Ønsker anbefaling To-kanals oppsett til en tenåring

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har fått min 14-årige sønn overbevist om at han skal ha seg et to-kanals oppsett for musikk, og ikke en masse flere greier rundt fjernsynet. Ganske så fornøyd med det :)

Han er selvfølgelig en del av spotify-generasjonen, og er ganske altetende når det gjelder musikksmak. Vi flytter til utlandet, og hvis jeg ikke tar helt feil blir oppsettet stående på et rektangulert rom på ca 15 kvadratmeter. Prismessig tenker han på maks 4K, men faren er sikkert villig til å støtte med et par tusenlapper :) Brukt er helt ålreit, men jeg er i den lykkelige situasjonen at jeg slipper moms pga flyttingen, så nytt kan også være aktuelt. Litt farging mot det mørke og fyldige er ikke å forakte. Ønsker ikke at oppsettet skal inkludere sub.

Jeg tenker at størstedelen av pengene skal legges i et par høyttalere. Deretter en integrert forsterker og til slutt en DAC hvor han enten kobler PC-en rett inn eller kjører trådløst. Streamingen bør være plug and play. Aktive høyttalere kan også være interessant, men det området er upløyd mark for meg. Dette oppsettet skal definitivt ikke ha fokus på kabler, men tips på vellydene og rimelig (som også ser litt stilig ut) hadde vært bra.

Trenger tips og forslag på hva han bør gå for. Her er mulighet for nyrekruttering i rekkene :)
 

espen-hj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.08.2010
Innlegg
93
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Det ligger nye fint på bruktmarkedet for alle lommebøker. Dynaudio 2/7, men då er det kanskje greit med sub (som du/han i hovedsak ikkje vil ha) Ellers er jo Tannoy sine rimligeste modeller mulig å få billig på brukten.

Edit: litt eldre System Audio går jo også mulig å få veldig billig, gjerne ned mot 2000kr
 

Flats

Fersking
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Hareid
Beste tips ville vel være i enkelhet BRUKT NAD C 272 el. 216, og et par pent brukte Bowers & Wilkins + Apple-TV.. Samt det man skulle ta seg råd til av Van den Hul kabler, fra Hifiklubben.. Killer combo.. Spiller på lingnende i et nr.2 system for tiden.. Tøft system i nærfelt!
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Takk for tilbakemeldinger :) Håper noen kommer med noen oppsett som de har gode erfaringer med, og passer ut fra hva jeg har beskrevet. Jeg er nok i stand til å gjøre gode enkeltkjøp selv, men hvordan det spiller sammen blir jo vanskelig uten selv å ha lyttet. Bor i Bergen så det er sikkert mest fornuftig å få noen demoer i byens hifi-butikker, spesielt siden jeg slipper momsen. Et annet alternativ er jo å kjøpe i Nederland som jeg flytter til, men har inntrykk av at norske priser er konkurransedyktige. Hadde likevel vært gøyalt med en brukt velspillende kombo han kan bygge videre på.......
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Beste tips ville vel være i enkelhet BRUKT NAD C 272 el. 216, og et par pent brukte Bowers & Wilkins + Apple-TV.. Samt det man skulle ta seg råd til av Van den Hul kabler, fra Hifiklubben.. Killer combo.. Spiller på lingnende i et nr.2 system for tiden.. Tøft system i nærfelt!
Takker :) Skal kikke litt på det.
 

Flats

Fersking
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Hareid
Ikke glem stødige stativer, mine nermest gratis DM600i er litt kresne på dette. I kjent B&W style "stikker de litt av" i diskanten, men kabling temmer dette bra. Bare å kjøre epleboksen rett i effekttrinnet.. OBS. C 272 Har i tillegg variabel inngang
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg sjekka litt hifiprisar på ein rundtur eg gjorde i Europa for tre år sidan, og det var lite å hente på å handle i utlandet. Nokre gode kjøp kunne gjerast, men om ein tek med høve til reklamasjonar og service, er det ikkje balet verd, slik eg såg det. No er Euroen lågare, men ikkje så mykje vel?
NAD er ganske konkurrandsdyktig her i landet, og eg tippar det same gjeld Denon.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har mulighet til å kjøpe brukt Hamon Kardon HK 970 og Infinity Beta 40 til en billig penge. Noen som har synspunkt på hva det er verdt og hvordan det spiller?
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Min erfaring er at tenåringer i mindre grad 'lytter til musikk' - de gjør det nesten utelukkende mens de driver med noe annet, og da som regel på en PC eller Idings (som også spiller av musikken). Jeg har aldri erfart at mine 4 tenåringer sitter på rommet sitt og 'kun' spiller musikk ....og lydkvaliteten er ikke så nøye, men samtidig knabber de gjerne det head-set'et som er best. De er mer opptatt av tilgjengeligheten til musikken sin evt Spotify. CD er nesten ikke i bruk, i begrenset også bluray.

Jeg ville helt klar gått for aktive høyttalere (gjerne med Viaplay) til en 14 åring og evt kombinert med en kombinert USB DAC/hodetelefon(for)forsterker.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Da har vi slått til på en Harman Kardon HK 970, HD 970 og Infinity Beta 40 høyttalere. Førsteinntrykket er at i forhold til prisen spiller dette forbausende bra, og tenåringen er strålende fornøyd. Nå gjelder det å finne en passende DAC til en fornuftig pris. Foreløpig har vi tenkt å kikke litt på den billigste av HRT music streamerne. Tar gjerne i mot synspunkter på disse og eventuelt andre passende alternativer........
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Et par slike: Yamaha HS8 - Aktive - Studiomonitorer
Og en eller annen dokking eller streamingløsning i forkant.

Disse Yamahaene spiller høyt og rent til en forbausende lav pris. De er ikke beregnet til å pynte opp stua, men på et gutterom må jo utseende være OK.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Hva med QNKTC? Billig og bra
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hva med QNKTC? Billig og bra
Takker :) En rask skumming gjør at jeg er litt usikker på om dette er helt "plug and play" (som jeg ser etter i denne omgangen). Tanken er at poden først skal få seg et billig og enkelt oppsett som han med tiden (hvis interessen øker) ønsker å bygge videre på. Tenker nå litt i retning av Beresford.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Et par slike: Yamaha HS8 - Aktive - Studiomonitorer
Og en eller annen dokking eller streamingløsning i forkant.

Disse Yamahaene spiller høyt og rent til en forbausende lav pris. De er ikke beregnet til å pynte opp stua, men på et gutterom må jo utseende være OK.
Takk for forslaget :) Har som tidligere nevnt kjøpt et HK/Infinity oppsett og ser nå etter en billig og enkel DAC. Er vel redd for at fremtiden og min sønns interesser vil gå mot integrerte løsninger, men forsøker først med et tradisjonelt oppsett.
 
Topp Bunn