To stk SVS SB-2000 eller en stk SVS SB13- Ultra

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
2 stk SB-2000 koster kr 5990 x = 11980,-
1 stk SB13-Ultra koster 13990,-

Hva synes folket blir best?

Kjører i kjellerstua med Pioneer SC-LX81 og JBL LS 80 + JBL surround (center, side, bak).
Hører mest musikk, og ikke så voldsomt høyt til film/tv-seriebruk.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.448
Sted
Sølvbyen
Folk sier man skal gjøre motsatt, men jeg tror kanskje jeg ville gått for en grom sub, istedenfor to til halve prisen hver.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.071
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Er iallefall utrolig fornøyd med min SB13ultra :).

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Må nesten hive meg på her. Har mer eller mindre identisk oppsett med trådstarter (LS80 front, LS center og JBL surround + Pioneer Lx86) og har brukt helga til å filosofere over samme problemstilling. Jeg hører vanligvis ikke på enorme volum men liker å kunne dra på en sjelden gang.

Jeg har nå en SB13-Ultra i posten da jeg ikke orka og sitte halvfornøyd med to "billig" subber. Mye enklere å kjøpe en SB13-ultra til hvis man syntes at noe mangler. Siden rommet brukes 95% kun av meg så er det ikke så viktig med jevnere respons i hele rommet, ergo en velplassert sub bør fikse biffen.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.170
Torget vurderinger
4
Jeg er i samme situasjon som deg da jeg bygger meg kino/hifi rom som straks er ferdig. Jeg har hatt profesjonell hjelp til bygging og ble anbefalt 2xSB2000 for kinoopplevelsen. Men fordelen med å gå med en SB13-Ultra er jo at man kan kjøpe en til senere... Så jeg er ennå ikke helt sikker på hva jeg gjør selv om jeg heller mot 2xSB2000 pga lavere kost.

Edit: Jeg bygger kinoen med innbyggingshøyttalere ifra kef samt Marantz 8801 sorround pre og Primare A30.7 effektforsterker

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.854
Sted
Phobos
Helt klart 2 stk Sb2000 med mindre du har budsjett for en sb13 til på et senere tidspunkt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Må nesten hive meg på her. Har mer eller mindre identisk oppsett med trådstarter (LS80 front, LS center og JBL surround + Pioneer Lx86) og har brukt helga til å filosofere over samme problemstilling. Jeg hører vanligvis ikke på enorme volum men liker å kunne dra på en sjelden gang.

Jeg har nå en SB13-Ultra i posten da jeg ikke orka og sitte halvfornøyd med to "billig" subber. Mye enklere å kjøpe en SB13-ultra til hvis man syntes at noe mangler. Siden rommet brukes 95% kun av meg så er det ikke så viktig med jevnere respons i hele rommet, ergo en velplassert sub bør fikse biffen.
Grattis!

Skulle du ikke bli fornøyd har du vel en "fornøydhetsgaranti" så da er det bare å sende i retur. Mine 2 SB-13 ble stående, det er subbere i min gate, rask, kontant og headroom så det holder. Du for sikkert grommere subnivå helt der nede hos portete modeller men jeg tviler sterkt på at du for de så clean i anslagene som denne her.
Jeg koplet de over en Antimode 8033, noen sier du ikke trenger dette om du har RK i receiver men hos meg gjør ikke Audyssey en like god jobb som 8033 boksen.

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Takk for det johnnygrandis. Betryggende å høre at du er fornøyd med dine. Jeg tok ikke sjansen på å blåse nesten 30k på to subber jeg ikke har hørt før så det ble en i første omgang (mye styr å sende tilbake men det er jo et alternativ). SB13 ultra skal ta over for JBL 4645B (18" kinosub) så den har muligens litt å strekke seg etter, veldig godt fornøyd med den. Problemet med JBL subben er at den er så inni hampen stor og stygg! Nå som jeg ikke har noe lerret å sette den bak lenger må jeg sitte å kikke på den :)

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
Takk for svar alle sammen!
Det ble en stk SB13-Ultra, bestilte i kveld.
Blir spennende å høre forskjell fra PSB Subsonic 5i som har vært brukt fram til nå.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Grattis pp!

Post gjerne inn resultater om deres erfaringer med denne subben pp og Ender!

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
Skal så gjøre, johnnygrandis!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Se her gutter ingen grunn for ikke å kjøpe 2 stykker mens dere er igang :)

steve1616 wrote:
I love my ported PB13 Ultra. I would love to hear direct comparisons between the ported vs. sealed box. I kind of thought the ported box was the best way because I can seal it if I want to. The problem is that I always prefer the sound of the ported. I really wonder how the performance compares between the PB13 ultra with all plugs in the ports (sealed) vs. the SB 13 Ultra.

Well Steve it is basically the same according to the testing that has been done and that I have done, if you compare the charting from the reviews on both.
I'm sure Ed can confirm this if i'm wrong.

I'm thinking a possible slight benefit going toward the low end on the SB13 being 1-2db better in the 20hz since the box is sized to be sealed vs the plugged up ports in the much bigger box.
Dale's review max Spl chart shows and I have also made my own charts and have tested one and 2 SB13's working together.

I am getting 102 db at 20hz as per what Dale's chart also shows.
I am getting a max of 111 db at 50hz which is pretty much max. (Something that no one has stated in any reviews yet)
Both subs going I have been getting 106 db at 20hz and 114.5 at 50hz

With your ports open it seems like it is a somewhat close 2 for 1 deal (2x SB13U = 1 PB13U)

I must say i did not like the sound of the new sealed subs compared to my older ported subs the first few weeks, I felt it was lacking the low end punch and thump that my ported had, mainly because the sealed were so flat and my ported subs had a boost around 26hz, but i was able to adjust things on the SB13 to give me the sound i was missing down low (higher from 28hz down) and i'll never go back to a ported again. Even if it costs almost 2x the price, They are so much cleaner, tighter, quicker, with no more boominess, delay.

Buying 2 sealed is a must though if you are use to a big ported one!

Read more: SVS SB13-Ultra Owners Thread - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

SVS SB13-Ultra Owners Thread - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
sub.jpg

Da var SB13-Ultra installert i kjellerstua. Forsendelsen var utrolig kjapp, og ble levert på døra på ettermiddag-/kveldstid i går.
Ble anbefalt å plassere den i venstre hjørne av rommet, men jeg satte den bare der den gamle stod - litt til høyre for tv-benk.
Ikke brukt noe tid på fininnstillinger, bare kjørte på.
Foreløpig inntrykk:
Veldig bra sub, mye mye bedre enn PSB Subsonic 5i. Kan egentlig ikke sammenlignes, og man gremmes over alle årene med dårlig bass fra PSB'en.
Den er også tre-fire ganger så tung som PSB'en, og gir et solid inntrykk.
Suben integrerte godt med JBL LS80, og fungerte godt på både musikk og film. Hørt mest på musikk da, og det fungerer den ypperlig til.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Konge! - Jeg syntes mine ble bedre etter 20 timers innkjøring men det kan gjerne være ønsketenking også. Jeg prøvde også hjørneplassering men det ble stort sett bare rumlebass. Jeg har plassert mine noe ala din og det gir meg renest respons, har forøvrig bare 5cm klaring fra frontvegg da jeg syntes det bidrar til litt mere trykk nedover, bakdelen er at alle knappene er på baksiden som kan være litt kronglete å komme til.

Sist redigert:

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
DSC02431small.jpg

Da har jeg fått på plass SB-13 ved siden av LS80. Dæven og den er tung, ikke så lett å flytte på 50kg med pianolakk finish og avrunda hjørner.... Finishen passet veldig godt med LS80 syntes jeg selv.

Fikk den på tirsdag (veldig rask levering her også fra Lsound). Har sett et par filmer og hørt på litt musikk så langt. Veldig godt fornøyd med lyden. Ikke noe buldrebass men ren og dyp lyd. Har kun kjørt romkalibrering med AVR og det ser ut som var nok. Står ca 75cm fra sideveggen og ca 5cm fra bakveggen. Har ikke hatt tid til å eksprimentere så mye med plassering osv enda men ser ut til å fungere bra der den står.

Tenke å kjøre et par målinger i REW bare jeg får de gamle kinohøyttalerene ut av kinoen, de spiser litt for mye av rommet :)

En kjapp sammenligning til JBL 4645B som jeg fortsatt har stående i kinoen så er SB13 mer sivilisert. JBL kinosubben kan spille griiiisehøyt men er nok ikke like kontant i lyden som SB13. JBL subben spiller dypt i mitt rom den også men den høres litt mer vill og gal ut enn SVS subben (i mangel av bedre beskrivelse).

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Ser jo knallbra ut dette Ender! Jeg er sikkert litt innhabil men jeg liker utseende på disse subbene, ser jo ut som den smelter veldig godt inn i omgivelsene også. Hvor stort er rommet den spiller i hos deg ? REW målinger hadde vært bare lekkert, skal selv bidra med målinger men er ferie for tiden så for ikke gjort noe enda. Noen har problemer med at grillen ikke sitter godt nok når subben blir presset til sitt ytterste... :)

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
^ Rommet mitt er 3x5m så det er ikke det største. SB13 fyller rommet med plenty av lyd men skulle jo helst hatt to så ikke høyre kanal blir så ensom :) Kjørte opp til 110db i lytteposisjon og det var ingen tegn til ulyd og hadde fortsatt endel knepp på volumrattet, mer enn nok spl for min del.

Syntes subben ser veldig fin ut jeg også. Den er ikke for stor og bygger heller ikke altfor mye ut i rommet. Har også samme erfaring som trådstarter, subben integrerer veldig godt med LS 80.

Så også en video av noen som klarte å riste løs grillen, skjønner ikke at det er mulig. Grillen på min var såpass trang at jeg slet med å få den på plass i utgangspunktet. Imponert over kvaliteten på grillen som svs har laget. Ganske sikker på at du hadde knekt tærne før du klarer å tuppe bulk i den.

Skal se om jeg får dratt frem målemikken til neste helg så kan jeg jo legge ut noen "real life" kurver fra mitt rom.

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
Ser bra ut det her, Ender. Valgte sjøl vanlig sort tre for å unngå fingermerker og refleksjoner fra TV på subben, men synes begge variantene ser fine ut. Litt tung å håndtere, men det er prisen man må betale for utseendet :)
Grillen er et tungt, solid stykke metall som sitter veldig godt fast i subben. At den skal sprette ut av seg selv ser jeg på nærmest som en umulighet. Den videoen hvor grillen ble ristet løs, var visst et resultat av en løs skrue i grillanfestningen. Den ble skrudd til og satt da fast.

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Vanlig sort tre er helt klart en fordel fremfor pianolakk hva fingermerker angår. Det går forsåvidt greit på høyttalere og denslags men fikk nettopp en Nintendo WiiU i hus. Her har nintendo klart det mesterstykke å bruke pianolakkfinish på håndkontrolleren! Ser ekstremt ekkel ut etter 5 minutter bruk. Blir også litt rart å spille med hvite fløyelshansker for å unngå fingermerker.... :)

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
Godt gjort av Nintendo ;)
Lykke til med videre subwoofing. Si ifra om du finner ut noe extra lurt med den :)

Topp Bunn