel være Audio Technica LP120- teknisk sett en Technics 1210- med USB og innebygd RIAA..10 kg, 3000 kr..da får du også en AT95e pickup..

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Tror vel det er riaa det er galt med.
Spilleren fungerte fint hos han eller?
Om du plugger platespilleren rett i forsterker, skjer det også?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg tror også det er noe galt med riaa. Det kan være defekt utgangskondensator som slipper gjennom DC. Dette er i så fall enkelt å fikse. Platespilleren er det neppe noe galt med.

Topp Bunn