trådløs avspilling

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
hei, jeg ønsker å kunne sitte i sofaen og styre musikken min med en liten duppedings med lcd-skjerm f.eks.

jeg er i besittelse av en ekstern harddisk, som er koblet til en media-pc. videre er jeg i besittelse av en benchmark dac, en squeezbox og til slutt en forsterker.

spørsmålet blir da om det finnes en fjernstyrt/trådløs enhet som viser og styrer de musikkfilene jeg har på harddisken og som jeg da bare kan kose meg med i sofaen?

er det evnt andre ting jeg burde heller satse på?

det skal være ENKELT og STABILT og best mulig kvalitet på lyd.

på forhånd takk for alle kommende konstruktive svar

Rune

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Hvis du har en windows-PC foreslår jeg at du kikker på www.salling.com

Har du Mac, bør du vurdere iPod Touch og Remote Buddy software.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Soundproof skrev:
Hvis du har en windows-PC foreslår jeg at du kikker på www.salling.com

Har du Mac, bør du vurdere iPod Touch og Remote Buddy software.
Hei, den softwaren så bra ut. Da gjenstår det å finne en crack eller serial ;)

"programvare er som sex, det er best når det er gratis".

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
hei, takk for svar så langt

når det gjelder squeezbox så er erfaringene mine litt delte der, perfekt når det fungerer, men jeg opplever den som litt ustabil (har vista og bruker SB trådløst)

dette sallingprogrammet så jo lovende ut, men ønsker å ha muligheten til å bruke andre avspillingsprogrammer, f.eks foobar eller XX-high end.

å bytte ut alt til mac kan også være et alternativ, om det er verdt det

tar gjerne i mot nye løsninger og utfyllende informasjon om allerede foreslåtte løsninger

R

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fikk ikke salling til å fungere på min qtek s200. Den skal jo være støttet.

G

Gjestemedlem

Gjest
De fleste dingsene med skjerm og wifi kan nok brukes til fjernkontroll i et eller annet oppsett. PS2, PDAer, WiFi telefoner kan alle brukes til dette formålet.

Sonos boksene ser jo også svært greie ut, og endel folk her har god erfaring med disse. De kan lese musikken fra alle nettverksdisker og har også SPdif ut, og kommer med stort dispay på kontrolleren.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
bambadoo skrev:
Fikk ikke salling til å fungere på min qtek s200. Den skal jo være støttet.
Jeg slet også litt mede å få satt opp PDAen min med salling. Mener å huske at løsningen ble og sette opp med Windows Mobile istedenfor å velge den enheten jeg hadde. Når programmet først er installert fungerer det strålende.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok takk for tipset. Bruker en versjon av Windows Mobile 6 - (prophet touch X) på min, så skal teste det.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
afsaft skrev:
hei, jeg ønsker å kunne sitte i sofaen og styre musikken min med en liten duppedings med lcd-skjerm f.eks.

jeg er i besittelse av en ekstern harddisk, som er koblet til en media-pc. videre er jeg i besittelse av en benchmark dac, en squeezbox og til slutt en forsterker.

spørsmålet blir da om det finnes en fjernstyrt/trådløs enhet som viser og styrer de musikkfilene jeg har på harddisken og som jeg da bare kan kose meg med i sofaen?

er det evnt andre ting jeg burde heller satse på?

det skal være ENKELT og STABILT og best mulig kvalitet på lyd.
Det enkleste løsningen for deg er vel å kjøpe den nye fjernkontrollen til SqueezeBoxen. Om du synes dette systemet er ustabilt (har lest om en del problemer for Vista-brukere... men slike ting blir sikkert snart rettet) og vil gå for en annen løsning, har jeg to forslag:

Sonos
Meget brukervennlig og man slipper å ha en PC/Mac koblet til. Ulempen er prisen som er alt for høy...

MacMini
Blir ikke så mye dyrere enn Sonos-løsningen, men gir mye mer for pengene. Denne kan styres via nevnte SallingClikker så man får et brukergrensesnitt på lik linje med Sonos, men i tillegg har man en fullverdig datamaskin og DVD-spiller.

Jeg tror ingen av løsningene har noen betydning i forhold til lydkvalitet da de kun fungerer som avlesere for den eksterne DACen din.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Eller så har man jo Asus Eee, hvis man vil ha en "ordentlig" PC. Kjører Linux, men kan kjøre XP. 7" skjerm og rask og støyfri. Har ingen harddisk, men kjører med 8Gb minne.

Et alternativ til fjernkontroll, hvor man også kan gjøre det man vanligvis gjør på en PC uten at det tar særlig stor plass.

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
mye bra innspill her

tror brukevennligheten og lydkvaliteten blir avgjørende for meg. Det får heller koste litt, kan jo droppe en strømregning f.eks

Topp Bunn