men Tosken var ikke død

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.227
    Åkke som metode benyttet til interpolering fra 44,1 til 48 et vel et mer eller mindre vellykket filter ved Nyquist til originaltformatet kanskje det mest avgjørende for resultatet?

Det kunne vært intressant å teste med hi-res hvor slik konvertering ikke tar plass? Altså om man mater den 96 kHz og lar den da også kjøre prosessering på 96.

alfegutt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.875
    Sted
    Østfold
    Er det lurt å sette roon fast på 48 ved bruk av Dirac
    Jeg vet ikke, men jeg synes at å la "ørene bestemme" slik @MakkinTosken gjør er et opplagt godt valg. Slik jeg forstår det, har de enhetene jeg kjenner til et maksimalt antall taps tilgjengelig. Enheten ønsker da å prosessere på lavere samplerate slik at hver disse taps kan omgjøres til maksimal ms lengde for best mulig FIR korreksjon. Jeg kan ikke se noe feil med å tilpasse input til enheten på denne hastigheten.

Edit: Det er ved lave frekvenser at FIR kan komme til kort med for få taps, derfor antar jeg at det er ønskelig både i Dirac og Trinnov å kunne håndtere effekter av rommet. Det er derfor jeg går ut fra at de ønsker lavere samplerate. Min MiniDSP Flex er ikke satt opp for denne type lavfrekvent korreksjon, og kjører på 96 khz.

Sist redigert:

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.868
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke, men jeg synes at å la "ørene bestemme" slik @MakkinTosken gjør er et opplagt godt valg. Slik jeg forstår det, har de enhetene jeg kjenner til et maksimalt antall taps tilgjengelig. Enheten ønsker da å prosessere på lavere samplerate slik at hver disse taps kan omgjøres til maksimal ms lengde for best mulig FIR korreksjon. Jeg kan ikke se noe feil med å tilpasse input til enheten på denne hastigheten.
    Hører ikke forskjell mellom 48, 96 og 192 så da lar jeg den stå fast på 48.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.227
    Hører ikke forskjell mellom 48, 96 og 192 så da lar jeg den stå fast på 48.
    Ikke jeg heller. Men jeg har erfart å høre forskjell på 44,1 med RME sitt NOS filter vs høykvalifisert oppsampling.

"Problemet" er vel, — om vi skal være liit vanskelig og kalle det et problem at selve oppsampling før prosessering normalt ikke tillater brukervalg. Da slenger produsentene nesten alltid på et idéelt skarpt filter ved Nyquist til original SR. Trolig derfor de fleste av oss ikke evner høre noe forskjell på økt SR siden det er det samme filtertopologi som benyttes.

Trolig ikke det som er tilfelle for forskjellene Nova byr på siden @MakkinTosken nettopp hører forskjell. Derfor er nok fenomenet relatert til selv prosessering etter oppsampling.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.229
    Sted
    Tårnåsen
    Kort fra sidelinja, du har nok helt rett at 48 gir best lyd. Grunnen er sannsynligvis at enheten kjører "native" på 48 for å maksimere FIR filterlengde gitt et fast antall "taps". MiniDSP gjør det samme, de reduserer klokkefrekvens fra 96 til 48 når Dirac installeres for impuls og romkorreksjon.
    Iht spec kjører flere av Trinnov-enhetene "native processing" opp til 192kHz (inkludert ST2 Pro, Amethyst og Altitude32 opp til en øvre grense antall kanaler). Og 192kHz native er jo annonsert som future upgrade også for NOVA. Det at CPU-bruk går opp påpass mye v/96kHz sammenliknet med 48kHz tyder på at den allerede implementerer filtre v/96kHz og ikke konverterer til 48kHz. Min ST2-Pro sender også samme sample rate ut som den får inn, opp til 192kHz slik spesifikasjonen også sier at den skal gjøre, så der er det i hvert fall ingen samplerate-konvertering.

Eller legger du noe annet i begrepet "native" enn at den prosesserer signalet ved samme samplefrekvens som input?

PS: Husker vi hadde masse diskusjoner på et Lyngdorf diskusjonsforum om hvordan analog input kunne låte "bedre" enn 44.1kHz digitalt og det virket jo helt merkelig.... men der var nok svaret at Lyngdorf konverterte alt internt til 96kHz for prosessering med RoomPerfect vha en ASRC som tydeligvis ikke var helt bra (målte svært mye jitter på alt annet enn 96kHz input), mens analog input brukte en 96kHz A/D som gikk utenom samplerate-konverteringen ;-) På min Lyngdorf MP-50 konverterer jeg derfor alt til 96kHz i Roon og det låter kanskje litt bedre...

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.113
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Iht spec kjører flere av Trinnov-enhetene "native processing" opp til 192kHz (inkludert ST2 Pro, Amethyst og Altitude32 opp til en øvre grense antall kanaler). Og 192kHz native er jo annonsert som future upgrade også for NOVA. Det at CPU-bruk går opp påpass mye v/96kHz sammenliknet med 48kHz tyder på at den allerede implementerer filtre v/96kHz og ikke konverterer til 48kHz. Min ST2-Pro sender også samme sample rate ut som den får inn, opp til 192kHz slik spesifikasjonen også sier at den skal gjøre, så der er det i hvert fall ingen samplerate-konvertering.

Eller legger du noe annet i begrepet "native" enn at den prosesserer signalet ved samme samplefrekvens som input?
    Satser på at ekstern klokke kurerer 96 neste uke,😂 men den har flere issuer som gjør at jeg lener meg tilbake og nyter 48 enn så lenge. Dessuten setter jeg den til 96 sparer jeg 4 fattige ms i latens...barnesykdommer?🤔 Men Nova er snart kongen på haugen hos Trinnov, bare vent! 😉

alfegutt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.875
    Sted
    Østfold
    men pokker, det er en hel verden av superspennende utstyr der ute som en virkelig kan leke med!
    Det som er gøy er at disse nye dingsene med filterløsninger for både korreksjon og delefilter lekende lett kombineres med konservativt utstyr som rørforsterker og platespiller - ja takk begge deler:)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    37.056
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette er Pandoras eske i følge Neby! Her kan man "vri og vrenge" det man vil og enkelt komme tilbake til utgangspunktet neste dag 👍

Hvis burken hadde hatt et delefilter i tillegg, så er det ikke umulig at de kun hadde hatt 1 stk. på lager…:unsure: 😅

IMG_1449.png
    IMG_1450.png

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    20.960
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.113
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Helt fantastisk! Med Nova er det enkelt å lage mix tapes til de spesielle anledningene! Utstyr ment for studio har seff utganger som enkelt går utenom prosessor og looper tilbake! Nå kan jeg lage mix tapes på både Elcassette og bånd med noen enkle tastetrykk og lytte på det over anlegget samtidig!

Denne Nova greia bare vokser og vokser på meg ass! ❤

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.404
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Synes virkelig synd på de som ikke finner gleden i moderne hifi. Så mye spennende å meske seg i! Morsomt med pickup rulling og fotterapi, men pokker, det er en hel verden av superspennende utstyr der ute som en virkelig kan leke med! ❤ ❤ ❤
    Ja, vil tro det er et rikere liv å glede seg over alt det spennende som er tilgjengelig, istedenfor å fokusere på og la seg provosere av alt som er dårlig og/eller dyrt 😊

Blir flott med hyllene når de er spikket og kommet i hus. Med den samlingen av plater og CDer kan du jo begynne å kalle hulen din for audioteket 😊 En bonus er vel også at du igjen får skru litt på Novaen når mastodont-hyllene har fått sin plass i audioteket 😊

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.113
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Ja, vil tro det er et rikere liv å glede seg over alt det spennende som er tilgjengelig, istedenfor å fokusere på og la seg provosere av alt som er dårlig og/eller dyrt 😊

Blir flott med hyllene når de er spikket og kommet i hus. Med den samlingen av plater og CDer kan du jo begynne å kalle hulen din for audioteket 😊 En bonus er vel også at du igjen får skru litt på Novaen når mastodont-hyllene har fått sin plass i audioteket 😊
    Faktumet er at det ikke blir mer skruing enn jeg føler for. Dette er temmelig plug&play! Hadde du skjønt hvor enkelt dette faktisk var, hadde du forlengst satt deg litt inn i det og lekt litt som meg.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.404
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Faktumet er at det ikke blir mer skruing enn jeg føler for. Dette er temmelig plug&play! Hadde du skjønt hvor enkelt dette faktisk var, hadde du forlengst satt deg litt inn i det og lekt litt som meg.
    Det tviler jeg ikke et øyeblikk på, men vi har nok veldig forskjellig tilnærming til hva vi oppfatter som lek 😊

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan visste du at jeg nettopp har satt i gang med middagen?🤔 Jeg vet du er høy og kan sansynligvis se over åsene og skogen mellom, men hva slags styrke har du på colabunnene dine?
    Det har vel noe med tiden på døgnet å gjøre…

Tvi tvi uansett!

1739442193864.png

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.113
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det tviler jeg ikke et øyeblikk på, men vi har nok veldig forskjellig tilnærming til hva vi oppfatter som lek 😊
    Fair enough! But don’t knock it till you’ve tried it! 🤓 Dette er lettere enn bytteleken din generasjon surrer med, men gir langt større utslag og masse spennende muligheter! 🥰

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.404
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Fair enough! But don’t knock it till you’ve tried it! 🤓 Dette er lettere enn bytteleken din generasjon surrer med, men gir langt større utslag og masse spennende muligheter! 🥰
    Jeg tviler ikke (uten ironi), men vi koser oss på hver vår måte 😊

Onde yngre tunger vil hevde vi begge tilhører samme generasjon, uavhengig av hvor mange digitale knapper du skrur på 😈

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.113
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tviler ikke (uten ironi), men vi koser oss på hver vår måte 😊

Onde yngre tunger vil hevde vi begge tilhører samme generasjon, uavhengig av hvor mange digitale knapper du skrur på 😈
    Nei, jeg tror oppriktig kløften mellom tidlig og sene 50 åringer er mye større en normalt, ene og alene pga internett og når i livet en ble introdusert for det. Selvfølgelig generalisert, alltid unntak.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.404
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Nei, jeg tror oppriktig kløften mellom tidlig og sene 50 åringer er mye større en normalt, ene og alene pga internett og når i livet en ble introdusert for det. Selvfølgelig generalisert, alltid unntak.
    Jeg fikk installert internett i leiligheten i 1992 (eller var det 93). Hvis du fikk det installert senere må jeg da kunne betraktes som yngre enn deg 🤔😆

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn