Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    A ROOM WITH A VIEW

    Det er snart et år siden jeg sist var hos Tosken. I mellomtiden har han blitt en erfaren Trinnov-bruker og gjort små justeringer i høyttalernes plassering (de heller nå 3 grader ned). Det er ikke så mye å si om lyden annet enn at det låter helt naturlig i lytteposisjonen. Man glemmer helt det innebygde bassystemet i front, for den lydmessige integrasjonen gjør at bassystemet «forsvinner» i den forstand at bassen er korrekt uten å rope «her er jeg».

    Nyere opptak låter besnærende bra, mens enkelte opptak fra den tiden stereo var nytt, og sikkert en gimmick i mange tilfeller, viser at de ikke alltid dro den helt i land for en mannsalder siden.

    At lyden låter helt naturlig, er ikke noe som kommer av seg selv. Dette er i utgangspunktet et fint kjellerrom hvor det er gjort akustiske tiltak. Den gode lyden er altså vel så mye høyttalerne, som Trinnov som rommet. Det spiller på lag og jeg synes man får et åpent vindu inn til opptaket.

    Tosken brukte ordet «nøytral» før jeg kom…og hvis jeg fikk spørsmålet om lyden heller til den varme eller kalde siden, sier mine ører og det jeg er vant til at lyden er helt nøytral og naturlig. Det heller ikke mot «kaldt». Var det ikke en tidligere besøkende som mente det låt «litt hardt» her - riktignok før Trinnov. Folks hørsel er forskjellig. Sånn sett hadde det vært artig å også høre andres preferanser, vaner og inntrykk om akkurat dette.

    På den interiøre siden skjer det stadige endringer og dette har blitt en ytterst trivelig kjeller for lyd og sammenkomster. Tosken har nå en egen arkiv- eller bibliotekavdeling bakover i rommet, hvor både svarte og sølvskinnende plater er satt opp etter alfabetet. Ny, behagelig sofa bak lytteposisjon viser at rommet ikke bare brukes til kritisk lytting, men også til film og sosialt.

    Toskens Studer båndmaskin må nevnes. Et teknisk vidunder fra den tiden da det digitale ennå ikke var helt etablert overalt, og som tidligere var i NRKs eie. Like mye en fascinasjon for ting som går rundt og styres av elektronikk forklarer nok Studerens plass i rommet. Kvalitetsfølelsen er påtakelig. Det er et minne om en tid hvor ikke alt var praktisk og tilgjengelig ved et tastetrykk. Lyden er for øvrig nesten på linje med CD, i all fall i praksis og utenfor laboratoriene.

    Takk for besøket, og nå som de nye toskebenkene fra @inselwind snart ankommer og SP-10R i Technics’ egen plinth-løsning (SL-1000R) kommer rett fra Japan for å slå seg ned i Råde, tar det ikke lang tid før jeg ber om nok en visitt😀
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk for en alltid velgjennomtenkt rapport!

    Ja, som jeg skrev tidligere. Begynner vel å nærme meg et klanderfritt lydbilde. Om noe ikke er helt på stell er det enten fordi jeg ikke vet bedre, eller liker det sånn. :giggle:
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Begynner vel å nærme meg et klanderfritt lydbilde.
    Du får trøste deg med at hver gang du halverer avstanden til målet, er det fortsatt en halvpart igjen. Hver gang. 😁

    Fikk ikke helt med meg om s-h beskrev forskjeller fra før til nå, men tenker at det er vanskelig.
    Når utgangspunktet er djevelsk bra, skal man da kalle det djevelsksk bra eller djevelskere bra, liksom?

    mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro at I Tosken sin kjeller er de ørevoksen og antall ørebetennelser som er den største begrensingen lydmessig. Det gjelder å skaffe seg god lyd før det er for sent og ørene blir begrensningen . Grattis med både lyd og hørsel🎼
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du får trøste deg med at hver gang du halverer avstanden til målet, er det fortsatt en halvpart igjen. Hver gang. 😁

    Fikk ikke helt med meg om s-h beskrev forskjeller fra før til nå, men tenker at det er vanskelig.
    Når utgangspunktet er djevelsk bra, skal man da kalle det djevelsksk bra eller djevelskere bra, liksom?

    mvh
    Er nok ikke enorme forskjeller siden han var der sist og det er jo et år siden. Du og @vipa var jo her et par uker før bytte til Trinnov og jeg har jo fortsatt den tonale balansen dere opplevde som min referanse. Den største forskjellen fra da er vel egentlig at kanalene nå spiller mer i takt med hverandre (fase). Han tok jo to turer i fjor også, før og etter byttet. Jeg opplevde vel selv at jeg ikke helt hadde funnet tilbake til den tonale da han var her sist, pga læringskurve og slikt, men nå nærmer jeg meg nok.

    Vet forresten ikke om jeg lenger har et klart mål. Må kanskje være å jobbe litt med grotta. Få festet et og annet løsøre som tidvis resonerer og gjøre dempingen litt smartere slik @The Shy gjorde i høst, ellers blir det vel bare pynting. I morgen kommer jo snikkernmesteren med gods!😛
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vil tro at I Tosken sin kjeller er de ørevoksen og antall ørebetennelser som er den største begrensingen lydmessig. Det gjelder å skaffe seg god lyd før det er for sent og ørene blir begrensningen . Grattis med både lyd og hørsel
    Takk!

    Det er ikke en spøk en gang. Det ene øret har plaget meg mye, tidvis og jeg har nok med tid lært meg å nyte musikk på et litt annet volum. Samtidig så er det ikke et stort behov for meg å teste kapasiteten på anlegget lenger, jeg vet den yter mer en jeg tåler. 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Trodde en stund jeg var spesielt sensitiv på venstre øre, men så viste det seg ved en sjekk nå nettopp at jeg hører bedre enn normalt på venstre og dårligere enn forventet til alder på høyre. så da er snittet OK som legen sa. Det siste den gamle legen sa mens jeg gikk ut døren var " husk at etter 60 går det meste nedover med oss, ingenting blir bedre". Oppmuntrende fyr...

    Jeg spiller aldri høyt og bruker alltid hørselsvern ved støy, og ørepropper på konsert.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Velkommen hjem
    eller hva vil han?
    For hvorfor etterlot den gode @svart-hvitt seg denne juvelen, vel vitende om min uforbeholdne kjærlighet og savn. Har han sagt noe om pris? Nei! Han sa bare: "ha denne litt, den samler bare støv hos meg." For jeg vet jo at han la sin elsk på flaggskipet Art-1000 og at denne kanskje blir for snill for hans kontrastfulle preferanse.

    Selvfølgelig, fra første anslag, fortryllende, forførende. Kjærlighet! ❤

    Men igjen, hva vil han?

    1671256965608.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Velkommen hjem
    eller hva vil han?
    For hvorfor etterlot den gode @svart-hvitt seg denne juvelen, vel vitende om min uforbeholdne kjærlighet og savn. Har han sagt noe om pris? Nei! Han sa bare: "ha denne litt, den samler bare støv hos meg." For jeg vet jo at han la sin elsk på flaggskipet Art-1000 og at denne kanskje blir for snill for hans kontrastfulle preferanse.

    Selvfølgelig, fra første anslag, fortryllende, forførende. Kjærlighet! ❤

    Men igjen, hva vil han?

    Vis vedlegget 877417
    Godt å se den i bruk, men det er jo store T denne er skapt for.

    Sågar med LH6000 headshell som spesifikt anbefales til SP10-armen🤩
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    På den 4 søndagen i advent skal det skje, da luke nr. 18 har litt ekstra og by på.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Følger flere tråder fra side linja, da man får plate tips og andre gode tips som kan sjekkes ut. Stereo benkene som kommer viser att det er mulig og bygge noe vakkert uten at det inneholder noe mystisk Hifi lurium.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Blir det minutt for minutt når varene ankommer, i ren NRK stil.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir det minutt for minutt når varene ankommer, i ren NRK stil.
    Hmmm, vet ikke. Liker ikke presentere grottas skyggeside og benkene er jo veldokumenterte i insels tråd. Komme nok bare bilder i full McBlomst. Vi lyt sjå...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn