Total kalibering af foto for naturtro gengivelse.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor Spyder fremfor Colormunki Photo? De gjør vel det samme på skjermkalibrering?
    Har brukt begge, men hos meg konkluderte jeg med at Spyder ga best resultat
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Derfor spørger jeg også om råd i dette forum, omkring om en sofa er grå eller brun på et testfoto , fordi jeg er 110% procent (3 vidner) sikker på at den er brun.

    Men jeg bliver bare afvejet som en kværulant, på tråds af at det viser sig at skærm-kalibrering giver forskellige resultatet , hvid balance filtre giver forskellige resultater, software giver forskellige resultater, kammeraer giver forskellige resultater.
    Du henger deg fortsatt opp i den sofaen uten å ta til deg helhetsbildet (bokstavelig talt). Du trenger vel ingen hjelp til å avgjøre om sofaen er grå eller brun på bildet, den er grå. Grunnen til at sofaen er grå på bildet som er tatt av Panasonic, er at den *er* grå på bildet på bildet som er tatt med Panasonic. Det kan f.eks bety at bildet ditt er tatt med for kald hvitbalanse. Jo kaldere fargetemperatur, jo mer grønt og blått (i stigende rekkefølge) tilføres det. Hva tror du man får hvis man blander blått og grønt med brunt?

    Faktisk er sofaen så perfekt grå at man kan mistenke at kameraet har trodd sofaen var grå og brukt dette som utgangspunkt for WB. Husk at når du justerer manuell WB med greycard via kameraet, så skal du ta nærbilde av greycard, ikke bare la det være en liten del av motivet.

    Men jeg spørger også har du selv en kalibreret skærm, og et reference kamara, osv.

    Har du overhovedet mulighed for at udtrykke dig så nedværdigende over for mine spørgsmål og mine foto som du gør, det er faktisk mig som kan kigge ud af vinduet og se virkeligheden, containeren med den brune sofa (som er grålig med Panasonic), Og det er mig der der har fotograferet dyserne . og det er mig som undre mig over hvad jeg ser. og jeg er helt med på at det er en fortolkning i min hjerne og mine øjne og ved containerne-fotoet af yderligerer tre andres øjne.
    Da har du vel egentlig svart på ditt eget spørsmål. Hvis du kan se virkeligheten fra vinduet ditt, og er såpass fokusert på dette ene bildet med sofaen uten å ta til deg råd og tips som er kommet i tråden, så er det ikke verre enn at du dropper Panasonic og bruker ditt gamle kamera.
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Derfor spørger jeg også om råd i dette forum, omkring om en sofa er grå eller brun på et testfoto , fordi jeg er 110% procent (3 vidner) sikker på at den er brun.

    Men jeg bliver bare afvejet som en kværulant, på tråds af at det viser sig at skærm-kalibrering giver forskellige resultatet , hvid balance filtre giver forskellige resultater, software giver forskellige resultater, kammeraer giver forskellige resultater.
    Du henger deg fortsatt opp i den sofaen uten å ta til deg helhetsbildet (bokstavelig talt). Du trenger vel ingen hjelp til å avgjøre om sofaen er grå eller brun på bildet, den er grå. Grunnen til at sofaen er grå på bildet som er tatt av Panasonic, er at den *er* grå på bildet på bildet som er tatt med Panasonic. Det kan f.eks bety at bildet ditt er tatt med for kald hvitbalanse. Jo kaldere fargetemperatur, jo mer grønt og blått (i stigende rekkefølge) tilføres det. Hva tror du man får hvis man blander blått og grønt med brunt?

    Faktisk er sofaen så perfekt grå at man kan mistenke at kameraet har trodd sofaen var grå og brukt dette som utgangspunkt for WB. Husk at når du justerer manuell WB med greycard via kameraet, så skal du ta nærbilde av greycard, ikke bare la det være en liten del av motivet.

    Men jeg spørger også har du selv en kalibreret skærm, og et reference kamara, osv.

    Har du overhovedet mulighed for at udtrykke dig så nedværdigende over for mine spørgsmål og mine foto som du gør, det er faktisk mig som kan kigge ud af vinduet og se virkeligheden, containeren med den brune sofa (som er grålig med Panasonic), Og det er mig der der har fotograferet dyserne . og det er mig som undre mig over hvad jeg ser. og jeg er helt med på at det er en fortolkning i min hjerne og mine øjne og ved containerne-fotoet er dette bekræftet af yderligerer tre andres øjne.
    Da har du vel egentlig svart på ditt eget spørsmål. Hvis du kan se virkeligheten fra vinduet ditt, og er såpass fokusert på dette ene bildet med sofaen uten å ta til deg råd og tips som er kommet i tråden, så er det ikke verre enn at du dropper Panasonic og bruker ditt gamle kamera.
    Det var sgu da rat at man endelig kunne få en bekræftigelse på at sofaen fremstår som grå på Panasonic på trods af at der er brun og fremstår som sådan hos mig med Olympus.


    Jeg er meget glad for de råd jeg har fået, og jeg har investeret skærmkalibrering, ser også på en ny skærm, jeg har indkøbt hvid balance filter som fungerer under nogle omstændigheder (lysforhold) men åbenbart ikke ved alle, jeg har fået Lightroom i hus, for at behandle RAW , jeg har investeret i farve og greycard.
    Jeg håber naturligvis at alt dette hjælper, skader gør det vil næppe uanset hvad.

    Men jeg må også indrømme at det hele er blevet temmelig kompliceret, det er sikkert ikke noget problem i et foto-studio med faste lysforhold osv, men for mit vedkommende ville det være optimalt at fotoet var så korrekt som muligt fra selve kilden, og at en sofa på et simpelt foto under gode lysforhold ikke skifter fra farven brun til grå.

    Som sagt jeg er på herrens mark når jeg skal manipulerer foto, det kan kun blive en fortolkning. efter hvad jeg husker og efter min erfaring.
    Men jeg kan som regel se når fotoet er forkert. og normalt også se når fotoet er rigtigt/korrekt. Tvivlen kommer midt imellem disse yderpunkter

    Jeg har fået fine forklaringer på hvorfor det er sådan bl.a. af dig nma og det er jeg taknemlig for.
    Jeg har nu et meget bedre overblik over situationen end da jeg startede tråden.
    Det var nok mine sidste ord i denne tråd hvis jeg ikke finde de vise sten, gør jeg det så vil jeg naturligvis fortælle om dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn