Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Husk at antall IIR filltere må økes når du øker IIR max.
    Du har maksimalt 30 IIR filter å fordele på under IIR MAX. Jeg velger å holde den på 150-200 for å få smalere Q og bedre oppløsing på filteret i bassen.
    For høyere frekvenser har man jo også FIR, så jeg tror det er lurt å prioritere det frekvensområdet som trenger nøyaktig korreksjon.

    Det ser ut for meg som at man må ha nok IIR filter for å få bassen nok korrigert
    1640522995688.png


    Grensen for korreksjon bør settes i Excursion curve ikke IIR grense

    1640523244493.png



    ta en titt på innlegget mitt her


    1640523507868.png


    Jeg bruker denne settingen, det gir en oppløsning på 3.3Hz for korreksjon i bassen.
    1640524578561.png

    Plottet og korrigert med høyest oppløsnig viser dette..
    1640524750551.png





    Litt matematikk


    1640524522751.png


    ..puh....
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk igjen mister Balle. Igjen bekreftet du mine tanker og kom med bonus info!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    kanskje vi skulle ta disse tingene i Trinnov Amethyst tråden , evt Trinnov Surround ,som er litt mere befolket, for ikke å kjede non-Trinnovere i din hyggelige tråd?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Spiller ingen rolle, min tråd! 😁 Men for meg dreier det seg om om jeg har oversett noe i menyene. Det hadde jeg ikke. Boksen er lettforståelig, men litt uoversiktlig i starten.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    I optimizer settings kan du velge oppløsning på filter ved å minske/høyne verdien på oktaver.
    Prøv deg gjerne frem der også. jeg har den på 1/3 nå men korrigerer kraftigere i kinomodus. I main settings kan du også definere boost/attenuation, men det har du sikkert sett allerede. Denne benytter du deg av om du velger å ikke kjøre med excursion live.
    Bruker du excursion, bortfaller valget i main setting.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Neste punkt på programmer blir da multipunkt måling. Se manualen , ikke mer enn 60cm fra ToskeHue` sier Trinnov, jeg målte 22punkter 30-60-90cm kube. med passe vekting gav det en litt mer « naturlig « klang som beholdt mer av høyttalerens ( rommets?) karakter. Men punkter 90cm til høyre og venstre har så ulik bassrespons at det ble helt feil å inkludere de i korreksjon for lytteposisjon
    Hadde vært morsomt å høre om effekter av ulik sub/ høyttaler delefrekvens.

    Heisan der kom jo AphaMannen også,,,
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Neste punkt på programmer blir da multipunkt måling. Se manualen , ikke mer enn 60cm fra ToskeHue` sier Trinnov, jeg målte 22punkter 30-60-90cm kube. med passe vekting gav det en litt mer « naturlig « klang som beholdt mer av høyttalerens ( rommets?) karakter. Men punker 90cm til høyre og venstre har så ulik bassrespons at det ble helt feil å inkludere de i korreksjon for lytteposisjon
    Hadde vært morsomt å høre om effekter av ulik sub/ høyttaler delefrekvens.

    Heisan der kom jo AphaMannen også,,,
    Men husk!
    Du kan vekte disse målingene i % for hva de skal bety for resultatet.

    EDIT:
    Jeg har vært her hele tiden jeg @Balle Clorin, bare du som har begynt å bli nykter🤓
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    2B01DD2D-BB19-4DEE-AC58-871E2F81F479.png

    sitter litt lengre bak idag. Vektingen gjøres enkelt her.
    Har man for få plasser til presets , som meg, bruker jeg slots her
    ps Amtethyst har ikke % med mindre man bruker vekting på 100 og går utifra det
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror det er bedre om jeg spør om jeg lurer på noe. Blir mye jeg allerede vet.😀 Men tusen takk gutter. Som sagt er det å orientere seg som har vært den største utfordringen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Teksten i displayet har samme blåfarge som Mc, det for vel holde inntil det kommer en svart Altitude…
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jau, kanskje det Arve, men først så burde jeg få lest den på original språket. J. R. R. Tolkien var jo professor i engelsk og litteratur så språkmessig så ville det nok være en rikere opplevelse på engelsk. Uten forkleinelse for nynorsk selvfølgelig... 😉
    Sidan vi no likevel er ute i ein digresjon, kan eg forklare cluet; Tolkien brukte dei ulike engelske variasjonane mellom høg- og lågprosa i engelsk for å skilje språket til dei ulike folkeslaga. I Noreg har vi ikkje så mykje slikt, (med unntak av Bibelen og denslags), så Eilev Groven Myhren valde ein typisk norsk tilnærming til omsetjingsarbeidet, der han brukte våre dialektar på same måte. Sjølv om eg ikkje er einig i akkurat valet av "stygge" og "pene" dialektar, er dette etter mi meining skikkeleg interessant, som eit supplement til forståinga av det enorme arbeidet Tolkien har lagt ned i detaljane.

    Sjå elles: https://klarsprak-web-dev.azurewebs...t/Spraknytt-2007/Spraknytt-32007/ringdrotten/
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.835
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Valget mellom å sette seg inn i nyboksen til @MakkinTosken eller skriftspråket i Ringdrotten? Vanskelig, begge to.
    Tror det blir boksen, siden jeg tross alt leste Ellen der det sto Eilev 😅
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har du hvert ille slemm i år ? siden Nissen kom med selveste Omikronboksen til jul :ROFLMAO:
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Veldig interessant lesning @Audiophile-Arve. Skal ikke se bort fra at den må leses på nynorsk også. @_RoDa_ kanskje bruker tosken inspirasjon fra gandalfs kamp mot balroggen på broen i Moria. Balroggen får representerere uønskede frekvenser som skal filtreres. Se for deg @MakkinTosken skru på boksen mens han med tordenbevrende Røst roper : THOU SHALL NOT PASS 🤣
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Veldig interessant lesning @Audiophile-Arve. Skal ikke se bort fra at den må leses på nynorsk også. @_RoDa_ kanskje bruker tosken inspirasjon fra gandalfs kamp mot balroggen på broen i Moria. Balroggen får representerere uønskede frekvenser som skal filtreres. Se for deg @MakkinTosken skru på boksen mens han med tordenbevrende Røst roper : THOU SHALL NOT PASS 🤣
    Feil karakter, husk jeg er Saruman!
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Du må på språkkurs. Uttalen sitter ikke helt ennå😅

    Uttales «La rømått».

    R-en, skarre-r eller rulle-r, er valgfri bare den praktiseres konsekvent.

    Det blir eksamen i fransk muntlig i morgen😉
    Listen very carefully, l shall this only ønce...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    I FOKALPUNKTET

    Det er bare en måned siden siste besøk hos Tosken, men det har skjedd store ting siden da. Tosken har blitt full digiot og alle signaler går nå gjennom en Trinnov Amethyst. Det er en relativt brukervennlig boks som har til hensikt å sørge for korreksjon av bl.a. fase, høyttalerplassering, bassystem og forstyrrende rombidrag. Boksen har DAC, ADC, phono-forsterker (Tosken vil neppe bruke denne…), streamer (for Roon), forforsterker og mye annet i tillegg til lydprosesseringen. Spørsmålet er: Hvordan høres det ut?

    Allerede ved forrige besøk hadde Tosken tatt steget for fullt inn i digiotenes verden. Det gjorde at systemet hans hørtes mer koherent eller samstemt ut enn før. Det vil si et litt ryddigere lydbilde og bassen satt som støpt. Med Trinnoven er fremgangen større. Det er ingenting lenger å sette spørsmålstegn ved. Man hører høyttalernes iboende kvaliteter. Det eneste som gjenstår å justere i systemet, er kurveprofilen, dvs. hvilken betoning man ønsker av visse frekvense - f.eks. nedover i bassen. Fordi kurveprofilen er avhengig av kildematerialet og den enkeltes smak, er det med andre ord bare innspillingene og de smaksmessige sidene ved lyden man føler behov for gjøre tilpasninger for. De kvalitative faktorene hvor man faglig sett kan argumentere for at det er grader av forbedring - som timing av bassystemet, fase og group delay - er korrigert og ikke lenger faktorer i puslespillet mot den gode lyden.

    For mange vil det høres provoserende ut at en god høyttaler spiller «feil». Men jeg sammenlikner høyttaleren med et mikroskop hvor man dreier på et hjul for å få ting i fokus. Når det man ser gjennom mikroskopet er utydelig, er det ikke fordi mikroskopet er dårlig. Det utydelige skyldes at man ikke har fininnstilt mikroskopet, ikke at mikroskopet har en feil. Ved å dreie på et hjul, kommer det man ser på i fokus. Slik er det kanskje med høyttalere også? Når høyttalerne spiller uten hjelp til å få fasen og group delay på plass eller gjøre andre tilpasninger i et rom, faller ikke ting helt på plass. Bildet er utydelig, det er ikke koherent.

    Utfordringen med å få ting i fokus i lyd er ikke ny. Det er snart 100 år siden John Volkman begynte å jobbe med elektroniske filtre for å tilpasse lyden til rommet. 50 år senere skrev George Massenburg om parametriske filtre (mine uthevinger):

    «The Parametric Equalizer evolved from an open set of non-ducible standards. As far back as the early sixties, when multi-track as we know it today was coming into its own, it was relatively obvious that the environs of recording could benefit from the advantages of automation - organizing and memorizing routine and repetitive operations. Thus a new measure of designs of all devices became their compatibility with basic computational and memory systems. The time is, hopefully, not far away when we will concern ourselves with handling audio as a digital code - that is, converting all audio input to digital words for all processing and mixing and converting back thereafter only at the point of listening. the equalizer and switching projects simply modified these circuit functions to interface with digital systems».
    Lenke: https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20211228/16171.pdf

    Mye tyder altså på at DSP allerede har blitt modent i tillegg til mye annet innenfor lyd. Dagens DSP står på skuldrene til ingeniører som begynte å tenke på romkompensasjon for 100 år siden og så for seg et digitalt DSP-system allerede for 50 år siden. At DSP som verktøy har sin plass i de aller beste oppsett når vi snart går inn i 2022, er åpenbart, slik jeg ser det. Man bør i stedet reise spørsmålet: Er det mulig å oppnå den beste lyden uten hjelp fra verktøy som visjonære ingeniører tenkte ut for både 50 og 100 år siden?

    I tittelen har jeg brukt begrepet fokalpunktet. Når rom, høyttalere og elektronikk er av høy kvalitet som hos Tosken, virker det som om DSP hjelper en til å stille inn mikroskopet slik at de små detaljene man ser på, blir helt tydelige. Når man er i fokalpunktet, innser man kjapt at eventuelle justeringer herfra har med smak og tilpasning til kildematerialet å gjøre. Hvilket betyr at man i grunn aldri er helt i mål fordi dagsformen svinger og kildematerialet er en joker utenfor ens kontroll. Nå kan imidlertid Tosken ta også dette med ro all den tid han har mulighet for 30 forhåndsinnstillinger basert på dagshumør, innspilling og venners innspill…

    Jeg anbefaler alle som kan å ta turen til Tosken for en gjennomgang av den reisen han har lagt bak seg og fortsatt er med på👍🏻
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn