tkr og madammen på historisk grunn

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En utflukt til Herdla for 14 dager siden ga mersmak. Den gamle kongsgården og storgodset på grensen til Nordhordland er en flott opplevelse selv på vinterstid, og jeg begynte å tenke litt etter:

Fra tkr Towers til Håkonshella, Håkon den Godes fødested, er det en kort liten båttur:

Håkonshella skimtes til høyre for bukten midt på bildet. Litt for langt borte til å se den flotte bautaen som står der.

Nå var det ikke Håkonshella som var målet for dagens tur, men Herdlevær, storgården Herdlas utvær, som nå ligger i Øygarden kommune.

Madammen har pakket seg godt inn og finner tursekk og staver i bilen sin.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at det er ironisk at man må kjøre forbi inngangsporten til det hypermoderne Kollsnesanlegget for å komme til Herdlevær. Fra oljeeventyr til vikingtid på 2 km...

Herdla på den andre siden av Hjeltefjorden fotografert fra Oen i Øygarden. Herdla er både en øy og et gods. Inntil for få år siden var Herdla også det største gårdsbruket i Hordaland. Jeg får fremdeles kaldsvette av å tenke på de gangene jeg var der ute og avhornet 30 kalver om gangen. Et blodslit...

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fremme på parkeringsplassen. Jeg tror at det er Matrefjellene en ser inne på fastlandet.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Heller ikke knærne mine er det de engang var. Solide vandrestaver en en forutsetning for i det hele tatt å komme seg omkring.

Madammen.

mvh

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Vakre bilder tkr, skal på vestlandstur i Juni ser det ut til, Alfa Romeo klubben skal i området rundt Sognefjorden, blir gøy!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hva var hensikten med disse forberedelsene?

Å gå litt mer av Nordsjøløypa.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
hifiguru skrev:
Vakre bilder tkr, skal på vestlandstur i Juni ser det ut til, Alfa Romeo klubben skal i området rundt Sognefjorden, blir gøy!

Takker! Er du i nærheten, gi meg et ord.

mvh

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jepp, vessiarampen samles på ......vessia av landet ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
hifiguru skrev:
Jepp, vessiarampen samles på ......vessia av landet ;D
;D ;D ;D

Den er grei! Så får jeg et påskudd for å komme på gjenbesøk når jeg er på feil side av landet....

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
....Men hvorfor tyter tkr om historisk grunn?

"Frå Hjeltefjorden via nordre og søndre Straumesundet og Geitingen går det fleire båtleier rett til havs. Vikingene nytta desse leiene enkelte ganger når dei skulle til Shetland eller Island.

Egil Skallagrimson vitja i 934 Herdlevær, og før han rømde til Island reiste han nidstong på Hesthaugen og sa fram dette: "Her setter eg nidstang, og vender nidet mot kong Eirik og Dronning Gunhild."

Sommaren 1263 reiste Håkon Håkonson med ein stor flåte denne vegen til Shetland.

Som navnet Herdlevær seier har dette vore fiskevær under kongsgarden på Herdla i historisk tid"

- Sakset fra nordsjoeloypa.no

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Turen begynner i det mer lune. Det er temmelig vindstille, et lite trekk fra sørøst.

Likevel merkes det at storhavet ikke er så langt unna. Små kiler deler Skogsøya i to flere steder, og brottsjøene står langt inn på land.

Landskapet her er hardt og goldt.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det var en veldig fin tur, Johnnygrandis! Frisk luft klarnet hodet, og ryggen pager meg mindre når jeg beveger meg.

Snart blir Herdlevær mindre.

...Og storhavet viser seg.

....Og blir stadig større.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har virkelig forsøkt å se for meg en rekke vikingskip som forserer dette her, men jeg får det ikke til. De må ha vært suicidale.

På den annen side, en må kanskje ha baller av stål for å reise nidstang over en mektig konge med tilnavnet "Blodøks". ::)

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Helt ute på sørenden av Skogsøya ender løypa på et høydedrag over sjøen. Selv på en såpass stille dag som i dag kan man høre dønningene som en konstant lavfrekvent murring. Det går an å ta seg ned til sjøen her, men det frarådes sterkt.

TATT AV KJEMPEBØLGEN (VG)

ØYGARDEN (VG) Hjelpeløse så de to arkitektstudentene sine tre medstudenter i begynnelsen av 20-årene bli tatt av en gigantbølge.

Vannmassene rev dem nådeløst med seg ned i det frådende havet utenfor Skogsøy i Øygarden litt over klokken 18.00 i går.

I avhør har de to overlevende vitnene forklart til politiet at de tre arkitektstudentene gikk litt lenger ut mot brenningen enn to andre. En av de overlevende så gigantbølgen komme, og løp tilbake. Femtemann sto allerede i sikkerhet.

- Tre av dem ble tatt av vannmassene og de to på land kunne se dem bli ført med vannmassene ned i havet og forsvinne. Så sto de der en stund og så etter dem, men så ingenting, forteller lensmannsbetjent Gustav Landro ved Øygarden lensmannskontor.

Bygget opp over dager

Helikoptermannskapet på Sea King-maskinen som deltok i letingen, måtte holde seg 50 meter over havflaten for ikke å bli berørt av de syv-åtte meter høye bølgene.

Fartøysjef Trond Bjerkum i Sea King-maskinen mener at flere dager med pålandsvær har medført at sjøen i området har bygd seg opp og dannet den voldsomme brottsjøen. Det var liten til stiv kuling i området da ulykken skjedde, men vinden avtok utover kvelden og natten.

De to overlevende har gitt greie forklaringer til politiet.

Vilt og ulendt

- De er uskadet og i god behold, men nokså preget av det som har skjedd. De blir tatt hånd om av prest og psykolog, sier lensmannsbetjent Landro.

Ulykkesstedet ligger i vilt og ulendt klippeterreng på en odde som stikker ut i havet fra Skogsøy helt nord i Øygarden utenfor Bergen. Ytterst på odden skal det være påvist steinalderbosettinger.

Det var dette stedet studentene skulle studere nærmere:

- Studentene var på ekskursjon i forbindelse med et kurs som inngår i den grunnleggende utdannelsen ved skolen. Kurset går på å drive observasjon av gammel bosetting og livsmønster. Dette kurset er standard for våre førsteårsstudenter. Studentene begynte på skolen 1. september, sier fungerende rektor Jan Aase ved Bergen Arkitektskole.

Fikk slått alarm

I området rundt steinalderbosettingen står storhavet rett inn. Kjempebølgene slo plutselig inn over de tre som uforvarende var kommet lengst ut på klippene.

Etter å ha stirret ut i vannmassene uten å se tegn til medstudentene, begynte de to overlevende vitnene å ta seg tilbake i det ulendte terrenget mot riksveien, da de traff på tre ansatte ved Kollsnes-basen som var ute på trimtur.

- Den ene av de Kollsnes-ansatte løp tilbake til basen og fikk slått alarm. De to andre slo seg sammen med de to studentene og begynte å gjennomsøke området.

Øygarden brannvesen, hjelpekorps, nabolensmannskontoret og Hovedredningssentralen ble snart varslet.

mvh

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.859
Finfint reisebrev, tkr! Som bergenser i tilnærmet landlåst eksil blir man fort litt klam rundt hjerterøttene av slike bilder...

Må nesten sette på litt Wagner nå, kjenner jeg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
noruego skrev:
Finfint reisebrev, tkr! Som bergenser i tilnærmet landlåst eksil blir man fort litt klam rundt hjerterøttene av slike bilder...

Må nesten sette på litt Wagner nå, kjenner jeg.
Takker, Wagner høres ikke helt feil ut.

Personlig får jeg assosiasjoner hit:

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Selve grenda Herdlevær er et besøk verd. Her har ikke skjedd mye de siste 30 årene, annet enn at bøndene har blitt pensjonister og jorda ikke lenger holdes i hevd.

Men husan står der ennå, og vakkert er det.

- Og Egil Skallagrimsson? Han døde på Island i 990, mett av dager. To treller ble drept og lagt i graven hans.

Men dette er Hesthaugen, hvor han reiste nidstang for nesten 1100 år siden. (En nidstang er en lang stang med et hestehode oppå)

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Noen bilder som var for fine til ikke å bli tatt med;

Gulen i Sogn i bakgrunnen

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Det er fint ute på Herdla, ja, selv om jeg må innrømme at mine bevegelser der ute stort sett har foregått på sommerstid, og i tilknytning til strendene der.
Lyst til å si noe om hvor du har beveget deg, tkr, ifht hvor restene av flyhangarene og -stripene befinner seg? Ut fra bildene å dømme, skulle jeg mistenke deg for å ha beveget deg i retning nord...

Kunne jo lett friste til et besøk når vinterværet sier "go"...

mvh
Proffen
Bildene er ifra Herdlevær, Proffen, ikke fra Herdla.

Herdlevær var fiskeværet til kongsgården på Herdla, og ligger like i nærheten av Kollsnes i Øygarden.

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.267
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hehehe, kjenner at 40-årslaget til Nathalie på lørdagen fortsatt sitter i kroppen....;D
Tillot meg derfor å slette innlegget.........;D

mvh
Proffen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Hehehe, kjenner at 40-årslaget til Nathalie på lørdagen fortsatt sitter i kroppen....;D
Tillot meg derfor å slette innlegget.........;D

mvh
Proffen
;D ;D ;D

Jeg hadde tatt det som et faresignal hvis jeg hadde festet på lørdag og ikke hadde rukket å bli edru til søndag kveld kl 23.... 8)

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.267
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ble atskillig klokere av å se en gang til på kartet du har lagt ut...

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.267
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Edru er jeg nok, men også sleten... ;D
Kroppen trenger nok bare lengre tid til restitusjon enn i "gamle dager"...

mvh
Proffen

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Var det ikke en flyplass på Herdla under krigen ??

Forøvrig husker jeg stedet fra en historie i boken "Kan flyet komme" der en Sea Bee hentet en liten pike med meningitt og fly henne til sykehus i Bergen. Må ha vært sent på 50 eller tidlig på 60 tallet skulle jeg tro....

Har flydd over Herdla noen ganger mens jeg var elev ved flyskolen til Bergen Aeroklubb midt på 70 tallet.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Var det ikke en flyplass på Herdla under krigen ??

Forøvrig husker jeg stedet fra en historie i boken "Kan flyet komme" der en Sea Bee hentet en liten pike med meningitt og fly henne til sykehus i Bergen. Må ha vært sent på 50 eller tidlig på 60 tallet skulle jeg tro....

Har flydd over Herdla noen ganger mens jeg var elev ved flyskolen til Bergen Aeroklubb midt på 70 tallet.
Stemmer, det med flyplassen.

Ellers er Herdla en plass med fascinerende historie; http://no.wikipedia.org/wiki/Herdla

mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Takk for at du deler disse herlige bildene med oss tkr! Må si det frister med en tur med en tur hit.

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
toref skrev:
Takk for at du deler disse herlige bildene med oss tkr! Må si det frister med en tur med en tur hit.

Mvh
Kjekt å få slike tilbakemeldinger. :D

Landskapet her ute i havgapet har sin egen skjønnhet.

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Nydelige bilder Tønnes. Det er virkelig vakkert der ute i havgapet, og du har klart å fange stemningen!

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Fra tkr Towers til Håkonshella, Håkon den Godes fødested, er det en kort liten båttur:

Håkonshella skimtes til høyre for bukten midt på bildet. Litt for langt borte til å se den flotte bautaen som står der.

No har eg forlotte Bergen for bestandig og gjort trønder av meg...men der, i Håkonshella, stod jeg som guttunge minst fire ettermiddager i uken over flere år og fisket manisk etter pale i total ensomhet. Blir nostalgisk av mindre...

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Nydelige bilder, natur og tekst.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Skal du hvert år få en annen stakkar til å føle at en bor langt oppe på fjellet et eller annet sted ;D

Fine bilder og fin natur og det ser jo nesten sommer ut.
2 bilder sett ut fra vinterhagen min døra og frontvinduet, og etter at jeg har knipsa bildene så trekker jeg for gardinene igjen :(

Mvh.KW

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.389
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for godordene, Kjoenik, Iskariot og Johnnygrandis! Litt gøy med tilbakemeldinger på sånne tråder, og det gir lyst til å starte flere....

@ KW: Beklager, jeg burde ta hensyn til forfrosne Østlendinger! ;D

Jeg kan jo nevne at det snør litt nå. (og heller fare over med en harelabb at snøen tiner med en gang den treffer bakken) Har jeg forresten sagt at det regner mye her?

mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Nydelige bilder av et flott landskap. Jeg savner Norge lige nu:'(