Ønsker anbefaling To forsterkere på samme høyttalerpar - går det fint?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
I den nye leiligheten kommer det til å være 2 "anlegg". Ett minimalistanlegg til musikk (streamer/dac/300bpower) og ett anlegg til tv (Cyrus 3 +psx). Utfordringen (?) er at begge disse skal spille på samme høyttalerpar.

Selvsagt ikke samtidig, det ene anlegget vil være helt avslått når det andre spiller. Men jeg tenker at begge par med ht-kabler står tilkoblet permanent.

Det skulle vel ikke være noe problem, hverken sikkerhetsmessig eller lydmessig?

Som tekno-dust, har jeg lært meg å spørre før jeg gjør noe.

Takker på forhånd for innspill!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
To høyttalerpar på samme forsterker bør gå greit. Bruk ørene i så fall.
Et par høyttalere og to forsterkere?
Vil jeg ikke anbefale.
Den forsterkeren som spiller vil også drive signalet inn i den andre forsterkeren.
Hvis ikke forsterkerene er av det slaget som kobler i fra terminalene når den ikke er i drift.
Sjekk først.
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Dersom du ønsker et "idiotsikkert", mekanisk skille der du eliminerer risikoen for kortslutning dersom du skulle komme i skade for å skru på begge forsterkere samtidig, lager Beresford i UK et par egnede vekslere, Home HiFi

Har selv brukt TC-7220 MKIII tidligere, og hørte null forskjell med og uten denne i "loopen". YMMV selvsagt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Enig med siste taler.... bruk switch/vender....... før eller siden går det på dunken.... Husk Murphy! :cool:
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Så lenge som kun ett er påslått så går det helt fint.
Men ikke om begge er på.
Det finnes høyttaler velgere en sånn switch som du kan også bruke. Vil vel anbefale det. Er nok å glemme å slå avydet ene før du slår på det andre 1 gang.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Evt. 2 kanals forforsterker(med eller uten dac) til stereo delen med home theater bypass så hjemmekino høyre/venstre kanalene kan gå rett igjennom til effekten når du ser tv/film.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
424
Antall liker
284
Torget vurderinger
4
IKKE gjør det !
Selv om den ene er slått av kan det gå galt, og resultatet en ødelagt forsterker.

Snakker av erfaring. Jeg trodde også dette skulle gå greit, men resultatet ble at en DP amp grillet to TA2024 chip amper.
Så lykke til ;)

Mvh Knut.
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Point taken. Switch blir bestilt. Takk, gutter!
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.726
Antall liker
5.932
Jeg har vært inne på samme tanken som deg BigSwifty, men jeg finner bare switcher alla denne her:
hoyttalerswitch-1-til-4.jpeg

Det er jo bare mulig å koble en forsterker på denne, så da må man eventuelt ha to switcher, eller finnes det en som har to innganger for forsterker en og to der ute?

En annen billig løsning er å montere vanlig to polt lysbryter på høyttalerledningene, som bryter både + og -
Da tenkte jeg to brytere, en til hver par høyttallerledning.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
sjekk linken i et av de første innleggene:

Home HiFi
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dersom du ønsker et "idiotsikkert", mekanisk skille der du eliminerer risikoen for kortslutning dersom du skulle komme i skade for å skru på begge forsterkere samtidig, lager Beresford i UK et par egnede vekslere, Home HiFi

Har selv brukt TC-7220 MKIII tidligere, og hørte null forskjell med og uten denne i "loopen". YMMV selvsagt.
Hvorfor ikke denne?

Home HiFi
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
fordi tc-7220 mk3 er den nyeste og beste versjonen og koster bare en hundrings mer.
(ja, jeg googlet på dette for et år siden da jeg vurderte samme løsning).
 
Topp Bunn