Toyota D-4D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hei.

Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med tuning av disse motorene i form av en enhet som er koblet mellom styringsenheten og dieselpumpa?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.291
Torget vurderinger
1
Det finnes. En kar jeg vet om hadde en Corolla med 1.4D-4D, på 90Hk, trimmet opp 116Hk.

Mvh.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg vet også at det finnes, Toyota kan til og med levere det. Spørsmålet mitt er bare om det fungerer, hvis det soter og ikke går noe bedre i det hele tatt så frister det ikke å betale 3 - 8k for boksen.

Var han du kjenner fornøyd?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.931
Torget vurderinger
0
Du kan vel omtrent ALLTID gjennkjenne en chippet dieselmotor hvis du kjører bak den. De soter påtagelig ved gasspådrag, svart sot!

Bilen bør ikke ha gått for langt når du gjør dette, er ikke sikkert at en sliten motor tåler det.

Garantier på bilen går selvsagt fløyten, hvis det ikke gjøres av merkeverksted da, de kan oftest gjøre det med bibehold av garantier.

Du må påregne at forsikringsselskapet vil hevde at vilkårene for forsikringen er brutt, dvs at de ikke vi betale noe hvis du kommer ut for uhell. Hvs du melder fra til selskapet om at du har chippet motoren vil de selvfølgelig øke premien på forsikringen.

Hvis du mot all formodning ( lite sansynlig pr i dag ) blir tatt "med stumpen bar" av biltilsyn / politi / tollvesen, med en bil som er chippet, uten at du har betalt "avlat" for effekt / CO2 økning ( avhenger av import tidspunktet for bilen ) vil du få BLØ !!!!

Skal du gjøre dette helt lovlig, bør det skje på merkeverksted, ( koster endel mer enn "pirat" ) forsikringsselskapet må få vite det ( koster "noe" ) og Toll/Avgift må få vite det ( koster jævlig mye ) Toll/Avgift kan også finne på å forlange uavhengig testing av effekten etter chipping. ( Dyrt det også. ) Summen av dette er at du bør tenke deg om og vurdere nøye om du virkelig synes dette er nødvendig, eller om det kanskje er enklere å kjøpe ny bil. ;)

Edit:
Glemte spørsmålet ditt. :-\ Joda det virker på de fleste biler, kjenner ikke Toyota spesiellt. Du kan påregne både flere "ponnyer" og mere moment. Ofte går forbruket ned også. Men det skyldes at biler i Norge oftest er "undermotoriserte" ( skyldes avgifter ) og sliter mer enn nødvendig for å holde følge med trafikken. Kjører du som før går forbruket ned, men bruker du de nye gampene ( er vel derfor du vil gjøre dette? ) må de jo få havre og da går det vel litt mere diesel. :-\

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Toyota Racing har sine egne trimbokser som Toyota-forhandlere leverer. Hvis de monterer den for deg, så melder de det inn til tolldepartementet også. Forhandlerne har litt ulik erfaring med boksene.
Den man fikk til Avensis måtte de kutte ut, for mye tull med bilens elektronikk, nødstopp ol.
Jeg sjekket ut litt til Landcruiseren, der hadde de ulik erfaring. Hvis det fungerte, så fungerte det bra. Men, også på den har de vært nødt til å fjerne den noen ganger pga tull.

Det som er sikkert, er at det er en del myter rundt dette. Det blir sagt at det bare er å fjerne en "plombe" slik man gjorde på gamle påhengere, kreftene finnes der allerede. Faktum er at man utsetter motor, drivverk, girkasse osv for en god del mer slitasje, og en del legger til en seg en litt mer aktiv gasspedal, slik at evt drivstoffbesparelse går opp i eksos.

Jeg har ikke tatt skrittet da jeg egentlig ikke har en undermotorisert bil. Men, det rapporteres om fint bunndrag og en litt mer fleksibel motor generelt.

Et alternativ til Toyota er Kcr fra Sverige. Sjekk med norsk importør hvem som gjør montering i nærheten av deg.

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Antall liker
0
Tror du, du hadde hatt godt av ekstra effekt da 8)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
picpac skrev:
Tror du, du hadde hatt godt av ekstra effekt da 8)
Selvsagt har jeg det, er jo minst et år siden sist jeg har blitt tatt i trafikken nå.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.931
Torget vurderinger
0
MaHa skrev:
Det som er sikkert, er at det er en del myter rundt dette. Det blir sagt at det bare er å fjerne en "plombe" slik man gjorde på gamle påhengere, kreftene finnes der allerede. Faktum er at man utsetter motor, drivverk, girkasse osv for en god del mer slitasje, og en del legger til en seg en litt mer aktiv gasspedal, slik at evt drivstoffbesparelse går opp i eksos.
Jo større bilfabrikken er jo mere komplisert kan dette bli. De store fabrikkene har gjerne forskjellige girkasser, transmisjoner varmeapparat etc avhengig av motorversjonen. Toyota er STOR !

SAAB derimot er bitteliten ( så liten at de er i ferd med å forsvinne :'( :'( ) de bruker samme girkasse/transmisjon uavhengig av motorvariant fordi det blir billigere enn å ha flere varianter. Resultatet er at alle bilene tåler trimming opp til toppmodellens nivå.
SAAB har også bare en utgave av varmeapparat, mens VAG har 3 eller 4 forskjellige varmeapparat alt etter hvilket marked bilen går til.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.291
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Jeg vet også at det finnes, Toyota kan til og med levere det. Spørsmålet mitt er bare om det fungerer, hvis det soter og ikke går noe bedre i det hele tatt så frister det ikke å betale 3 - 8k for boksen.

Var han du kjenner fornøyd?
Bilen gikk som ei kule. Lite sot. Forbruket uendret (kanskje litt mindre på normal kjøring). Andre jeg vet om har gjort dette på bl.a. Audi osv. Men vær obs på dette hvis du har automatkasse på bilen, det er ikke sikkert at den er dimensjonert for ekstreme effektøkninger.

-det er to måter man kan trimme på: boks, som legges i signalkjeden, og chiptrimming direkte, som muligens er den aller beste løsningen, siden den ikke "kompliserer" ved å legge inn motstander osv. Prisen på dette er omtrent den samme.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Har forstått det sånn at på D-4D motorene er det ikke mulig med chiptrimming direkte så en må ha en eller annen form for boks.

Godt å høre at den gikk som en kule iallfall.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Anonym skrev:
Har forstått det sånn at på D-4D motorene er det ikke mulig med chiptrimming direkte så en må ha en eller annen form for boks.

Vi hadde en hiace av typen før oppdateringa(2 år) , 102 hester diesel, levert av toyota, skulle gi 128 hester, funket greit den.Er litt usikker på om det er d4d motor

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Julenissen skrev:
Anonym skrev:

Vi hadde en hiace av typen før oppdateringa(2 år) , 102 hester diesel, levert av toyota, skulle gi 128 hester, funket greit den.Er litt usikker på om det er d4d motor
Godt å høre at det funket greit. Har vel mer eller mindre bestemt meg for å prøve en boks jeg, er jo returrett i verste fall.

Topp Bunn