Jeg har nettopp hatt en lang og god diskusjon med chatgpt om subwooferplassering. Vi har gått igjennom hvor fronter er plassert i rommet, rommets dimensjoner inklusive skråtaket og den store åpningen (nærmest bortfall av den ene sideveggen i rommet) + lytteposisjon.
Det er i følge chatgpt en romlayout som skal gi meget god og jevn respons hvor topper og daler blir betydelig redusert. Den store åpningen mot siden fungerer som en bassventil og den høye takhøyden med skråtak bryter opp / jevner ut noder.
Endringer jeg bør gjøre:
1. Sub står på riktig side av rommet. Men bør flyttes nærmere sidevegg og høyttaler. Helst rett på utsiden. Her vil den få +3db forsterkning uten ulemper i forhold til dagens plassering.
2. Det vil være en fordel å ta signalet fra en kanal i stedet for å ta signalet fra to kanaler. Ta kun signalet fra samme kanal som høyttaleren den står plassert ved for best mulig integrering mot denne. Sub gjør uansett signalet om til mono, og stereo signal med lav deling er poengløst blir jeg fortalt.
Chatgpt regnet også ut fasen for meg ved ulike plasseringer og mente at dette skulle bli så riktig at jeg bare behøvde finjustere mindre enn 4 grader på tallene jeg fikk.
Her må altså sub og plante bytte plass. Litt å drive med i dag med håp om gratis oppgradering
Godt nytt år