Townes goes searchin for a truer sound

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Noen ganger sitter det langt inne. Bidrag skal være lystbetont, og sentralen er jo ganske dårlig betalt. ;)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.677
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Tok sin tid å få hodet over vannet...

Så for at tråden ikkje skal daue heeeeeeeeeeeeeelt ut (ennå).

#41 Crescent city med Lucinda Williams
Fra Lucinda Williams (1988)


Smøysa og gjorde oss helt nylig ferdig med sesong to av Tremé. I sesongavslutningen speller Lucinda Williams denne låta live for folket i NO. Det minnet meg på kor fantastisk bra hun engang var, og ikkje minst, kor vannvittig god akkurat denne låta er, fra det eg nesten holder for hennes beste skive å være.

Dette er fra før hun røyk uklar med Gurf Morlix, så han har både produsert skiva, og langt ned mye strengeinstrumenter her. I tillegg er celebre fokl som Chris Gaffney og Jim Lauderdale å finne på denne flotte skiva.

Crescent city er kanskje favorittlåta fra albumet, noe som ikkje sier reint lite. Her stemmer alt for Lucinda; melodi, tekst og instrumentering sitter fra første strofe. Låtas trumfort er fiolinen som krydrer New Orleans hyllesten på utsøkt vis. Eg får totalt gåsehud kver gang eg hører følgende strofe i andre verset

...And take rides in open cars
My brother knows where the best bars are
Det er noe med koringa på siste linja der som treffer så jævli bra. 100% ubesudlet ekte vare tenker eg vi kaller det :) Countryen "førstedame" (Emmylou Harris) har forøvrig covra denne låta - men liten tvil om ka versjon som står høyest i kurs her i heimen. Lucinda var steinbra en gang i tida, nå er hun dessverre en skygge av seg sjøl, både som låtskriver og formidler.
Du har selvsagt fått med deg at det kommer en Deluxe-reissue utgave disse dager?
Dobbel rød vinyl. Med konsertopptak fra 89 og annet bonusstoff.
Remasterarbeid er gjort av Gavin Lurssen.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hmm,

Nei, det var eg faktisk ikkje klar over!

Men syns den originale vinylen låter svært bra (dengang kunne de jo både produsere og trykke skiver), så det spørs jo om eg trenger et tredje eks av den. Foruten vinylen så har eg en eller annen cdversjon med en god del bonus også.

Er jo litt nyfiken på konsertopptaket fra 89 skal eg vedgå, men skal jo slutte å kjøpe plater :p
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.677
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er nok ikke mye å lure på.

Det er klart du må ha dobbel rød!

Jeg var såpass begeistra for denne at jeg kalte opp en valp etter denne låta.
Registrert i Norsk kennelklubb som Am I Too Blue, - til daglig kalt Blue.
En nydelig hund.
[video=youtube;-Qi6Do7dPAs]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-Qi6Do7dPAs[/video]
 
Sist redigert:

Nitram

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
176
Antall liker
168
Torget vurderinger
5
- og "Blue" er jo også en klassiker fra Lucinda, det er den som starter slik;


Go find a jukebox and see what a quarter will do
I don't wanna talk I just wanna go back to blue

Klassiker

mvh. Martin
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
^ Jepps. Bra låt det Nitram! Er vel en av de låtene hun synger aller, aller best på imo. Var litt gåsehud første gang eg hørte refrenget på den. Definisjonen av bristepunkt :)
 
Topp Bunn