TL-1520 reparasjon diskant og isolasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Hei, kjøpte forleden de små rakkerne TL-1520. Diskanten i den ene høyttaler har sluknet, og jeg kjøpte lydshop.no's forslag til diskant FRWS 5. Det var skuffende da størrelsen dessverre ikke fyller diskanthullet i kassen.

    På min høyttaler stod diskant-elementet Tandberg HT162.

    For meg ser det ut som kassen har vært åpnet tidligere, skal det virkrlig være denne mengde isolasjon originalt?
     

    Vedlegg

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Det er vanlig med isolasjon i TLxx20 serien. Har det i alle mine.
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Ser i serviceheftet at diskant-elementet til TL-1520 skal være HT154. Hos meg stod HT162 i høyttaleren da jeg fikk den men jamfør serviceheftet hører denne diskanten til TL-2520.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thomnil: Virker som om dine har blitt oppgradert. Lenge sia jeg så filteret her, men ser du noen endringer der? For tilpassing til den bedre diskanten?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    I følge oversikten over Tandberg elementer ser det ut som både HT154 og HT162 har vært benyttet i TL1520.
    Isolasjonen ser original ut, man finner tilsvarende "fullstappet" i feks. TL1210
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Thomnil: Virker som om dine har blitt oppgradert. Lenge sia jeg så filteret her, men ser du noen endringer der? For tilpassing til den bedre diskanten?
    Filteret i høyttaler er lik delefilter på bildet. Det er ikke gjort noen endringer verken elektronisk eller bygningsmessig. HT162 passer tilsynelatende perfekt i kassen. Men som sagt er diskantelementet fra lydshop.no akkurat for lite til å dekke diskanthullet.

    Kanskje noen har et godt tips til en lydmessig kvalitetssikret løsning for å innpasset en litt for liten diskant il et litt for stort hull?
     

    Vedlegg

    lampenpågulvet

    Fersking
    Ble medlem
    16.10.2021
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    røros
    Jeg vet jeg er litt sen men jeg tror papp diskantene fra visaton ville passet bedre.https://www.visaton.de/en/products/drivers-accessories/cone-tweeters jeg vet at impedansen er høyere men effiktiviteten er vefal nærmere orginal diskanten men skal si ifra hvis jeg finner noe bedre. Men det kan fortsatt bli dårlig for du kan egentlig ikke skifte ut deler med andre deler uten å skifte ut delefitleret med en som er spesial laget. Og forresten ikke stol på den butikken di tror at visaton w200 er en bra erstatning for den gamle 8 tommeren i tl2520 selv om vas er på 50 liter og at den for ueffektiv.
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Jeg vet jeg er litt sen men jeg tror papp diskantene fra visaton ville passet bedre.https://www.visaton.de/en/products/drivers-accessories/cone-tweeters jeg vet at impedansen er høyere men effiktiviteten er vefal nærmere orginal diskanten men skal si ifra hvis jeg finner noe bedre. Men det kan fortsatt bli dårlig for du kan egentlig ikke skifte ut deler med andre deler uten å skifte ut delefitleret med en som er spesial laget. Og forresten ikke stol på den butikken di tror at visaton w200 er en bra erstatning for den gamle 8 tommeren i tl2520 selv om vas er på 50 liter og at den for ueffektiv.
    Flott med innspill. Det er fint å dele hvis en kommer frem til deler, både elememter og delefilterkomponenter som passer til høyttaler. 🙂
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Testet idag visation høyttaler mot ht162 og det var skuffende. Svakere lyd!
     

    lampenpågulvet

    Fersking
    Ble medlem
    16.10.2021
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    røros
    Testet idag visation høyttaler mot ht162 og det var skuffende. Svakere lyd!
    vel det er ikke rart du ser frws 5 er ikke særlig effektiv fulltoner. https://www.visaton.de/en/products/drivers/fullrange-systems/frws-5-4-ohm
    den er på rundt 84db effiktiviet og tandberg høytallere hadde ofte en effiktivitet på over 90db 1watt 1 meter. du kan prøve visaton sin papir diskant som nærrmer effiktiviet til din høytaller som er 90db 1 watt 1 meter eller 3watt 96db. men kan ikke anbefale siden den er 8 ohm du bør prøve å finne en høy effiktivets diskant på denne størrelsen som klarer minst 1 watt 1 meter 90db fra 3000 hertz som er på 4 ohm. uheldigvis finns det ikke så mange 4 ohms diskanter eller fulltonere som er like effiktive som ht162 i dag, og hvis di er like effiktive så kan det godt hende at di er større. forresten hvis den ikke er på 4 ohm så kan du miste 3db du kan få mer med lavere impedanser men kan ikke anbefale det.
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Jeg vet jeg er litt sen men jeg tror papp diskantene fra visaton ville passet bedre.https://www.visaton.de/en/products/drivers-accessories/cone-tweeters jeg vet at impedansen er høyere men effiktiviteten er vefal nærmere orginal diskanten men skal si ifra hvis jeg finner noe bedre. Men det kan fortsatt bli dårlig for du kan egentlig ikke skifte ut deler med andre deler uten å skifte ut delefitleret med en som er spesial laget. Og forresten ikke stol på den butikken di tror at visaton w200 er en bra erstatning for den gamle 8 tommeren i tl2520 selv om vas er på 50 liter og at den for ueffektiv.
    Hvis jeg hadde gått for denne diskanten, har du (eller andre) forslag til en passende kondensator, hviilken Uf størrelse det blir? bør en også sette på en motstand hvis en feks bruker originalt delefilter
     

    thomnil

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Har funnet ut at diskantelementet HT162 er Peerless MT24 CT i 4 Ohm, og kan kjøpes hos HiFi Kit i 8 Ohms variant. Har noen et forslag til endring av delefilter slik at det tilpasses høyttaler?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn