Tonearm lager - smøring??

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Hei
Har en vintage 12" Ortofon RKG-309 tonearm som jeg mistenker ikke beveger seg helt som den skal sideveis. Hengt opp i en tynn tråd i fingerliften, trengs det betraktelig mer "pull" før armen følger med. Dette sammenlignet med tilsvarende øvelse med min RB-300.
Hvis jeg "åpner" armen, er det da bare rensing som skal til, eller skal lageret smøres/oljes i tillegg. I så fall med hva?
Steen

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Vanligvis bare rens, olje blir for tregt/tykt...

Arne K

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Cobra2 skrev:
Vanligvis bare rens, olje blir for tregt/tykt...

Arne K
Så er prosessen i gang. Det er ikke lagre som sådan , men kugler som vist, og jeg skal si det er smøring. En type grease, som for alt jeg vet har vært der siden tidlig 70-tall. Mener de velinformerte stadig at denne fett ikke skal være der?

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Kulelagerfett er vel tingen her. Ellers kunne det jo vært en ide å ringe fabrikken......

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Hvor mange tusen omdreininger går den til dagen, og hvor høy hastighet? Hard belastning i "svingene" ?
;D
Bort med fettet!

Arne K

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.884
Sted
Hus
Er ikke hjullager på en bil eller sykkel dette, så det er bare å sette de inn tørre. :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
FZ skrev:
Kulelagerfett er vel tingen her. Ellers kunne det jo vært en ide å ringe fabrikken......
Jeg har ingen oppfatning ang. fett eller ikke fett, men jeg er heilt enig i siste setning - ring fabrikken eller en oppegående forhandler som veit dette. Det er min erfaring at Ortofon gir greie svar, de ( to ) gangene jeg har kontaktet fabrikken.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
VilhelmW skrev:
ring fabrikken eller en oppegående forhandler som veit dette. Det er min erfaring at Ortofon gir greie svar, de ( to ) gangene jeg har kontaktet fabrikken.
Det er generelt ikke så veldig greie svar å få søndag etter 17. ;)
Setter sammen delene nå, og det ser unektelig ut til at det er "fettfri" som er tingen. Selvfølgelig litt mere snurrestøy, men den spinner ca. 20 ganger lenger enn før.
Steen

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Tenkte jeg skulle vise det (nesten) ferdige resultat.

Spesiellt i bassen er forbedringen påtakelig. Lurer på om det har vært såpass "rillepress" at nålen rett og slett ikke har "bunnet". Det vil også forklare hvorfor nålen har hoppet ut av rillen, som om det skulle være hakk i platen. Uansett, ser lyst på avtastingen framover :)
Steen

Vedlegg

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
230
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Fettet er der for at lageret skal gå lettere ikke for å tåle masse turtall.Fettet demper også lager støy.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.884
Sted
Hus
Ville så fall heller brukt noe olje for å bli kvitt lagerlyd. :)

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Langt på vei enig med sistnevnte taler.
Å montere lageret "tørt" bør i alle fall unngåes!

Ideelt sett, vil jeg tro at lageret bør settes inn med fett, som det ellers finnes et hav av varianter på, både når det gjelder typer, viskosistet, og andre egenskaper som kanskje i dette tilfellet ikke har noen betydning.

Personlig ville jeg vurdert et Lithiumbasert fett, for det lageret....

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Scrooge skrev:
Ideelt sett, vil jeg tro at lageret bør settes inn med fett, som det ellers finnes et hav av varianter på, både når det gjelder typer, viskosistet, og andre egenskaper som kanskje i dette tilfellet ikke har noen betydning.
"Som man roper i skogen får man svar"
Litt symptomatisk for dette forum, er det like mange forskjellige anbefalinger som det er medlemmer, ...nesten.
Skal ringe eller sende en mail til Ortofon i morgen, men at lageret ruller lettere med grease er helt utelukket. Som nevnt tidligere, fingerspinning med fett = 1 omdreining, uten fett = 20 omdreininger. I tillegg er dette lageret åpent. Støv kan komme fritt inn både i topp og bunn, og blandingen støv/fett kan da ikke være noe å strebe etter. Med tørt lager er det bare å bruke litt trykkluft på boks, så er det rent igjen. Når det gjelder støy, er det korrekt at den er tydeligere. Men det er når man snurrer hurtigt. Ved avspilling beveger lageret seg jo nesten ikke, og ergo ingen støy.
Steen

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
230
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Alle lager har noe slark.Denne slarken herjer pikkupen med når du spiller og fettet demper dette.Med rett voksitet skal lageret også bevege seg lettere med smøring.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Steen skrev:
Scrooge skrev:
"Som man roper i skogen får man svar"
Litt symptomatisk for dette forum, er det like mange forskjellige anbefalinger som det er medlemmer, ...nesten.
Joda, men hva er egentlig galt med det? Inniblant kan det faktisk finnes fornuftige og velfunderte meninger, basert på en viss innsikt i emnet.
Steen skrev:
Skal ringe eller sende en mail til Ortofon i morgen, men at lageret ruller lettere med grease er helt utelukket. Som nevnt tidligere, fingerspinning med fett = 1 omdreining, uten fett = 20 omdreininger. I tillegg er dette lageret åpent. Støv kan komme fritt inn både i topp og bunn, og blandingen støv/fett kan da ikke være noe å strebe etter. Med tørt lager er det bare å bruke litt trykkluft på boks, så er det rent igjen. Når det gjelder støy, er det korrekt at den er tydeligere. Men det er når man snurrer hurtigt. Ved avspilling beveger lageret seg jo nesten ikke, og ergo ingen støy.
Steen
Det synes jeg du skal gjøre, og publiser gjerne svaret! ;)
Ellers synes jeg du henger deg opp i et forhold som i praksis er uten betydning, mtp fingerspinning / bevegelse, og evnt friksjon.
Du sier det jo selv: "Ved avspilling beveger lageret seg jo nesten ikke".
Tror du da at lageret og bevegelsen vil "lide", om det er innsatt med et passende fett?
Du snakker jo litt mot deg selv, mtp "20 omdreininger ift ved avspilling beveger lageret seg nesten ikke".

Derimot har du et vesentlig poeng i temaet "støv" (og skitt).
Det blir uansett spennende å høre hva Ortofon svarer! 8)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.884
Sted
Hus
Bare å bruke noe skikkelig tjukt fett, så kan en drite i antiskatingen.... ::)

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Scrooge skrev:
Ellers synes jeg du henger deg opp i et forhold som i praksis er uten betydning, mtp fingerspinning / bevegelse, og evnt friksjon.
Du sier det jo selv: "Ved avspilling beveger lageret seg jo nesten ikke".
Tror du da at lageret og bevegelsen vil "lide", om det er innsatt med et passende fett?
Du snakker jo litt mot deg selv, mtp "20 omdreininger ift ved avspilling beveger lageret seg nesten ikke".
Skal ikke kværulere, men et lager som spinner 20 ganger lettere uten fett enn med fett, må da vitterlig inneha betraktelig lavere friksjon, og dermed bedre arbeidsbetingelser for rillen og canteliveren. Praksis taler også for seg selv, da plater som ble spillt før fjerning av den gamle grease, skippet kontinuerlig. Disse avspilles nå feilfritt.
Mail er sendt til Ortofon, og hvis svaret er at lageret skal smøres, ja så må jeg jo bare begynne forfra ;)

Bartesam! Alle Ortofons gamle 12-tommere er konstruert uten noen for for anti-skating.
Steen

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Joda, jeg har ingen problemer med å "se" den, selv om "20 ganger lettere" ikke nødvendigvis må inneholde sannheten.
Vi snakker tross alt om to vidt forskjellige arbeidsforhold, hvor 20 ganger lettere ikke er spesielt relevant for den egentlige bevegelsen for tonearmen.
At man gjerne kan konkludere med dette som en viss pekepinn kan jeg også forstå.
Men se for deg dette, muligens som et litt søkt eksempel:
Stikk hånden din ned i et badekar, og beveg den raskt frem og tilbake. Og ja, motstanden er jo formidabel!
Etterpå kan du jo forsøke å bevege hånden svært langsomt gjennom vannet.
Hvor mye motstand kjenner du nå? ;)
Det forholder seg langt på vei på samme måte i lageret ditt også, selvsagt gitt at man benytter et (for lageret) riktig
fett med lav viskositet!

Jeg kan godt forstå skepsisen, ved at det hele artet seg så mye bedre etter at du vasket bort gammelt / harsknet(?) fett.
Og samtidig: Det er vel et lite tankekors at lageret i utgangspunktet var innsatt med fett?
Plassert der av Ortofon? ;)

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Poenget med et lager er vel at det skal gå så lett som mulig uten hakking (dvs. jevnt og fint med minimal motstand). I tillegg har vi jo armene som legges i et silikonbad (eller en fjæl ned i et), hvor motstanden i forhold til rillens innovergang er forsvinnende, men vibrasjoner i armen ikke skal ha innvirkning på denne gange henimot senter.

Kanskje skal fettet i lageret både gjøre det mer jevntgående og stabilisere for rystelser i armen fra PU-ens bevegelser. Gud vet!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kan om mulig bare se en grunn til å ha fett der (utenom å forenkle monteringen);
-å dempe / fylle evnt. altfor stor klaring (dekke over dårlig kvalitet).

Arne K

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Hmm.
Dette strider jo litt imot din tidligere påstand om at olje blir for tregt / tykk? ::)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Scrooge skrev:
Hmm.
Dette strider jo litt imot din tidligere påstand om at olje blir for tregt / tykk? ::)
Å?? Det mener jeg fortsatt... (og derfor har "B-A" moddet armen til fordel for et lager med høyere presisjon)

Arne K

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Cobra2 skrev:
Scrooge skrev:
Hmm.
Cobra2 skrev:
Å?? Det mener jeg fortsatt... (og derfor har "B-A" moddet armen til fordel for et lager med høyere presisjon)

Arne K
Joda, jeg protesterer ikke på det. men når du trekker inn fett som et alternativ for å dempe / redusere glipp i lageret, så stusser jeg jo litt?
Og selvom "B-A" har modifisert armen / byttet lagringen, så er den jo fortsatt smurt med ett eller annet.
Sagt i all vennskapelighet, bare så det for sikkerhets skyld er nevnt. ;)
Beklager ellers at jeg har tullet det litt til, mtp quotingen.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Fætt e tingen, den lille ulempen som ev. måtte oppstå ifm økt friksjon er minimal med de små bevegelsene/hastigheten som armen beveger seg med, en LP skal produseres med hullet max 0,2mm uta senter, og når platen roterer med ca 0,5runder pr sek gir det ikke akkurat noen kjempehastighet på armen .

Ang silikonbad så kan jeg opplyse om at min WTT, har denne patenten, silikonoljen er ekstremt seig og den gir betraktelig med motstand om en beveger armen raskt (dvs bruker mindre enn 1sek over plata).
Men da beveger armen seg kanske 1200 ganger kjappere enn ved normal drift.

Per

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Hei
Har ikke fått svar fra Ortofon ennå.
Tror kanskje jeg må trå til med litt tilleggsinfo. Det er selvfølgelig som det sies over uintreressant hvor lett lejet spinner ved raske bevegelser, men i praksis virket det som lageret lugget, altså at det på visse steder var så stor motstand, at pickup'en ble "hindret" i sin frie bevegelse mot sentrum. Dette førte i sin tur til at den skippet som om det var hakk i plata, inntill jeg løftet armen, beveget den fram og tilbake et par ganger, og fortsatte avspillingen. Om dette skyldes støv eller andre fremmedelementer i fettet, vet jeg ikke, men med tørt lager var problemet borte.
Steen

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Det kan vel sees på som høyst sannsynlig at du ved fjerning av fettet, også fjernet noe "støv og skitt" i lageret?
Da er det egentlig ikke så vanskelig å forstå konklusjonen "tørt lager spiller bedre".

Og samtidig: Om jeg oppfatter konstruksjonen / lagringen rett, så består denne av et rør med en kulelagerbane i hver ende?
Samtidig har man også mulighet til å finjustere lagerklaringen med en eller annen form for gjenger.
Om dette er riktig, så skal man i alle fall være svært nøye mtp justeringen.
Det er jo en innlysende årsak til dette, men la det være nevnt allikevel. ;-)

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Scrooge skrev:
Om jeg oppfatter konstruksjonen / lagringen rett, så består denne av et rør med en kulelagerbane i hver ende?
Samtidig har man også mulighet til å finjustere lagerklaringen med en eller annen form for gjenger.
Korrekt oppfattet!
Steen

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Så bra! :)

Det er kanskje unødvendig å nevne, men gjør det allikevel: Når man har for seg slike justeringsløsninger, så er det alltid en viss risiko for at man fristes til å stramme et bittelite hakk for mye for å få en "stum" opplagring.
Gjør man det, så vil man uvegerlig få et problem.

Kulelagerkuler og kulebaner er ikke alltid riktig så runde og fine som vi liker å tro.
Er man uheldig slik at en bittelitt urund kule treffen en bitteliten forhøyning i kulebanen, så kan risikere å møte på de problemene som du har hatt.

Dermed blir "rådet", bedre med en liten klaring enn et lager som er (for) stumt!

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Ja så er det kommet svar fra Ortofon:

"Hej Steen

Beklager det sene svar

jeg har ikke kunde finde gamle anvisninger på rensning af disse, men i alle tilfælde er det åbne kuglelejre og bør kun renses, ikke smøres.
Den reneste isopropyl kan være en mulighed.

Best regards
Katarina H. Nielsen
Ortofon A/S"

Da tror jeg at tråden kan avsluttes, og jeg kan sove i visshet om at jeg har fulgt produsents prosedyre :)
Takk også til Arne som vel var en av de få som anbefalte nettopp dette.
Steen

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Ok, da lærte jeg (vi) noe nytt i dag! :)

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Hei igjen
Tenkte jeg skulle oppdatere tråden, da det nå i ettertid har vist seg at problemene jeg opplevde, høyst sannsynlig hadde andre årsaker enn kulelager med eller uten smøring.
Armen ble kløpt av en kar i Sør Afrika, som i utgangspunktet burde vist hva han drev med. Legger ved bilde som viser modifiseringen som var gjort:

I praksis skjedde følgende: Når armen beveget seg innover, førte dette i sin tur til at kabelbraketten vippet ørlite, og dermed også RCA kontaktene og mine litt stive sølvkabler. Dette opplevdes som motstand i armbevegelsen, som tydelig viste seg i sidepress på kanteliver. Etter at "braketten" er avkoblet, spiller nå riggen som en drøm. Man lærer så lenge man lever.
Steen

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Flott at du fant ut av problemet - og så lærte jo både du og vi andre noe om disse lagerene... ;D Siden det er et åpent lager, er det vel ikke så merkelig at det er beregna på tørt bruk. Fett, olje osv. har jo en lei egenskap å "samle" på støv og anna skitt, som heldst ike skal være der.

Lykke til videre med arma og spilleren.

Topp Bunn