Forsterkere To preamper på en effektforsterker?

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Jeg kjører idag en Nad m51 som preamp på en Sunfire 300x2, ett oppsett som jeg er veldig fornøyd med.
Dette er koblet med XLR kabler og forsterkeren har også RCA innganger. Siden jeg har begynt å leke med vinyl melder behovet for en analog inngang seg.
Går det an å kjøre en analog pre-amp inn på RCA inngangene samtidig som M51 er koblet på XLR? Da det er flere brukere av anlegget, må jeg regne med at begge pre-ampene kan være slått på samtidig til tider.

Finnes det evt en brukende (og helst rimelig) AD converter som jeg kan sette mellom riaa og M51?

Alvar

Medlem
Ble medlem
06.12.2013
Antall liker
13
Sted
Lillekvina
En forforsterker er hjertet i etthvert stereoannlegg, derfor burde den ha høyeste prioritet til enhver tid. En NAD dac er følgelig ikke en forforsterker, men en dac med mulighet for digital volumjustering.
Skal du gjøre dette, gjør det skikkelig, kjøp en så god forforsterker du har mulighet og ta deg råd til, velg en med integrert riaa gjerne. Så kobler du NAD dacen din inn i denne.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.193
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
IMO skal du ikke være så redd for å gå veien om en AD/DA- loop, altså kople inn en AD i signalveien. Hos meg er digitalisering av vinylen til 24/96 fast takst, og vinylen høres fremeles ut som vinyl.
Det er selvsagt et spørsmål om hvor god kvalitet det er på ADC og DAC.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg kjører idag en Nad m51 som preamp på en Sunfire 300x2, ett oppsett som jeg er veldig fornøyd med.
Dette er koblet med XLR kabler og forsterkeren har også RCA innganger. Siden jeg har begynt å leke med vinyl melder behovet for en analog inngang seg.
Går det an å kjøre en analog pre-amp inn på RCA inngangene samtidig som M51 er koblet på XLR? Da det er flere brukere av anlegget, må jeg regne med at begge pre-ampene kan være slått på samtidig til tider.

Finnes det evt en brukende (og helst rimelig) AD converter som jeg kan sette mellom riaa og M51?
Generelt kan du ikke koble på denne måten. Flere effekttrinn jeg har hatt eller har vært borti har både XLR- og RCA-innganger - bl.a. Lyngdorf og Krell - men hvis det er kontakt mellom inngangene, vil forforsterkeren "se" en langt lavere impedans enn det den er beregnet for. Ikke nødvendigvis kortslutning - men en såpass lav impedans at den kan bli alvorlig stresset - ved at den må begynne å levere strøm i stedet for et bortimot rent spenningssignal mot en høy impedans. Det hjelper normalt ikke at man har en velger bakpå effekttrinnet - det er ikke alle velgere som bryter kontakten mellom XLR og RCA. Det hjelper heller ikke å slå av den forforsterkeren man ikke bruker - det kan godt hende at impedansen likevel bli for lav.

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
En forforsterker er hjertet i etthvert stereoannlegg, derfor burde den ha høyeste prioritet til enhver tid. En NAD dac er følgelig ikke en forforsterker, men en dac med mulighet for digital volumjustering.
Skal du gjøre dette, gjør det skikkelig, kjøp en så god forforsterker du har mulighet og ta deg råd til, velg en med integrert riaa gjerne. Så kobler du NAD dacen din inn i denne.
Når jeg er fornøyd med lyden som kommer ut av M51 ved bruk av digitale kilder, ser jeg ingen grunn til å legge til en forforsterker i kjeden. Det eneste den kan tilføre er degradering eller farging av signalet.

IMO skal du ikke være så redd for å gå veien om en AD/DA- loop, altså kople inn en AD i signalveien. Hos meg er digitalisering av vinylen til 24/96 fast takst, og vinylen høres fremeles ut som vinyl.
Det er selvsagt et spørsmål om hvor god kvalitet det er på ADC og DAC.

mvh
Det kan virke som om ADC er veien å gå, men det er veldig få å velge i. Det er mange convertere til rundt kr 200 av typen som mfufu foreslår, men jeg ser for meg at de kanskje er i simpleste laget?
Det eneste dyrere alternativet jeg har funnet er Benchmark sin, men den er i dyreste laget for meg.
Benchmark Media Systems, Inc. - Benchmark ADC1 USB - Analog to Digital Audio Converter

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.193
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det kan virke som om ADC er veien å gå, men det er veldig få å velge i. Det er mange convertere til rundt kr 200 av typen som mfufu foreslår, men jeg ser for meg at de kanskje er i simpleste laget?
Det eneste dyrere alternativet jeg har funnet er Benchmark sin, men den er i dyreste laget for meg.
Benchmark Media Systems, Inc. - Benchmark ADC1 USB - Analog to Digital Audio Converter
- Har du sett her? PROLYD AS

Ellers bruker jeg selv denne:

ULN8_Angle.jpg

ADC, DAC, pre, DSP i en og samme boks.

mvh

Sist redigert:

skjensen

Bransjeaktør
Ble medlem
12.04.2014
Antall liker
8
Sted
Danmark, Nord-sjælland
I forretninger for instrument/studie findes mange lydkort med USB, som er både ADC og DAC. I stereo findes disse i en fornuftig kvalitet i prislejet fra 800-1000 kr. og opefter til det meget dyre.

Du vil sikkert blive positivt overrasket over lydkvaliteten for dette lave prisleje, og det kan fungere som et startpunkt for eksperimenteren med ADC.

• Liker
Reaksjoner: tkr

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
896
PS Audio har Nuwave Phone Converter som bør være perfekt til jobben, 15k sek her

Topp Bunn