Trådløst fra stereoanlegg - hva funker?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skrur man klokka 20 år tilbake, så var det eneste trådløse alternativet på hodetelefonfronten en variant der man hadde kobla en modul til stereoanlegget, enten som line out eller fra hodetelefonutgangen, som i sin tur kommuniserte trådløst med hodetelefonene via en eller annen proprietær løsning.

I dag er det en overflod av trådløse alternativer, men felles for alle disse er at de ser ut til kun være basert på bruk med pc eller mobile kilder, og ikke til bruk med "tradisjonelle" lydkilder.

Jeg kunne godt tenke meg å ha trådløse hodetelefoner som _ikke_ var knyttet til en telefon eller en datamaskin, men til anlegget mitt, slik at jeg uavhengig av kilde, kan lytte til musikk og film trådløst.
Men hva funker til dette i dagens marked, nå som vi ikke lenger er i fortiden?
Finnes det gode bluetooth _sendere_ som kan kobles til f.eks en digitalutgang som kan ta hånd om dette, som gjør at jeg kan bruke normale bluetoothbaserte hodetelefoner til anlegget?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Svarer på mitt eget spørsmål med et nytt spørsmål:

Hittil er det ikke mye imponerende greier jeg har klart å komme over, men dette her er vel omtrent det nærmeste jeg finner av en løsning som kan se ut til å ha hva jeg ønsker. Er det noen som har testet dette, eller vet noe om det? Er det andre alternativer jeg burde vurdere?

Link til FiiO BR13 hos Duet

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
977
Torget vurderinger
4
Hmmm.... er ikke det der en Bluetooth_mottaker og ikke sender?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.296
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hmmm.... er ikke det der en Bluetooth_mottaker og ikke sender?
oi når jeg leser produktbeskrivelsen på nytt så ser det jo faktisk slik ut. Godt eksempel på forventingsbias her tydeligvis, for jeg ønsket veldig at det skulle være en sender. Takk!

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det ideelle ville jo ha vært om den kunne ta lyd fra en digitalutgang, men om det eneste som vil fungere i praksis er å gjøre det fra hodetelefonutgangen min så funker jo det også.

Tanken er å bruke den sammen med en Denon surroundreceiver.

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2016
Antall liker
378
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
Ifi Audio ZEN Blue 3

saksa fra produktomtale:
Med USB, optiske og til og med analoge innganger tilgjengelig, har det aldri vært flere måter å koble til musikken du elsker, mens du nyter friheten med trådløs høyoppløselig lyd.

med optisk så meines det en combo otisk/coax 3.5mm inngang

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk. Ser fin ut, men skulle gjerne sett om det fantes noe rimeligere som var akseptabelt.

Finner et gammelt sennheiserprodukt jeg ikke var klar over eksisterte, men som tydeligvis har vært på markedet lenge, som heter BT T100 som koster 900 kroner
https://www.sennheiser-hearing.com/no-NO/p/bt-t100/
I tillegg finner jeg en fiio som faktisk fungerer som en sender, ikke bare en mottaker (som jeg bomma på i starten av tråden) til to tusen kroner.
https://www.stereofil.no/stereo/dac-er/fiio-bta30-pro

også er det ifi varianten til 3900 kroner tydeligvis.

og en haug med ymse fra clas og kjell og sånt selvsagt.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
977
Torget vurderinger
4
Det ideelle ville jo ha vært om den kunne ta lyd fra en digitalutgang, men om det eneste som vil fungere i praksis er å gjøre det fra hodetelefonutgangen min så funker jo det også.

Tanken er å bruke den sammen med en Denon surroundreceiver.
Dennne da kanskje? Greit å få med at den støtter 5.2 ver av BT for det har jo vært en viss utvikling på den fronten.
Denne har SPDIF optisk inn (og ut)
For 600 spenn er den vel grei å sjekke ut og Elkjøp har jo full returrett i 14d hvis den ikke skulle dekke ditt behov?

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det byr meg litt imot å handle på Elkjøp, men jeg tenker at det kan jo hende dette er hva jeg faktisk trenger.
Men når jeg sjekker produktet så er det ikke Elkjøp som selger dette, de bare fronter en annen svensk nettbutikk som tydeligvis spesialiserer seg på rebranding av aliexpress-varer som dette, så elkjøps kjøpsvilkår gjelder ikke.
Ser også at anmeldelsene av forhandleren er ganske dårlige, men elkjøp lar meg ikke lese anmeldelsene, de viser bare total gjennomsnittsscore (tre stjerner), så vet ikke om de gjelder enkeltprodukter eller hva som er problemet.

Men igjen, dette KAN være nøyaktig hva jeg faktisk trenger for å løse oppgaven, og det er ikke en skremmende pris heller.
Om ingen uansett har noen konkret erfaring med dette så kan det jo se ut som at jeg bare må forsøke selv og se hvordan det går.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bestilt.
Tilbakemelding kommer etterhvert.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Mottatt.

Produktet virker greit nok, men jeg skjønner hvordan det var så uproblematisk med gratis frakt. Her er det 100% kinavare som de ikke engang har tatt seg bryet med å rebrande. Koster sannsynligvis null og niks.
Allikevel; produktet ser ut til å fungere som det skal, og gjør en helt grei jobb.

Manualen er uforståelig, og prosessen med å koble den opp som en sender til hodetelefoner gikk ut på å bare trykke som besatt på alt mulig man kunne trykke på i ulike kombinasjoner frem til det til slutt funka.
Hovedproblemet er at jeg var overbevist om at jeg hadde digital ut fra receivern min. det viste seg at det bare var kreativ hukommelse som hadde skapt den illusjonen. Men jeg kobla den til zone 2 analog ut , og der står den fint.
Men nå som det er i orden kan jeg konkludere med at første test tyder på at den gjør jobben som den skal, og den har god rekkevidde.

Topp Bunn