Torbjørn´s kino og lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er helt sikkert ikke optimalt, og det er som sagt noe jeg etterhvert har tenkt å se på etterhvert.

    Her er vannfall. Usikker på hvordan man skal tolke dette.

    Screenshot 2018-11-16 at 09.30.00.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du har jo plass til å fylle opp med et enormt absorbent med all plassen bak sofaen. Ikke bare noen puslete paneler på veggene....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hele veggen med 60 cm tykk bassfelle, skal love deg det blir ryddet:)
    Men det var slettes ikke så halvgalt dette, det viktigste er att vannfallet er jevnt.
    Noen liker mer etterklang en andre, slik er det bare.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fått en rådgiver fra GIK til å anbefale akustikk-tiltak til rommet, og han kom opp med denne løsninga.
    - Bassfeller i hjørnene
    - Bassfeller bak, visstnok med en membran tunet til 34Hz for ta romnoden fra subben.
    - Dempeplater foran og i taket
    - Dempeplater + diffusorplater på sidene

    Pakkeløsning på ca 15-20k.

    Noen synpunkt på dette?

    rom1.jpg

    rom2.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.700
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Syntes det virket som en grei pris , spesielt mtp at det også er laget for å se pent ut..- Og ikke bare noen hårete plater/matter kjøpt fra bygger'n :)..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe å si på prisen, men vær oppmerksom på at ingenting der demper bass under 100hz. Jeg ville vurdert RPG Modex trykkfeller istedenfor en del av de bassfellene til Gik, men du er avhengig av å måle for å se hva som behøves og hvor.

    Ta en kontrollsjekk med lydogakustikk.no for å få nyanserte vurderinger. Det kan fort hende at det oppsettet som er skissert for deg her vil støvsuge for mye av de øvre frekvensene og for lite av de nedre, men fagfeltet er vanskelig og meningene mange.
    Min erfaring er at lydogakustikk.no gir veldig ærlige tilbakemeldinger og anbefalinger, enten det går i deres favør eller disfavør i forhold til produktsortiment.

    Utover det er min egen erfaring med RPG kontra GIK at produktmålingene som RPG presenterer på nettsidene stemmer bedre med ytelse i virkeligheten. Det går litt på hvordan selskapene måler ytelse.
    Har fortsatt to stk monster bassfeller fra Gik, men de gjør ingenting under ca 120 hz i mitt rom. Hjørnefellene fra Gik ble solgt videre fort da de ikke kan kalles bassfeller i det hele tatt.
    Dersom alle hjørner skal opptas av basstiltak vil jeg påstå at du er langt bedre tjent med en subwoofer (kan godt være billig) i hvert hjørne.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kreativ edit siden mobilversjon bare sletter innlegg når jeg vil redigere;

    Ser nå at du skriver at bassfellene til GIK vil inneholde en membran tunet til 34 hz, som en tilsvarende trykkfeller som Modex. Jeg har ikke hørt om denne og vet ikke hvordan den yter, så sjekk gjerne det opp litt nærmere da jeg reagerer på prisen. En slik felle vil veie ganske mye og dermed være dyr i frakt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    GIK UK inkluderer frakt når bestillingen når et visst beløp. Jeg betalte ingenting for frakt da jeg kjøpte paneler til kinoen min. Og jeg mener å huske at det ble over 120 kilo tilsammen.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Kreativ edit siden mobilversjon bare sletter innlegg når jeg vil redigere;

    Ser nå at du skriver at bassfellene til GIK vil inneholde en membran tunet til 34 hz, som en tilsvarende trykkfeller som Modex. Jeg har ikke hørt om denne og vet ikke hvordan den yter, så sjekk gjerne det opp litt nærmere da jeg reagerer på prisen. En slik felle vil veie ganske mye og dermed være dyr i frakt.
    Her er forøvrig 34Hz-fellene:
    https://www.gikacoustics.com/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t40/

    Denne er på 40Hz, men de lager 34Hz på bestilling til samme pris.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok, det høres ut som fornuftig politikk fra GIK sin side:)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Membran-felle trenger ikke å være så tung. Samme med Modex module/corner fra RPG. RPG Modex Plate, derimot, er tyngre pga metallplaten. Jeg har forøvrig samme positive inntrykk av Lyd og Akustikk som du har.

    Kreativ edit siden mobilversjon bare sletter innlegg når jeg vil redigere;

    Ser nå at du skriver at bassfellene til GIK vil inneholde en membran tunet til 34 hz, som en tilsvarende trykkfeller som Modex. Jeg har ikke hørt om denne og vet ikke hvordan den yter, så sjekk gjerne det opp litt nærmere da jeg reagerer på prisen. En slik felle vil veie ganske mye og dermed være dyr i frakt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takplatene synes jeg muligens stod for nær frontveggen med tanke på sitteposisjon.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste over dokumentasjonen på disse membran-fellene som du har fått tegnet inn 8 stk av på bakveggen? https://static.gikacoustics.com/wp-content/uploads/2012/11/RAL-Tuned-Traps-A-Mount.pdf

    Her dokumenteres bruken av 15 stk til 100 hz. Skjønner ikke helt hvordan 8 stk midt på veggen skal hjelpe deg særlig på 34 hz hvor bølgelengdene er mye større enn på 100 hz. I tillegg er jeg skeptisk til å bruke arealet rett bak hodet til bassabsorbent istedenfor bredbåndet absorbent, så jeg ville definitivt ha dobbelsjekket dette forslaget.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    "Jeg har fått en rådgiver fra GIK til å anbefale akustikk-tiltak til rommet, og han kom opp med denne løsninga.
    - Bassfeller i hjørnene
    - Bassfeller bak, visstnok med en membran tunet til 34Hz for ta romnoden fra subben.
    - Dempeplater foran og i taket
    - Dempeplater + diffusorplater på sidene

    Pakkeløsning på ca 15-20k.

    Noen synpunkt på dette?"

    Du spørger om nogle synspunkter? Det har jeg. Jeg har ikke erfaringen med de nævnte produkter, og de er sikkert gode. Jeg har så gået en anden vej, og jeg har fjernet absorbenter og erstattet dem med Svanø SMT diffusere, som jeg er vildt begejstret for.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste over dokumentasjonen på disse membran-fellene som du har fått tegnet inn 8 stk av på bakveggen? https://static.gikacoustics.com/wp-content/uploads/2012/11/RAL-Tuned-Traps-A-Mount.pdf

    Her dokumenteres bruken av 15 stk til 100 hz. Skjønner ikke helt hvordan 8 stk midt på veggen skal hjelpe deg særlig på 34 hz hvor bølgelengdene er mye større enn på 100 hz. I tillegg er jeg skeptisk til å bruke arealet rett bak hodet til bassabsorbent istedenfor bredbåndet absorbent, så jeg ville definitivt ha dobbelsjekket dette forslaget.
    Jeg tror kanskje jeg heller mot bredbåndet absorbent bak i stedet for 34Hz-fellene. Dette er såpass dypt i bassen at jeg er usikker på hvor mye dette vil merkes på "vanlig" musikk. Samtidig så har jeg fått tonet ned denne romnoden nokså bra med MiniDSP-en. På film, så plages jeg heller ikke av dette, og mener Denon-receiveren gjør en god jobb med å korrigere den.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde en romresonans ved 42Hz. Denne slo markert inn idet musikerne spilte bass. 34Hz burde ikke være noe stort problem på det meste av musikk (gjetning).

    Mitt romproblem ble forøvrig løst ved å sette inn en dør inn mot gangen.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Hmm...

    Som jeg skrev hadde egentlig tenkt å droppe disse 34Hz bassfellene og bytte de blå bassfellene på bakveggen ut med 15cm tykke bassfeller. I tillegg tenkte jeg å droppe de røde i hjørnene, da de kommer litt i veien for høyttalere, stikkontakter og ventilasjon. Dette er primært begrunnet ut fra at 34Hz bassfellene er nokså dyre og at dette er nokså dypt ned i frekvens og kanskje ikke noe veldig stort problem.

    Spurte GIK om jeg ville gjøre en tabbe med å kun gå for:
    - Side og takplater
    - 15cm tykk bredbåndet bassfeller bak (120cm x 240cm totalt areal)

    Jeg fikk dette svaret som får meg til å tvile veldig:

    1. Your 34Hz mode is very strong and like any mode will have strong effects on higher octaves which I can see. I am very positive that you can not control this mode with DSP since DSP can’t affect the time domain. I don’t know who you’ve gotten advice from but: 1 I did recommend additional corner bass traps that are broadband and 2 no broadband trap works this low in frequency. So this advice really makes no sense.

    2. Now you are basically saying that you don’t really want to get corner bass traps either… See the thing is, room acoustics work from the ground up. Your low end is your fundament. If this isn’t right, this will have negative effects on the complete listening experience. Every proper acoustician will understand this and would recommend you revise your decision. Two corner traps don’t really make a difference you are basically putting aesthetics over functionality which is fine but I still have to point out that this will highly mess with the expected results of the design.

    At the end of the day it is your decision but again: yes it is a massive mistake not taking care of your low end properly and if whoever gives you advice told you this would be a good idea I would really question if this is the right source of advice. I am sorry for being so blunt about this but there are a lot of people out there advising on acoustics that shouldn’t…
     
    Sist redigert:

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Total-pris på "full pakke" som GIK foreslår blir da 2700GPB, mens jeg hadde tenkt en budsjettløsning rundt 1100GBP.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Hva med å sette opp en gipsvegg på bakveggen? Lektene må monteres kun mot bjelker ved tak og gulv, slik at gipsplaten får "sveve" litt, og så må konstruksjonen være lufttett. Vil ikke det fungere som bassdempning?
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å sette opp en gipsvegg på bakveggen? Lektene må monteres kun mot bjelker ved tak og gulv, slik at gipsplaten får "sveve" litt, og så må konstruksjonen være lufttett. Vil ikke det fungere som bassdempning?
    Hmm, nei det blir for mye arbeid på kort sikt. For mange andre prosjekt i heimen som har høyere prioritet. Å henge opp noen akustikk-plater er greit men å sette opp en ny vegg blir litt mas :)
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Screenshot 2018-12-19 at 19.39.09.jpg


    Da røk jeg på en julesmell på akustikkplater. Jeg endre opp med en litt billigere løsning i første omgang og har kjøpt 8 Vicoustic Cinema Round Premium i sort farge. Planen er å ha 4 stk på hver side. Dersom dette blir bra, så er det mulig jeg utvider litt etterhvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn