Tråden for annbefalinger av High Efficiency Speakers.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Takk gir tips men tror ikke Magnar er aktuelle , når jeg ser på målt frekvensgang
    Mätningar Magnat Transpuls 1500
    Magnat Transpuls 1500 frekv.png


    Jeg synes ikke det er så galt. Grønn=0 grader Gul=30 grader Rød=60 grader. Det er ikke oppgitt hvilken side av høyttaleren off axis er målt på, noe som er helt avgjørende for linjæriteten.
    Den holder seg innenfor +/- 3dB stort sett. I tillegg er diskanttoppen on axis fulgt av en dal off axis. Om du legger litt godvilje til og anser dippen i øvre mellomtone som en BBC-dip så begynner det å smake fugl. Mange høyttalere med svært god lyd har en lignende frekvensgang, feks Vienna acoustics.
    Utover dette kan man velge om man vil ha diskanten på utsiden eller innsiden noe som gir mulighet til å påvirke spredningsmønsteret ytterligere. Man må alltid huske at den samlede lyden man hører er en blanding av on axis og reflektert off axis.
    Jeg kan se for meg at det er svært godt mulig å oppnå et godt totalresultat i et normalt rom med denne høyttaleren. Sikkert en meget dynamisk kapabel lydgjengiver.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    forventet litt rar respons fra den der, waveguiden står jo feil vei og ved sidnav mellomtonen. :confused:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som skulle til å anbefale TQWT/DTQWT :D

    Hvorfor vil du bytte de ut?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg som skulle til å anbefale TQWT/DTQWT :D

    Hvorfor vil du bytte de ut?
    Ikke noe galt med TQWT. Er bare nysgjerrig på hva mer kommersielle saker kan tilby i forhold . TQAudio som bygget kabinettet for meg var imponert og fortalte at komponentene var på nivå med høyttalere til 50k og over. Ikke ille for en høyttaler som man kan få bygget for totalpris på 12-18k avhengig av finish .
    Skal bytte være aktuelt må alternativet gå lengre ned i bassen enn TQWT og ha en nydelig frekvensgang som mine Audio Physic Virgo II. Har ikke ennå ikke sett kommersielle lettdrevne høyttaler som har bedre frekvensgang enn mine TQWT.. De små feilene TQWT har korrigerer jeg med litt lett DSP
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Heco direkt er ikke så dum :)
    Heco Direkt:*Labor Seite 6*-*i-fidelity.net
    Den lyseblå
    Frekvensresponsen er filtrert tungt med 1/1 glatting men viser at høyttaleren er tunet med en viss loudnesspreg med løft i bass og diskant. B&W gjør ofte det samme forresten. Heco vil nok passe bra på rør og moderate lyttevolum hvor denne tuningen bør være vellykket. Som vanlig er oppstilling og hjemmelytt et must. Neste graf viser 0 15 og 30 grader, så med riktig vinkling bør det gå greit å få passende frekvensrespons i lytteposisjon. Følsomhet er nærmere 93 enn 95 vil i mellomtonene.De spilte forresten fint i Horten.
    17E16AEA-B2DA-4A44-8EE5-0AD50B088AE0.jpg

    Glattet

    16578034-D484-43DD-B187-C4D190ABA3E2.jpg

    Uglattet? og vinkling
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som skulle til å anbefale TQWT/DTQWT :D

    Hvorfor vil du bytte de ut?
    Ikke noe galt med TQWT. Er bare nysgjerrig på hva mer kommersielle saker kan tilby i forhold . TQAudio som bygget kabinettet for meg var imponert og fortalte at komponentene var på nivå med høyttalere til 50k og over. Ikke ille for en høyttaler som man kan få bygget for totalpris på 12-18k avhengig av finish .
    Skal bytte være aktuelt må alternativet gå lengre ned i bassen enn TQWT og ha en nydelig frekvensgang som mine Audio Physic Virgo II. Har ikke ennå ikke sett kommersielle lettdrevne høyttaler som har bedre frekvensgang enn mine TQWT.. De små feilene TQWT har korrigerer jeg med litt lett DSP
    Om du slenger på noen 10" og noen få delefilterkomponenter så har du jo alt du trenger til DTQWT, de går nok litt dypere.

    Et annet alternativ (som jeg bruker til mine DTQWT) er en sub eller to, jeg har to suber med hver to SB 8" i lukkede kasser på ca 70l.
    Med dsp spiller de flatt til godt under 10hz. Koster ikke mange kronene heller.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg ser på sub alternativer , men har null peiling på hvordan implementere disse. Hva bruker du , tar i mot tips.
    PS har forforsterker som kan gi aktiv deling mot to subber.
    OBS har ikke eget rom , så konevennlig sub er et poeng
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke noe galt med TQWT. Er bare nysgjerrig på hva mer kommersielle saker kan tilby i forhold . TQAudio som bygget kabinettet for meg var imponert og fortalte at komponentene var på nivå med høyttalere til 50k og over. Ikke ille for en høyttaler som man kan få bygget for totalpris på 12-18k avhengig av finish .
    Kanskje det sier mer om høyttalere til 50k+ ?? Hva får man egentig for 50k, når importør/forhandler-leddet også skal ha sitt, samt avgifter og det hele...?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg ser på sub alternativer , men har null peiling på hvordan implementere disse. Hva bruker du , tar i mot tips.
    PS har forforsterker som kan gi aktiv deling mot to subber.
    OBS har ikke eget rom , så konevennlig sub er et poeng
    Jeg bruker Minidsp 2X4hd med Dirac og har delt subene på 150hz mens DTQWT er uten deling, så jeg har bare nivå og delay matchet de så tar Dirac seg av resten med unntak av en Linkwitz transform som gjør at subene ikke ruller av naturlig, men spiller flatt helt til bunns.

    Skal du ha suber med høy waf kan jo Seas sine Lroy spille godt i meget små kasser. Evt i rør.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    143
    Hva får man egentig for 50k, når importør/forhandler-leddet også skal ha sitt, samt avgifter og det hele...?
    Du får nok dele for omkring 5-10k for en færdig HT til 50k i forretning...så ikke mærkeligt at en TQWT lyder godt i det selskab. En TQWT efter eksemplet vil koste i omegnen af 80-120k...
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Pga ( nok et) motorsykkelkjøp nå på høsten, så jeg meg nødt til å få inn de resterende 1000-lappene med å selge Klipsch Fortene mine.
    Jeg har stort sett alltid hatt stativhøyttalere eller slanke 2-veis, 2,5 veis eller 3 veis høyttalere. (nypris 6-70K.)
    Men etter å ha hatt Klipsch Forte III i hus er det liksom ingen vei tilbake til den type høyttalere.
    Planen er nå å spare opp til Klipsch Cornwall, men må jo ha noe midlertidig.
    Bestilte meg derfor et sett nye Magnat Transpuls 1500.
    Har selvsagt ingen forventning til at disse skal kunne måle seg med hverken Klipsch Forte eller Cornwall.
    Men jeg har en forventning til at de skal kunne kjennes fysisk og spille ok på rock og metal :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Pga ( nok et) motorsykkelkjøp nå på høsten, så jeg meg nødt til å få inn de resterende 1000-lappene med å selge Klipsch Fortene mine.
    Jeg har stort sett alltid hatt stativhøyttalere eller slanke 2-veis, 2,5 veis eller 3 veis høyttalere. (nypris 6-70K.)
    Men etter å ha hatt Klipsch Forte III i hus er det liksom ingen vei tilbake til den type høyttalere.
    Planen er nå å spare opp til Klipsch Cornwall, men må jo ha noe midlertidig.
    Bestilte meg derfor et sett nye Magnat Transpuls 1500.
    Har selvsagt ingen forventning til at disse skal kunne måle seg med hverken Klipsch Forte eller Cornwall.
    Men jeg har en forventning til at de skal kunne kjennes fysisk og spille ok på rock og metal :)
    Vi får vel bilder og tilbakemelding? :)
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Foruten the usual suspects fra Klipsch er det flere modeller jeg har lurt litt på.

    1) Tilgjengelig i Norge, grei pris: Thivan Labs Eros-9



    2) Tilgjengelig i Norge, noe høy pris: hORNS FP15 - vet noen noe mer om disse?



    3) Tilgjengelig (?) i Norge, hva er prisen?: Doxa 8.2



    4) Sist, men ikke minst. Ikke tilgjengelig i Norge, høy pris: Volti Rival

     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Magnat Transpuls 1500.
    Litt om førsteinntrykk kommer i morgen.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hva med noe sånt som dette? Spiller som en drøm, og bygget med matrix. DIY selvfølgelig.
    Lowther DX 3 elementer. Kan fylles med sand også, hvis ønskelig.
    44mm mdf i baffel. Her er det ikke mye som flytter på seg, annet enn membranen ;) :)
    Lowther
    20210922_095259.jpg
    20190714_055918.jpg
    20190817_204702.jpg
    19.jpg
    25.jpg
    38.jpg
    55.jpg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Den videoen som BrunBar har linket til over, har jeg ikke sett før, men gir akkurat den beskrivelsen jeg ville gitt.
    I forhold til pris så imponerer de stort.
    Mest overrasket over hvor lite ”bokslyd" det er i forhold til størrelse. De låter mer hifi enn jeg hadde forventet.
    Utrolig behagelig i toppen, uansett volum.
    Å sammenligne med mine forrige høyttalere, Klipsch Forte 3, blir jo litt feil. Det skiller tross alt 40-40.000 i prisforskjell. Men de har uansett en del likheter.
    Fortene vinner på Attack/råskap/dynamikk.
    Det må legges til at Magnetene spiller bedre og bedre for hver time de får.
    Rett ut av eskene var de tamme helt uten bass.
    Det mangler ikke på bass nå, for å si det slik.
    De 16 hz som de er oppgitt til, vet jeg ikke om stemmer, men det vil de aldri klare i mitt rom uansett.
    I det lille rommet jeg spiller i nå, Gikk Fortene dypere i bassen.
    Er alt i alt veldig fornøyd.
    Når jeg har smart opp litt penger, går nok veien videre til Cornwall.
    Det er planen🙂
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Den videoen som BrunBar har linket til over, har jeg ikke sett før, men gir akkurat den beskrivelsen jeg ville gitt.
    I forhold til pris så imponerer de stort.
    Mest overrasket over hvor lite ”bokslyd" det er i forhold til størrelse. De låter mer hifi enn jeg hadde forventet.
    Utrolig behagelig i toppen, uansett volum.
    Å sammenligne med mine forrige høyttalere, Klipsch Forte 3, blir jo litt feil. Det skiller tross alt 40-40.000 i prisforskjell. Men de har uansett en del likheter.
    Fortene vinner på Attack/råskap/dynamikk.
    Det må legges til at Magnetene spiller bedre og bedre for hver time de får.
    Rett ut av eskene var de tamme helt uten bass.
    Det mangler ikke på bass nå, for å si det slik.
    De 16 hz som de er oppgitt til, vet jeg ikke om stemmer, men det vil de aldri klare i mitt rom uansett.
    I det lille rommet jeg spiller i nå, Gikk Fortene dypere i bassen.
    Er alt i alt veldig fornøyd.
    Når jeg har smart opp litt penger, går nok veien videre til Cornwall.
    Det er planen🙂
    Kan jeg spørre hva du ga for disse?
    Jeg ser prisene på disse varierer noen sinnsykt!

    Konkurrenter er per dags dato KLH Model 5 og Wharfedale Linton. Finnes det noen her inne som har testet noen av de?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Prisene varierer voldsomt, ettersom noen oppgir pris pr stk.
    9990 for paret ga jeg.
    Det er nok laveste pris på disse.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Kan jeg spørre hva du ga for disse?
    Jeg ser prisene på disse varierer noen sinnsykt!

    Konkurrenter er per dags dato KLH Model 5 og Wharfedale Linton. Finnes det noen her inne som har testet noen av de?
    Jeg har Wharfedale Linton 85 anniversary og er svært fornøyd. De har stått hos meg i et år nå, og jeg ser ikke for meg at de blir byttet ut med det første. Har også Pylon Emerald 25 som er meget gode høyttalere, men i mitt anlegg foretrekker jeg Linton.
    Kan nevne at to venner som har vært innom og hørt dem har skaffet seg samme selv 😊
    Har brukt Lm 518iA, Luxman 507x, Goldnote og Exposure 3010 som forsterkere, og det låter veldig bra med alle 😊
    image.jpg
     

    Egilan

    Fersking
    Ble medlem
    10.06.2017
    Innlegg
    2
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    0
    Kan jeg spørre hva du ga for disse?
    Jeg ser prisene på disse varierer noen sinnsykt!

    Konkurrenter er per dags dato KLH Model 5 og Wharfedale Linton. Finnes det noen her inne som har testet noen av de?
    Hei, nettopp blitt den lykkelige eier ac KLH model 5, spiller på primaluna evo 200. Dette er sjokkerende mye høyttaler for pengene. Har spilt på Harbeth før dette, verdens vakreste mellomtone, men....! Hørte Klipsch forte IV på hi-fi messa og tenkte at dette kunne vært et mer livlig supplement til mine Harbeth. Var derfor innom to Klipsch butikker i høst og hørte på Heresy IV og var på nippet til å kjøpe disse, glad jeg ventet på KHL. Disse koster halvparten, har en vesentlig bedre, dypere og mer engasjerende bass, et flott soundstage, takler symfoniorkester så det suser, diskanten er tydelig men ikke slitsom. Har spilt på disse i ca. 10 timer så de har knapt åpnet seg. Anbefales på det varmeste, en engasjerende høyttaler.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Er det noen som kan anbefale en mellomtonesterk forsterker, helst vintage og helst fra slutten av 70-tallet til et par Linton?
    Hvilke merker og modeller bør man se etter?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn