To subber på samme kanal/utgang.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Hei!
Jeg har to subber som i dag er koblet til min Classé ssp800,SSP-800 og Ada teq TEQ Trinnov EQ som tar seg av dsp/optimizing av dem begge på hver sin kanal. Altså hver sub får egen "behandling". Jeg har et 7.2 oppsett, men min Ada teq roomoptimizer har kun 8 inn/utganger. Det betyr at i dag står bakkanalene uprosessert og 7 av kanalene er i bruk på Ada teq, og 9 på prosessor. Jeg ønsker å få bakkanalene inn gjennom romkorreksjonen også:) Ada teq har mulighet for remapping av høyttalere i både det horisontale og vertikale plan og er derfor optimal for oppsettet mitt som har høyttalere slengt veggimellom;) ( det vil si! de står/henger ikke ikke optimalt )

Kan jeg splitte signalet slik at korreksjonen "leser" 1 sub uten at det får noen form for artefakter?
Kobler de akustisk kanskje?

Subbene står forøvrig litt over en meter fra hverandre på innsiden av frontene med racket imellom så de står forholdsvis nært hverandre.

Det er også uaktuelt å investere i ny Ada teq Trinnov med flere kanaler.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sålenge du deler subbene så lavt i frekvens at de ikke blir retningsbetemt så ser jeg ikke noe problem med det. Men da vil du måtte korrigere begge to som en samlet enhet. De fleste kinoamper gjør det uansett. Feks marantz av 8801 som jeg hadde
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Riktig!
Var det jeg også tenkte på når jeg spurte retep.
Subbene står tett på ht. Og alt står symmetrisk i front.
Jeg deler i dag på 90hz. Bekymringen var mest rettet mot om der blir noe "avvik" ved tokanals spilling. Jeg har modus i ADA hvor jeg velger mellom stero, mono, all to front samt bypass, og jeg klarer ikke skille bassen fra stereo og mono ved stereospilling,
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Så lenge sub'ene er plassert symmetrisk i forhold til lytteposisjonen (strengt tatt også at rommet er bygget symmetrisk slik at frekvensresponsen blir den samme), så vil deling av kanalen (LFE) fungere helt fint. Det spiller ingen rolle hvilken frekvens du deler ved så lenge det er LFE-kanalen vi snakker om, og ikke summasjon av et stereosignal.

I tillegg får du +6dB i gain med 2 sub'er kontra 1 sub når disse er plassert perfekt symmetrisk (og signalet inn er det samme).

Jeg benytter meg selv av en slik løsning i surroundoppsettet i vårt showroom som i antall høyttalere/sub'er utgjør et 7.4 oppsett (2 par med symmetrisk plasserte sub'er). Det er gjort klart til et 7.6 oppsett (3 par med symmetrisk plasserte sub'er) for å utnytte alle de 10 kanalene til SSP-800. Kalibrering (nivåjustering) og romkorreksjon (PEQ) er gjort manuelt i SSP-800.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om du bruker 1 inngang og har to subber så vil kan dette skje ved musikk stereo avspilling.

Om det står en bassist og spiller på bassen sin. I miksen er han lagt til venstre side i lydbildet Ettervert som han spiller høyere og høyere i frekvens. Så vil han bli retningsbetemt. Dvs om subben til høyre er delt ved 90hz. 12 db oktav feks. Du koser deg med musikk ved 90db. Så vil han bassisten fremdeles stå å spille på 78db på feil side av rommet. Om du hører dette da venstre høyttaler spiller ved 90db det er noe annet. Jeg mener jeg hører slike ting godt. Det vil i vertfall bli en ubalanse siden venstre og høyre subb og venstre høyttaler vil spille samme frekvens...

Hvor mye du vil høre er derfor usikkert.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Så lenge sub'ene er plassert symmetrisk i forhold til lytteposisjonen (om rommet er symmetrisk bygget, så vil det gi samme frekvensrespons), så vil deling av kanal fungere helt fint. Det spiller ingen rolle hvilken frekvens du deler ved.

I tillegg får du +6dB i gain med 2 sub'er kontra 1 sub når disse er plassert perfekt symmetrisk.

Jeg benytter meg selv av en slik løsning i surroundoppsettet i vårt showroom som i antall høyttalere/sub'er utgjør et 7.4 oppsett (2 par med symmetrisk plasserte sub'er). Det er gjort klart til et 7.6 oppsett (3 par med symmetrisk plasserte sub'er) for å utnytte alle de 10 kanalene til SSP-800. Kalibrering (nivåjustering) og romkorreksjon (PEQ) er gjort manuelt i SSP-800.
Til film ja, er mer usikker når det kommer til avspilling av 2 kanals musikk.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kommer litt ann på hvor du vil teste i frekvens.

Du kan jo feks prøve å høre på kum subbene og kun høyttalerene med Pink noise se om senter flytter på seg. Spill av pinknoise mellom 60-160hz og se om senter ball of sound flytter seg når du lytter på kun høyttalerene. Kun subber og samlet.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Til film ja, er mer usikker når det kommer til avspilling av 2 kanals musikk.
Jeg ser jeg redigerte mitt innlegg samtidig som du svarte.

Ja, i et stereooppsett bør man i så fall dele så lavt som overhode mulig dersom man slår sammen til mono. Problemer med fase kan/vil dog oppstå.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Fikk ikke tid til å teste i dag. Jeg prøvde kjapt på en låt hvor jeg vekslet mellom stereo og mono, men da på en preset som jeg har hvor jeg deler på 55hz. Jeg klarte ikke å detektere noe umiddelbart som stakk seg ut. Prøver videre i morgen tenker jeg.
Men jeg kom til å tenke på de som bare har en sub i stereo. De har jo hvertfall ingen mulighet til å styre bassisten din Retep? Eller?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Så lenge sub'ene er plassert symmetrisk i forhold til lytteposisjonen (strengt tatt også at rommet er bygget symmetrisk slik at frekvensresponsen blir den samme), så vil deling av kanalen (LFE) fungere helt fint. Det spiller ingen rolle hvilken frekvens du deler ved så lenge det er LFE-kanalen vi snakker om, og ikke summasjon av et stereosignal.

I tillegg får du +6dB i gain med 2 sub'er kontra 1 sub når disse er plassert perfekt symmetrisk (og signalet inn er det samme).

Jeg benytter meg selv av en slik løsning i surroundoppsettet i vårt showroom som i antall høyttalere/sub'er utgjør et 7.4 oppsett (2 par med symmetrisk plasserte sub'er). Det er gjort klart til et 7.6 oppsett (3 par med symmetrisk plasserte sub'er) for å utnytte alle de 10 kanalene til SSP-800. Kalibrering (nivåjustering) og romkorreksjon (PEQ) er gjort manuelt i SSP-800.
Takk for svaret forresten. Sier du at du har Classé i demorommet ditt?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fikk ikke tid til å teste i dag. Jeg prøvde kjapt på en låt hvor jeg vekslet mellom stereo og mono, men da på en preset som jeg har hvor jeg deler på 55hz. Jeg klarte ikke å detektere noe umiddelbart som stakk seg ut. Prøver videre i morgen tenker jeg.
Men jeg kom til å tenke på de som bare har en sub i stereo. De har jo hvertfall ingen mulighet til å styre bassisten din Retep? Eller?
Riktig. Da er det etter min bok enda viktigere med lav deling og at subben står imellom høyttalerene.

Det har ivertfall fungert best her hos meg.
 
Topp Bunn