Hvis noen lurer på hva den jævla Sitkagrana gjør med Vestlandsnaturen, kan de se det på dette bildet. Jeg kjente godt ham som plantet halve fjellet med det ugresset. Han var skogplantingssjef i Sund kommune og en gammel koleriker og grinebiter. Gården hans ligger midt nede i granskauen, og synes ikke lenger. Ligger i et evig mørke, så å si.
Det gjør vondt med så mye luft i hue av og til vet du tkr.
Det er noen som bare ikke skjønner en pøkk mhp økologi (du vet naturlig innvanding og slikt

).
Sånn sett har vi jo mye å takke pels - og fiskeoppdretterne for
Var det noen som nevnte faunakriminalitet?
Godt sydvest for deg ble lakselusa introdusert i et privat oppdrettsanlegg i 1976.
Resten er historie som de sier

Få tilbake gapestokken og de råtne tomatene!
Her er mer å slå i bordet med. Kongekrabbe, amerikansk hummer....Mitt hatobjekt#1 er minken. Fy f*** for en landeplage.
mvh
Hehehehe....jeg tenkte jeg IKKE skulle forårsake forhøyet blodtrykk borte på vestlandet ved å nevne vår "venn" minken som det er et par stykker av på dine kanter.
Men du slapp`n ut av posen tkr, så ja det å skyte pelsgutta med øks kunne vært på sin plass. Mhp å lage seg såkaldte arbeidsplasser har menneskeheten gjort jævelig mye dumt, og vil nok fortsatt gjøre det, dessverre. IQ er en fin bil
Kamschatka krabbene (Kongekrabbe) vandrer stødig sydover, og rensker havbunnen for hardt tiltrengt næring som de lokale artene lever av. De er mer effektive enn general Sheridan med sin brente jords taktikk noen gang så for seg tror jeg. Vi sender en varm takk til russerne for å tukle med den marine natur. På den annen side gjør Ola Dunk så inderlig mye dumt med sitt fiskeoppdrett, at jeg vel bør moderere snakketøyet (virus, lakselus, overforbruk av medisiner (på 80-tallet brukte "næringen" ca. 2 tonn antibiotika årlig) berg med avføring, stagnerende bunn under mærene, massive rømninger av genmodda seilaks, lokale fiskestammer fant raskt ut at spillfor under mærene var digg, og torsken ble digre som torpedoer og resistente mot ting de ikke trengte osv. osv). "Money rules", og er som kjent en god salat ingrediens.
Idiotene på en viss restaurant ved Aker brygge i Oslo som "mistet" et par amerikanske hummer i sjøen, burde få i oppgave å fjerne alle etterkommere og krysninger i Oslofjorden inkludert seg selv.
Så har vi våre svenske venner, og deres amerikanske variant av ferskvannskreps som er smittebærer av krepsepest som "vår" edelkreps stryker med av.
Man må jo ha anstendige mengder med kreps når man skal drikke seg drita i krepselag, så da kjører vi på med en fremmed art for å få opp volumet på forspisningens bord uten å tenke på at "innvandreren" kanskje er tilpasset det habitatet den er i eller at den er bærer av noe som ikke er så kjekt for nordiske økosysytemer. Samma det så lenge vi blir mette, og tjener fett med penger!?
Så var det Mårhunden da. Nusselig liten krysning av vaskebjørn og grevling det, men eter alt den kommer over, samt utkonkurrerer lokal rovdyrfauna.
Sånn kan vi fortsette....lupiner langs veikanten for å pynte grisestøgge veitrasèer er jo lekkert det, men de sprer seg som pest og krever en iherdig innsats å luke ut.
Det morsomste jeg leste denne uka var at feltmarskalk Herman Gøring (den kloke og tilregnlige herremannen) før "ze Wahr" satt ut et par vaskebjørner (hann og hunn) for at Nazinøff, Kristoff Missbruker og Ole Dum skulle få noe å hygge seg med å drepe i skogen rundt godset når man drakk seg drita på stjålet champagne og brennvin den gang da. Nå i dag utgjør dette intet mindre enn en bestand på 30 000 dyr eller mer (eller var det 300 tusen?).
De herjer med tyskerne, rene vill vesten, da de er særdeles glad i søppelkasser og matrester generelt.
De har svært gode dager, tross truselen om "der Untergang".
Agressive og grinete er de også disse vaskebjørnene hæhæhæhæhæhæ.....
Jeg ler så jeg griner over menneskelig dumskap.
Vi har neppe hørt det siste

På tide med en god kopp kaffe, og litt mer avis.
Ha en strålende dag videre tkr.