Tonearm stand/base?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Finnes det noen fornuftig prisede, eller DIY oppskrifter og anbefalinger til ekstern Tonearm stand/base?

Jeg kunne godt tenke meg å lage/skaffe noe for en evt ekstra arm til min Kenwood KD650.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jeg kan forslå dig at bygge basen i aluminium.
Det er materialet jeg selv har haft flest gode (bare gode) resultater med.
Alu er blødere end materialet, de fleste arme er bygget af, hvilket er bra imod resonanser og rystelser, der løber gennem armen, da de bliver opsamlet og forbrændt, eller i det mindste sat ned i omfang, af aluklodsen (armboardet).
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Evt, finn en kopp/krus etter smak og størrelse, rull en pappbit i samme tykkelse som utsparingen du trenger for armen. Fyll med flislim/betong/herder/hvasomhelst som stivner, når det er stivt så knuser du koppen mot pannebrasken og monterer armen :cool:
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Men ulempen med et armboard af noget så hårdt som beton er, at rystelser fra pu som løber igennem armen, stopper bræt på det hårde beton, vender tilbage til pu og på den måde har du ikke opnået noget som helst.
Rystelser fra pu (kan ikke undgås) må igennem arm og helst ende rejsen sin i armboardet.
Er armboardet FOR blødt (f.eks træ), sker næsten det samme. rystelser (vibrationer) farer tværs igennem det bløde armboard-materiale, ender sin rejse ved det noget hårdere metalmateriale armboardet gerne sidder på og vender tilbage til pu.
Det gælder om at finde en passende kombination, og her passer alu til de mange variationer af metal-arme.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
PS.
En passende kombination betyder materialer afpasset til hinanden.
Vibrationer søger automatisk mod et "lettere" (mindre hårdt) materiale.
Og dette forhold bør man også tage i betragtning, når pladespiller skal placeres.
Der kan være en del at hente ved, at udskifte for hårde fødder eller gummifødder for den sags skyld (gummi har den samme hurdle, vibrationer der støder på gummi, vender tilbage til udgangspunktet) med nogle træklodser (reglar) og afslutte det hele nederst nede med en masse spånplader. (4-5stk)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Evt, finn en kopp/krus etter smak og størrelse, rull en pappbit i samme tykkelse som utsparingen du trenger for armen. Fyll med flislim/betong/herder/hvasomhelst som stivner, når det er stivt så knuser du koppen mot pannebrasken og monterer armen :cool:
Spenstig!!

:D
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg hadde et bud inne på en Decca arm til Decca Super Gold vdH, men tapte på målstreken.
Må se etter noe annet, men skal tenke ut en plan for å kunne montere en ekstra arm her.

Alu funker garantert, men man bør da ha enkel tilgang til metalldreiebenk el. Noe som kan formstøpes, eller lages i treverk høres ikke så dumt ut :)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Jeg har to armbaser i italiensk kirkeklokkebronse. De fungerer aldeles utmerket. Solide klumper på 25 kg med hull i midten, så de kan tilpasses ulike armer..

Jeg tror det har mye for seg å lage dette tungt.

Mine er spesiallaget av en fyr i Italia som jeg ikke tror gjør det lenger, men et oppegående metallverksted burde kunne gjøre dette for deg - og ikke til hifi-priser :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Jeg ville vel egentlig foreslå en ny platespiller med plass til tonearmen. Jeg liker kort og godt ikke ideen om frittstående armbase. Det er ikke det at det ikke finnes dyre og antagelig vel anskrevne platesnurrer med slike løsninger. Men det er likevel ganske langt fra «idealet» med en stivest mulig geometri mellom armens og platetallerkenens lager.

Likevel, for å ekspandere på Vermins ide :

Alternativ 1 du trenger to sylindere, en som gir basens utvendige mål og en som gir utsparingen til armen og kabeluren, begge to skal være like lange og lange nok til at VTA-reguleringen på armen passer til høyden på platetallerkenen. Lag et topp og et bunnlokk, f.eks. tegn selv med passende og nøyaktige hull til skruer og arm ev. også ledelinjer for nøyaktig passing ift platesnurra, og få det levert i aluminium fra Schaeffer AG: Front Panel Designer Fyll tomrommet mellom sylindrene med blykuler/hagl og tyntflytende støpemasse. Det kan bli noe ala det

vega 04.jpg


Alternativ 2 omtrent som alternativ 1 men med en enkel og kortere syllinder (dvs uten sylinder til indre utsparing), men i stede bygger du i to etager - 1. etage en blyfyllt massiv base (ballast), og 2. etage et eget armbord. Dvs med luft mellom 1. og andre etage i til å ta ut kabelurene mellom basen og armbordet. Det kan bli noe ala dette:

KMAL9a.jpg


I det siste alternativet er det muligens enklere å bytte armbord, og arm.

I begge tilfeller må du finne noen egnede føtter, gjerne noen som er justerbare i høyden og som har den umulige kombinasjonen av stiv kobling og høy demping.

Et kjapt seksempel fra Schaeffer - ei rund natureleoksert aluminiumsplate med 10 cm i diameter og 5 mm tykk, utsparring til en SME-arm, inkl 4 gjengede M3 hull + 8 forsenkede M4 skruer kommer på rett under 40 euro + transport og mva.

mvh
KJ
 
Sist redigert:
Topp Bunn