Totusenogti?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Selvfølgelig skal vi si tjue-ti. Akkurat som de gjør i Sverige, Danmark, og resten av den siviliserte verden. (Neida, ikke på norsk)
Hva språkrådet måtte bestemme er fullstendig irrelevant.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
12
Da var det definitivt 1999 som ebbet ut. Og det het da vitterlig nitten-ni-og-nitti.

Sier noen tjue-ni om året vi er inne i?

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Språkrådet tenkte vel ikke så langt. Skummelt å tenke tilbake i tid. I følge reglementet til NRK er det visst ikke irrelevant hva språkrådet mener, selv om det er tullete.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
12
oddgeir skrev:
Selvfølgelig skal vi si tjue-ti. Akkurat som de gjør i Sverige, Danmark, og resten av den siviliserte verden. (Neida, ikke på norsk)
Hva språkrådet måtte bestemme er fullstendig irrelevant.
I motsetning til oss på hifisentralen?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Å si totusen-og-ni i stedet for tjue-ni kan godtas - man unngår den potensielle misforståelsen mellom årstallet 2009 og tallet 29. Når vi skal begynne på et nytt år ganske snart, kan vi gjerne si tjue-ti - ingen muligheter for misforståelse lenger. Kjappere - og som andre er inne på - ikke lenger i utakt med omverdenen.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.148
Sted
Holmestrand
BT skrev:
I følge Språkrådet skal vi si totusenogti om 2010, og ikke tjueti som er langt lettere å si.
Men hvilket år hadde vi for ti år siden? ettusennihundreognittini eller nittennittini?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=597149
Hvorfor skal 20-10 være opplagt? I dag sier så godt som alle 2009 (totusenogni), det blir vel akkurat det samme med totusenogti?

For øvrig er det helt opp til den enkelte hva man sier, men det er naturlig at f eks NRk har en standard.

Jeg hørte Sylfest Lomheim på radioen. Han hadde en svært nøktern innstilling til det hele, dette inkluderte den enkeltes frihet til å si 20-10. Han kom heller ikke med karakteristikker av andres meninger om saken.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.148
Sted
Holmestrand
Ulf-B skrev:
Å si totusen-og-ni i stedet for tjue-ni kan godtas - man unngår den potensielle misforståelsen mellom årstallet 2009 og tallet 29. Når vi skal begynne på et nytt år ganske snart, kan vi gjerne si tjue-ti - ingen muligheter for misforståelse lenger. Kjappere - og som andre er inne på - ikke lenger i utakt med omverdenen.
I følge hr Lomheim er det nettopp det vi vil være - i utakt med 20-10.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
12
Ulf-B skrev:
Den potensielle misforståelsen var vel heller marginal? Tjue-null-ni ville uansett kunnet fjerne denne vanskelige hindringen. Hi-hi. Men siden jeg med hell og lite misforståelser har brukt totusenog... i 9 år nå så tror jeg jammen jeg skal greie å si totusenogti til neste år uten å bli andpusten. Siden jeg er en av få som fremdeles skriver og sier "kvalifikasjon" så blir dette lett match.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er da ikke så viktig hva vi sier.

Det viktige er at det vi sier er bestemt av språkrådet. Bare sånn kan vi få  det kliniske og livløse språket vi trenger. Med et fleksibelt og levende språk kan vi komme til å uttrykke individualitet og, gud forby, følelser.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tenker å si 'neste år' en liten stund til. Deretter kommer jeg til å gå for 'i år', 'i fjor' og 'i forfjor'. Etter det håper jeg å ha landet på et eller annet permanent.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Jeg tenker å si 'neste år' en liten stund til. Deretter kommer jeg til å gå for 'i år', 'i fjor' og 'i forfjor'. Etter det håper jeg å ha landet på et eller annet permanent.

Like greit!!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Siden det tydeligvis er vanskelig for de to leirene å bli enige om hvordan man skal fortelle hva året heter, totusenogti eller tjue-ti så er det vel mye bedre med et kompromiss som ingen er fornøyd med: tohundredeogti. Da møtes man på halvveien. Decennier preger uansett vår kulturforståelse mer enn noe annet tidsbegrep og hjelper oss å sette begivenheter i bås. De fortjener derfor litt mer heder, ære og fokus.

F

fjellvåk

Gjest
Når jeg er i butikken og noe koster 2010,- så sier alltid ekpeditøren "den koster tyveti kroner"...

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
19-99
19-89
19-70

vi sa vel ikke ettusennihunderognittini? kan vi ikke bare fortsette i samme stile? 20-10 syns jeg!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
12
De fleste jeg har hørt si et årstall har hittil sagt
To-tusen-og-en
To-tusen-og-to
To-tusen-og-tre
To-tusen-og-fire
To-tusen-og-fem
To-tusen-og-seks
To-tusen-og-syv
To-tusen-og-åtte
To-tusen-og-ni

Da vil vel en naturlig utvikling videre bli å bytte ut n'en med en t. Men hver enkelt skal selvfølgelig gjøre som de selv ønsker.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Føles for min del helt selvfølgelig å gå videre til totusenogti, hvorfor skulle man gjøre noe annet? Har aldri hørt annet enn totusenog 1-2-3-4-5-6-7-8-9. Og jeg håper vi bare snakker om uttale og bokstaver her, for uansett skal vi vel skrive 2010 skriftlig :) Å sammenligne med f.eks 1999-nittennittini blir litt sent føler jeg, og det ca 10 år for sent ::) ;D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Zomby_Woof skrev:

Det viktige er at det vi sier er bestemt av språkrådet. Bare sånn kan vi få det kliniske og livløse språket vi trenger. Med et fleksibelt og levende språk kan vi komme til å uttrykke individualitet og, gud forby, følelser.
Poenget her er å ikke misforstå år 2010 med når "Norge rundt" begynner.......

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
oyvjorge skrev:
Zomby_Woof skrev:

Det viktige er at det vi sier er bestemt av språkrådet. Bare sånn kan vi få det kliniske og livløse språket vi trenger. Med et fleksibelt og levende språk kan vi komme til å uttrykke individualitet og, gud forby, følelser.
Poenget her er å ikke misforstå år 2010 med når "Norge rundt" begynner.......
Det tenkte jeg ikke på, det er vel liten tvil om at "tjueti" fort vil kunne bli oppfattet som et klokkeslett...!

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Personlig vil jeg si "Tyve-ti" ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.794
Torget vurderinger
35
Så vidt jeg fikk med meg på radio for et par dager siden, sier Språkrådet at korrekt uttale av 2010 er to-tusen-og-ti.

Roy

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.744
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Som sagt; toti. År totusenogtretten blir da tottitre ;)

Mvh. RS

G

Gjestemedlem

Gjest
Hører at BBC News bruker twenty-ten. Det høres riktig ut.

Språkrådet et uansett en gjeng med folk som burde forblitt analfabeter.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
12
Totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti, totusenogti.

Funker for neste år også dette.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jøss så mye styr denne 2010 greia har generert. Kan vi ikke likesågodt gå vitenskapelig tilverks og argumentere med at 2010 er et fiktivt tall basert på hendelser rundt en mann vi har dårlig dokumentasjon på...
Så kan vi heller forholde oss til den faktiske alderen som er anslått til 4.54 milliarder år. Da er det jo mer enn nok desimaler å ta av...

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
R.Solhaug skrev:
Som sagt; toti. År totusenogtretten blir da tottitre ;)

Mvh. RS
År 2000 burde da hett nitten-nitti-ti. ;D

Godt nytt år.

Mvh

Topp Bunn