Nettopp!
Nå har ikke jeg vært på besøk hos Makkintosken, så jeg kan ikke eksplisitt uttale meg om lydgjengivelsen hos ham i hans akustiske kammer.
Dog har jeg lyttet til musikk via...tja.. et knippe MacIntosh forsterkeri hovedsakelig via JBL Everest. Det låt særdeles fett begge steder, og spesielt hos Herr Neby i hans HiFi museum. Første oppsettet var med 2Kw, chassies monoblokkene, og hos Neby 1,2 Kw. I en annen setting for mange år siden spilte en MC-402 katastrofalt dårlig i et oppsett med relativt habile produkter. Lydsignaturen var som fra en tidlig Electrocompaniet AW250 på sovetabletter. Begredelig... Innslagspunktet har jeg inntrykk av er 600 watts monoblokkene. De store forsterkerne nevnet tidligere har jeg intet og utsette på lydmessig.
Så til saken. Etter mitt skjønne har de fleste produsenter sin signaturlyd være seg forsterkere, CD-spillere, platespillere, høyttalere og Knut forby signal-, og høyttalerkabler. Det er vårt lodd å finne den synergieffekten jeg/de liker innenfor en gitt budsjettramme. Slikt tar som kjent mange år å få til før nevrosene kommer under kontroll. Men se det var en digresjon.
Således vil jeg tro den eminente Technics SL-1000 forspent Hana Umami Red eller Ortofon Winfield koblet opp hjemme hos Fosse, Grumpy eller nlykke vil tilkjennegi en annen lydsignatur, gitt forskjellen i valgt elektronikk hos de herrer kontra oppsettet til Herr Tosk. Forskjellen hva akustikk gjelder hos de herrer er også stor, hvilket tilsier at oppkobling av McIntosh utstyret i disse tre herrers hjem vil avstedkomme en annerledes gjengivelse av Toskens foretrukne musikk. Variablene er mange. Dette ikke til forkleinelse eller favorisering av lydgjengivelse hos noen av de valgte herrer, men kun for og understreke et poeng.
Derfor er jeg meget forsiktig med å bruke ordet nøytral lydgjengivelse i alle sammenhenger. Spørsmålet må vel mer stilles som nøytral i forhold til hva?
Nøytralt i forhold til hvordan skiva ble spilt inn og gitt ut eller.....???
Da er man raskt ute og sykler i subjektivismens landskap

Meg om det!