Tråden til Thomas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Får ikke disse fra Arendal ut av hodet, men har holdt meg i skinnet så langt. Prøver å holde fast på prinsippet om at en ting skal ut før noe nytt kommer inn. Men går det ikke noe ut ryker jo prinsippet til slutt. Får være måte på karakterstyrke🤯

1777793469847.png

1610 RØST ESSENCE
    Røst Essence defines how sound is formed and controlled in the 1610 Series. By integrating the waveguide, tweeter, and midrange into a tightly coupled acoustic system, dispersion is controlled and driver handoff is kept smooth and predictable. This approach minimizes phase irregularities and supports stable imaging and a wide listening window, both on-axis and off-axis.

Diskanten vil komme for høyt slik jeg har tenkt å montere de og høyttalerne bør tiltes rundt 4 grader for riktig akustisk senter i lytteposisjon. Tenker WM 2121 kan gjøre jobben. Sånn, da er i hvertfall planen klar😅
    1777793929579.png

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sprek du, nei her er man glad for å slippe 😅 Råtten mann i råtten kropp, funker ikke til slikt lenger dessverre. Har ruslet en tur med han her, det får holde🙂

Vis vedlegget 1196388
    Her i Tønsberg er det overkommelig, det er ikke sååå mange vannhull i Tønsberg. Det er 8 en skal innom...

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Så var det helg igjen og akkurat landet på hytta. Holder været seg blir det riktig så fint. God helg og skål🥂🙂 Blir vel siste eller nest siste helg med "Dali luftig diskant" her nede, så får prøve å glede seg med det. Er vel eneste jeg er spent på ved bytte. Resten er jeg mer enn trygg på.

IMG_1752.jpeg

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Litt om valg, nerding, forventninger og eventuelle skuffelser for mitt valg av Arendal 1610 slim8

For det første er det selvsagt begrensningene på hytta hvor jeg er låst til vegghengt. Har siklet på toppmodellen 1528 slim8 siden den kom, men synes denne ble for stor på hytta og har unnlatt.
    Oppdaget først i Påsken at Arendal slapp sin nedskallerte 1610 serie i februar i år. Her har man beholdt alle drivernes motorer, men nedskalert membranene til ikke fullt like eksotiske materialer. Kabinettene er nedskalert. Vi snakker vel 48 mm frontbaffel istedenfor 76 mm. Kabinettene er fortsatt HDF som i storebror og ikke mdf som de fleste i prisklassen. Delefilterne holder høy kvalitet.
    Denne 1610 slim8 har så å si samme fotavtrykket som mine Rubicon Lcr. Det vil si at de klemmer elementene mye mere sammen og utnytter hele høyden på kabinettet maksimalt.

8 tommer i bunn mot Dali 6,5
    5 tommer mellomtone mot Dali ingen mellomtone
    28 mm diskant i waveguide mot Dalis hybriddiskant med 28 mm + superdiskant.
    Sealed vs Dali som har bass reflex.

På i nærheten av samme fotavtrykk på vegg finnes ingen annen høyttaler på markedet uansett pris som er tre veis med 8 tommer i bunn. Dette er helt nytt i segmentet vegghengt og sånn sett unikt (sett bort fra Arendals toppmodell).
    Alle konkurrenter på tilsvarende fotavtrykk er to veis konstruksjoner.

Når man får et dedikert 5 tommers mellomtone element med kraftigere motor enn de fleste bassmellomtoner og som er delt på 330/2300 hz borger det for en forvregningsfri og livlig/dynamisk mellomtone som ingen konkurrenter er i nærheten av.
    Eneste alternativet jeg kan tenke meg er Perlisten sin R serie, men da er vi vel på 2,5x prisen og ikke like aktuelle.
    Så har man Sigberg, men de er aktive.

Det var mellomtonen. 8 tommer bass med kraftig motor i lukket kabinett taler for seg? Jeg elsker lukket, og ikke minst når det skal overleveres til sub.

Diskanten lurer jeg jo mest på. Har sans for waveguide og måten den er konstruert med vid spredning horisontalt og litt mere snevert vertikalt. Siden jeg har lav takhøyde på hytta 2,23m, bør dette gi mindre takrefleksjoner i mitt rom. Dali sprer vidt alle veier, men gir jo en meget luftig og omsluttende atmosfære hvor Arendal blir litt tightere, men ikke helt Perlisten tight. Kan ikke skjønne annet enn at dett skal passe hos meg, men uansett, her er jeg kanskje mest spent.

Og en siste ting. Arendal har en buet baffel for time alignment av alle drivere. Hvor mange gjør det?🧐 Mye ved disse som sier riktig konstruksjon for hodet mitt og sikkert derfor hodet ikke slutter synge før kløen er stilt🤪

Litt for dagboka dette om jeg ønsker å se tilbake på hvorfor jeg nærdet meg frem til disse og nye kløer kommer🙂

Har ikke hvert innom skuffelser enda. Med det jeg har skrevet er det vel enkelt å si at jeg blir skuffet om de ikke innfrir. Også er det dette med lavt volum. Jeg elsker jo at høyttalerne har evnen til å åpne uten at man må spille høyt. Dali er veldig gode på akkurat dette område og en egenskap jeg helt klart kan bli skuffet over.

1778262709734.png

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    26.941
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    45
    Spennende høyttalere du har bestilt, gratulerer! Blir moro å lese om lytteinntrykk etterhvert.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Selve livet måles ikke i penger. En kotelett på terassen grillet og krydret "by my self" har for meg større verdi en biff på verdens flotteste Restaurant.
    Seal Soul og Don Henley Cass County har stått på spillelisten siden dette glir under huden hos min bedre halvdel. God lørdag 🙂

IMG_1754.jpeg

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    En liten smakebit, er vel litt blueset denne..Et veldig variabelt album med knalllåter fra start til slutt.

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg spiller mye musikk er det ikke alltid den beste stemningen, men når jeg tar hensyn og spiller utelukkende favorittene til den bedre halvdelen kan det bli fantastisk stemning 😍
    Side 2 av denne..
    IMG_1758.jpeg

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Snart gjennom side to og det har ikke blitt noe på meg🥺 annet enn masse god musikk selvsagt. Må jo innrømme at kjerringa ikke har så verst smak:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn