Tråden for Micro Four Thirds (mFT)

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
På forumet her er det i tillegg til interesse for musikk, en god del som virker interesserte i foto. Jeg fant ingen tråd for de som har valgt å konvertere fra / supplere sitt speilrefleks til speilløst kamera innen Micro Four Thirds. (WiKi - Micro Four Thirds system - Wikipedia, the free encyclopedia ).

Nå er det jo slik at det perfekte kamera ikke finnes. Ei heller den perfekte linsa. Like fullt kan det være kjekt å belyse ulike egenskaper og erfaringer man har med domenet Micro Four Thirds. Denne tråden er opprettet for å samle slike vurderinger.

Selv har jeg i gamle dager kun lest om MFT, og fant det da som umodent - og fortsatte med mitt speilrefleks og ditto linser. Jeg ser imidlertid nå etter å ha lest en del om MFTs - samt kjøpt meg et bittelite kamera, at MFTs har sine fordeler og ulemper. Og, at det er - som så ofte ellers - farlig å avfeie noe før man har prøvd litt selv.

Er det andre med MFT som enten har kjøpt dette for første gang - eller andre som har supplementert MFT til sin dSLR - eller som fortsatt sverger til dSLR etter å ha prøvd MFT - eller som har solgt sitt dSLR for å kun ha MFT?

Selv så har jeg erfart, om enn kort, at dSLR fortsatt har sine fordeler / ulemper sammenlignet med MFT. Imidlertid er det slik at disse momentene kan skyldes svært ulike ting (e.g. ergonomi, pris, utvalg i objektiver) - og at ulike personer vektlegger ulike parametre.

Har du erfaring med MFTs og hva er i så fall din erfaring?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
eller som har solgt sitt dSLR for å kun ha MFT?
Ja, jeg. Kan ikke kommentere alle mFT-kameraer, men genistreken med Olympus OM-D er måten sensoren klarer å gi subjektivt god billedkvalitet. Teknisk er en god DSLR bedre, bare se på målingene til DXO, men OM-D har en måte å tegne på som ganske enkelt er naturlig og behagelig. Der Nikon-bildene mine gjerne har krevet endel etterbehandling kan OM-D bildene brukes med minimale justeringer.

Videre har den elektroniske søkeren like stort bilde som et DX kamera uten å ta opp for mye plass - det falske prismehuset er strengt tatt unødvenig, men er i alle fall mindre enn en ekstern søker.

Skarphetsdybden til mft er også nær ideell for allroundformål. Det er mulig å få alt i forkus på en moderat blender samtidig som det er mulig å få en grei nok uskarp bakgrunn med et lyssterkt objektiv. Vi hobbyfotografer har ofte en usunn besettelse for bokeh, men det kureres av mFT.
 
Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hentet noen bilder fra 7D i dag - og det er ikke noe å si på bildekvaliteten. Men, med 70-200 L IS USM f4.0 så veier kombinasjonen en del. Fordelen er allikevel at ergonomien er god. GF6 kan bli litt putlete innimellom.

Har valgt å teste litt mer fra mFT, så jeg har en Olympus 17mm f1.8 på vei til GF6. Den er litt dyrere enn Panasonics egen 20mm f1.7, men den sistnevnte har visstnok en støyende AF-motor - og det er fy-fy for video jeg tar. Olympusen er visstnok svært kjapp og stille.

Eneste ulempen / ukjent faktor med Olympusen slik jeg ser det nå, er hvorvidt fortegning av bildet er svært tydelig, da jeg vil forvente at et Panasonickamera ikke justerer ei Olympuslinse.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Har et Olympus PL-3 PEN. Fulgte med en standard 14-43mm og har supplert med 40-150mm. Har alltid likt Olympus; fra det helt manuelle og strålende OM-1 fra 70-tallet, via E-620 med standard 4:3 fatning. Har noen adapter så objektiv til begge disse kan benyttes på MFT.

Liker godt PL-3, gir gode, fargesterke bilder. Men disse objektivene bygger en del ut så det er ikke akkurar noe lommekamera. Da foretrekker jeg heller et enkelt og greit Panasonic Lumix. Har også et Nikon D300 og det er uten tvil det som er mest fotoverktøy. Men alt til sitt bruk, og et Olympus vil alltid være en del av sortimentet :) Vil tro det snart kommer en oppfølger til OM-D. Større bildebrikke og mindre støy på høy ISO er vel noe de vil ta tak i.
 

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Innlegg
252
Antall liker
89
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Mine erfaringer/opplevelser med OM-D E-M5 og en neve objektiver, etter bytte fra først EOS 40D senere EOS 7D og en neve objektiver: 1) betydelig høyere bruksfrekvens 2) "like gode" bilder 3) bruker oftere JPG-bildene rett fra kamera (skyter alltid JPG+RAW) - Olympus sin JPG-motor kombinert med OM-Ds bildebrikke gir ofte svært tilfredsstillende resultater 4) utrolig kombinasjon av eierglede og nostalgifryd med OM-D E-M5 5) jeg får hele objektivparken og kamera oppi en litt større fotoryggsekk (om ønskelig) - men portabiliteten når jeg rykker ut på "oppdrag" er uansett milevis foran DSLR.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Springer rundt med Pana GF-1 med pana sin 20mm/1,7. Syns dette fungerer helt topp, men alltid noen som lurer på hvor zoomen er blitt av:) er fornøyd, men bildene blir ikke alltid slik jeg så for meg. Muligens har nyere kamera blitt bedre på automatiske innstillinger mht til Ap og auto.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Til hobby og familiebruk så har jeg vært svært godt fornøyd med min 3 forskjellige Panasonic m4/3. Kjøpte først G1 da det kom. Så ble det en GH-1 for å ha mulighet til å skyte HD-video. Sist en GX-1 for å ha noe enda mer kompakt til selskaps og konsertbruk.

Bakgrunnen for at jeg kjøpte det første huset var en test hvor anmelderen la stor vekt på den gode søkeren og hvor enkelt det var å fokusere manuelt med eldre objektiver siden man hadde muligheten til 4x forstørrelse. Har kun kjøpt en Contax 50 mm hittil. Den kombinasjonen har jeg hatt det mye morsomt med og tatt en god del bilder jeg setter pris på.

Objektivene man har tilgjengelig definerer vel mesteparten av bruksopplevelsen? Og med m43 blir jo de også kompakte. Har nå 7-14 4.0 og 14-140 4.0-5.8 fra Panasonic. Kjøper nok en 20mm 1.7 så snart jeg får anledning[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif].[/FONT]
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kjøpte DMC-G6 i dag da det blir en krysning mellom GF6 og dSLR full-size. Så får vi testet ut om G6 er noe jeg vil trives med. Ergnomisk er det nå i alle fall ingen nedtur rent umiddelbart. Håndtaket var overraskende bra. :)



 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vil tro det snart kommer en oppfølger til OM-D. Større bildebrikke og mindre støy på høy ISO er vel noe de vil ta tak i.
De kan jo ikke bare legge inn en større billedbrikke uten å lansere et helt nytt system med en ny objektivpark. Spørs om Olympus har økonomi til det. Når det gjelder høy ISO er jo det noe som alltid blir bedre ved fornyelse, men OM-D er etter min mening veldig bra på dette allerede helt opp til ISO3200, og noe bedre enn D7000 hvis støyreduksjon glatter detaljene for mye ut allerede fra ISO 1600. Det er bedre å la det være litt korn i et skarpt bilde enn at kameraets støyreduksjon glatter alt ut til voksoverflater.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
De kan jo ikke bare legge inn en større billedbrikke uten å lansere et helt nytt system med en ny objektivpark. Spørs om Olympus har økonomi til det.
På sikt spørs det om de har økonomi til å la være. Olympus har en lang og ærerike historie i kameraverden, men er liten sammenlignet med de to store; Nikon og Canon. Og Olympus eget 4:3 format er vel i ferd med å bli utfaset, eller..? Uansett kan en vel si at innføringen av MFT har blitt en suksess. Og her er elektrogiganten Panasonic en viktig, og trolig nødvendig, samarbeidspartner. Ser ikke bort fra at disse to også vil innføre et MFT fullformat på sikt. Hva med å samarbeide med Sony og deres teknologi på RX1?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
G6 stod til forventningene. Her er det som ble benyttet for å "dokumentere" ferien i år (GF6, G6 og SD900). Det som overrasker er at SD900 som ble regnet som et godt videokamera for ca. 2-3 år siden må på enkelte områder se seg grundig slått av G6 / GF6. Jeg kommer mao. til å eksperimentere mer innen mFT.

Vis vedlegget 206448

IMG_0797.jpg
 
Sist redigert:

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Selve kamerahuset på disse er jo ofte ganske kompakte, men med et objektiv som er relativt stort i forhold.
Oppleves det som "kompakt nok", dvs at det er lettvint å plukke med i sekk/bag/lomme uten å tenke over det?

Noen som har vært borti Samsung sine varianter av disse?
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Endte opp med Samsung NX1000 (i en pakke med Tab 7") til en ok pris ettersom dette vel er en utgående modell.
Får teste litt og se hva konklusjonen blir sammenlignet med både kompakt (Casio) og speilrefleks (EOS60D).
nx1000.jpg

EDIT: Beklager, men dette kameraet har jo APS-C og ikke mFT-sensor... Er derfor ikke relevant i denne tråden, selv om det er et speilløst systemkamera.
 
Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg er i samme båt som deg. Er begeistret OM-D E-M5, men har savnet et enda mer seriøst kamera nå som speilrefleksen er kastet ut. De som har testet E-M1 mener at dette er et proffkamera på linje med Nikon D4 og Canon 1D i ergonomi, respons, hurtighet og bufferdybde, bare i en tredjedel av størrelsen. Olympus er en førsteklasses optikkprodusent, og den nye 12-40mm f/2.8-zoomen er lekker. Sammen med 75mm f/1.8 blir det et sett av toppkvalitet optikk.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har fortsatt 7D med L-optikk fra Canon - men koser meg med mFT (bl. a. Panasonic G6 og VF-4/E-P5) og en E-M1 er nok ikke usannsynlig komplettering til fotoskuffen. Det å kunne velge litt er kult. :)

En GX-7 fra Panasonic blir nok kjøpt inn uansett Olypmus´nye modell.

 
Topp Bunn