Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Du skrev tirsdag i PM, så da ble jeg usikker torsdag er jeg ikke hjemme på formiddagen.
    Neida, tirsdag neste uke gjelder fortsatt. Kommer ny CD i posten i dag, torsdag. Bare gleder meg til ny musikk. Skjønt jeg innser jo at det er helt irrelevant å poste i din tråd :ROFLMAO:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det virkelig ikke flere som har lyst til å høre kombinasjonen T, Windfeld og One Step/UHQR i eget oppsett. Prosessen er enkel. Bare melde sin interesse på PM og dere mottar klikkbare linker.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er det virkelig ikke flere som har lyst til å høre kombinasjonen T, Windfeld og One Step/UHQR i eget oppsett. Prosessen er enkel. Bare melde sin interesse på PM og dere mottar klikkbare linker.
    PM sendt. Bare litt redd for at bestefar SP-10 blir parkert permanent etter å ha hørt hvordan vinyl egentlig skal låte.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    PM sendt. Bare litt redd for at bestefar SP-10 blir parkert permanent etter å ha hørt hvordan vinyl egentlig skal låte.
    Njæ, kan hende du ikke liker det også. Mange som elsker litt romantikk i avspillingen. Skriv gjerne om inntrykkene dine her. Blir jo kanskje en mer interessant diskusjon når alle har samme utgangspunkt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Send meg dette "vidunderlige". Jeg har nok ikke "oppløsning" nok i anlegget, men jeg er fortsatt åpen for nye ting som jeg kan høre med ørene.. 😏
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    NOTATER ETTER LYTTING TIL RIPPER AV THRILLER OG BILLY JEAN
    (lytting var med hodetelefoner, Austrian Audio Hi-X65)

    «Artefaktene fra dine tidliger ripper er helt borte. En del skyldes nok selve plata, men nå hører man ingen (?) forskjell mellom digital og vinyl (…) Jeg har jo hørt Fremers ripper og dette er noe helt annet. Men Fremer liker å rippe gamle innspillinger, og da er man over i en annen «stilart», hvor støy ses helt bort fra (…) Sånn sett tror jeg dette er 98-100 prosent av det man kan oppnå med slike plastskiver hvor nål og riller spiller hovedrollene (…) Kanskje ART1000 ville gitt inntrykk av mer punch og «transienter», men som sagt må man lytte veldig intenst for om mulig å merke at en digital versjon er enda litt tettere på originalen (…) På den annen side kan gode vinylmastringer gi en «bedre» lyd fordi den er tiltenkt gode anlegg med kapasitet (…) Jeg må imidlertid lytte på S360A/7382A også, hvor dette med crosstalk, fase og slike «cues» kan fanges opp på en annen måte enn med hodetelefoner (…) Thriller er den som ligger nærmest digital. Billy Jean fordrer litt ydmykhet hos lytteren (…) KONKLUSJON: Fra T, MP1100, Windfeld og One Note går det bare én vei: Utforbakke😱😅».

    Notater spesifikt om Billy Jean:

    «Begynnelsen av Billy Jean er litt forskjellig fra digital versjon (…) Stor forskjell i lyden av tromma i innledningen første 20 sekunder (…) Synes det kanskje er litt forskjell mellom Billy Jean Qobuz vs Hi-Res (176,4) også (…)Tromme er utvilsomt fetere på vinylen. Synes tromma blir tynnere digitalt, og noen digitalversjoner har tynnere tromme enn HiRes176-versjonen».
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk til @MakkinTosken for filene. Det første som slår meg er fraværet av rillestøy . Den mangler totalt. Det er vel ikke kun pressingene, men også T sin fortjeneste vil jeg tro.

    Stabiliteten i lydbilde er framifrå, skuler bort på egen spiller og tenker sånn kan det faktisk gjøres. Neste er at ingenting stikker ut. En veldig behagelig gjengivelse der det bare er å skru opp volumet. Sammenlignet med digital låter dette hos meg mer behagelig og litt snillere, med mer kjøtt helt nederst. Om det er mediet eller masteren er ikke godt å si.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, fått meg et par åpenbaringer den siste måneden. Først med spilleren, så at vinyl faktisk kunne være så godt bakt, bare prosessen er gjort riktig. Det overrasket meg litt. Min forrige referanse på perfekt vinyl var Amused To Death fra AP, dette strekker det ennå et hakk lenger imo.

    Nå har jeg gått på limpinnen og har 8 slike utgivelser til på vei eller i bestilling.o_O
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    436
    Sted
    Brøttum
    Er det bare denne (svindyre) Technics spilleren som formidler vinylplater på denne måten? Ingen ved siden?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det bare denne (svindyre) Technics spilleren som formidler vinylplater på denne måten? Ingen ved siden?
    Finnes sikkert andre og jeg har jo hørt noen monstre. Men sammenlignet med dem koster T lommerusk og er ikke ment for menigmann. T er plug&play. Dessuten har de jo 1200G som får gode skussmål og GR for den prisbevisste.

    Dette blir fort fanboyaktig, men kan ikke annet enn å formidle det jeg opplever. Overgangen fra min forrige drøm ble overraskende stor og jeg føler jeg har måttet ta noen runder med reevaluering.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    På den annen side kan gode vinylmastringer gi en «bedre» lyd fordi den er tiltenkt gode anlegg med kapasitet
    Nå fikk jeg litt problem her med musikken som var i disse filene da jeg ikke har noen gode referanser nå som jeg pauser highres abonnement etter ny vinylsnurr kom i hus.

    Thriller har jeg Special Edition CD som i praksis betyr fucked-up master og som det viser seg miks. Forskjellen er så stor at jeg undrer om ikke basstrommesamplet er byttet ut med annet enn det som er på OneStep plata. Hvor sistmnevte klart fungerer best uten tilført forvregning.

    Generelt er det som slår meg er en vedlig ro i lydbildet. Som er samme jeg gleder meg over med 1200G. T har er vannvittig moment på motoren som gjør at man kan rense med filtputen mens den spiller uten at man merker det i særlig grad.

    MJ har en del SSS lyder når han synger. Noe som normalt blir uholdbart på billigere nåleprofiler. Tosken's nåleslipp er dette helt fraværene og faktisk bedre enn CD platen jeg har. Jeg mistenker man har brukt ekstra tid på master for å få til dette. Man kan spørre seg om hvorfor det må små opplag til å for å lage noe bedre? Det brukes gjerne flere uker/måneder på den perfekte miksen og så skynder man seg ferdig med master'n på det som skal mangfoldiggjøres i tusentalls.

    Det er ikke klart for meg hvilke PU som er brukt på disse filene?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er ikke klart for meg hvilke PU som er brukt på disse filene?
    Ortofon Windfeld

    Artig det du sier om sibilanter. Har en gammel Mofi MJ Off The Wall. Den får jeg ikke temmet uansett hvilke nåler jeg kaster etter den. Jeg hører klart at det er pressingen ikke opptaket da ssssene er veldig direkte. På Thriller hører man de bæres av ekkoet på opptaket.

    Takk for tilbakemelding!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hei Tosken. Tett spørsmål fra en digital (halv) analfabet: hvis du sender meg disse filene, hvordan spiller jeg dem av?
    apologize for my ignorance

    Du kan muligens streame dem fra telefonen? Airplay eller no sånt, om du har noe som tar i mot slik i kjeden.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Er det virkelig ikke flere som har lyst til å høre kombinasjonen T, Windfeld og One Step/UHQR i eget oppsett. Prosessen er enkel. Bare melde sin interesse på PM og dere mottar klikkbare linker.
    Hvor mange har lyttet til disse rippene nå?

    Man må kjenne sin besøkelsestid for en prøvelytt til vinylavspilling uten like fra øverste hylle👍🏻

    En lytt er absolutt verdt tiden, ikke minst for referansens skyld. Kan vinyl bli bedre? Rippen(e) er også kjente klassikere som hører med i enhver diskusjon om både musikk og hifi.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Du må gjerne utdype litt, dele noen observasjoner! :)
    Utdype ja. Ikke det at mine observasjoner er så veldig spennende, men var visst såpass sliten etter jobb at jeg føler jeg burde skrive noe når jeg har mer overskudd og energi og ikke minst ha hørt dem et par ganger til.
    Umiddelbart så tenker jeg (som andre har nevnt) totalt fravær av rillestøy. En "letthet" og tydelighet i gjengivelsen som lyder veldig åpent. Detaljrikdommen er i høy Klasse, kan ikke huske å ha kicket sånn på innledningen av Thriller før. Tror jeg må sjekke litt mer i morgen. 😊
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Slik skal man aldri innlede noe som helst i noen sammenheng. :mad: Jeg hadde ikke spurt, om jeg ikke ønsket dine observasjoner!:giggle:
    Nei, du har selvsagt rett i det .bad entrance he he. Var nok mest fordi jeg følte meg litt "tom" i kveld uten helt å ha noen helt klar grunn. I mitt hode så var da mine betraktninger ikke så veldig spennende. Satt pris på å høre filene uansett. 😀
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare si fra hvis du ønsker uspilt original av PB (som ikke er tatt opp fra vinylplaten til lederen av ungdomsklubben på Røros). Selvsagt svinaktig dyr (på nivå med sist solgte på Finn.no men som sagt et av ytterst få eksemplarer av arten som aldri har vært spilt = MINT)
    Takk for tilbudet, men hadde jeg ønsket å betale tusenlapper for denne rølpemusikken hadde jeg gjort det for lengst. Er uansett ingen audiofil høydare og er ikke den type samler. :giggle:
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si meg annet enn enig at lydkvalitetetn i utgangspunktet absolutt er så langt fra referanseklasse som man kan komme, men det er sikkert noen der ute som kanskje likevel kunne tenke seg en mint original? Jeg kunne jo ta med min egen pent spilte LP for sammenligningens skyld (og la mine 3 uspilte ligge urørt på lager), da jeg tror at hvis ikke din spiller avslører særlig forskjell mellom de to versjonene så vil ingen spiller gjøre det!! Er jo ikke så langt fra Son til din base heller, etter hva jeg har forstått?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn