Verktøy Tools.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Har en Panasonic EY6431 batteri-drill som i år 2000 kostet 3000. Begge batteriene har tatt kvelden(sett nr 2). Vurderer å kjøpe 2 nye batterier(Ni-MH), 3,0Ah.

Nå finnes det mye på markedet, men maskinen er etter min mening toppkvalitet. 2 nye batterier koster 1550 levert på nermeste postkontor. Ikke origial Panasonic, men finnes i Norge. Noen gode råd? Valget er egentlig nye batterier eller ny maskin i tilsvarende kvalitet. Forslag? Ny maskin eller nye batterier? Brukes sporadisk gjennom året.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Sjekk med Batterier og batteriladere - Altitec gir deg ny energi! om ikke de har batterier som passer til din maskin. De selger batterier av brukbar kvalitet til lav pris. Det har forlenget levetiden på min batteridrill med mange år. Det er rett og slett ikke lønsomt å bytte maskin når man får rimelige batterier. Nå er det selvsagt morsomt å kjøpe nye "leker" men med en så dyr maskin som du har blir det uforholdmessig dyrt å kjøpe nytt når det kun er batteriene som krangler.

N

nb

Gjest
Sjekk ebay.com eller ebay.co.uk for batterier. Jeg tror ikke jeg ville betlat 1500 kroner for å holde liv i en 13 år gammel drill selv om det er en god maskin. Får helt nye 18v-maskiner med lader og batterier for ca den prisen. Evt får du en brukt drill med batterier billiger fra USA.

Skal du ha ny maskin og er vandt til topp kvalitet - se på Festool. Dyrt, men veldig gode saker, særlig for finarbeid, montering osv siden den finnes noen veldig smarte assesoarer til drillene derfra. Fra USA betalte jeg litt under 1000 kroner ekstra for en ny Festool 12v-maskin med eksenterchuck og vinkelchuk, to batterier og lader (amerikansk type) sett i forhold til hva du vurderer å betale for 2 batterier.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Hva med børsteløse maskiner, noen erfaringer der? Livslende, moment etc.

N

nb

Gjest
Hva med børsteløse maskiner, noen erfaringer der? Livslende, moment etc.
Kjøper man profesjonelt verktøy til privatbruk så er det vel generelt liten grunn til å bekymre seg for holdbarheten. Jeg har et 18V sett fra Makita og oompfen på batteridrillen (og ikke minst slagskrutrekkeren) har aldri plaget meg. Trenger jeg veldig stor kraft bruker jeg uansett maskin på 230V.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Gjør du som meg og borrer 10 hull i året i tillegg til å skru inn noen skruer så har du ikke bruk for en proffmaskin. Ser kult ut på veggen, men da kan man heller kjøpe et fint bilde for mellomlegget. Eller musikk.
Som Spirre sier så er Altitec et greit sted å handle batterier. Kvaliteten der står ikke noe tilbake for kinamikket man får på Ebay.

Batteri Panasonic EY6431NQKW kompatibelt NiMH 15,6V 3.0Ah 47Wh

N

nb

Gjest
^ tja, alle driller går rundt og klarer å skru inn små skruer osv, men har man hus og hage er det alltids noe som skal fikses og en del av dette krever litt guffe. Om man i tillegg fusker litt i snekkerfaget så er i alle fall min erfaring at ordentlige saker er mer presise og gir et bedre resultat. Jeg har valgt å gå kun for profesjonelle saker og har aldri angret, det er en del småfeatures man ikke helt tenker over i det daglige som at ledningene gjerne er lengre, det følger med en koffert å oppbevare sakene i, maskinene er gjerne kraftigere og tåler røff bruk en hel dag osv osv osv. En god drill holder i evigheter og om den kostet 1000 eller 2000 i innkjøp blir ikke så veldig interessant over 10 år, det er maks fustrerende de gangene det ikke duger, og de dukker opp innimellom.

Å sage med en dårlig stikksag er eksempelvis svært trist.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Litt etter at jeg kjøpte leilighet i 2000, så kjøpte jeg en rød Black & Decker (blakk og drekker) 14.4V multifunksjonsmaskin, som hadde utskiftbare hoder med drill, stilksag og trekantsliper. 3 verandaer, en del oppussinger og et takskifte senere, så tok den kvelden for godt (og da var chicken såpass sliten at jeg hadde vurdert å bytte den). Dette er er en s.k. halvproffvariant, men jeg "brukte den opp".

Akkurat når dette skjedde, så hadde de tilbud på blå Bosch (proff-serien), slik at når jeg leverte inn den gamle B&D-saken og kjøpte en Bosch 14.4-sak med slagfunksjon og to gir, så fikk jeg med en batteristikksag, som benytter samme batteriene. Helt annen opplevelse å jobbe med en maskin med gir, og samtidig er det merkbart bedre futt i greiene.

En billig batteridrill er kurant nok om du skal skru i en skrue i ny og ne. Om du skal jobbe med noe hvor du skal holde på hele dagen, borre igjennom vegger osv, så duger det ikke.

Johan-Kr

N

nb

Gjest
Jeg har en powertoolspark som er såpass barsk at norske, faglærte snekkere med mva, faktura og det hele blir litt småvåte i skrittet når de kommer (jeg låner villig vekk til de som jobber hos meg når de jobber hos meg). Om jeg i dag fant ut at dette er waste of money kunne jeg ha solgt den for omtrent det samme som jeg har gitt for den - en del er kjøpt brukt av snekkere som legger ned hammeren, noe er importert fra England/USA og en del er kjøpt nytt i Norge på ymse kampanjer o.l.. Totalt har jeg vel brukt omtrent det samme som 0.6 meter Nordost Odin interconnect koster hos Oslo HiFI-Center, give or take litt - har ikke eksakt regnskap. Hver gang jeg drar det frem for å gjøre noe er det en fryd å bruke det, og med mindre jeg er ekstremt uheldig så vil sakene med mitt bruksmønster holde i 10-15-20 år.

Har man råd til det er det bare å kjøpe ordentlige saker først som sist, man ender som regel opp der til slutt uansett, i alle fall for de mest brukte tingene. Jeg har hus far 1933 så det er nok av ting som må gjøres de neste 10 årene og mye har vært gjort allerede så alt har vært i bruk ganske mye.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Sjekk med Batterier og batteriladere - Altitec gir deg ny energi! om ikke de har batterier som passer til din maskin. De selger batterier av brukbar kvalitet til lav pris. Det har forlenget levetiden på min batteridrill med mange år. Det er rett og slett ikke lønsomt å bytte maskin når man får rimelige batterier. Nå er det selvsagt morsomt å kjøpe nye "leker" men med en så dyr maskin som du har blir det uforholdmessig dyrt å kjøpe nytt når det kun er batteriene som krangler.
Ca 1550,- for to batterier inklusiv forsendelse hos Altitec 3,0 Ah.

Endte med å kjøpe en 14,4 volt maskin fra Hitachi til 1790,-, 2*4 Ah batterikapasitet. Åpent kjøp i 2-3 uker ubrukt tilbud fra COOP OBS. Noen her som har erfaring med en slik? Usikker på kvaliteten på denne i forhold til min gamle EY6431 fra Panasonic.

N

nb

Gjest
Jeg synest 14.4V er hverken fugl eller fisk. Litt tungt til småjobber, ikke kraftig nok til de større. Jeg har 18V (Makita) og 12V (blå bosch samt en festool-sak), jeg bruker mest de sistnevnte da det er mest småplukk som skal skrues og borres.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Kjøp en 230V drill. De blå Bosch koster 399 på tilbud og varer 30 år. Når du bruker drill så lite, burde det ikke være et problem å bruke 15 sek ekstra på å koble til kontakten.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Skal man borre i treverk med større bor eller 10mm eller bruke hullsag duger det ikke med en billig batteridrill selv om det står 18v på den.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Kjøpte for ca. tre år siden den en DeWalt som kosta i overkant av 5000. Beste investeringa jeg har gjort når det gjelder verktøy og verdt hver ei krone. Drar inn skruer på 200 X 8 mm som selv rimelig store 230V driller har store problemer med å få inn. At batterikapasiteten i tillegg er imponerende samtidig som det kun tar 15 minutter å lade batteriet gjør det ikke akkurat til noe dårligere kjøp heller. :)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Kjøp en 230V drill. De blå Bosch koster 399 på tilbud og varer 30 år. Når du bruker drill så lite, burde det ikke være et problem å bruke 15 sek ekstra på å koble til kontakten.
Har et par med ledning fra før, og det har vært en utfordring å ta en batteridrill i bruk etter en stund uten bruk med ukjent batterikapasitet....Men når batteriene er i orden har jeg aldri vært opprådd. "Bare må ha" for meg egentlig.

N

nb

Gjest
Li-ion batterier mister nesten ikke kapasitet. I seg selv en grunn til å bruke det for amatører, om sakene har ligget i boden et par måneder er det fint at det er kapasitet igjen når man plutselig trenger det.

5000 for en batteridtwvet drill fra dewalt høres for øvrig ut som en usedvanlig dårlig deal. Hadde fått en festool, protool eller hilti i Norge for den prisen.

Ladetid er ikke veldig relevant så lenge man har minst to batterier, klarer uansett ikke å bruke opp ett før det andre er fulladet, så om det tar 15 eller 50 minuttet utgjør liten forskjell for en drill.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Dewalt ble ikke "bra" før Otto Robsham dukket opp på skjermen og damene ønsket seg en handyman. Gul Dewalt er ofte å se sirlig hengt opp på endeveggen i garagen, godt synlig når porten står åpen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Brant min 18VBlack & Decker 060230-jpg.jpg så i dag var jeg på COOP og handlet en Dewalt 14.4V maskin med 2 1.5ah batterier på tilbud på COOP til 1400 kroner. Håper den er sterkere for B&D saken brant jeg ved å bore i 2" lekter med 18mm bor, noe alle driller bør klare.

Fordelen med å handle i de store butikkene er det at reklamasjoner er svært enkel, fikk tilbake pengene uten spørsmål.

N

nb

Gjest
Billigste alternativ er strengt tatt å handle alt på Biltema og så få nye på garantien om de klikker innen to år, men det er jo ikke noe morro.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Jeg har faktisk en gammel Biltemadrill med 16,8V NiMH som er kjøpt for ca 500 kroner for lenge siden og den har vært kjempebra. Går bare på laveste hastighet etter å ha falt ned en steintrapp men den er sterkere enn min fars 12V Dewalt som ble kjøpt på tilbud på Europris på ca samme tidspunktet.

Bruker den fortsatt til å skru ting, når man bygger nytt og selger gammelt samtidig har man behov for å jobbe på begge steder.

N

nb

Gjest
Bruker den fortsatt til å skru ting, når man bygger nytt og selger gammelt samtidig har man behov for å jobbe på begge steder.
Monterer garderobeskap om dagen, det krever i min verden tre driller (en med 5mm borr på, en med PZ2-bit og en med T-20)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jobber som håndtverker og vil ikke ha noe annet en Panasonic bak i bilen. 3 driller ser jeg ikke helt poenget med må jeg si. Tar ikke mer enn 3-5 sek og bytte fra borr til bitsholder om man kan det;-)

N

nb

Gjest
Jobber som håndtverker og vil ikke ha noe annet en Panasonic bak i bilen. 3 driller ser jeg ikke helt poenget med må jeg si. Tar ikke mer enn 3-5 sek og bytte fra borr til bitsholder om man kan det;-)
Joda. Men med flere tilgjengelig er det greit å bruke de.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Her ville jo en 5mm borr med bitsfeste funke bra..

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Ca 1550,- for to batterier inklusiv forsendelse hos Altitec 3,0 Ah.

Endte med å kjøpe en 14,4 volt maskin fra Hitachi til 1790,-, 2*4 Ah batterikapasitet. Åpent kjøp i 2-3 uker ubrukt tilbud fra COOP OBS. Noen her som har erfaring med en slik? Usikker på kvaliteten på denne i forhold til min gamle EY6431 fra Panasonic.
Halv pris, jeg må har gjort en god deal!;D

Hitachi borskrutrekker DS14DSDL 14,4V 4Ah | Verktøy.no

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Da jeg jobbet som håndtverker (elektriker gr. L) hadde jeg ikke noe forhold til batteridrillen min og på vanlig slagdrill med ledning så var det Hilti som gjaldt pga støvsugeren. Det jeg var nøye på da og fortsatt er nøye på er det med vanlige skrutrekkere.

Topp Bunn