Tonearm av tre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Der finns noen produsenter som utgir tonearmer av forskjellig slag tre. Reed er vel blandt en av de mest kjennte, eller tyske Schröder og Scheu.

Jeg lurer litt på om endringer i temperatur og luftfuktighet/klima har noe å sier for presisjonen av sporingen?

image.jpg
    image.jpg

Sist redigert:

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Lekker den siste der i hvert fall.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Der finns noen produsenter som utgir tonearmer av forskjellig slag tre. Reed er vel blandt en av de mest kjennte, eller tyske Schröder og Scheu.

Jeg lurer litt på om endringer i temperatur og luftfuktighet/klima har noe å sier for presisjonen av sporingen?

Vis vedlegget 290238 Vis vedlegget 290239
    Kan det få.
    Akkurat som med en blokfløjte til 50000kr eller violin til 200000kr, må der være en hvis fokus på det der med opbevaring.
    Træ bliver aldrig som metal. Vil altid kunne slå sig, hvis ikke der passes på

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Da vi har fått mange og bra måter å regulere fuktigheten i våre stuer kan jeg ikke se dette som et problem.
    Det blir nok den jevne fuktighet som teller.Det har for meg ikke kommet for øret at det skal bli et problem ang.sporing og andre ting med disse armene.
    Tenker selv å benytte arm av tre til min Garrard 301.
    Mvh Kenneth

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Svartkeiko.
    Nej, det bliver måske ikke noget problem.
    Jeg havde (har) et armboard tilvirket af noget ekstremt hårdt afrikansk ædeltræ.
    Efter mange flytterier over tid, endte det alligeval op skævt.
    Den danske fløjtespiller Michela Petri fik af samme årsager problemer med fløjten sin til 50000kr.
    Violinen til 200000kr jeg nævnte, var også noget jeg så på tv. En italiensk violinspiller som spiller mange koncerter påde ude og inde, endte op med en slået Stradivarius.
    En tonearm (vist på billederne) som slår sig i f.eks armrøret af træ, vil alligevel godt kunne indjusteres, du skal bare ikke regne med puén efter det, følger armens linier.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei Nils!
    Ja det er et å annet som må tas med i beregningen.Håper at det ikke går like galt med tonearm som med Stradivarius.:p
    Jeg har sansen for disse armene,men om jeg får noen av disse til å spille bra på min 301 gjenstår og se.
    Synd på Michela.Håper ikke fløjten blev altfor krokete.
    Mvh Kenneth

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Hej Svartkeiko.
    Armens arbejde udover at bære puén, er at flytte bort eller forbrænde resonanser (ligesom plinten).
    Med en meget stiv (hård) arm forbrænder de fleste resonanser, og det der ikke forbrændes, må ordnes af armboardet.
    Med træarm flyttes resonanser derimod hurtigt (begge veje), hvilket i stedet stiller krav til armboard eller plint.
    Om man vælger det ene eller det andet, er vel ligegyldigt, blot meget godt at huske inden man går igang.
    Jeg ønsker dig held og lykke med den nye arm.

ps. Jeg bliver pluslig i tvivl om det forholder sig omvendt af hvad jeg skrev. (jeg er måske for gammel en vinylfreaks)

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Så lenge armen befinner seg i et rom med normale svingninger hva gjelder temperatur og fuktighet, har nok produsenten tatt høyde for at dette ikke er et problem.
    Det skal legges til at den Grace armen avbildet her gir en så definert textur i bassnotene og egentlig overall i forhold til mange armer av metall, at får du en tjangs til å sjekke dette ut kan det anbefales på det varmeste.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    24
    Treverk med dets iboende egenskaper, kombinert med nordiske temperatur- og fuktighetsvariasjoner er lite forenelige med den delen av anlegget som krever absolutt presisjon og stabilitet, armen på en platespiller. Different for the sake of being different er fint nok det, men ikke alltid fornuftig implementerbart under alle forhold.
    Kan sikkert diskuteres like friskt som kabler dette, men hvorfor gå for noe slikt når det finnes utallige smarte stabile løsninger i alle slags materialer og kombinasjoner som tenkes kan.

H

Hardingfele

Gjest
    Så lenge man bruker edeltre med høy egenvekt og naturlige oljer, er det liten grunn til å frykte at tonearmene skal "slå" seg. Det er treverk med tørr cellestruktur som er mest sårbare for fuktighetsvariasjoner. Man skal ta hensyn, men det er ikke grunn til bekymring. En forutsetning er at treverket er blitt korrekt behandlet før tilvirkning.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    806
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Har nå aldri noensinne hørt at dette skal være noen issue.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.023
    Arm rør lages i Titan David, det vet du jo................

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Berre armlagringa er perfekt, og justeringane er lette å få heilt korrekt (og armen stabil i måla), kan det ikkje vere nokon stor sak å velje alternative materiale til armen? Kva med plastarm? Ikkje så eksotisk, kanskje, men kvifor ikkje - det finnest sikkert fleire plaststoff enn aktuelle treslag..

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    En logisk tilnærming når det gjelder tre og presisjon spesielt når det gjelder tonearmer tilsier at det kan være ustabilt. Med Grace 714 er det nevnt i manualen at det er gjort tiltak i prosessen for å få dette så dødt som mulig i tilvirkningsperioden, likevel kan det være grunn til skepsis ser den. 40 år etter er denne armen fredeles en som gav ved å bytte pu fra sme 3009 mk2 til denne en helt annen presentasjon i positiv mening.

Om det kan finnes andre alternativer til prisen disse selges for på ebay er sikkert, men hva som blir best er som alltid sammensatt.

Edit: formulering ift hva som manualen omhandler.

Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Så lenge armen befinner seg i et rom med normale svingninger hva gjelder temperatur og fuktighet, har nok produsenten tatt høyde for at dette ikke er et problem.
    Det skal legges til at den Grace armen avbildet her gir en så definert textur i bassnotene og egentlig overall i forhold til mange armer av metall, at får du en tjangs til å sjekke dette ut kan det anbefales på det varmeste.
    Hei ogla!
    Takker for denne opplysningen.Det er nå dette jeg er ute etter og etter mitt skjønn er dette mulig med en arm i tre.
    Jeg gleder meg til dette prosjektet.
    Mvh Kenneth

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Berre armlagringa er perfekt, og justeringane er lette å få heilt korrekt (og armen stabil i måla), kan det ikkje vere nokon stor sak å velje alternative materiale til armen? Kva med plastarm? Ikkje så eksotisk, kanskje, men kvifor ikkje - det finnest sikkert fleire plaststoff enn aktuelle treslag..
    Hei Audiophile-Arve!
    Carbon er også et alternativ men det har jeg på en av mine spillere.Jeg velger å gå for tre-arm til min 301 og siden plinth har to armbord blir det SME
    på det andre armbord.På trearm jeg skal velge er det forhåpentlig vis armlager med god kvalitet og muligheter for gode og nøyaktige justeringer.
    Klang og substans i musikken er ulik på forskjellige armer og det er det jeg er ute etter.
    Om plast og carbon er det det bare godt å si om.Men dette er ikke interessant for mitt Garrard 301 prosjekt.
    Mvh Kenneth

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja her var det treverk for alle penga.Men dette funker kanskje også.Det er jo ikke tvil om at eier av denne har lagt ned mye jobb
    på denne.Og det er jo bare å ta av seg hatten for.Eier av denne har sikkert oppdaget noe som jeg ikke har peiling på.
    Mvh Kenneth

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Grace 714 har forøvrig unipivot. Da burde lagringen være i box:)

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Treverk med dets iboende egenskaper, kombinert med nordiske temperatur- og fuktighetsvariasjoner er lite forenelige med den delen av anlegget som krever absolutt presisjon og stabilitet, armen på en platespiller. Different for the sake of being different er fint nok det, men ikke alltid fornuftig implementerbart under alle forhold.
    Kan sikkert diskuteres like friskt som kabler dette, men hvorfor gå for noe slikt når det finnes utallige smarte stabile løsninger i alle slags materialer og kombinasjoner som tenkes kan.
    Eg ser ka du skrive men er dette noe du har erfart?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hei Audiophile-Arve!
    Carbon er også et alternativ men det har jeg på en av mine spillere.Jeg velger å gå for tre-arm til min 301 og siden plinth har to armbord blir det SME
    på det andre armbord.På trearm jeg skal velge er det forhåpentlig vis armlager med god kvalitet og muligheter for gode og nøyaktige justeringer.
    Klang og substans i musikken er ulik på forskjellige armer og det er det jeg er ute etter.
    Om plast og carbon er det det bare godt å si om.Men dette er ikke interessant for mitt Garrard 301 prosjekt.
    Mvh Kenneth
    Ja, eg har ein kjekk arm i karbon, med effektiv masse på berre 3 gram. Infinity Black Widow. Ganske artig sak, men svært spesialisert når det gjeld pickupval...

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei igjen Audiophile-Arve!
    Den armen er bra.Og det er sikkert en artig sak.At den er spesiell når det gjelder pickup får du meg til å tro.Men det er jo ofte slik med armer og platespiller.
    Noen ganger vinner man litt på bekostning av andre ting.Det er vel det som gjør dette til en spennende hobby.Og det er som oftest med denne stadige
    utforskinga at man lærer et og annet.Kjekk sak den der Black Widow.
    Mvh Kenneth

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn