To Haydn-anbefalinger fra mdt sin tilbudsliste

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Sommer er Haydn-tid, og jeg anbefaler sterkt å prøve ut noen av de nyere periodeinnspillingene av Haydn-symfonier. Og mdt har selvsagt to av de beste på tilbud. Begge disse har også helt nylige innspillinger av utmerket teknisk kvalitet for de som måtte være opptatt av slikt.

Rene jacobs og Freiburger Barockorkester:

www.mdt.co.uk/MDTSite/product/choice_jacobs/HMC901849.htm

Denne inneholder også en liten kuriositet, nemlig Scena de Berenice, en liten dramatisk scene, som hentet ut av en opera, sunget av Bernanda Fink.

Nicolaus Harnoncourt sin 3cd-boks med de seks Paris-symfoniene, spilt av hans eget Wiener-orkester, Consentus Musicus, er nesten uvurderlig, og er noe i nærheten av så mye moro som en klassisk fremføring kan by på. Blant disse finner man bl.a. symfoniene med tilnavn "L'Ours", "La pole" og "la reine de france". Sistnevnte fikk navnet sitt i egenskap av å være Marie Antoinette sin favoritt, og hun skal angivelig ha spilt den langsomme satsen på cembalo mens hun satt i fangenskap etter revolusjonen. Den bør gå under 200-kronersgrensen med dagens kurs.

www.mdt.co.uk/MDTSite/product//82876606022.htm

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.956
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjenstår bare å nevne at L'Ours betyr bjørnen, den har fått sitt navn etter den tunge labbingen i en av satsene, og la Poule (feilskrift der Bach_Man), høna, har fått sitt navn etter klukkingen i treblåserne i en sats.

Så moro som klassisk musikk kan bli disse symfoniene, og strålende spill og luftig og romlig, men presis, lyd; som Haydn-freak har jeg selvsagt begge. Bør kunne gi en hiFi freak som elsker lyd men ikke har noe sterkt forhold til klassisk musikk en øreåpner.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Haydn har jo et fullstendig urettferdig rykte på seg som kjedelig. Men med slike innspillinger, så er det jo fare for at Mozart vil bli stående igjen som den kjedelige i en sammenligning...

Kjenner du til innspillinger av London-symfoniene som har noen av de samme kvalitetene som disse to?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.956
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei, merkelig nok tror jeg ikke det finnes. Men synes Jochums komplette sett på DG er strålende i en mer tradisjonell stil. Skulle Harnoncourt, Jacobs, Hogwood eller Pinnock få lov til å lage en boks av de vil jeg imidlertid stå langt fremme i køen.

Synes imidlertid dette har mye av det du spør om i de litt tidligere symfoniene:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4637312.htm

Topp Bunn