Tonearm til Dynavector Karat

ksr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
96
Antall liker
72
Torget vurderinger
1
Helt kort. Hvilken tonearm passer bedst til Dynavector Karat? Passer f.eks. Pro-Ject 9cc eller duer den slet ikke? Tanken var at prøve Karat på en Linn LP12 Majik, siden pickuppen der fulgte med pladespilleren synger på sidste vers. Der er noget tiltalende ved en pickup, der har været med så længe som Karat.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Har brukt disse pick-upene både med Micro Seiki sine lett vekts armer og med rega sine armer med gode resultat. Kjempe pu!
Er det en 17D eller 23 du har?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Helt kort. Hvilken tonearm passer bedst til Dynavector Karat? Passer f.eks. Pro-Ject 9cc eller duer den slet ikke? Tanken var at prøve Karat på en Linn LP12 Majik, siden pickuppen der fulgte med pladespilleren synger på sidste vers. Der er noget tiltalende ved en pickup, der har været med så længe som Karat.
Hei.

Jeg tror ikke Dynavector Karat (DV17D-3 ?) og ProJect 9cc armen er noen god match.

Pickupen har en svært kort nålefane på bare 1,7 mm og er relativt stiv - noe som krever en
arm med gode armlager og/eller god intern demping. Jeg syntes ikke ProJect armen passer
til den beskrivelsen - men dette kan muligens utbedres med å montere et silikon (dempe)
trau (se annen tråd om ProJect arm).

Om du har både pickupen og spilleren - i dag (?) ser jeg for meg to veier å gå:

- Monter en annen pickup som passer godt i armen. Jeg ville gått for en Sound Smith Aida,
..men også Sound Smith Carmen, Ortofon 2M Black, Ortofon 2M Bronce eller til og med en
..Audio Technica AT33 PT-G kan være gode (og rimeligere) alternativer.

- Bytt tonearm på Linnen og bruk Dynavectoren. Jeg ville gått for en Jelco SA-750D arm,
..men også en Rega RB-1000 eller VPI armen som Arve nevner kan være gode alternativer.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

ksr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
96
Antall liker
72
Torget vurderinger
1
Der er tale om Dynavector Karat 17D3. Vil den fungere i en af Linns egne tomerne - Ekos eller Akito? Jeg har ikke købt den, endnu.

Jeg har Linn LP12, og står foran opgradering. Derfor overvejelser over ny pickup. Er der andre Dynavector som kunne være aktuelle i en af Linns arme?
Kim
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Linns egne armer har lagre som er svært mye bedre enn Project, og da Karat kom på markedet og befestet posisjonen på tidlig åttitall, var Karat/Linn Ittok en svært vellydende kombo.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Om du har en Linn LP-12 - uten arm - er det klart du skal ha en god tonearm på denne.
Desverre koster gode armer; mao: armer med gode lager - mange penger.
Samtidig bør vekten på (hele) armen ikke være for høy så den komprimerer fjærene på
platespilleren for mye. Unngå derfor armer som Dynavector DV-505, Fidelity Research
FR-64S, SME 309, IV og V osv.

Linn Ekos er et eksempel på en topp arm, men desverre blir det kostbart (rundt 30 k ?).
Linn Akito (liksom Linn Basic før den) er enklere armer som faller i samme kategori som
rimelige ProJect og Rega armer. Ikke så gode. (Er Akitoen fortsatt i produksjon?)

Skulle jeg utstyre en LP-12 med en ny tonearm - og ikke gått berserk med pengene -
ville jeg valgt en Jelco SA-750D (rundt 5 k) som det rimelige alternativet eller kanskje
aller helst en Rega RB-1000 (rundt 14 k) da denne er mer fleksibel (trives bedre med
mykere pickuper) enn Jelcoen. Mørch UP-4 og DP-6 - for dem som liker disse. Kort liste.

Vurderer du derimot brukte armer er det mange spennende kandidater:

Mitt førstevalg hadde vært en Syrinx PU-3 (eller en ny Audio Origami) om du finner en med
gode lager (jeg har en til salgs om du er interessert - send PM).
Videre er Alphason HR-100 et fantastisk godt valg til Sondeken. Disse var billige nye og
antagelig ennå billigere i dag, om du klarer å finner en. Det er blitt solgt en del av disse i
Danmark.
Linn Itttok selvfølgelig. Den første superarmen. Ekvivalenten til superbilen Lamborgini Miura.
Videre kan du se etter Rega armer som RB-900, RB-700, RB-500 og til og med RB-300
om du er heldig å finner en med gode lager.
Videre finnes det en drøss interessante Micro Seiki armer som bør passe. SAEC.

Og sikkert mange flere som jeg ikke kommer på i farten... Lykke til i jakten.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.668
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det var en som nevnte brukte armer og da kan man vel umulig glemme armen med stor A ; nemlig dynavektor sin egen arm 501 505 507 507 mk , hilsen en som har brukt opp en drøss med dynavektors
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det nevnes endel armer her som veier endel, for eksempel Dyna 507. Om det er en optimal arm til akkurat LP12 er jeg jammen ikke helt sikker på, men så er jeg ingen Linn-fanatiker heller. Det jeg vet, er at spillere med fjærende oppheng, og særlig en med et så notorisk kresent oppheng som netopp LP12, trenger nennsom oppjustering og muligens fjærskifte ved bruk av slike armer. Personlig ville jeg holdt meg til armer som er kjent for å være gode på Linn. Et godt kjøp er Wilson Benesch ACT 0.5, spm nok kan fåes brukt til en hyggelig pris, og som har ytelser som langt overgår det Rega leverer.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Akito mk ll og seinare utgåver er ein god match til Dyanvector Karat og til ein lp12 på budsjett eit klart førstevalg.
Der er stor kvalitetsforskjell mellom den første utgåva av Akito og seinare.

Sankkar ein om elder utgåver av Dyanavektor Karat (grisetryne) fanst dei i mange utgåver også med mjukare oppheng på fana.

Lykke til
 

ksr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
96
Antall liker
72
Torget vurderinger
1
Tusind tak for de mange gode forslag. Jeg tror, det bliver en af Linns egne arme. Brugt eller ny må tiden vise.
Kim
 
Topp Bunn