Tråden for pussige plater

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kbwh

Gjest
    Tenkte vi kunne ha en slik tråd, hvor vi viste fram noe av det pussige vi har i samlingen.

Jeg begynner med noe så uvanlig som en klassisk single.
    David Oistrach spiller, sammen med Royal Philharmonia Orchestra dirigert av Sir Eugen Goossens, Beethovens to fiolinromanser op. 40 og 50, en på hver side av denne 45RPM sjutommeren, presset i 1962. DGG 121 586 ST45 SEPL.

Forresten: Skulle du få lyst på innspillingene er de med på denne sølvskiven sammen med fiolinkonserter av Bach, Brahms og Tsjaikovskij:

trondkj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    71
    Denne tråden må jeg jo bare henge meg på ;D
    og jeg velger denne som jeg har to eks av, med samme nr, men den ene har to låter mer enn den andre...

Paul McCartney live i Moskva 1987

Melodia A60 00415 006 CTEPEO

ICE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Antall liker
    0
    Denne tråden må jeg jo bare henge meg på  ;D
    og jeg velger denne som jeg har to eks av, med samme nr, men den ene har to låter mer enn den andre...

Denne har jeg ett par av og!!!

trondkj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    71
    Denne har jeg ett par av og!!!
    Da er jo spørsmålet (det ene): Har du to forskjellige, en med gul og en med hvit bakside på coveret?
    Det andre: Får du spilt dem? 8) Ser ingen platespiller i ditt oppsett ::)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    Den rareste skiva (regner vi bootleggs, og pressinger fra alle himmelretninger?) jeg har tror jeg er ei feilpressing av The Doors - Soft parade A-siden er helt normal; B-siden har riktig etikett, men musikken er fra ett eller annet populært 60-talls berte-soulband.

mvh
    KJ

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.815
    Torget vurderinger
    3
    Her skulle jeg hatt et bilde av min heller sære utgave av "Furious Pigs "
    Det pussige med den er at det er en 12" "Playable at any speed " (!)

K

kbwh

Gjest
    ;D
    Det holder lenge at vi synes en plate er såpass bemerkelsesverdig at vi vil dele den med andre synes jeg.

Her er en til, fra en serie som man kunne abonnere på omkring 1970. Jeg har arvet 24 slike. Min far mener CD er bedre (siste grammofonen hans var en Philips 308...), og det har han selvfølgelig helt rett i. :p

Titommer, som dere ser. På denne Spiller Alfred Brendel i et opptak fra '64 (?) Mozarts siste pianokonsert, nr. 27 KV595, hvor han bruker melodien vi kjenner som "Kom mai du skjønne milde" som tema i finalesatsen.

Mye å lære fulgte med platene, som biografi og musikalsk analyse med noteeksempler. Snadder!

Kimmern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2003
    Antall liker
    1

Denne har jeg også gitt. :D

Den er hvit bak ser det ut som (hvertfall ikke gul, men kanskje beige). Og så har den nummer CTEPEO (kyrillisk som blir "STEREO" på latin) A60 00415 006.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Kanskje en pussighet, i hylla har jeg stående en innspilling av revyen fra Uka '75, "Sirkuss". LP.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne er jeg veldig glad i

Dårlig lyd.
    Sure intrumenter.
    Mono.
    Men fader, det låter musikalsk og for en nerve!

Hadde vært moro å høre om det finnes flere av denne her blandt alle dere noviser.

K

kbwh

Gjest
    Mravinskij dirigerer Sjostakovitsj, ja. Men ellers?
    Stilige bilder forøvrig.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mravinskij dirigerer Sjostakovitsj, ja. Men ellers?
    Stilige bilder forøvrig.
    Vet ikke om det er noe spesielt pussig med denne :)
    Men for meg er den litt pussig (er sinnsyk dårlig lyd...)
    Husker absolutt ikke hvor jeg fikk tak i den.
    Er i hvertfall 15 år siden.

Vet du mer om denne innspillingen Valentino?

K

kbwh

Gjest
    Jeg er håpløs på kyrillisk. Hvilke(t) verk er det? Disse Melodyagreiene dukker jo opp på blligutgivelser for tiden. Det kan jo være at Brilliant f.eks. har gitt dette ut igjen.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    Denne er jeg veldig glad i

...

Dårlig lyd.
    Sure intrumenter.
    Mono.
    Men fader, det låter musikalsk og for en nerve!

...

Hadde vært moro å høre om det finnes flere av denne her blandt alle dere noviser.
    Hmm ... det minner meg om at jeg har en håndfull Melodiya utgivelser fra kommunist-tiden, bl.a. førsteskiva til Black Sabbath ...

mvh
    KJ

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det et liveopptak, johna? Da kan det være denne.
    Ja, det kan muligens være denne.

Høres ut som live:)

Skal prøve å få tak i denne cden. Spennende å høre om det er den.
    Håper på bedre lyd.....

Fant dette på nett:

KJELL HILLVEG
    Oppdatert: 23.02.2007

Leningrad 1982.

..........Ukens utvalgte oppnådde også en slik status da den utkom for første gang tidlig på åttitallet. Her gjengis et konsertopptak fra Leningrad i 1982 med byens suverene filharmoniske orkester og deres faste sjefdirigent i nesten 50 år, Evgenij Mravinskij.

På programmet sto Sjostakovitsj' åttende symfoni, og CD-en var i omløp en relativt kort periode på Philips. Etter at den forsvant fra katalogene, har man merket en konstant etterspørsel. Og i dag kan jeg glede mange tilhengere av den store russiske mester, at REGIS nå har fått lisens til å markedsføre det berømte opptaket her i Vesten noen år fremover.

.............Til stede.

Bare noen dager etter Wiener-filharmonikernes eksepsjonelle konsert i Oslo Konserthus, der Bruckners syvende symfoni ble en besettende opplevelse, er jeg fortsatt enormt gira. Derfor, mens adrenalinet ennå er på topp, er det godt å kunne følge opp tilstanden og ri på heftighetsbølgen. Og der står ukens utvalgte som en soleklar førstekandidat. Den samme forrykende energien som den Wienerne demonstrerte tirsdag i konserthuset var til de grader også til stede i Leningrad i 1982. Det er bare det at Sjostakovitsj går et par hakk videre på den klanglige brutalitetens skala. Strekker uttrykksgrensene betraktelig. Bruckner kjempet jo ikke samme kamp mot myndighetene.

Strupetak.

Tidsdifferansen på 60 år med hensyn til de to verkenes fødsel indikerer naturlig nok et krassere tonespråk fra russerens notepenn. Helt fra de taktene i den lange innledende adagioen tvinger Mravinskij oss til å åpne ørekanalene. Fremførelsen tar direkte strupetak på lytteren, og slipper det ikke før det hele dør ut i pianissimo en drøy time senere. Det høres dramatisk ut, men av og til er det deilig å være tilhører når slikt skjer. Den skapes av en kunstnerisk kraft som kun de aller største besitter. Det må for eksempel ha vært morsomt å spille pikkolofløyte i den medrivende annensatsen. Responsen fra musikeren er, som fra hele orkestret, 100 prosent.

Gjennom denne utgivelsen fortsetter lavprismerket REGIS det fine arbeidet de har drevet en stund med å få unike musikalske prestasjoner skapt i gamle Sovjetunionen tilgjengelig på våre breddegrader. Med artister som Richter, Nikolajeva, Rosjdestvenskij, for å nevne noen. Og det håper jeg de får anledning til i lang tid fremover.

Er ikke helt sikker om det er samme opptak lenger.
    Hadde jeg bare skjønt hva som står på coveret....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Dette er vel ikke så veldig pussig, men det viser litt av manien min. Så, får ta et utvalg av picture-discs, vi tar noen av dem som ikke er runde, men likevel flate.

torsken

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Antall liker
    1
    Jeg har en plate med Spacemen 3; Dreamweapon. Det spesielle med denne er at den spiller utover. Stiften må altså settes ned på platen inne ved labelen og så spiller den seg ut mot det som vanligvis er starten på en plate.

torsken

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Antall liker
    1
    Jeg har også en maxi med Michael Jackson som har dobbeltspor (parallelle spor). Jeg vet ikke hvilket av sporene som blir avspilt når jeg setter ned stiften.

torsken

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Antall liker
    1
    Jeg har også en 12" med Pale Saints. Denne har ett bonusspor hvor man fysisk må flytte stiften for å avspille den innerste sangen.

torsken

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Antall liker
    1
    Ellers har jeg i alle fall en plate hvor det er lyd i "run out grooven". Realiteten er vel at sangen "aldri" blir helt ferdig.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    75
    Ellers har jeg i alle fall en plate hvor det er lyd i "run out grooven". Realiteten er vel at sangen "aldri" blir helt ferdig.  
    Er dette en maxi singel med Foetus/Wiseblood? Jeg vet at jeg har en slik en, men husker ikke hvilken det er.

torsken

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Antall liker
    1
    Er dette en maxi singel med Foetus/Wiseblood? Jeg vet at jeg har en slik en, men husker ikke hvilken det er.
    Nei. Den har jeg ikke. Jeg tenkte spesiellt på en maxi med "Sheep on Drugs" - "Motorbike", men jeg tror jeg har hørt det på flere plater.

virak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    62
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Tråden for pussige plater

Tror dette er den rareste LP'en jeg har: "LeRoy Braungardt - Turkey Hunting Techniques". Inngående instuksjoner og lokkelyder fra den nasjonale mesteren i kalkunjakt -75. Ligger ett eks. på eBay akkurat nå ;)

virak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    62
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

En annen jeg har: Luke Vibert "london is a country" 11" (ja, elleve!) grönn selvlysede vinyl. Opplag på 500x, med sinnsykt mye overflatestöy.

Har desverre ikke mulighet til å ta bilder, så jeg måtte rappe de fra nettet.

kentri

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    1

Denne er litt pussig, muligens ikke plata, men at den befinner seg i min platesamling :)

Vedlegg

jonas27389

Medlem
    Ble medlem
    19.10.2007
    Antall liker
    0
    Beatles - Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band er jo i seg selv en meget allsidig og merkelig plate.
    Men, sistesporet er vel det den er kjent for når vi er inne på rare plater. Et par minutters pause etter siste sangen, A Day In The Life, kommer den velkjente loopen som går og går. Stiften hopper til begynnelsen av sporet når platen har snurret en runde. I prinsippet kan altså platen spille evig...

Ellers så har en kamerat av meg den rareste LP'en jeg har sett. Den fant jeg på en platemesse i Bergen. Det er en Sissel Kyrkjebø-plate med riktig cover. og etikett Feilen er at B-siden består av sanger av Tom Waits.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.671
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jonas27389 skrev:
    Ellers så har en kamerat av meg den rareste LP'en jeg har sett. Den fant jeg på en platemesse i Bergen. Det er en Sissel Kyrkjebø-plate med riktig cover. og etikett Feilen er at B-siden består av sanger av Tom Waits.
    Feilen er vel at A-siden består av sanger med Sissel Kyrkjebø, og at platen kom med feil cover?

Pickupen

Medlem
    Ble medlem
    19.04.2004
    Antall liker
    0
    Jeg har en Depeche Mode plate med 1 sang (45 maxi) på den ene siden og det
    er 4 sanger på den andre siden som går på 33 !
    (UK 5 tracks w/ 4 live, Mute 12 BONG 7)
    Det kan vel ikke være så vanlig ?

Mvh Erik

jonas27389

Medlem
    Ble medlem
    19.10.2007
    Antall liker
    0
    erato skrev:
    jonas27389 skrev:
    Feilen er vel at A-siden består av sanger med Sissel Kyrkjebø, og at platen kom med feil cover?
    Det er godt mulig. Uansett så lurer jeg på hvordan dette skal ha gått til. Tom Waits og Sissel Kyrkjebø er jo ikke den vanligste kombinasjonen...

cox

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    378
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2
    Har denne. Ingen musikk, bare underlige lyder. Kjøpte den rundt 1980 i et anfall av "kulturbevissthet". Poenget er at du skal lese en tekst og høre på lyder.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    jonas27389 skrev:
    ...
    Det er godt mulig. Uansett så lurer jeg på hvordan dette skal ha gått til. Tom Waits og Sissel Kyrkjebø er jo ikke den vanligste kombinasjonen...
    Jeg har en feilpressing av The Doors Soft parade, med A-siden iht. orginalen og en B-side med noen kvinnemennesker som gauler noe kaklete honkey-pop ... strengt tatt så ønsker jeg vel ikke å vite hvordan det gikk til ... 8)

mvh
    KJ

Gaahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    0
    OK, denne platen er ikke i nærheten av like sinnsyk som noen av de andre platene her inne. (Må si jeg dro på smilebåndet til flere av platene, hehe ;D)

Men litt spesiell er den da dog.

Dette er en japansk promoskive for Darkthrone gitt ut på en messe i Tokyo 2005, limitert til 666 plater. Platen i seg selv består av av 3 demoer som ble spillt inn på gutterommet (!) til trommisen i 1993. 12 år senere ble de samme sangene gitt ut som samleartikel på en messe i Japan i skikkelig forseggjort vinylutgave. Platen er nå et ettertraktet samlerobjekt og er meget vanskelig å finne. Fra et norsk gutterom til platemesse i Japan. Syntes det er litt spessielt jeg da..

K

kbwh

Gjest
    Kjekt å se liv i tråden igjen! Kjør på, dette er kjærkomment.

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    :) En av de flere rariteter i samlingen er en som heter "If You can`t shout SAVED!!-You`ll have to face the penalty!" med en obskur gruppe som heter " Ishmael United"
    Mvh Rune ;)

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    Apropos feilpressinger så besitter jeg også et strøkent eks av en tysk Best of plate med Dave Clark Five.Riktige artister på side en,men på side to er første sang med riktig gruppe-og resten av sistesiden er viet Animals......?-starter med House of the rising sun,og hvordan platepresserne har greid dette,er litt av et mysterium!
    Mvh Rune :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.824
    Torget vurderinger
    4
    cox skrev:
    Har denne. Ingen musikk, bare underlige lyder. Kjøpte den rundt 1980 i et anfall av "kulturbevissthet". Poenget er at du skal lese en tekst og høre på lyder.
    Jeg tar meg godt ut i smoking ;)

Mvh,

Mr. Brown Eye

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.054
    Torget vurderinger
    0
    kjoenik skrev:
    Jeg tar meg godt ut i smoking ;)
    Mvh,
    Mr. Brown Eye
    Nå er det vel strengt tatt ikke Bærumsbunad ( smoking ) men heller "Kjole og hvitt", White tie som det heter på fremmedlandsk.

Men stilig, ja det er du ! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn