Todanis blanda akustiske drops

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.824
20260215_114459.jpg

Nå som jeg kan jeg se tilbake på de 50 første årene som audiofil, er vel på tide med en utstyrs- og musikktråd på Sentralen?
Her blir det mye mid-fi, nostalgi og musikk, og en røverhistorie eller tre.
Nå er jeg særlig fornøyd med anlegg nummer fire, bygd opp av gammelt ræl. Spiller overraskende bra her på furterommet.
Dagens plate er svaret på et av spørsmålene i NRKs gjettelek i dag; den lekne Pizzicatoen fra Benjamin Brittens Simple Symphony, her selvfølgelig dirigert av komponisten selv!
Et must, spilt inn i 1969.

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.824
20260125_153518.jpg

Rælet ja. Noen ord om det: Høyttalerne er noen 35 år gamle skoesker fra Elipson. Jeg kjøpte dem av Boahs den gang han holdt til på Olav Ryes plass i Oslo. Disse havnet hos broren min. Jeg fikk dem tilbake, og de har både gjort tjeneste i ferieanlegget i Algarve og ligget på loftet i mange år.
Nå er de totalt pusset opp. Skumringene på de klassiske 4 tommers Seas-elementene måtte jeg bytte ut. Kjøpte gummiringer fra et tysk firma, og er meget fornøyd med at jeg klarte det... Har også byttet alle kondendatorene i delefilteret, tettet kabinettene bedre og gått over kabinettet utallige ganger med teakolje.
Disse tassene er morsomme. De er treveis med 10 cm bandpass basshøyttalere inni de små kassene! Elipson hadde teknologien og patentene. Det kan nevnes at KEF betalte lisens til franskmennene for sine velkjente bandpass-løsninger.
Ellers er hjertet i disse høyttalerne Seas-elementene som oppgis å ta det store og viktige området fom 150 Hz til 5000 Hz. God mellomtone, med andre ord. Diskantelementene er ikke noe å skrive hjem om, men de har ikke den største oppgaven her.

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.824
20260215_114124.jpg

Dette er alt som skal til for anstendig vinylavspilling; Sansui sr525, en nesten 50 år gammel DD-spiller. Denne har stått i kjellerboden i en årrekke etter at jeg fikk tak i et Technics broadcast-platespillersystem til hovedanlegget mitt. Sansui'en løp dessuten løpsk.
Jeg tok fram klenodiet igjen, og prøvde et tips jeg fikk fra min avdøde kjære venn, "Altec 45", Bjørn: snurr tallerkenen kraftig bakover! Spilleren kom fra ham.
Vel, som sagt gjort sammen med en rengjøring, så går greia som den skal.
Har montert en Grado MM, og nettopp fått i hus en siliknplatte og platevekt fra China.
Spiller via innebygd RIAA fra Rotel, og resultatet er urovekkende bra..

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.394
Torget vurderinger
2
Snasen lite oppsett og ikke alltid mere som skal til for og nyte god musikk. Spiller selv på flere anlegg.

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.824
Ja, det må være meninga. Målet mitt er at det skal være gøy å spille plater og CD'er. Uten musikken blir utstyret overflødig, men hobbyen er todelt. Utstyr er viktig og gøy for oss. Ellers hadde det ikke vært noen Sentralen.
Jeg går nok mot strømmen i dag. Er ikke teknologisk oppdatert. Hører ikke på filer. Har ingen planer om å gjøre det noen sinne. Har kjøpt CD'er i store mengder inntil for et år siden.
Jeg har nesten alltid foretrukket høyttalere med små elementer og store transistorforsterkere. Anleggene skal ellers være enkle. Ingen unødvendig elektronikk, subwoofere, romkorreksjoner etc.
Rotel 1572 på bildet her kjøpte jeg gunstig på brukten for noen år siden, i tilfelle jeg kunne få bruk for den en vakker dag. Med solid strømforsyning, seks utgangstransistorer per side, ganske gode tekniske data, DAC og RIAA er alle punkter haket av for meg.
Høyttalerstativene kjøpte jeg nylig av en kar oppe på Konnerud. Bæltunge. Han hadde kjøpt dem på "hifiasylet".
Det eneste nye her er TV-benken fra Faugstadmo & Kalmus møbelsnekkerfirma i Oslo og en 32 tommers "Frame-TV" fra Samsung, som jeg med skam må innrømme at jeg betalte åtte lapper for nylig. Ville bare ha en liten og mest mulig flat sak som jeg kunne "gjemme vekk" på veggen, i tifelle jeg skulle få lyst å se på en film.
20260125_225353.jpg

Topp Bunn