Tommy's lydvandring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Fortsatt litt jobb med vinkling av frontene, samt litt rydding av kabelsalaten under benken, men det kommer seg nå (y)
    20210829_200227.jpg

Hadde glemt hvor stor forskjellen egentlig er mellom å ha 1 stk BW-2 og å ha 2 stk BW-2 i oppsettet.

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Kanskje ikke helt hifi relatert, men siden det er min tråd, så tillater jeg en og annen avsporing😇 De som er innom tråden min av og til husker kanskje at jeg i begynnelsen av mai prøvekjørte Polestar 2 som en potensiell kandidat til å erstatte vår noe tilårskomne Tesla Model S. Jeg (og fruen) har brukt månedene etter dette på å pløye gjennom diverse kandidater. Vi har vært innom Skoda Enyaq, Volkswagen id.4 GTX, nevnte Polestar 2, Audi Q4 e-tron, Volvo XC40 samt Tesla Model 3. Valget er nå tatt, og nytt fremkomstmiddel i husstanden blir nå Tesla Model Y... Polestar 2 en nok en penere bil, og prisen er vel ca den samme, men med en sønn på 12 år (som allerede er ca 175 cm høy og bruker str 44 i sko!!!) så blir bakseteplass et viktig moment. Ingen andre av bilene i vår prisklasse kunne matche Model Y på dette. Så nå er det bare å se frem til november (eller kanskje desember siden det tross alt er en Tesla...). Satser på at dette blir bra uansett, så langt så har Model S i alle fall vært et meget hyggelig bilhold😎
    Model S Model Y.JPG

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.293
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Antakelig et svært godt valg. Jeg ville nok slitt med valget i den klassen. Mye godt å velge i mellom. Men Tesla har jo et særdeles godt ladenettverk som enn så lenge fremdeles er forbeholdt Teslaeierne. Hvordan blir det nå når du går glipp av gratisladingen som fulgte Modell S? Eller har du en nyere modell? :)

Uansett, grattis med ny bil!

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Antakelig et svært godt valg. Jeg ville nok slitt med valget i den klassen. Mye godt å velge i mellom. Men Tesla har jo et særdeles godt ladenettverk som enn så lenge fremdeles er forbeholdt Teslaeierne. Hvordan blir det nå når du går glipp av gratisladingen som fulgte Modell S? Eller har du en nyere modell? :)

Uansett, grattis med ny bil!
    Takk for det! Ja, håper på like problemfritt bilhold på Model Y som vi har hatt på Model S. Jeg vet det er mange som har hatt mye mer feil på Model S enn det vi har hatt. Model S er en 2013 modell, så den har gratis superlading, det får vi jo ikke nå på Model Y men det er ingen krise. Vi har 30 mil tur/retur til hytta, og ikke mulighet til å lade på hytta, så når vi kjøpte forrige gang så var egentlig Model S eneste alternativ. Nå har det jo kommet flere alternativ til lading på vei til hytta etter at vi kjøpte, men for 6-7 år siden var det langt i mellom hurtigladerne. Superlading bruker vi 2-3 ganger i året, så det blir nok ikke noe stort tap. Tesla sine ladere er uansett billigste måte å lade elbil på, så den ekstra kostnaden skal jeg nok klare :p

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    I kveld blir det en runde på kino for å få med seg Dune før den blir degradert til en mindre sal. Vet ikke helt hva jeg skal forvente meg, men trailere ser råflott ut i alle fall, og lydsporet har også fått skryt.
    https___specials-images.forbesimg.com_imageserve_61116cea2313e8bae55a536a_-Dune-_0x0.jpg_fit=s...jpg

James Bond No Time To Die har premiere neste helg, og regner med denne kommer til å legge beslag på de beste salene i bartebyen.

Sist redigert:

Einstein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    1.670
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    2
    Elsker sci-fi og «Dune» skal ses. Er vel Hans Zimmer som har laget musikken, og på «Interstellar» er jo Zimmers musikk minst halve filmen. 😊

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Elsker sci-fi og «Dune» skal ses. Er vel Hans Zimmer som har laget musikken, og på «Interstellar» er jo Zimmers musikk minst halve filmen. 😊
    Du blir nok ikke skuffet av denne! Musikken kledde også filmen alldeles ypperlig!

Sist redigert:

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Vurderer å bytte ut veggvorta på Clearaudio Concept med enten en iFi iPower X eller en Sbooster. Sbooster koster ca 2,5 ganger mer enn iFi, og jeg er rett å slett usikker på om det er verdt å betale nesten 4000,- mot i overkant av 1500,- i mitt forholdsvis beskjedne oppsett. Noen som har noen tanker rundt det, og kan komme med innspill? Hadde jeg hatt anlegg til flere hundre tusen så ser jeg for meg at valget kanskje hadde vært enklere :unsure: Skal sies at jeg ikke er spesielt plaget med støy i Clearaudio til å begynne med, men noe må man jo bruke pengene på😇

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    5.599
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En god strømforsyning handler om mer enn støy. Kan du ikke kjøpe begge på nettet og teste dem mot hverandre? Da har du jo 14 dagers angrefrist.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    16.990
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    25
    Vurderer å bytte ut veggvorta på Clearaudio Concept med enten en iFi iPower X eller en Sbooster. Sbooster koster ca 2,5 ganger mer enn iFi, og jeg er rett å slett usikker på om det er verdt å betale nesten 4000,- mot i overkant av 1500,- i mitt forholdsvis beskjedne oppsett. Noen som har noen tanker rundt det, og kan komme med innspill? Hadde jeg hatt anlegg til flere hundre tusen så ser jeg for meg at valget kanskje hadde vært enklere :unsure: Skal sies at jeg ikke er spesielt plaget med støy i Clearaudio til å begynne med, men noe må man jo bruke pengene på😇
    Jeg bruker denne på min spiller :) gjorde det noe forskjell, tviler men det føles godt å bli kvitt en veggvorte

mvh

thumbnail_IMG_0165.jpg

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    En god strømforsyning handler om mer enn støy. Kan du ikke kjøpe begge på nettet og teste dem mot hverandre? Da har du jo 14 dagers angrefrist.
    Det hadde selvfølgelig vært en mulighet, men ut fra hva jeg ser, så må iFi iPower X bestilles fra det store utlandet, og da blir det straks litt mer strul med retur osv :)

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    4.625
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Har oppgradert PSU på et par spillere jeg har hatt og har god erfaring med det. Både Project og min nåværende spiller fikk et bedre fundament/bass og et roligere lydbilde. Slik jeg har forstått det så gjør en solid PSU at svingninger og støy på stømnettet ikke påvirker motoren i på samme måte som strøm fra en strømvorte gjør! Har vel noe med ladebanker, trafoer o.l.

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker denne på min spiller :) gjorde det noe forskjell, tviler men det føles godt å bli kvitt en veggvorte

mvh

Vis vedlegget 751348
    Ser den! iFi iPower X er jo også bare en veggvorte, men skal være litt "oppgradert" i forhold til en vanlig veggvorte.

The iPower X uses Active Noise Cancellation II to cancel all incoming EMI or RFI noise.

Mulig det er bare juks og fanteri, men har inntrykk av at iFi er et forholdsvis seriøst firma, og det virker som mange har gode erfaringer med deres produkter :)

Einstein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    1.670
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    2
    Ikke vet jeg, men blir ikke slik støy mer et problem med elektroniske komponenter som DAC, osv? Strømmen skal vel bare drive motoren for reima og den er vel elektrisk isolert fra pickup og signaloverføring. Har trodd at ekstern strømforsyning til reimmotor mer har med at det sikrer jevn gange og at det er derfor Clearaudio bruker batteri i sin egen eksterne forsyning, dvs. for å sikre mot nettsvinging. 😊

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Ikke vet jeg, men blir ikke slik støy mer et problem med elektroniske komponenter som DAC, osv? Strømmen skal vel bare drive motoren for reima og den er vel elektrisk isolert fra pickup og signaloverføring. Har trodd at ekstern strømforsyning til reimmotor mer har med at det sikrer jevn gange og at det er derfor Clearaudio bruker batteri i sin egen eksterne forsyning, dvs. for å sikre mot nettsvinging. 😊
    Jeg er litt usikker på dette selv, men tenker det må være en grunn til at de fleste oppgraderer fra original veggvorte? Det kan da ikke bare være snake oil? :unsure: 😇

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    5.599
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det hadde selvfølgelig vært en mulighet, men ut fra hva jeg ser, så må iFi iPower X bestilles fra det store utlandet, og da blir det straks litt mer strul med retur osv :)
    Ser den. Har ikke både Audio Aktøren og Mala IFi?

Når det er sagt har jeg mye større tro på Sbooster ut i fra din beskrivelse av IFi.

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Ser den. Har ikke både Audio Aktøren og Mala IFi?

Når det er sagt har jeg mye større tro på Sbooster ut i fra din beskrivelse av IFi.
    Jo, men fant ikke iPower X på nettsiden til de. Jeg er også rimelig sikker på at Sbooster er et bedre produkt, men forvarer det 2,5 ganger prisen i mitt oppsett? :unsure: Det er det store spørsmålet😋 Får sende en mail til Mala og Audio Aktøren å sjekke om dette er noe de skaffer.

Einstein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    1.670
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt usikker på dette selv, men tenker det må være en grunn til at de fleste oppgraderer fra original veggvorte? Det kan da ikke bare være snake oil? :unsure: 😇
    Bare for å oppklare litt hva jeg mente; tror absolutt det har noe for seg å oppgradere veggvorta, men tenkte i mitt ulærde sinn at det for reimmotoren (kontra f.eks. en DAC) ikke var så veldig viktig om det var radiostøy og annet på nettet, jf. hva Ifi sier at deres strømforsyning gjør. En reimmotor skal vel ikke gjøre annet enn å snurre rundt i en bestemt hastighet og tenkte at det for den var viktigere at spenningen var stabil. Derfor også batteri i Clearaudios egen løsning, noe jeg antar er for å sikre stabil spenning. Men dette var bare løse tanker, har tatt feil mange ganger før og skal ikke begi meg ut på glattisen… 😊

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Bare for å oppklare litt hva jeg mente; tror absolutt det har noe for seg å oppgradere veggvorta, men tenkte i mitt ulærde sinn at det for reimmotoren (kontra f.eks. en DAC) ikke var så veldig viktig om det var radiostøy og annet på nettet, jf. hva Ifi sier at deres strømforsyning gjør. En reimmotor skal vel ikke gjøre annet enn å snurre rundt i en bestemt hastighet og tenkte at det for den var viktigere at spenningen var stabil. Derfor også batteri i Clearaudios egen løsning, noe jeg antar er for å sikre stabil spenning. Men dette var bare løse tanker, har tatt feil mange ganger før og skal ikke begi meg ut på glattisen… 😊
    Jeg er selv en ulærd novise på området, så alle innspill er velkomne her. Får kanskje prøve å sette meg litt mer inn i hva de to alternativene egentlig gjør, og prøve å trekke en slutning på om jeg tror Sbooster er verdt ca 2,5 ganger investeringen for mitt oppsett, eller om jeg kan klare meg med den billigere løsningen. Takk for alle innspill så langt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    22.579
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    22
    Spørsmålet er jo og om hvor støy du reelt har hos deg. Dro en skilletrafo på 37 kilo opp på loftet og hadde galvanisk skille. Noen forskjell ? Nei, bortsett ifra at jeg hadde en diger klædd på gulvet.. Har mer tro på orden i ledninger , god kvalitet ifht skjerming og avstand mellom boksene.... Forøvrig..Ifi funker kanon som riaa, det er et merke jeg har stor tro på.. Jeg har veggvorte på den, og ser ikke noen grunn, til i mitt bruk, å kjenne på nevroser vedørende dette,.. :)

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Spørsmålet er jo og om hvor støy du reelt har hos deg. Dro en skilletrafo på 37 kilo opp på loftet og hadde galvanisk skille. Noen forskjell ? Nei, bortsett ifra at jeg hadde en diger klædd på gulvet.. Har mer tro på orden i ledninger , god kvalitet ifht skjerming og avstand mellom boksene.... Forøvrig..Ifi funker kanon som riaa, det er et merke jeg har stor tro på.. Jeg har veggvorte på den, og ser ikke noen grunn, til i mitt bruk, å kjenne på nevroser vedørende dette,.. :)
    Ja, det er jo mer eller mindre blitt en etablert sannhet i HiFi miljøet at veggvorter som følger med lydprodukter MÅ byttes ut omgående. Jeg er usikker på hva dette evt vil gi meg i mitt beskjedne oppsett. Fant ikke iPower X på nettsiden til de norske forhandlerne, men skal sende de en mail for å sjekke om de skaffer. Lettere med retur om det ikke fungerer tilfredsstillende og ikke er kjøpt i det store utland :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    17.113
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde god effekt av å bytte ut veggvorta med en skikkelig PSU på det eksterne lydkortet mitt. Fikk lavere støygulv.
    Mvh

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde god effekt av å bytte ut veggvorta med en skikkelig PSU på det eksterne lydkortet mitt. Fikk lavere støygulv.
    Mvh
    Ja, og det er jo som @Einstein kommenterte lengre opp i tråden. Enkelte produkter tror jeg nok helt klart vil ha utbytte av å oppgradere denne. Litt mer usikker på hvor mye (om noe...) det er noe å hente på en platespiller. Hvor mye strømstøy har man egentlig der, og hvor mye har det å si for lyden? @ou812rh viser til "bedre fundament/bass og et roligere lydbilde" ved oppgradering av veggvorte på platespiller. Kan jeg oppnå noe av det samme så vil jeg si det har god effekt og vil være vel anvendte penger 😇 Får sjekke om noen lokale pushere klarer å skaffe det jeg vil ha. Hva ville vel livet vært uten hifi-nevroser?!? :ROFLMAO:

bluesbreaker

The Green Manalishi.
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    30.092
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det svenske bladet Hifi og Musik testet ulike eksterne strømforsyninger i et tidligere nummer i år. (nr5, Mai)
    Bl.a. med en fra Ifi og en fra SBooster. En slags konklusjon var at nytteeffekten av ekstern psu er avhengig av hvilket utstyr og anlegg du bruker de på. Ut fra det jeg husker prøvde de ikke på platespiller, men ulike steder i digital signalvei.
    Jeg har SBooster på min Lumin D2, og vil si at det i forhold til kostnad er en relativt stor forbedring.
    Det stemmer bra med erfaring jeg har med power kabel. Både på tidligere CD spiller, DAC, og nå streamer hører jeg forskjell på strømkabler. Det kan jeg ikke si med sikkerhet på andre komponenter i anlegget.
    På platespiller er jeg derfor mer usikker på ekstern psu, og jeg har ikke prøvd, da det ikke er aktuelt for min del. Det beste er jo å prøve. Det er kanskje noen i nærheten som kan låne bort en et par dager?
    Folk må selvsagt bruke penger på hva de vil.
    Jeg tror kanskje jeg hadde lagt pengene andre steder. F.eks hvis du på sikt ønsker deg en enda bedre spiller enn du har i dag.
    Da kan du putte pengene på sparegrisen. 🙂

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    17.113
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og det er jo som @Einstein kommenterte lengre opp i tråden. Enkelte produkter tror jeg nok helt klart vil ha utbytte av å oppgradere denne. Litt mer usikker på hvor mye (om noe...) det er noe å hente på en platespiller. Hvor mye strømstøy har man egentlig der, og hvor mye har det å si for lyden? @ou812rh viser til "bedre fundament/bass og et roligere lydbilde" ved oppgradering av veggvorte på platespiller. Kan jeg oppnå noe av det samme så vil jeg si det har god effekt og vil være vel anvendte penger 😇 Får sjekke om noen lokale pushere klarer å skaffe det jeg vil ha. Hva ville vel livet vært uten hifi-nevroser?!? :ROFLMAO:
    Måtte google litt, og fant ut at platespilleren din hadde en likestrømsmotor. I så fall kan det jo hende at det kan være noe å tjene på å bytte ut veggvorta, men jeg ville ikke akkurat holdt pusten.

Mvh

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Det svenske bladet Hifi og Musik testet ulike eksterne strømforsyninger i et tidligere nummer i år. (nr5, Mai)
    Bl.a. med en fra Ifi og en fra SBooster. En slags konklusjon var at nytteeffekten av ekstern psu er avhengig av hvilket utstyr og anlegg du bruker de på. Ut fra det jeg husker prøvde de ikke på platespiller, men ulike steder i digital signalvei.
    Jeg har SBooster på min Lumin D2, og vil si at det i forhold til kostnad er en relativt stor forbedring.
    Det stemmer bra med erfaring jeg har med power kabel. Både på tidligere CD spiller, DAC, og nå streamer hører jeg forskjell på strømkabler. Det kan jeg ikke si med sikkerhet på andre komponenter i anlegget.
    På platespiller er jeg derfor mer usikker på ekstern psu, og jeg har ikke prøvd, da det ikke er aktuelt for min del. Det beste er jo å prøve. Det er kanskje noen i nærheten som kan låne bort en et par dager?
    Folk må selvsagt bruke penger på hva de vil.
    Jeg tror kanskje jeg hadde lagt pengene andre steder. F.eks hvis du på sikt ønsker deg en enda bedre spiller enn du har i dag.
    Da kan du putte pemgene på sparegrisen. 🙂
    Skal se om jeg kanskje kan finne noe ang den testen på nett. Har sendt henvendelse til Mala og Audio Aktøren, som selger iFi i Norge, for å se om de har/skaffer. Så får jeg kanskje testet om dette har noe for seg. Kanskje det har mer for seg å legge pengene inn i budsjett på ny RIAA...

thetjomster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Trondheim
    Måtte google litt, og fant ut at platespilleren din hadde en likestrømsmotor. I så fall kan det jo hende at det kan være noe å tjene på å bytte ut veggvorta, men jeg ville ikke akkurat holdt pusten.

Mvh
    Ut i fra det som har dukket opp her, så virker det som om det kanskje er minimalt å hente. Kanskje ny RIAA gir mer glede 😇

bluesbreaker

The Green Manalishi.
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    30.092
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hvordan det låter hos deg, men ettersom jeg forstår har du en god pick up, så det kan hende at anlegget profiterer på ny riaa. Høres ut som en god plan, uten at jeg har hørt Lyngdorf med platespiller.
    Få inn noe med rør, kanskje? 😊
    Lykke til.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn