Toner fra en eike (om å bygge sykkelhjul)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Jeg trenger en F#.

Holder på å bygge et nytt sykkelhjul til offroad - sykkelen min og uten nå å gå alt for mye inn på hjulbygging så er det altså slik at eikene i et sykkelhjul skal ha riktig spenning/ stramming (eller eng. "tension"). Man kan bruke ulike metoder for å gi eikene riktig spenning, og en av dem er å ta det på øret, ved å klimpre på eiken. Eiken skal gi en F#, eller der omkring når den har riktig stramming. Finnes det et nettsted hvor jeg kan laste ned en F#- tone og spille den av på pc-en, slik at jeg får en referanse. Jeg arvet ikke min mors absolutte gehør, dessverre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.258
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Frekvensen til Fiss over A440 er 740Hz ganske nøyaktig. Om du vil ha denne, det halve eller det doble vet jeg ikke. Hjul har jeg alltid latt bygge.
http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies

Noen andre kan sikkert hjelpe deg med å finne et gratis tonegeneratorprogram et sted.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Fordelen med å bygge selv er tilpassing etter behov og at med litt trening får man resultater som langt overgår butikkproduktene. Ulempen er at det tar litt tid.
Tonegenerator var et bra tips.

G

Gjestemedlem

Gjest
Så med litt ulik stramming av eikene og en bit plastikk festet til rammen så kan du få sykkelen til å spille Für Elise mens du tråkker?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Gi totalt F i F#en for å si det slik.
Jeg har vel bygd noen hundre sykkelhjul, 4kryss, 3kryss, 2krys, radial og alle kombinasjoner i mellom.
kjøp deg Jobst Brandt eller Gerd Schraner sin hjulbyggebok. Sjekk ut http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Og skal du ha superperfekte hjul kjøp en slik:

Hvis du har Park TS3 får du kjøpt lignende tensiometer til å feste på park TS3.
Å lytte etter tonen på eiken må være verdens mest tungvinne måte å bygge hjul på.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.258
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...skal du nå ta poesien ut av hjulbygging, wotg. ;D

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
wotg skrev:
kjøp deg Jobst Brandt eller Gerd Schraner sin hjulbyggebok. Å lytte etter tonen på eiken må være verdens mest tungvinne måte å bygge hjul på.
Bruker Sheldon Browns nettsider, ja. Takk for boktips, de skal jeg kikke på. Jeg bygger ikke hjul så ofte, og om det tar litt tid er ikke så farlig. Stativet mitt er noe gammelt skrammel, og ikke har jeg noe metode for å sjekke "dishing" (kan du et norsk ord), så superhjul blir det neppe. Bygger 3-kryss på begge sider, discnav.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Andreas skrev:
wotg skrev:
kjøp deg Jobst Brandt eller Gerd Schraner sin hjulbyggebok. Å lytte etter tonen på eiken må være verdens mest tungvinne måte å bygge hjul på.
Bruker Sheldon Browns nettsider, ja. Takk for boktips, de skal jeg kikke på. Jeg bygger ikke hjul så ofte, og om det tar litt tid er ikke så farlig. Stativet mitt er noe gammelt skrammel, og ikke har jeg noe metode for å sjekke "dishing" (kan du et norsk ord), så superhjul blir det neppe. Bygger 3-kryss på begge sider, discnav.
pass på å måle skikkelig så du får riktige eiker. Det suger alltid like mye når du har en til to millimeter for mye /lite.
Dtswiss har en fin eikekalkulator som har målene på stort sett alt av nav og felger.
For å sjekke "dish" (kan ikke noe ordentlig Norsk ord jeg heller. Sidesleng??) så har park et verktøy som heter wag3, det koster nesten ingen ting.
Alternativt kan du stikke innom et sykkelbutikk å høre om de har en brukt felg du kan få. Sag den i to (measure twice, cut once...) og borr hull midt på felgen, da har du ihvertfall et vertøy som gir deg en pekepinn.
Litt synd at jeg har solgt TS3, tensiometeret osv. eller kunne jeg hjulpet deg :(
Lite tips: bruk mild gjengelås, den virker som smøring mens du bygger hjulet og holder ting på plass når du er ferdig.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Skal innom Oslo til uka og da kan jeg kikke litt etter wag3 i butikkene. Det blir sikkert ikke siste hjulet jeg mekker sammen. Felgtrikset var jo ellers smart. Det går minst en felg i året her i huset, madammen er også rå til å slite dem ut, så jeg har fort en som kan kappes opp. Det var ellers litt håpløst å bruke PC-en, men jeg stemte E-strengen på gitaren til 740Hz. Enklere å klimpre på. Ble ferdig med lacing i går, men det blir nok ikke ferdig før over ferien.

Topp Bunn