tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er det sikkert... bortsett fra mytemakerne om MDF og alt det rare det gjør.... :cool:
    Jada. 😜

    Og jeg har t.o.m. lest om folk som lager armtårn til Verdieren i stein eller betong......Regner med at hørselen min er så dårlig etter hvert at jeg ikke hører forskjell uansett..........

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er aldri, aldri bare plug and play med en Verdier la Platine.
    Nytt armtårn på plass, SAEC 506/30 montert sånn Bob-Bob etter å ha gjort litt research ved å skru SAEC 308 L ifra hverandre.
    D6DEF6B3-0922-481E-8FF1-751FE75C8E74.jpeg

    Resultatet ser slik ut:

    253EB2C8-73DA-4DE6-921B-FD8313FE263C.jpeg

    Selvsagt var 506 tyngre, så hele greia måtte vatres ut på nytt:

    A70BB1DE-EBB3-45DA-A5CF-1759C3AE901B.jpeg

    Jeg tror at den firkantdingsen på Venstre side av armbasen har noe med dynamisk balansering å gjøre:

    0F472952-F6DB-4EA1-99DB-3C683C93AD5B.jpeg

    Men jeg skjønner ikke det døyt av skalaen, som går fra 5 til 20. Finner ingen manual på nett heller, ikke en gang på japansk.
    Veldig spent nå, får finne en billig PU til å begynne med……

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Den armen fortjener et SKIKKELIG armtårn. Ikke sånn mdf skrammel.
     
    • Wow
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    …..Og der ble det lyd!

    E8A8BA4C-E240-47AF-BBEA-D819C13F613B.jpeg

    Mye justeringer å gjøre fortsatt, og jeg har montert opp den PUen jeg best kan gi avkall på. En FR Mc 1 mk iii, som ikke vil bli veldig savnet hvis det skulle skje et uhell.

    Første inntrykk: Svært lydbilde!

    Mvh
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer, tkr! Imponerende "byggverk" det der! Og når det følger med et svært lydbilde, ja da er nok resultatet "en fornøyelse"! Flott! Mvh Tore
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, tkr! Imponerende "byggverk" det der! Og når det følger med et svært lydbilde, ja da er nok resultatet "en fornøyelse"! Flott! Mvh Tore
    Takker! :)

    Mye arbeid som gjenstår på denne ennå! Tror at jeg har funnet ut av den firkantdingsen på venstre siden, det er antakelig en litt mer avansert utgave av den dynamiske balansen på WE-407.

    Fikler fremdeles litt med VTA og nåletrykk også, og fiklingen har gitt resultater i form av bedre bass. 😓

    Men hovedsaken er at den armheveren jeg bestilte fra Praha ikke er kommet ennå. Med andre ord kan jeg bare bruke fingrene til å sette PUen på platen, noe som er temmelig nervepirrende! Det klør i fingrene mine etter å sette på en bedre PU, men jeg tør ikke. Får bare smøre meg med tålmodighet. ☹

    Mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og hvor ble det subbene? Eller tok du til vettet?

    Alltid imponert over de som skjærer til noe som passer, ihvertfall noe så delikat som til en platespiller :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor ble det subbene? Eller tok du til vettet?

    Alltid imponert over de som skjærer til noe som passer, ihvertfall noe så delikat som til en platespiller :)
    Interiørgeneralissimoen var litt lunken på å få enda en kasse i stua, så foreløpig har jeg konsentrert meg om saker som ruver litt mindre. 😎

    Jeg var imponert over han som målte også, jeg! 😁 Var skikkelig spent på hele greia, men det gikk utrolig bra. Ole Jan tilbød seg å smi til noen flere armtårn også, når han først var i gang. Tror jeg skal ta ham opp på det tilbudet!

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Får nerde litt igjen.
    Ave tkr, morituri te salutant! Tok sjansen på å bytte ut stunt-pickupen med en litt mindre stuntpreget:

    F44B5637-B25E-45BD-9B2A-2C439F27BF14.jpeg

    Fr Mc 1 får ta seg en røyk og en Valium mens Accuphase Ac- 1overtar oppdraget. Stakkars FR Mc 1, den har allerede fått seg flere «skøyteturer» over platetallerkenen… Grunnen til at jeg monterte Accuphasen var at jeg ville sjekke ut hvordan en pu med høyere compliance ville oppføre seg i denne supertunge armen.
    Kan opplyse at det gikk helt fint. :D
    19348BCE-7933-4482-843E-25AC90CB2A8B.jpeg

    Har ikke vært gjennom hele platebiblioteket ennå, men denne armen gir en formidabel og tørr bass og et svært lydbilde!

    Mvh
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Litt av en platesamling du har der, tkr! Du trenger ikke å frykte for at du skal "gå tom for" musikk - kandidater til spilleren, det er sikkert!😀
    Jeg er meget glad for at mine "små- og storskjelvende" hender ikke er i nærheten av platespilleren din! Det ville endt i forferdelse, er jeg redd!🤔 Lykke til med utprøvingen!
    Mvh Tore
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Flott å se at grom-armen er oppe og går Tønnes. Eierglede skal ikke undervurderes. Når det attpåtil har tendenser til å låte sublimt ( har aldri tvilt på det) er det bare fryd. Koetsu koralstone i 506 kan få enhver asiatisk audiofil til å gå ut av sitt gode skinn. Hvis du hadde fått tak i et keramisk Saec headshell hadde det vært det yberrått. Det vil jeg gjerne hørt! Du hører fra meg plutselig!

    Mvh Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Litt av en platesamling du har der, tkr! Du trenger ikke å frykte for at du skal "gå tom for" musikk - kandidater til spilleren, det er sikkert!😀
    Har en løpemeter eller to i kjelleren også! 😃

    Jeg er meget glad for at mine "små- og storskjelvende" hender ikke er i nærheten av platespilleren din! Det ville endt i forferdelse, er jeg redd!🤔 Lykke til med utprøvingen!
    Mvh Tore
    On the bright side er det en grei unnskyldning for å holde seg noenlunde edru. 😁

    Litt mer nerding:

    Denne armen liker ikke skitne plater. Da har nåla lett for å hoppe. Har feilsøkt siden i går, og både litt høyere nåletrykk og grundigere renhold har hjulpet (litt). Til slutt begynte jeg å kikke på armkabelen, som var stram fra før. Den ble enda strammere når denne armen kom på, grunnet større spindel-til-arm avstand. Flyttet armkabelen til en ny stilling, som ga meg litt mer slakk. Bank i bordet, det ser ut som om det hjalp.

    Kveldens spilleliste:

    steadyon.jpg


    facevalue.jpg


    boptillyoudrop.jpg


    thetrinitysessions.jpg


    Fy faen, for en bass! Kommer tilbake med mer.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flott å se at grom-armen er oppe og går Tønnes. Eierglede skal ikke undervurderes. Når det attpåtil har tendenser til å låte sublimt ( har aldri tvilt på det) er det bare fryd. Koetsu koralstone i 506 kan få enhver asiatisk audiofil til å gå ut av sitt gode skinn. Hvis du hadde fått tak i et keramisk Saec headshell hadde det vært det yberrått. Det vil jeg gjerne hørt! Du hører fra meg plutselig!

    Mvh Atle
    Ehhhh, mhp. Koetsu Coralstone i SAEC 506 må du nok vente en stund! Den blir defintivt ikke oppmontert før armløfteren er trygt installert, og fra Praha kommer det bare en øredøvende stillhet....Purret i går, og har ikke fått noe svar. ☹

    Det er forøvrig litt delte meninger om SAEC sitt keramiske headshell på nettet. Vet ikke helt.....Har da endelig et annet SAEC headshell liggende, tenkte å prøve ut det også.

    Men du vet da godt hvor jeg bor, og, tro meg, det låter slett ikke verst med en Accuphase AC-1 montert i SAEC 506. Kom innom ved anledning, jeg er gressenkemann i nesten 14 dager til. 😃

    Mvh
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Ach so, dein frau sind aus Deutsland faren? Helt greit med et påskudd til en tur hjemom.

    Har noen gremlins i mitt eget system for tiden. Syntes vinylen låter tamt og uinspirert. Byttet om pu, opptur, tilbake til clearaudio, ny opptur. Så dro jeg til hytten og hvordan det låter nå er helt idet blå?

    Mvh Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror at den firkantdingsen på Venstre side av armbasen har noe med dynamisk balansering å gjøre:
    Den har en dempefunktion, lidt a´la et dempekar. Jo lengere ut, desto tungere for nålen at flytte armen innover.
    Lavt nåletrykk/høy kompliance = loddet inn mot centrum. Jo stivere nål/høyere nåletrykk, desto lengere utover med loddet.
    Det er på bass-response, du hører det. Finne balancen med at armen står stille og nålen beveger seg, men ikke så meget,
    at armen bli´r for tung at trekke innover. Da høres det som skurr i ene kanalen ved transienter.
    Sorry for at måske skære at det litt for meget uti pap :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ach so, dein frau sind aus Deutsland faren? Helt greit med et påskudd til en tur hjemom.

    Har noen gremlins i mitt eget system for tiden. Syntes vinylen låter tamt og uinspirert. Byttet om pu, opptur, tilbake til clearaudio, ny opptur. Så dro jeg til hytten og hvordan det låter nå er helt idet blå?

    Mvh Atle
    Jada, her er det bare meg og kattene! :)

    Ventet til jeg fikk SMS fra Madammen at hun var trygt landet i Berlin før jeg dro frem SAECen. Bare stikk innom hvis du har tid og lyst.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Den har en dempefunktion, lidt a´la et dempekar. Jo lengere ut, desto tungere for nålen at flytte armen innover.
    Lavt nåletrykk/høy kompliance = loddet inn mot centrum. Jo stivere nål/høyere nåletrykk, desto lengere utover med loddet.
    Det er på bass-response, du hører det. Finne balancen med at armen står stille og nålen beveger seg, men ikke så meget,
    at armen bli´r for tung at trekke innover. Da høres det som skurr i ene kanalen ved transienter.
    Sorry for at måske skære at det litt for meget uti pap :ROFLMAO:
    Nei, tvert imot, det var både svært nyttige og svært viktige opplysninger, og det var veldig greit å få det inn med teskjeer.

    Takker hjerteligst! 😃

    Mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, i denne "sporten" er det i sannhet viktig å få enkelte ting inn med den berømte "teskje"! Det er konstant så mange "mulige og umulige" ting som kan spille inn! Men heldigvis er det mengder av folk her inne som har spekulert og funnet løsninger på det meste! Og takk for det!👍 Tore
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg likte uten tvil det øverste bildet best (y) :giggle:
    Haha, ja, de står i feil rekkefølge! Etter rett skulle beina-på-bordet-bildet stå til slutt. 😁

    Slik var det i virkeligheten, de tre siste bildene ble tatt tidligere på dagen, mens jeg svettet og slet med plenklipping. Belønningen var whisky + musikk på kvelden.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt! Er man gressenkemann, så er man gressenkemann.

    Dessuten har man sitt på det tørre når man i telefonsamtale med Madammen kan si at man drakk to glass whiskey, ikke mer. 😜.

    mvh
    BTW, dette bildet ca. 2 minutter gammelt:

    971EEB7B-1F57-4448-88E4-00F7B4D3E5A2.jpeg

    En hyggelig medforumist har akkurat forsvunnet ut døra.

    Det er alltid hyggelig med litt nerding, vi har akkurat gjort en sammenlikning av samme plata på 3 forskjellige pickup/arm komboer pluss digital utgave fra harddisk.

    Interessant! Men det vil nok gå en stund før jeg hører på den plata en gang til…… 😎

    Mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    regner med at det er kona som sørger for påfyll i glasset og har skrelt av sokkene og lagt dem i vaskemaskinen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    regner med at det er kona som sørger for påfyll i glasset og har skrelt av sokkene og lagt dem i vaskemaskinen
    Langt ifra. Madammen befinner seg mangfoldige hundre kilometer borte. 😃

    Hva er poenget med å være gressenkemann hvis man ikke kan sløyfe sokker og spille så bælhøyt som man vil? For ikke å snakke om å spille samme plate fire ganger på rad?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da konkluderer vi med at en av pickupene "blew your socks off" og glasset er er som det skal være; Fult :)
    Vel, nerding er nerding, og konklusjonen i kveld fra gjestens side var at alle fire utgavene hørtes forskjellige ut, og alle var til å leve godt med.

    Og glasset er ikke helt fullt lenger. 😃

    mvh
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Høres fornuftig ut :) Nå få du switch til streamingtjenesten i tide, så de flotte pickupene ikke avlider alkodøden :)

    Enjoy,
    J
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Høres fornuftig ut :) Nå få du switch til streamingtjenesten i tide, så de flotte pickupene ikke avlider alkodøden :)

    Enjoy,
    J
    Det røslige glasset inneholder ca. 20% whisky og 80% selters, bare så det er sagt......:)

    Har akkurat skiftet fra Accuphase til SoundSmith DL 103. Venter med fininnstilling til i morgen.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Og, tkr, blir det ikke noe mer "hårete legger" ved bruk av skottenes "bruk" av knestrømper, med eller uten sekkepipe! Bare nyt musikken!☺ Tore
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Denne dagen har stått i billedkunstens tegn mer enn musikkens. De siste årene har jeg vært litt fascinert av nordnorsk kunst, og et mål jeg hadde var å kunne henge bilder på veggen av Kåre Espolin Johnson, Karl Erik Harr og John Savio. Han Espolin henger her alt, og i dag kunne jeg oppfylle enda et ønske:

    savio.jpg


    Prutet litt, og John Savio er mitt! 😀

    drog eg til bydn. Platepusheren i Marken var første stasjon:

    cTaX9V1uTbq+iYCcFvbjvg.jpg


    Det ble en liten bør å dra på, så jeg dro tilbake til Bystasjonen, heiv platene inn i bilen og dro ut igjen på den andre siden av Smålongeren:

    fullsizeoutput_177b.jpeg


    Kanskje lettere å forstå hvis jeg snur meg litt:

    fullsizeoutput_1779.jpeg


    Hele 150 spenn for å komme inn på alle KODE- utstillingene! Cezanne var vel verdt 150 spenn alene:

    0Zlt5mSwTCuL1iqQ7kfM7g.jpg


    .....Man har man betalt, så har man betalt:

    2mm5Wd5DRyaSJ%B6TUZ9yw.jpg


    Så jeg dro videre:

    TA09RoDpQZSBSY2UshuZhQ.jpg


    2JUvtZQFRY2I+OB9%9Rt0w.jpg


    Vet ikke helt....... Men det var jo enda mer å se:

    fullsizeoutput_1771.jpeg


    Det er nesten utrolig hva som henger i Rasmus Meyer!

    fullsizeoutput_1773.jpeg


    Hans Gude.

    fullsizeoutput_1774.jpeg


    Christian Krogh

    fullsizeoutput_1776.jpeg


    Erik Werenskjold.

    fullsizeoutput_1777.jpeg


    Litt morsomt å se Eilif Peterssen, som jo også henger i tkr Towers. :)

    Og herligheten bare fortsatte:

    7VsHqY2aTWmDLwShwWkUBw.jpg


    Et rom fullt av Nikolai Astrup!

    ZLYq8tEdRvOWj4uBtH1pnw.jpg


    Fire rom med bare Munch!

    mElI6c+aS6C8DlI34XlSMw.jpg


    4soNOCGAQx61OSUJkDtz0w.jpg


    Snakk om å få valuta for pengene. Synes at vi er heldige her!

    Lunsj ble Thai Takeaway på Straume. Nå en liten strekk på sofaen, og så er det på tide å pakke ut plater.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Super dag med andre ord!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn