Ønsker anbefaling Toppklasse hornhøyttalere under 100000?

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg leser til stadighet at flere av forumets mest profilerte og kunnskapsrike medlemmer sverger til hornhøyttalere, gjerne kombinert med rørforsterkning. Slikt vekker nysgjerrigheten.
Min erfaring med horn begrenser seg til at jeg har hørt diverse Klipsch rundt omkring. Det har vært gøy, men ikke akkurat state of the art på oppløsning osv.

Spørsmålet er, finnes det noen virkelig gode hornhøyttalere til under ca 100000,- (eller gjerne lavere) på markedet, eller blir det dyrere før man får noe skikkelig bra? Jeg setter pris på anbefalinger.

(Diy er ikke aktuelt, og det må være noe som ganske enkelt er å få kjøpt. Gode priser på finn og torget er absolutt innafor.)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Jeg leser til stadighet at flere av forumets mest profilerte og kunnskapsrike medlemmer sverger til hornhøyttalere, gjerne kombinert med rørforsterkning. Slikt vekker nysgjerrigheten.
Min erfaring med horn begrenser seg til at jeg har hørt diverse Klipsch rundt omkring. Det har vært gøy, men ikke akkurat state of the art på oppløsning osv.

Spørsmålet er, finnes det noen virkelig gode hornhøyttalere til under ca 100000,- (eller gjerne lavere) på markedet, eller blir det dyrere før man får noe skikkelig bra? Jeg setter pris på anbefalinger.

(Diy er ikke aktuelt, og det må være noe som ganske enkelt er å få kjøpt. Gode priser på finn og torget er absolutt innafor.)
Det er et utfordrende felt å utforske, men jeg tror nok en horn-hybrid (dvs. horn i toppen, bassrefleks e.l. i bunn) blir enklest i den klassen. To eksempler å sjekke ut er :

https://www.malaaudio.no/shop/product/lm-audio-812-iconic?tm=&sm=hoyttalere/gulvstaende
https://www.malaaudio.no/shop/produ...ck-grey-lacquer?tm=&sm=hoyttalere/gulvstaende

Jeg kjenner ikke prisnivået fra Kvålsvoll, men har bygger jo mye interessant, da, så du kan jo sjekke med ham også. Husk uansett at horn er noe for seg selv, både på godt og vondt,...! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
557
Antall liker
1.106
Torget vurderinger
11
Hei

Sjekk ut Blumenhofer, selv falt jeg helt for Genuin 3 mk2,og har de nå i stua. De spiller åpent med god bass. ikke "slitsomme" i toppen som noen kan bli.
Hør med Kjetil i Nordic Sound Design.
Og hvis Hedmark er innenfor ang reise vei er du velkommen til og høre de her.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Kan vel anbefale Avantgarde som jeg har eid i noen år nå.
Krever kun fluewatt for å spille godt, da de har innebygd forsterker til bassene.
Som med alle høyttaleranbefalinger, er det nok litt viktig å tenke i gjennom hva slags lyd som ønskes og hva slags musikk som spilles mest.

Hos meg var det viktig å spille 70 talls rock og prog med litt slam, så litt tuning av andre deler i anlegget var veldig nødvendig.
Horn er morsomt med sin litt monitor og live feeling, og det er lett å få følelsen av å bli dratt lenger inn i musikken enn med vanlige bokser.
AG i forskjellige versjoner dukker opp på Torget med jevne mellomrom, og noen ganger til veldig fordelaktige priser.

Horn er en utfordring som herr Rognlien sier, men mest på godt og veldig lite vondt.
Er du i Drammensområdet er du velkommen til en lytt.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Skal ikke skryte av å ha hørt haugevis av hornhøyttalere men Avantgarde duo husker jeg spilte meget bra brukte vell bla Accuphase og Cary forsterkere på de, hørte også ett stort oppsett som Tor hadde med på horten messa som låt meget greit. Men jeg ser ingen grunn til å henge seg opp i en bestemt teknologi om man bruker rør eller horn eller noe annet spiller liten rolle så lenge man oppnår en lyd man liker.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dra gjerne til Moiz og lytt til Tune Audio også. Hørte på modellen Marvel - omtrent 100k - og det var kjempe moro!

Tror H Rognlien har testet de med godt resultat.

Også har vi Hørning...og en bråte andre.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Dra gjerne til Moiz og lytt til Tune Audio også. Hørte på modellen Marvel - omtrent 100k - og det var kjempe moro!

Tror H Rognlien har testet de med godt resultat.

Også har vi Hørning...og en bråte andre.
Tune Marvel er antakelig noe av det morsomste jeg har hørt, men de er ikke akkurat nøytrale. OG de må spilles med SET-forsterkere, ellers blir det helt merkelig. Prøvde dem f.eks. med McIntosh MA8000, fullstendig mystisk, ikke underholdende i det hele tatt.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Har du planer om å teste Mala sin Ø Audio, Håkon?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Fikk vel ca to timer med Tune Audio Marvel sammen men Grandinote forsterkere (Kl A, SS). Det var liv og det var smekk - høy trampmedfaktor. Har ikke hørt "Take Five"/Brubeck gjengitt med like stor intensitet og dynamikk hverken før eller siden. Det ble for det meste spilt akustiskbasert musikk i økta.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Er ikke digre JBL monitorer som 4365 en selvfølge i denne prisklassen for kjøpehøyttalere?
ligger et par på finn ser jeg, og da får du råd til en liten sub eller to i tillegg ;)
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
OG de må spilles med SET-forsterkere, ellers blir det helt merkelig. Prøvde dem f.eks. med McIntosh MA8000, fullstendig mystisk, ikke underholdende i det hele tatt.
som typisk hinter om feilkonstruksjon, noe man også kan se bare utfra bilder av det akustiske designet lol
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
"som typisk hinter om feilkonstruksjon"
Dette må du gjerne begrunne...;D
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Mitt råd er å høre ulike hornoppsett før du kjøper. Jeg har hørt noen gode hornrigger etter hvert (både her hjemme og på reise i det store utland), og er enig i at det kan ha noe veldig besnærende ved seg. Men det er langt fra alle hornoppsett jeg ville ønske å ha hjemme hos meg, og det handler ikke bare om størrelse. Det gjelder kanskje spesielt tradisjonelle hornoppsett som gjerne fores av rør og som ikke har moderne dikkedarier som DSP/eq. Avantgarde har jeg har hørt tre ganger (hvorav en gang i butikk), og opplevelsen jeg sitter igjen med til slutt er at det har noe over seg som jeg opplever som litt farget, selv om de er imponerende på mange parametre. Det var dog oppsett uten digital eq, jeg vet ikke hvordan det ville vært med eq. Men smaken er som baken - andre vil nok oppleve det på andre måter. Nettopp derfor jeg mener du bør ta deg tid til å lytte til litt ulike oppsett.

Gitt min filosofi innen lyd, at det ikke bør gjøres unødig komplisert, og at digital signalbehandling gjør alt så meget bedre, og at jeg ikke har noe behov for å bygge selv, ville jeg kanskje ha snust på en ny aktiv hornhøyttaler som er utviklet av tyske Abacus og U. Bruggemann som står bak det anerkjente romkorrektur-programmet Acourate. Nøyaktig 10000 eur inkl innebygde forsterkere (men trengs eksternt delefilter). Produsentene som står bak gjør meg trygg på at det er et rasjonelt produkt i alle ledd. De foreløpige tilbakemeldingene på tyske forum er ekstatiske. aktives-hoeren.de • Thema anzeigen - Abacus Horn - Hörtest

Men - den lanseres i løpet av våren, du må bestille fra Tyskland, the road less travelled som kan gjøre det vanskeligere med et eventuelt resalg her hjemme osv - pluss og minus. Selv liker jeg å utforske ting som ikke er vanlige, men der er folk forskjellige. (EDIT: nå så jeg at du eksplisitt skrev "enkelt å få kjøpt", og da faller jo mitt forslag helt bort!)

Uansett: lykke til!
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Er ikke digre JBL monitorer som 4365 en selvfølge i denne prisklassen for kjøpehøyttalere?
ligger et par på finn ser jeg, og da får du råd til en liten sub eller to i tillegg ;)
Støtter den der, 4365 med et par store subber som virkelig graver dypt så går man ikke glipp av noe i alle fall. :D
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har en blandet følelse av horn opplevelser.
Alle butikk horn jeg har hørt har hatt noe merkelig ved seg som jeg aldri hadde kunnet leve med.

Derimot er de fleste DIY horn oppsett jeg har lagt øre til noe av det råeste jeg har hatt av lytteopplevelser.

Hvorfor er det sånn? Noen andre med lignende erfaring?

Sst, du får sikkert noen gode hornhøyttalere til 100k,
men toppklasse......jeg har mine tvil.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Bias/fordommer.

Håper ikke TS synes at det sporer av her nå, selv om vi snart er på viddene ift topic (nok en gang).

Jeg synes iaf at det er et interessant utgangspunkt for en tråd, siden det er i denne prisklassen jeg antagelig finner noe å anskaffe i fremtiden.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Kjøp: 2x Altec 515g og 2xAltec 288 eller 299-8g hos Great plains audio; 2x Delefiltre hos Werner Jagush (mast_mutter på ebay); 2 stk Altec 1505 kopier hos Markus Klug.
Kjøp eller bygg Altec A7/A5 kasser..... musikk for resten av pengene og du er i mål :).
 
Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
lettere å komne med anbefalinger hvis trådstarter forteller litt om rom, musikksmak og hva slags forsterkeri han ser for seg å bruke.

men på generell basis bør man ikke utelukke all form for diy, eller personlig tilpasning.
de fleste gode hornopppsett inneholder diy i en eller annen grad.
særlig i denne prisklassen.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Takk for mange gode innspill, og bare fortsett diskusjonen i kjent stil. Det er bare moro.

Må innrømme at min meget begrensede erfaring med horn fra butikk har vært litt på det jevne. Absolutt bra, men liksom ikke nok til å forklare hvorfor noen blir horntilhengere på sin hals. Det er kanskje mulig, som en var inne på, at det først er ved de virkelig store riggene at horn kommer til sin rett. Nå har jeg iallefall fått noen gode tips som jeg kan følge opp. Hadde allerede lagt merke til noen JBL og Avantgarde som ligger på finn - de ser spennende ut.

Avantgarde har jeg hørt både hos Tor på Lyric og på høtsmessa på OHC. Begge gangene har jeg fått litt samme inntrykk. Levende og god lyd, men et litt lite sammenhengende lydbilde. Det har vært litt for tydelig å høre at mellomtone og diskant kommer ut fra hvert sitt horn. Men en kort lyttetest er jo ikke noen sikker fasit.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
lettere å komne med anbefalinger hvis trådstarter forteller litt om rom, musikksmak og hva slags forsterkeri han ser for seg å bruke.

men på generell basis bør man ikke utelukke all form for diy, eller personlig tilpasning.
de fleste gode hornopppsett inneholder diy i en eller annen grad.
særlig i denne prisklassen.
Grunnen til at jeg utelukker diy er både ti tommeltotter og manglende interesse og evne for å "mekke". Samt at lytterommet er stua, noe som krever et visst minimum av estetikk.
Rommet er ca 45m2, men rommet har en kvart vegg på midten som deler litt opp. Taket er skrått og varierer fra ca 2,4 til 3,5m. Oppsettet spiller i halve stua på tvers, slik at lytteavstanden er ca 4 meter.
Jeg spiller absolutt alt av sjangere bortsett fra metall. En allround høyttaler er altså et must.

Per nå sitter jeg på en Devialet 200 og en Rega Elex-r. Men det er mulig å gjøre endringer. En Devialet med et par JBL høres dog ut som en ganske tøff kombo, synes jeg.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
OG de må spilles med SET-forsterkere, ellers blir det helt merkelig. Prøvde dem f.eks. med McIntosh MA8000, fullstendig mystisk, ikke underholdende i det hele tatt.
som typisk hinter om feilkonstruksjon, noe man også kan se bare utfra bilder av det akustiske designet lol
Vet mange mener det, men det blir jo lit på siden, egentlig. Det er snarere snakk om en ønsket signatur fra folk som vet hva de gjør, men som gjør det allikevel. Og det har sine grunner at de gjør det, også. Så lever de nok helt greit med at mange mener det er en grunnleggende feilaktig konstruksjon.
Jeg kan så absolutt forstå årsakene til at de velger som de gjør, likeledes kan jeg godt forstå at mange ikke kan leve med de artefaktene det fører med seg.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.857
Torget vurderinger
23
Sst, dine "arbeidsbetingelser" mer eller mindre ekskluderer en god hornløsning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sst

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Sst, dine "arbeidsbetingelser" mer eller mindre ekskluderer en god hornløsning.
Synes den innstillingen er å fjerne muligheter til mye musikkglede, Sluket.
Det finnes mye underholdning og store opplevelser i hornløsninger som ikke behøver å koste ekstreme summer, også med de betingelser sst setter.

Jeg vil heller oppmuntre trådstarter til å teste ut noen av de forslagene som har kommet fram i tråden, og finne ut om det er noe for ham. Det finnes gode høyttalere som vil spille svært så levende med de forutsetningene han setter.

Mvh
Håkon Rognlien
 
  • Liker
Reaksjoner: Sst

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.857
Torget vurderinger
23
Kan du kanskje si - men med den båtlasten med divergerende meninger trådstarter kan risikere å ende opp med her inne, kombinert med det han selv sier mht. innredning, erfaring etc. etc. så er sjansen stor for at det blir en lang reise til muligens ingensteds. Når det f.eks. finnes meget pent brukte Magico V3 til summer godt under nevnte beløp så anser jeg noe slikt som vel så interessant lydmessig, totalt sett. Merkelig kanskje at en hornentusiast skulle si noe sånt men av og til er sunn fornuft og realisme godt å ty til. Å lytte til alternativer som v blir nevnt underveis er absolutt et godt råd selvsagt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Kan du kanskje si - men med den båtlasten med divergerende meninger trådstarter kan risikere å ende opp med her inne, kombinert med det han selv sier mht. innredning, erfaring etc. etc. så er sjansen stor for at det blir en lang reise til muligens ingensteds. Når det f.eks. finnes meget pent brukte Magico V3 til summer godt under nevnte beløp så anser jeg noe slikt som vel så interessant lydmessig, totalt sett. Merkelig kanskje at en hornentusiast skulle si noe sånt men av og til er sunn fornuft og realisme godt å ty til. Å lytte til alternativer som v blir nevnt underveis er absolutt et godt råd selvsagt.
Kjøper den.
Han sitter jo allerede med en god start som han kan bygge videre på. Men rør og horn blir det dermed ikke! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 
  • Liker
Reaksjoner: Sst

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ofte er det vel slik det er lysten til å prøve noe (helt) annet som er drivkraften. Det betyr ikke nødvendigvis at man er misfornøyd med det man har.
TS får ta seg noen runder rundt og lytte til de interessante kandidatene - han har jo allerede fått et par hyggelige invitasjoner.
Etter mitt magemål er 100k en pen sum med penger, så man bør nok vite hva man gjør og hva man ønsker seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sst

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Anbefaler en lytterunde på hhv ferdig og diy.
Først da vet du hva du får / går glipp av. (Merk rekkefølgen)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ta en titt på lowtherloudspeakers sider. De leverer ferdige høyttalere fra 3-9000 GBP.

Fidelio og Academy er begge stuevenlige horn.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Hva med dipol? Med 100K kan du få lettplassert drømmelyd med et fotavtrykk på 60x40 cm.

Samme prinsipp som denne (med diskant bak) men gå opp til 15 tommer (Acoustic Elegance):Kyron Audio | Kronos | The Best Loudspeakers

Sett bort DIY av selve baffelen til proffe (finnes folk her inne). Lær deg / få hjelp med DSP (finnes også folk her inne). Baffelen kan lages så ekslusiv du bare vil.

8 kanals Ncore forsterker kan kjøpes av Midgaard Audio.



Pusler med en light versjon for tiden med 10 tommere og det låter bra: http://www.hifisentralen.no/forumet...nirvana-acoustic-elegance-i-pen-baffel-4.html
 
  • Liker
Reaksjoner: Sst

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Følge med på brukten etter Avantgarde kan jo være en smart løsning etter mitt syn
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
tror du har glemt slaglengden til LROY, men så deles de også lavere..
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Jo lengre slaglengde jo dårligere impulsrespons.
Cluet er å flytte mest mulig luft kjappest mulig.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.857
Torget vurderinger
23
Det er bedre med en stor kjapp en enn en liten slapp en (lettere omskrevet klassisk ordtak). Dette gjelder i stor grad høyttalere - og i særdeleshet dersom en er besnæret av hornsystemer og deres iboende kvaliteter.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Selv har jeg valgt bort LX521 til fordel for en femtentommer i slob per side, jeg synes det er mer smekk men mindre dypbass, det passer midt i blinken for meg.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
Hah,15 kjappere enn 10 til bassfrekvenser på mange meters lengde må vær d dummeste jeg har hørt. dessuten er det meste av dette PA rælet folk slenger på en kjøkkenplate ikke laget for å spille dypbass i det hele tatt. Sett en sub med pappmembran og kantoppheng før? Placebo og designdefekter i eget design nok cluet her. linkwitz er gjort riktig
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Hah,15 kjappere enn 10 til bassfrekvenser på mange meters lengde må vær d dummeste jeg har hørt. dessuten er det meste av dette PA rælet folk slenger på en kjøkkenplate ikke laget for å spille dypbass i det hele tatt. Sett en sub med pappmembran og kantoppheng før? Placebo og designdefekter i eget design nok cluet her. linkwitz er gjort riktig
Om to subber, en med 15 og en med 10 designes for å spille like dypt, så må den lille nødvendigvis ha større slaglengde for å oppnå samme lydtrykk, enten det monteres på kjøkkenplate eller ikke.

Blir mye mekanisk lyd av disse småtteriene som skal spille dypbass, om det ikke er flere av dem, det fungerer
 
Topp Bunn