Er det et liveopptak, johna? Da kan det være
denne.
Ja, det kan muligens være denne.
Høres ut som live
Skal prøve å få tak i denne cden. Spennende å høre om det er den.
Håper på bedre lyd.....
Fant dette på nett:
KJELL HILLVEG
Oppdatert: 23.02.2007
Leningrad 1982.
..........Ukens utvalgte oppnådde også en slik status da den utkom for første gang tidlig på åttitallet. Her gjengis et konsertopptak fra Leningrad i 1982 med byens suverene filharmoniske orkester og deres faste sjefdirigent i nesten 50 år, Evgenij Mravinskij.
På programmet sto Sjostakovitsj' åttende symfoni, og CD-en var i omløp en relativt kort periode på Philips. Etter at den forsvant fra katalogene, har man merket en konstant etterspørsel. Og i dag kan jeg glede mange tilhengere av den store russiske mester, at REGIS nå har fått lisens til å markedsføre det berømte opptaket her i Vesten noen år fremover.
.............Til stede.
Bare noen dager etter Wiener-filharmonikernes eksepsjonelle konsert i Oslo Konserthus, der Bruckners syvende symfoni ble en besettende opplevelse, er jeg fortsatt enormt gira. Derfor, mens adrenalinet ennå er på topp, er det godt å kunne følge opp tilstanden og ri på heftighetsbølgen. Og der står ukens utvalgte som en soleklar førstekandidat. Den samme forrykende energien som den Wienerne demonstrerte tirsdag i konserthuset var til de grader også til stede i Leningrad i 1982. Det er bare det at Sjostakovitsj går et par hakk videre på den klanglige brutalitetens skala. Strekker uttrykksgrensene betraktelig. Bruckner kjempet jo ikke samme kamp mot myndighetene.
Strupetak.
Tidsdifferansen på 60 år med hensyn til de to verkenes fødsel indikerer naturlig nok et krassere tonespråk fra russerens notepenn. Helt fra de taktene i den lange innledende adagioen tvinger Mravinskij oss til å åpne ørekanalene. Fremførelsen tar direkte strupetak på lytteren, og slipper det ikke før det hele dør ut i pianissimo en drøy time senere. Det høres dramatisk ut, men av og til er det deilig å være tilhører når slikt skjer. Den skapes av en kunstnerisk kraft som kun de aller største besitter. Det må for eksempel ha vært morsomt å spille pikkolofløyte i den medrivende annensatsen. Responsen fra musikeren er, som fra hele orkestret, 100 prosent.
Gjennom denne utgivelsen fortsetter lavprismerket REGIS det fine arbeidet de har drevet en stund med å få unike musikalske prestasjoner skapt i gamle Sovjetunionen tilgjengelig på våre breddegrader. Med artister som Richter, Nikolajeva, Rosjdestvenskij, for å nevne noen. Og det håper jeg de får anledning til i lang tid fremover.
Er ikke helt sikker om det er samme opptak lenger.
Hadde jeg bare skjønt hva som står på coveret....