På tur og reise tkr og madammen på (luftfarts)historiske trakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Helt fykende fersk er ikke denne turen, men bildene ble så bra at jeg fant ut at jeg skulle legge dem ut likevel.

Her ute i havgapet er det ett sted som skiller seg ut gjennom sin frodighet og nesten østlandske topografi, og det er Førdedalen i Sund. Her er gammel bebyggelse og gamle gårder:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det øverste bildet er litt morsomt: Helt tilfeldig hadde jeg en gammel kunde innom på torsdag. Det viste seg at han eide den gamle steinfloren, og ikke nok med det, jeg kjente far hans og hadde ofte vært i den floren mens Ole Skoge drev med mjølkekyr. Jeg syntes jo at det var noe kjent, og Ole sluttet med driften der rundt 1987....

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Veien her i Førdedalen slutter blindt på et gårdstun. Vi hadde tenkt å gå innover dit, men hjortejakta var i gang. Vi traff på grønnkledde på post med bikkje og gevær så snart vi kom lenger innover.
    Vi fant det tryggest å gå en litt annen vei....

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi valgte å gå tilbake ned dalen og ta til høyre forbi velstelte og helt tomme driftsbygninger. Det er ikke drift på en eneste gård her lenger. De grønne jordene blir holdt velstelte og fine ved å gå over dem med forhøster og la gresset ligg igjen til det komposteres....

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Flott natur, historen rundt bildene settes pris på, flotte bilder ikke minst :)

/jan

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flott natur, historen rundt bildene settes pris på, flotte bilder ikke minst :)

/jan
    Takker!

Liker å dele slike opplevelser her inne. Bildene er forøvrig uberørt av menneskehender, dvs. umanipulert, uphotoshoppet.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Turstien opp på Veten er bred og godt merket. Selve Veten er ikke mer enn knappe 300 m høy, men gir likevel godt utsyn utover Korsfjorden, Austevoll, Stord og Hardanger. Sundsokna ligger for ens føtter så snart en begynner på oppstigningen;

Vedlegg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.705
    Signe deg tkr, dette var en pust i bakken en fredags kveld selv om Buddy Guy gjør hva han kan for å holde meg med selskap med Living Proof.
    Tro meg det klarer han, søkke som gammer`n kan spelle Fender Strat :cool:

Photoshop lærte jeg her om dagen var og anse for å være gamle dagers fremkalling i mørkerom.
    Så da så blir det nok Photoshop Elements på far til jul etter at jeg i år endelig har fått investert i "abbarat" (Nikon D300s) og et par gode lysstreke Simga linser.

Takk for "turen" tkr, og riktig god helg!

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vete

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
    Gå til: navigasjon, søk

Våttå fra vikingetida, Tiller.

Vete (vedvarde, ildvarde) er en del av et varslingssystem basert på lyssignaler. Det er oppbygd som en forberedt bålplass som ble brukt for å varsle ufred. Når ufred truet så ble vardene bemannet, og ved et eventuelt angrep ble bålene tent slik at meldinger kunne sendes over store distanser. Slike systemer er kjent fra mange steder, og mange tidsperioder. Eksempler er den nordamerikanske prærie- og ørkenindianernes røyksignaler og bruk av lys- og røyksignaler for å formidle beskjeder i det klassiske Hellas og i Romerriket.
    Veter blir ofte omtalt som varder, men dette er steiner som er samlet i haug eller oppreist som grensemerker eller veimerker. Begrepet brukes også om sjømerker. Varde brukes ofte om en vete uten at forskjellen presiseres nærmere.

Man regner med at Førdesveten var en del av Håkon den Godes "Early warning system". Når man står oppe på toppen, virker det innlysende. Man ser til Hardanger, Stord og ikke minst, innover mot Lyderhorn og Veten i Åsane.

Utsikten er til å miste pusten av!

Vedlegg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Den 6. september 1948, i tett
    tåke, kolliderte luftforsvarets
    Catalina flybåt K-AK med Førdesveten i Sund kommune.
    13 av de 15 militære mann- skapene ombord omkom.

Dette er den største ulykken
    luftforsvaret har hatt i fredstid.
    Den 6. september 1998, på
    50-årsdagen for ulykken, ble det reist et minnesmerke over de falne på Veten ( 284 moh) og ved Sund kirke i Klokkarvik.
    Minnesmerket på Veten består av restene av den ene motoren fra K-AK.

Den tragiske historien er godt
    beskrevet i et hefte laget av
    Torstein Saksvik, Klokkarvik.

Flyvrak

Og så er vi endelig kommet til luftfartshistorien!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Signe deg tkr, dette var en pust i bakken en fredags kveld selv om Buddy Guy gjør hva han kan for å holde meg med selaskap med Living Proof.
    Tro meg det klarer han, søkke som gammer`n kan spelle Fender Strat :cool:

Photoshop lærte jeg her om dagen var g anse for å være gamle dagers fremkalling i mørkerom.
    Så da så blir det nok Photoshop Elements på far til jul etter at jeg i år endelig har fått investert i "abbarat" (Nikon D300s) og et par gode lysstreke Simga linser.

Takk for "turen" tkr, og riktig god helg!
    Hehe, da har du adskillig bedre utstyr enn det jeg har å rutte med.

Takk for komplimentene! Jeg synes at det er svært hyggelig å ha følge på turen. Og god helg til deg også.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det sjarmerende med Førdesveten er utsikten i alle retninger. Øverste bildet viser sydspissen av Toftarøy og Marsteinen fyr. Det nederste er tatt nordover og viser Liatårn- massivet med innflygingsradaren til Flesland på toppen:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen lurer på hva den jævla Sitkagrana gjør med Vestlandsnaturen, kan de se det på dette bildet. Jeg kjente godt ham som plantet halve fjellet med det ugresset. Han var skogplantingssjef i Sund kommune og en gammel koleriker og grinebiter. Gården hans ligger midt nede i granskauen, og synes ikke lenger. Ligger i et evig mørke, så å si.;)

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fantastisk, kjenner jeg savner både fjell og sjø mere enn jeg trodde.
    Er født og oppvokst 50m fra sjøen, og da smaker det med (ubehandlede) bilder fra snaufjellet og sjøen.

En god start på dagen det her, tusen takk tkr :)

/jan

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.705
    Hvis noen lurer på hva den jævla Sitkagrana gjør med Vestlandsnaturen, kan de se det på dette bildet. Jeg kjente godt ham som plantet halve fjellet med det ugresset. Han var skogplantingssjef i Sund kommune og en gammel koleriker og grinebiter. Gården hans ligger midt nede i granskauen, og synes ikke lenger. Ligger i et evig mørke, så å si.;)
    Det gjør vondt med så mye luft i hue av og til vet du tkr.
    Det er noen som bare ikke skjønner en pøkk mhp økologi (du vet naturlig innvandring og slikt :cool:).
    Sånn sett har vi jo mye å takke pels - og fiskeoppdretterne for :p
    Var det noen som nevnte faunakriminalitet?
    Godt sydvest for deg ble lakselusa introdusert i et privat oppdrettsanlegg i 1976.
    Resten er historie som de sier :p
    Få tilbake gapestokken og de råtne tomatene!

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.203
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen som bare ikke skjønner en pøkk mhp økologi (du vet naturlig innvanding og slikt :cool:).
    Godt sydvest for deg ble lakselusa introdusert i et privat oppdrettsanlegg i 1976.
    Her er mer å slå i bordet med. Kongekrabbe, amerikansk hummer....Mitt hatobjekt#1 er minken. Fy f*** for en landeplage.

mvh

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.705
    Det er noen som bare ikke skjønner en pøkk mhp økologi (du vet naturlig innvanding og slikt :cool:).
    Her er mer å slå i bordet med. Kongekrabbe, amerikansk hummer....Mitt hatobjekt#1 er minken. Fy f*** for en landeplage.

mvh
    Hehehehe....jeg tenkte jeg IKKE skulle forårsake forhøyet blodtrykk borte på vestlandet ved å nevne vår "venn" minken som det er et par stykker av på dine kanter.
    Men du slapp`n ut av posen tkr, så ja det å skyte pelsgutta med øks kunne vært på sin plass. Mhp å lage seg såkaldte arbeidsplasser har menneskeheten gjort jævelig mye dumt, og vil nok fortsatt gjøre det, dessverre. IQ er en fin bil :rolleyes:

Kamschatka krabbene (Kongekrabbe) vandrer stødig sydover, og rensker havbunnen for hardt tiltrengt næring som de lokale artene lever av. De er mer effektive enn general Sheridan med sin brente jords taktikk noen gang så for seg tror jeg. Vi sender en varm takk til russerne for å tukle med den marine natur. På den annen side gjør Ola Dunk så inderlig mye dumt med sitt fiskeoppdrett, at jeg vel bør moderere snakketøyet (virus, lakselus, overforbruk av medisiner (på 80-tallet brukte "næringen" ca. 2 tonn antibiotika årlig) berg med avføring, stagnerende bunn under mærene, massive rømninger av genmodda seilaks, lokale fiskestammer fant raskt ut at spillfor under mærene var digg, og torsken ble digre som torpedoer og resistente mot ting de ikke trengte osv. osv). "Money rules", og er som kjent en god salat ingrediens.

Idiotene på en viss restaurant ved Aker brygge i Oslo som "mistet" et par amerikanske hummer i sjøen, burde få i oppgave å fjerne alle etterkommere og krysninger i Oslofjorden inkludert seg selv.

Så har vi våre svenske venner, og deres amerikanske variant av ferskvannskreps som er smittebærer av krepsepest som "vår" edelkreps stryker med av.
    Man må jo ha anstendige mengder med kreps når man skal drikke seg drita i krepselag, så da kjører vi på med en fremmed art for å få opp volumet på forspisningens bord uten å tenke på at "innvandreren" kanskje er tilpasset det habitatet den er i eller at den er bærer av noe som ikke er så kjekt for nordiske økosysytemer. Samma det så lenge vi blir mette, og tjener fett med penger!?

Så var det Mårhunden da. Nusselig liten krysning av vaskebjørn og grevling det, men eter alt den kommer over, samt utkonkurrerer lokal rovdyrfauna.
    Sånn kan vi fortsette....lupiner langs veikanten for å pynte grisestøgge veitrasèer er jo lekkert det, men de sprer seg som pest og krever en iherdig innsats å luke ut.

Det morsomste jeg leste denne uka var at feltmarskalk Herman Gøring (den kloke og tilregnlige herremannen) før "ze Wahr" satt ut et par vaskebjørner (hann og hunn) for at Nazinøff, Kristoff Missbruker og Ole Dum skulle få noe å hygge seg med å drepe i skogen rundt godset når man drakk seg drita på stjålet champagne og brennvin den gang da. Nå i dag utgjør dette intet mindre enn en bestand på 30 000 dyr eller mer (eller var det 300 tusen?).
    De herjer med tyskerne, rene vill vesten, da de er særdeles glad i søppelkasser og matrester generelt.
    De har svært gode dager, tross truselen om "der Untergang".
    Agressive og grinete er de også disse vaskebjørnene hæhæhæhæhæhæ.....
    Jeg ler så jeg griner over menneskelig dumskap.
    Vi har neppe hørt det siste :cool:
    På tide med en god kopp kaffe, og litt mer avis.
    Ha en strålende dag videre tkr.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn