Toref sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    For tiden er jeg veldig fornøyd med oppsettet. Spiller mye musikk og koser meg verre. Men jeg fikk et hint om at noen nye farger på akustikkpanelene ville gjøre godt. Så med litt bistand fant jeg noen nye mønster å kle inn panelene på veggene med. Begge mønstrene fra Unikko/Marimekko her i Trondheim:



    Ble veldig fornøyd egentlig.

    Mvh
     

    Vedlegg

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Som det fremgår av det forrige bildet så har jeg en åpning mot gangen i bakkant av lytterommet. Men det er også en åpning mot spisestuen fra lytterommet. Etter resonansfrekvenser å dømme har ikke disse åpningene så stor betydning for problematikk i bass området.



    Helmholz resonatoren er nødvendig - og gjør jobben godt på omtrent 34 hertz. :)

    Mvh
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Virkelig pen stue!!

    Men de sofaene foran høyttalerne? Fungerer det bra?

    Mvh
    Rolf
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Det kan hende jeg er blind eller svaksynt, men Helmholz-resonator? Hvor? ??? :)
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    tror ikke toref har tatt bilde av den, men om jeg husker rett så står den nede i venstre hjørne sett fra anlegget mot sweet spot.

    Dette må selvsagt huseieren arrestere meg på, bevares :)



    edit: minnes at han har tatt bilde av den tidligere, men orker jeg å lete link? neppe
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    Det kan hende jeg er blind eller svaksynt, men Helmholz-resonator? Hvor? ??? :)

    Innlegg 167 ;)
    (siden Ivar ikke gidder....pussler sikkert med viktigere ting, barn foreks.)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    RoDa: Takk for det! Det er ikke så godt å si om sofaene ødelegger eller ikke. Jeg har rett og slett ikke plass til dem noe annet sted - så de har stått der hele tiden. :) Men etter at jeg la betong og sitteunderlag under høyttalerne kommer de nederste bassene rett i overkant av vangene på sofaen. Burde gå greit.

    MBare: Og min latskap gav gevinst også. Dere andre supplerer bra. Første premie til Emotikon for å følge godt med i timen og ha et godt hode for tall. Andre premie til ivar for god hukommelse fra forrige musikk-treff. Som begynner å bli veeeeldig lenge siden.. :)


    Mvh
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Utrolig vakkert bilde.
    Og - ut fra hva jeg leste - ditto lydbilde.
     

    Vedlegg

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Takk for det! Vil tippe det ser bra ut hjemme hos deg også? :)

    Ja, hadde jeg ikke vært så fornuftig (!) hadde husalteret sett sånn ut i dag. :) Dette spilte stort og åpent. Så lite støy at mumling på gata utenfor ble irriterende.. CAST har noe for seg, helt klart. Masse detaljer og veldig engasjerende lyd, nesten for meget til tider. Man blir dratt inn i musikken, selv om man kanskje hadde tenkt å ha bakgrunnsmusikk og bla litt i en bok eller kikke innom HFS.. :)

    Mvh
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Med CAST tror jeg Krell er inne på noe vesentlig, hvor du da altså beholder signalene i ett domene gjennom hele signalveien og ikke transformerer flere ganger mellom de ulike produktene signalet går før det forlater amp'ene.
    Har ennå til gode å lytte til det hjemme hos meg fordi mine CAST MMF er svært forsinket (over 3 måneder nå).

    I og med at kablene er så forsinket har jeg videre til gode å høre noe annet enn 2.0, være seg DVD eller BD. Men det kommer, det kommer ... litt tolmodighet må man bare ha. Hvis du frekventerer avforum'et så kjenner du til at man der har en aldeles fortreffelig 'hjemmekinotråd'. Her er en URL til den ene av mine 2 tråder der.

    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Jackx_krell

    mvh
    JackX
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    JackX skrev:
    Med CAST tror jeg Krell er inne på noe vesentlig, hvor du da altså beholder signalene i ett domene gjennom hele signalveien og ikke transformerer flere ganger mellom de ulike produktene signalet går før det forlater amp'ene.
    Har ennå til gode å lytte til det hjemme hos meg fordi mine CAST MMF er svært forsinket (over 3 måneder nå).

    I og med at kablene er så forsinket har jeg videre til gode å høre noe annet enn 2.0, være seg DVD eller BD. Men det kommer, det kommer ... litt tolmodighet må man bare ha. Hvis du frekventerer avforum'et så kjenner du til at man der har en aldeles fortreffelig 'hjemmekinotråd'. Her er en URL til den ene av mine 2 tråder der.

    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Jackx_krell

    mvh
    JackX
    Ja, jeg tør ikke uttale meg om hvorvidt det er disse domene som er forklaringen eller hva det enn er. Men det fungerte bra her i alle fall. Håper du får kablene snart. De er forøvrig skikkelig lekre - relativt tynne og myke med tillitsvekkende koblinger som avgir et behagelig lite "klikk" når de smetter på plass.

    Flott oppsett du har også JackX! Kunne vært moro å høre (og se) en gang! Har faktisk bare hørt Wilson Duette & Sophia, samt mine egne ProAc D80, på Krell Evo foreløpig.

    Mvh
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Meget fint oppsett! Moro og spennede med dine erfaringer med Krell kontra Capitolen! ;)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Takk takk! Forbedring var det faktisk med Evo 222, men ikke stor nok til at datidens budsjett tillot oppgradering. Spesielt siden den virkelige forbedringen kom med CAST hele veien (og dermed en 505 i tillegg). Men det høres ut som om du lever greit med CD-spiller rett i effekttrinnet også? ;)

    Mvh
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Jo takk, fungerer veldig bra! Man blir jo også kvitt ett sett kabler også, aldri noen ulempe det! ;) Har prøvd ett par Audio Aero spillere og syns man får bra valuta for pengene, spesielt med tanke på at man nødvendigvis ikke trenger pre. ;) Hva slags kabling bruker du?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Sikkert konge den spiller'n din SAL! Ultra-tweaket? Men jeg er nå fornøyd med Capitole'n da. For tiden bruker jeg noen rimelige skolisser - Kimber Hero XLR signal og Synergistic Research Alpha ht. Har faktisk ikke testet noe annet etter at jeg fikk inn Krell-en. Hmm, har jeg blitt lat..? :)

    Mvh
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    toref skrev:
    Har faktisk ikke testet noe annet etter at jeg fikk inn Krell-en. Hmm, har jeg blitt lat..? :)

    Mvh
    Ikke lat, bare fornøyd for øyeblikket :)
    Har det litt på samme måte.

    Kjempefin stue og bilder, ser på ett av bildene over at lyset på Krellen er rød, er det under oppstarten det er slik?

    MVH Johnny
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    johnnygrandis skrev:
    toref skrev:
    Har faktisk ikke testet noe annet etter at jeg fikk inn Krell-en. Hmm, har jeg blitt lat..? :)

    Mvh
    Ikke lat, bare fornøyd for øyeblikket :)
    Har det litt på samme måte.
    Nettopp! Er det ikke ganske behagelig? :)

    johnnygrandis skrev:
    Kjempefin stue og bilder, ser på ett av bildene over at lyset på Krellen er rød, er det under oppstarten det er slik?

    MVH Johnny
    Takk for det. Rødt er "hvilemodus". Ulogisk nok. Men rødt varsler også at noe trenger oppmerksomhet - så da er det bare å ta hintet og sette vidundermaskinen i "på". Det blålige lyset som kommer da forteller at roen kan senke seg.. ;)

    Mvh
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    toref skrev:
    Sikkert konge den spiller'n din SAL! Ultra-tweaket? Men jeg er nå fornøyd med Capitole'n da. For tiden bruker jeg noen rimelige skolisser - Kimber Hero XLR signal og Synergistic Research Alpha ht. Har faktisk ikke testet noe annet etter at jeg fikk inn Krell-en. Hmm, har jeg blitt lat..? :)

    Mvh
    Ja, Esoteric`n er ombyggd hos APL, mange mener dette er verdens beste kilde! Rør på utgangene med volumkontroll, spiller alle format! ;)
    Kjenner ikke dine SR kabler, har og har hatt litt dyrere modeller fra SR og dette er virkelig bra saker! Anbefaler deg å bytte ut dine Kimber kabler, i alle fall til Kimber`s toppmodell! Men med Kimber vil det bestandig være litt ullen bass hvor utrolig det enn høres ut når man er i besittelse av Krell med kontroll og krefter! ;)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Flere som snakker om kabler ja.. hadde tenkt å la det bero litt, selv om jeg egentlig ikke er noen antikabelfundamentalist. :) Men jeg kjenner jo en lokal aktør som sikkert kan fikse test av noe SR. Hvilke SR modeller ville du anbefalt meg å teste i så fall? Tror ikke jeg skal skremme kontoen så voldsomt akkurat nå.. men aktiv skjerming har kanskje noe for seg? Men som sagt, helst ikke for dyre saker, sikler jo litt på vinyl innimellom.. :)

    Mvh
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    toref skrev:
    Flere som snakker om kabler ja.. hadde tenkt å la det bero litt, selv om jeg egentlig ikke er noen antikabelfundamentalist. :) Men jeg kjenner jo en lokal aktør som sikkert kan fikse test av noe SR. Hvilke SR modeller ville du anbefalt meg å teste i så fall? Tror ikke jeg skal skremme kontoen så voldsomt akkurat nå.. men aktiv skjerming har kanskje noe for seg? Men som sagt, helst ikke for dyre saker, sikler jo litt på vinyl innimellom.. :)

    Mvh
    SR sier at den serien som heter Tesla er en god del bedre en den gamle(min erfaring også). Begynner man mitt på treet skal den vare på linje med Design. ref og Absolut ref. i gamle X-2 serien! Har selv hatt resolution ref. og design ref. i X-2 kan trygt anbefale disse, er noe av det bedre! Dette vil gi deg ett skikkelig løft i ditt oppsett, virker som ett meget bra og avslørede anlegg! ;) Nevnte kabler ble også testet mot Kimber 1130, SR var ett knepp bedre.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Takker for tips SAL. Får prøve å ordne med en test snart. Testet noen ganske gromme kabler mens jeg hadde Bryston og at det var forskjeller er jeg ikke i tvil om. Om jeg var nødt til å velge enten HT eller signal-kabler, hva ville du anbefalt meg å prioritere?

    Mvh
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke prøvd SR modellen du har, men mistenker at den er bedre enn Hero`n, den har vi faktisk testet for ikke lenge siden! Den er ikke bra, spesielt med tanke på kvaliteten i resten av ditt anlegg, jeg personlig ville byttet den! ;)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Etter snart halvannet år uten oppgraderinger er det atter tid for å slippe lyset inn..



    Det ble en ganske heftig omveltning på mange måter. DEQX, sub-er og PA-forsterker. Man har vel entret klubben for de med tung hi-fi blandt annet. Huff, så tunge de ble, disse nye sub-ene. Gjetter omtrent 70-75 kilo hver med elementene montert. Til tross for det jeg trodde var moderate 135 liters volum ruver de også godt. Er glad jeg malte de hvite for de ble et hakk større enn først tenkt. Hvitt demper størrelsen litt synes jeg. Det var moro å prøve seg på DIY dog (her er byggetråden).

    For å drive sub-ene skaffet jeg meg en liten og tøff PA-forsterker. En Crown XTi-1000 med innebygget DSP. Den har blinkende lys og ramme for rack-montering i fronten - men om man vil kan man vurdere å sette den et annet sted etterhvert. Foreløpig synes jeg bare at den er temmelig barsk. Når jeg brukte den til å drive ProAc-ene hadde den en tendens til å starte vifta når man dro på litt. Vifta bråker en del. Når jeg bruker den som sub forsterker har jeg fortsatt ikke hørt noe til vifta. Likevel, jeg har bestilt en mer stillegående vifte til den men siden det er 24V DC på denne er den ikke like rask å skaffe som standard 12V vifter som er hyllevare hos PC-sjappene.

    Crown-en får nå sine basssignaler fra DEQX. DEQX er også ansvarlig for å sende de høyere frekvenser til Krell-en.



    Anlegget er med andre blitt en god del mer komplisert. Selv om jeg egentlig foretrekker enkle løsninger, er både DEQX og Crown veldig greie å ha med å gjøre. Selv om man skulle komme til å slå på og av ting i feil rekkefølge er det ikke mye å høre i høyttalerne.

    Men lyden da? Allerede med de første testene av DSP funksjonaliteten i Crown XTi skjønte jeg at opplevelsen av dynamikk har mye med frekvensgang å gjøre. Selv etter "ratting av EQ på øret" spilte det utrolig fett bare med ProAc-ene. Når jeg fikk koblet opp sub-ene ble det et helt annet nivå av luftighet og åpenhet i det hele. Jeg har fortsatt ikke eksperimentert mye med deling. Har bare gjort noen raske tester på 90-100 og 130 Hz. Uten at jeg hørte de store forskjellene. Syntes dog det klang best med deling på 100 Hz så det er slik det står p.t.

    Det morsomme med DEQX er alle mulighetene som ligger tilgjengelig. Man kan skru lyden omtrent akkurat dit man vil. Det er i alle fall inntrykket mitt så langt. Så var det dette å vite hvor man vil da.. :)

    Mvh
     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.254
    Dette så spennende ut. Når skal du invitere dine medsamensvorne til presentasjon?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med spennende oppgradering!
    Etter og ha hørt noen oppsett med DEQX, blir jeg en smule misunnelig. Virker som en "snarvei" til veldig god lyd. Krever vel riktig nok en del kunnskap og klundring å stille det inn.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Takker! Jeg er så langt imponert over hva som er mulig med denne boksen. Allerede nå - etter bare noen få timer med justering - har jeg lyd som er milevis bedre enn jeg hadde før (synes jeg selv da.) Og jeg skal på ingen måte hevde at jeg er utlært enda. Men lyd er spennende og DEQX gjør skruing av lyd veldig tilgjengelig.

    Det ene lille skåret i gleden er DEQX som selskap som synes å ha tatt seg en skikkelig hvil på sine laurbær. Det er lenge siden forrige software oppgradering. Vi får håpe at de ekstra pengene i kassa bidrar til noe mer R&D aktivitet. :)

    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Det har ikke vært så mye å skrive om her i det siste (dessverre?).. Koser meg skikkelig med musikk for tida. Akkurat nå er det Brian Bromberg - Wood II som masserer ørene. :)

    Men jeg har en liten utfordring. Stua er et digert kompromiss akustisk sett. Jeg har et veldig reflekterende sofabord stående midt i den deilige strømmen av toner som triller ut av den venstre ProAc høyttaleren. De gangene interiørmessige hensyn kan vike, og det gjør de ofte, legger jeg et pledd på bordet for å redusere problemet med kraftig kansellering i 700 Hz +/- området. Det hadde vært kjekt med en litt mindre "nerdete" løsning på dette som kunne brukes mer permanent. Holder det med en litt kraftig duk? Har dere noen andre tips til noenlunde stilige diffusorer som kan stå på bordet? (Ja, et godt utvalg av malt er en tanke jeg har hatt selv også, men jeg drikker egentlig litt for meget som det er..) :)

    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Har rattet litt delefilter. Deler nå v/75 Hz. Det er godt under kritisk frekvens for utfasing av sub mot frontvegg og er et stykke over kritisk frekvens for utfasing av ProAc-ene. Så gikk jeg "kvasi-empirisk" til verks og brukte test-tone på 75 Hz til å finne hørbart maksimum. Endte opp med 3.8 ms forsinkelse. Jeg hadde forventet at korrekt forsinkelse var høyere siden jeg nå bruker ganske bratte filtre i DEQX som legger på en del delay. Men jeg antar at dette betyr at ProAc-ene også har et betydelig group delay i 75 Hz området. Så her får jeg visst en heldig oppveining av forsinkelse i begge høyttaler kjedene. :D

    Jeg merker resultatet best i transientresponsen. Nå er det like før trommesettene står mellom høyttalerne. ;D Jeg merker det også godt på belastningen på Crown Xti. Antakelig omtrent halvparten av tidligere. Har fortsatt ikke hørt noe til vifta selv om jeg har spilt på "inspirert høyt" volum i perioder. Men jeg synes også at jeg har bedre flyt i bass-området.

    I tillegg har jeg polert litt frekvensgang. Fått på litt (ikke for mye) "englestøv" i 12-14 kHz området og en liten glatting av 2000-2500 Hz området. Instrumenter og vokaler flyttet seg lengre ut i rommet og ble større. Julenissesleden til Roger Waters på Amused to death suser nå forbi bare en halvmeter foran nesetippen. Helt vilt! Mer 3D og dypere lydbilde. Stemmer ble plutselig mer ekte og med mer "kjøtt og blod." DEQX er utrolig kult! :)

    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    En stund siden forrige oppdatering. Mye vann har passert under brua i mellomtiden. En PhD og nytt hus og litt forskjellig annet. Planen er å komme tilbake i litt mer normal tralt. :rolleyes: Hobbyen er våknet igjen nå.

    Spiller fortsatt på SB Touch, DEQX HDP-3, Krell Evo 302, Crown XTI-2000, Proac D80 og hjemmelagede AE basshøyttalere. Anlegget har atskillig bedre rom å puste i, stua er vel omkring 60 kvm og det er tildels høyt under taket (tror det er 3,8 m på det høyeste.) Merker at det er lettere å lage gode filtre i DEQX nå, antakelig fordi rommet ikke er så utfordrende som det forrige. Har dessuten fått en del mer erfaring med DEQX siden 2010 og nå må jeg faktisk si at anlegget innfrir på det meste. I likhet med Asbjørn har jeg kommet fram til at DEQX funksjonaliteten er uunnværlig, i alle fall i den konteksten jeg er nå, med kassehøyttalere.

    Jeg har laget nye filtre i DEQX for både front- og basshøyttalerne som tar inn noe mer av rombidraget. Opplevde at dette fungerte meget bra for meg. I tillegg til nye filtre for DEQX er den største endringen faktisk delefrekvensen. Jeg deler noe høyere enn før, på 120 Hz med 48 dB/okt faselinjære filtre. Opplever at det er et bra smekk i AV15X bassene nå. Skulle gjerne delt høyere men pga kanselleringer mot veggen gir ikke dette noe bedre respons.

    Musikksmaken har nok endret seg litt også. Spiller i alle fall mest klassisk, storband og jazz. Noen innslag av rock, metal og annet blir det jo, men ikke like ofte som før. Legger også merke til at jeg spiller en del høyere enn før. Enebolig har side klare fordeler. :)

    mvh
     
    Sist redigert:

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Og de som fyller stua med musikk er ingen ringere enn George Goodwin sitt eminente ensemble. Dette er musikkglede!

    image.jpeg


    mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Sykemeldt og regnet ser ut til å fortsette. Lite som slår Keith på en sånn dag.

    image.jpeg


    Et utrolig flott opptak! Her er nerve, fantastisk samspill, nydelige soloer med piano, bass og perkusjon. Anbefales alle jazz-interesserte.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn