Alt til hus og bolig Trådløst nettverk spørsmål

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei.
Jeg skal gjøre ett forsøk på å få det trådløse nettverket til å rekke ned i garasjen, men det går ikke med aksess punktet jeg bruker i dag. (Netgear nighthawk R8000).
Jeg plasserte aksesspunktet i vinduet nærmest garasjen, men det nyttet desverre ikke.
Så hva gjør jeg da?
Ble tipset om noe som het direktional antenne, men er grønn så det holder.
Vil mesh nettverk kunne fungere med en node plassert nærmeste vindu i huset og en rett innenfor garasjedøren?

Avstand mellom hus og garasje er ca 14 meter.

Merknad 2020-02-23.jpg
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mesh-nett kan funke, men jeg ville kanskje sett på Ubiquiti sine produkter. De kan kobles med trådløs uplink mellom flere produkter, og de har et som skal ha rekkevidde inntil 183m.
https://www.komplett.no/product/898...quiti-unifi-uap-ac-lr-aksesspunkt#productinfo

Nettverket må i tillegg til aksesspunktene ha en Cloud key og en ruter, f.eks Edge router (eller den du har i dag). Edge router kan forsyne kablete aksesspunkter med strøm via ethernettkabelen.

Jeg mistenker at et av problemene dine er at takplatene blokkerer wifisignalet. Kanskje vurdere å strekke en wire fra mønet på garasjen til huset, som du så henger en nettverkskabel i?

Johan-Kr
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg gjorde nettopp det samme, men garasjen min er i hel betong, så jeg kjøpte et sett Powerline på Finn til en hundrelapp og satte opp en gammel router jeg hadde liggende i garasjen. Sålenge de ikke ser hverandre så funker det fint med samme SSID også.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Hvis du har prøvd en del og fått dårlig eller ingen dekning, ville jeg gått for en point-to-point løsning.

2 like enheter, hvor du plasserer den ene i huset og den andre i garasjen, i bridge-mode.
Den første kobler du til router med nettverkskabel (det følger med strømadapter, så enheten får strøm via nettverkskabelen).
Den andre i garasjen som mottaker. Fra denne bruker du en nettverkskabel som du putter i et hvilken som helst aksesspunkt, som sprer signalet i garasjen.

Om du må sette en eller begge enhetene utendørs, kommer an på sende/mottaker-forholdene.

Her er en link til rimeligste enheter til slikt bruk. Trenger du høyere hastighet, går du opp i pris. eksempel på en slik.
Den reelle hastigheten du får er gjerne delt på to av det oppgitte.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vær obs på at powerline-plugger må stå på samme fase for å virke.

Johan-Kr
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Mesh-nett kan funke, men jeg ville kanskje sett på Ubiquiti sine produkter. De kan kobles med trådløs uplink mellom flere produkter, og de har et som skal ha rekkevidde inntil 183m.
https://www.komplett.no/product/898...quiti-unifi-uap-ac-lr-aksesspunkt#productinfo

Nettverket må i tillegg til aksesspunktene ha en Cloud key og en ruter, f.eks Edge router (eller den du har i dag). Edge router kan forsyne kablete aksesspunkter med strøm via ethernettkabelen.
Denne likte jeg. Takk for hjelpen. :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Vær obs på at powerline-plugger må stå på samme fase for å virke.

Johan-Kr
Naut som jeg er, så forstår jeg ikke helt hva du mener. Samme kurs?
Nei, samme faser. Normalt har du tre faser inn til huset mens hver kurs er koblet mellom to go to av disse. Om du ser på hovedsikringen din så har den tre "brytere" mens sikringene på kursene dine kun har 2.

Om kursen i ene enden av PowerLine er koblet mellom fast 1 og 2 mens den i garasjen din er koblet mellom 2 og 3 så vil det ikke funker med Powerline. Imidlertid vil du garantert finne en eller annen kurs i huset som er koblet mellom samme faser som garasjen så sånn sett burde det være mulig å få det til nesten uansett.

Nettverk over strømnettet er fint til sitt bruk - du får typisk en hastighet som er godt under hva det reklameres med men den er høy nok til vanlig bruk og ikke minst stabil.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
14 meter er ikke veldig langt, men jeg tipper at noe av problemet ditt er at sett fra garasjen din så ligger det en massiv, flere meter tykk steinvegg i mellom i form av naturtomten din. Har du prøvd å bruke vinduet i 2. etasje i huset og så sette opp mot taket i garasjen eller noe slikt for å få en renere siktelinje mellom de to aksesspunktene?
 
C

Cyber

Gjest
Jeg har også slitt med wifi i stort hus, endte på TP-Link P7. Det er mesh som har Powerline innebygget i strømadapter som backhaul. Fungerer ypperlig.

Hvis du prøver dem så husk å prøve adapteret begge veier for å få "grønt lys" på at nettverket virker. Dette pga. at fasen må være riktig med powerline. Jeg får ut ca 170 mbit overalt og det holder til det meste.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4886396

(Ser den har steget i pris, jeg gav 1800,- for 3)
 
Topp Bunn